Stel je voor...een autonoom Rif gebied

Gestart door Samariaan, 20/04/2004 om 00:31:04

Samariaan

Stel je voor de Koning word wakker en besluit de Berbergebieden zelf bestuur toe te kennen. Hoe zouden we dit in de praktijk aanpakken, dus rekening houden met alle aspecten; economie, rechtssysteem, wel of geen parlement, enzovoort. Is dit haalbaar?

SAMADIE

het is wel haalbaar maar dan moet idreen en ook idreen mee doen en de vn zal er opmoeten toezien en wij ook

metalsia_tahorresjt

volgens mij word dat echt een zooitje, ik denk niet dat de imazighen dat gewend zijn.
alhoewel het wel leuk zou zijn als het zou lukken/ kunnen.

sniper

het zal lukken ja , maar dan pas over half eeuw of zo , berbers ondermekaar mm jaloezie we gunnen mekaar niks maar dan ook niks , het zal uiteindelijk lukken maar het zal eerst worden zoals een dollehond die losgelaten word

Yidir__

Citeervolgens mij word dat echt een zooitje, ik denk niet dat de imazighen dat gewend zijn.
alhoewel het wel leuk zou zijn als het zou lukken/ kunnen.

Azul,

Volgens jouw zou het een zooitje worden. Waarom?

Steeds meer gewone burgers en personen met een invloedrijke positie en hoogopgeleiden in Marokko willen een vorm van autonomie voor verschillende regio's. Omdat dan Marokko er beter bij gebaat is dan via het huidige centrale bestuur. In een recente krantenartikel heeft men het over drie regio's. De rif, de atlas en de sous regio. Een autonome bestuur is zeer toepasselijk bij een groot land als Marokko.

Het streven naar een autonome bestuur is niet zomaar uit de lucht komen vallen, daarom is het dan ook serieus te noemen. Het streven naar autonomie wordt steeds groter omdat de kaders voor een mogelijke autonomie binnen de Marokkaanse bevolking groter wordt. De vraag van de haalbaarheid van autonomie is dus bevestigt. Er rest nog de vraag wanneer een autonomie zal plaats vinden en of de heersende regering het zal goedkeuren.

Diegene die de ontwikkelingen in Marokko niet volgen, hebben dan ook een tegenstrijdige opvatting. Men is blijven rondhangen in de gedachte dat niets kan veranderen in Marokko.

Met autonomie zal Marokko zich verder kunnen ontwikkelen.
Alleen in de regio waar de regering zetelt heeft men profijt van een centrale bestuur, daarbuiten niet.

Verder is het niet aan jouw MohamedUK om te bepalen of het haalbaar is of niet. Jij of ik kunnen het alleen ondersteunen of niet.
D wenni netta,
Yidir

metalsia_tahorresjt

okee yidir,  als jij zegt dat mensen daar echt naar streven, en daar behoefte aan hebben, waarom worden er dan geen stappen ondernomen?? en wat ik me eigenlijk ook afvraag
wie gaat die stappen dan nemen??
ik heb eerst zoiets van eerst zien dan geloven!!

Yidir__

Citeerokee yidir,  als jij zegt dat mensen daar echt naar streven, en daar behoefte aan hebben, waarom worden er dan geen stappen ondernomen?? en wat ik me eigenlijk ook afvraag
wie gaat die stappen dan nemen??
ik heb eerst zoiets van eerst zien dan geloven!!

Azul,

Zoals ik al zei, volg de ontwikkelingen in Marokko.

D wenni netta,

Yidir

Yidir__

Azul,

Er is ook een discussie over een autonomie in de sous, zie de link:
http://www.souss.com/modules/newbb/viewtopic.php?mode=viewtopic&topic_id=2310&forum=3&start=0&viewmode=flat&order=1

Decentralisatie van ontwikkeling in verschillende regio's:
http://www.ciesin.org/decentralization/French/CaseStudies/maroc.html

Persbericht op een franse site over autonome Arif
http://pub137.ezboard.com/fmondeberberefrm2.showMessage?topicID=139.topic

Persbericht in tel-qel, pleidooi autonomie in Marokko:

Plaidoyer pour un etat federal Sahara, Rif, Souss
        Posted by Souss on 4/4/2004 18:17:06 (73 reads)
"Quoi ! Vous voulez que les Marocains s’entredéchirent, que les régionalismes refassent surface, que bled Siba reprenne le dessus sur bled el Makhzen, que la diversité l’emporte sur l’unité…", etc. Voilà en quelques mots les contre-arguments, quasi stéréotypés, que risquent de sortir autant un Fassi, un Soussi qu’un Rifain, si vous suggérez la métamorphose du royaume en État fédéral. Et pourtant, il suffit de sillonner le pays - après le Sahara, TelQuel vous propose cette semaine un grand reportage sur le Souss - pour voir quelques vérités (6, plus précisément) en face.

1- Les particularités sont vivaces, ancrées dans l’inconscient collectif, mais loin d’être suffisamment mises en valeur pour servir le développement local.
2- Les solutions économiques proviennent plus de l’imaginaire régional que des élucubrations des fonctionnaires de la capitale.
3- Les possibilités de levées de fond via la coopération des régions, les fondations et autres centres de recherche foisonnent, mais la rigidité des procédures et le centralisme du ministère des Finances à Rabat font perdre de précieuses opportunités.
4- Dans les villages, les populations gèrent leur quotidien en improvisant sur la base de réflexes ancestraux et de rapports de complicité/conflit avec les agents du Makhzen. Accessoirement, en référence aux canons et institutions "modernes" de l’État.
5- Les walis ont, dans les faits, plus de pouvoir que les ministres, et les maires, nouvellement élus, plus le sens d’être utiles à la communauté que les parlementaires.
6- Les associations l’ont compris, le désengagement de l’État et le manque d’implication des partis, prisonniers du centralisme jacobin, laissent un champ énorme à investir : les quartiers, les zones rurales, les marges des villes, etc. Les ONG le font avec les moyens du bord et s’en sortent à merveille, même si elles savent que cela ne suffira pas.

Est-ce suffisant, pour défendre l'idée d'un État fédéral ? Ça l'est, en tout cas, pour affirmer que la régionalisation factice, administrative, distante, mise en place en 1976 et sommairement retouchée depuis, a deux tares : elle est encombrante, car elle focalise toujours sur le contrôle sécuritaire, et contre-productive parce que la prise de décision y répond moins aux besoins de développement locaux qu’aux orientations de Rabat. Aux wilayas, on s’est certes mis à la mode de "l’approche participative", mais comme le note l’anthropologue Hassan Rachik, "plus pour séduire les bailleurs de fond qu’autre chose". Comme la TVM qui a appris à faire des micro-trottoirs, les wilayas "consultent" tant qu'elles peuvent. Mais pour la forme, rien de plus.
En allant vers un État fédéral, qu’est-ce qui pourrait changer ? D’abord, la régionalisation tant rabâchée aurait un sens, signifierait enfin quelque chose pour la population. Ensuite, les instances élues auraient la pesanteur du Makhzen en moins et le devoir de répondre aux medias locaux en plus. Enfin, les élites locales s'impliqueraient plus dans le développement et tireraient, c'est classique, l'enthousiasme populaire nécessaire. Cerise sur le gâteau : l’État central, roi en tête, pourra se concentrer sur ses prérogatives de sécurité, de régulation économique, de grandes orientations politiques, de diplomatie et de symbolique spirituelle.
Ce remue-ménage est plus que souhaitable, il est nécessaire. Pour 4 raisons :

1. L’autonomie du Sahara - unique voie de salut - n’aurait pas de sens hors d'un État fédéral
2. Les années d’abandon du Rif ne peuvent être effacées par une agence de développement stationnée à Rabat et des visites ponctuelles du roi censées booster un pays en léthargie.
3. La logique, héritée du protectorat, d’un Maroc utile et d'un autre inutile, perdurera tant que l'État n'aura pas les moyens de son centralisme, qu'il délèguera mal et qu'il se concerte peu ou pour la forme.
4. Le monde mondialisé, actuel, rend les réseaux de régions plus souples et plus efficaces dans leur interaction que les États mastodontes dans leurs relations bilatérales.

Certains craignent qu’un État fédéral ne mène à l’éclatement. Qu’ils sachent que le ciment national existe dans ce pays depuis des siècles. Mais qu’ils sachent aussi que l’État national, tel qu’il est pratiqué, a déjà entraîné pire : l’envie de vider les lieux.

tel-quel

etc...

D wenni netta,
Yidir

Samariaan

CiteerVerder is het niet aan jouw MohamedUK om te bepalen of het haalbaar is of niet. Jij of ik kunnen het alleen ondersteunen of niet.

ik heb niks bepaald, ik stelde een vraag...
maar over ondersteunen gesproken, wie zouden er nog in hun jeugd willen teruggaan om het met eigen handen te ondersteunen?

Yidir__

Citeerik heb niks bepaald, ik stelde een vraag...
maar over ondersteunen gesproken, wie zouden er nog in hun jeugd willen teruggaan om het met eigen handen te ondersteunen?

Azul,

Het wel of niet ondersteunen kan op verschillende manieren plaats vinden.

D wenni netta,
Yidir

ayuda

Gebieden in Spanje (denk aan Baskenland en Catalunya) hebben een zekere mate van autonomie. Misschien is het interessant om die modellen te bestuderen?

Samariaan

Dat klopt, maar de hele tijd geld terugsturen is vaak ook niet de oplossing, 'brainpower', en praktische ideeen vaak wel.

ik zat trouwens te denken, welke vormen van industie zijn haalbaar voor de Rif (Hassish niet meegeteld..), toerisme? productiewerk?

ayuda

IT en telefonische diensten.

Grote bedrijven in de VS bijvoorbeeld hebben hun telefoondiensten al lang en breed in het goedkopere India zitten. En softwareschrijver en correctors ook.
De werknemers in de telefoondiensten krijgen intensief engelse les, en gaan dan helpdesks bemannen, of bellen bijvoorbeeld mensen met betalingsachterstanden na. Ze bellen met mensen in de VS.
Maar de Amerikaan die aan de lijn komt heeft geen idee dat
hij spreekt met een functionaris die aan de andere kant van de wereld zit.

Samariaan

Yidir bedankt voor de info..dat wist ik niet!

Ayuda als dat telemarketing zou lukken, moet je denk ik wel vragen van imzazighen in europa terug te keren (we spreken alle talen), maar je zou ook van ze moeten vragen om minder te verdienen anders kun je de competitie niet aan.

tourisme zou een andere mogelijkheid kunnen zijn, maar we hebben al zware competitie van het Zuiden van Marokko. Het enigste wat we hebben is Club Med bij al Hoeceima (bestaat dat nog trouwens?)

MBTiza

CiteerYidir bedankt voor de info..dat wist ik niet!

Ayuda als dat telemarketing zou lukken, moet je denk ik wel vragen van imzazighen in europa terug te keren (we spreken alle talen), maar je zou ook van ze moeten vragen om minder te verdienen anders kun je de competitie niet aan.

tourisme zou een andere mogelijkheid kunnen zijn, maar we hebben al zware competitie van het Zuiden van Marokko. Het enigste wat we hebben is Club Med bij al Hoeceima (bestaat dat nog trouwens?)

In marokko is op IT gebied niets geautomatiseerd, indien je een of andere verklaring nodig hebt dan word deze nog met de hand uitgeschreven en wordt er in een boek gekeken in het jaartal waarin je bent geboren, hoe bedoel je automatiseren die handel??!?