Staatsgreep 1971

Gestart door Amharche, 27/08/2004 om 08:10:14

Amharche

Op 10 Juli 1971 werd Marokko opgeschrikt met een bloedige staatsgreep. Staatsgreep faalde en de verantwoordelijke generaals en kolonels, werden drie dagen later geëxecuteerd.

Zie hier hiernaast hoe de Generaal Kiari Bougrine en Kolonel Larbi Chelouati, met vast gebonden handen op weg zijn naar hun executie zonder enige vorm van proces.


ameziane

Waar hiernaast? En wat wil je daarmee zeggen?

Amharche

De foto a wonderlicht. Dat bedoel ik met hiernaast.
Je ziet toch een Bougrine en een Chelouati, gebeonden aan hun handen op weg naar hun executie ?

Chichung


Het fotootje is echt te klein om iets te zien.

razafa

#4
die foto en nog meer foto's over staatsgrepen van 1971 en 1972 kan je terug vinden in die site van ahmed rami en de link saat ook ergens hier op de forum

of bij www.google.com en dan zoeken op ahmed rami

Wasilla tarifest

Dit was echt heel indrukwekkend.

Boureddi


Salaam,

Als ik koning was geweest, had ik ze ook persoonlijk naar het executiepeleton gebracht.

Groetjes,

Boureddi

ameziane

Citaat van: Boureddi op 31/08/2004 om 15:01:47

Salaam,

Als ik koning was geweest, had ik ze ook persoonlijk naar het executiepeleton gebracht.

Groetjes,

Boureddi
Maar waarom gelijk executeren? Er is ook zoiets als de rechtbank.

Maar Hassan II wilde ze blijkbaar de mond snoeren. Als ze gelegenheid kregen om te spreken zouden ze zaken naar voren brengen waar hij niet zo blij mee is.

Ifri Ouatou

wie kan mij de foto van Kolonel M'hamed Ababou sturen.
argaz nigzennayen, mindi tedja tarkast ouaritikoud zihed.

Wasilla tarifest

Citaat van: ameziane op 01/09/2004 om 14:17:42
Citaat van: Boureddi op 31/08/2004 om 15:01:47

Salaam,

Als ik koning was geweest, had ik ze ook persoonlijk naar het executiepeleton gebracht.

Groetjes,

Boureddi
Maar waarom gelijk executeren? Er is ook zoiets als de rechtbank.

Maar Hassan II wilde ze blijkbaar de mond snoeren. Als ze gelegenheid kregen om te spreken zouden ze zaken naar voren brengen waar hij niet zo blij mee is.

Ja dat klopt, oooh wat heb/had ik toch een hekel aan die man, zyn vader was stukken beter

MBTiza

Citaat van: Ifri Ouatou op 12/10/2004 om 16:11:07
wie kan mij de foto van Kolonel M'hamed Ababou sturen.
argaz nigzennayen, mindi tedja tarkast ouaritikoud zihed.

ken z'n neef persoonlijl, de zoon van z'n broer.

Ifri Ouatou

de broer van M'hamed Ababou, Mohamed was een burgemeester in Aknoul  (Ercaid Montaz ek-chaouen) hun vader was Eschikh Emmouh En-Mesoud. Ik zou graag de foto van de Kolonel willen zien.

Dora

dat klopt..en weet je wat hassan zei;

"naar mijn gevoel was het een staatsgreep op zijn Libisch, met fouten en onvolmaaktheden en het kinderlijke daarvan".

hij sprak de beschuldigingen uit dat de rebellen gesteund waren vanuit het buitenland.  "ik  trek me geen koninklijke moer aan van eventuele Libische dreigingen"...aldus hassan...

wat ik alleen niet heb begrepen is waarom Libie zo tegen hassan was???


ameziane

Citaat van: lopende_lach op 23/10/2004 om 15:03:23
wat ik alleen niet heb begrepen is waarom Libie zo tegen hassan was???
Dat zit zo: Khaddafi was altijd een bewonderaar van Nasser.Die heeft in Egypte de monarchie omver geworpen. Khadaffi deed hetzelfde in Libie door koning Idris te verdrijven.En beiden geloofden ze in een 'Arabische natie'(die later een mythe is gebleken!)
Khadaffi geloofde in revolutie,hij was tegen monarchien, dus ook tegen de Marokkaanse monarchie.
Een ander punt was dat Hassan II goede relaties onderhield met de VS,terwijl de Libische leider anti-westers was.