Waar komen de isemghan vandaan

Gestart door Sehraoui, 26/08/2004 om 22:36:56

allasian

2e en 3e generatie mag je niet meer zo noemen (arbeiders).Zij zijn irifyen.

Chatt zie arif

De mensen waar ik het over heb komen naar arif om te werken en die noemt men arbeiders.Toen ons huis werd gebouwd werkten er twee van die mensen mee en daarna gingen ze terug naar hun gezin en familie.
Ik ben toch geen racist als ik zeg dat ze arbeiders zijn?

allasian

dat bedoelde ik ook niet.
Die arbeiders die jij bedoelt kunnen nooit zo goed Tamazight spreken als degene die ik gezien heb.
Om zo goed Tamazight te kunnen spreken moet je haast wel daar geboren zijn.

Chatt zie arif

Nou vergis je niet,ze spraken verdomd goed onze taal omdat ze al een jaar of 15 daar werkten.

allasian

Ja OK,
Maar er zijn daar ook negers geboren wiens ouders die arbeiders zijn die uit het zuiden zijn gekomen.Ja die bestaan,ook.

Iemand die pas op zijn 16e naar Arif komt en de taal leert blijft een accent hebben.

tijdelijk

Citaat van: Chatt zie arif op 30/08/2004 om 14:16:18
Citaat van: Idir op 28/08/2004 om 22:01:48
Citaat van: Sehraoui op 26/08/2004 om 22:36:56
nou

Dat zou ik niet weten!
Wat ik wel weet is dat wij in de Rif "ismeg" zwarte/neger (-slaaf/werker) noemen.... (vroeger hadden alle rijke mensen een Ismeg in dienst)!
Volgens mijn moeder (die Isemghan nog meegemaakt heeft omdat haar familie Isemghan in dient hadden) ... was het ook "de traditie" dat wanneer een Riffijnse man 6 keer (kan ook 5 zijn ze is niet zeker) getrouwd is geweest, hij daarna verplicht was om een Tismeght te huwen (als hij nog een vrouw wou nemen natuurlijk)!.

Isemghan (meervoud)!!
Het is niet waar dat wij slaven hielden,nog nooit zoiets gehoord .
De koningen hielden slaven maar wij niet!
Ismaeg betekent gewoon neger of een mens met zeer donkere huidskleur.Als we slaven hadden gehad dan waren ze zeker te zien geweest in het straatbeeld van vandaag net zoals in amerika en andere landen die slaven hielden.

Er was wel slavernij in Marokko hoor. Hun afstammelingen zijn nog onder ons.

http://www.festival-gnaoua.co.ma/eng/gnawa.cfm


The male slaves were used for the more exacting physical jobs in homes and palaces: porters, messengers, doorkeepers. In various places, from Islamic Spain to Egypt to Libya, there were black slaves used as soldiers. In Morocco, there was a whole generation of black slaves who became the army of Morocco, in which the young boys were bought at the age of 10 or 11 and trained in horse handling and military skills of various kinds. Young female slaves were instructed in household crafts and were then provided with resources to buy a home and get married.
http://dir.salon.com/books/int/2001/04/05/segal/index.html?pn=1

Chatt zie arif

In zuid-marokko zijn ze er wel maar ik had het eigenlijk over arif.Het is algemeen bekend dat de koning een zwarte garde had die alleen hem beschermen en gehoorzamen hoefde.Het zou best kunnen dat de huidige koning van dezelfde garde gebruik maakt.

Sehraoui

Citaat van: Chatt zie arif op 30/08/2004 om 17:33:39
Ik weet wel waar ze vandaan komen maar waar zijn ze gebleven?

He jij moet wat meer naar t zuiden gaan in marokko dan zie je er zat gozer. De isemghan zijn degene die allerlei kunsjes doen in marrakech op de jame3 elfna. In t noorden zul je ze niet zien nee

Ariaz

#23
Imzouren zit vol van zwarten die perfect Thmazight spreken,, ik heb het gezien met m'n eigen ogen, het zijn zwarten die voor eeuwen woonden in de rif


ik heb aangetrouwde familie, ze zijn nogal heel donker maar ze zijn niet echt zwart, maar ze zijn bijna zwart, niemand zegt tegen hen dat ze vreemdelingen zijn want ze gedragen zich niet zo, niemand spreekt hen aan over hun uiterlijk, het zijn gewoon mensen,


je hebt verschillende golven van migraties van zwarten, je hebt de vroegere geolven van migraties

door toedoen van de Koning himself met zijn Zwarte Leger, hoe verklaren jullei dat Issousien donkerder zijn? wel dat kom omdat deze zwarte soldaten getrouwd daar getrouwd zijn, en de zwarten leerden heel snel het Thmazight


ik heb gelezen in het boek "de geschiedenis van Marokko"

dat zwarte soldaten en issemghaan werden gecastreerd aanders was heel Marokko nu een zwarte land, en ik heb ook gelezen dat die Zwarte Soldaten hele Amazighstreken aanvielen en meisjes verkrachtten enzo, en dorpen roofden echt waar ik heb het gelezen in dat boek


en nog iets "slavernij" is niet het woord dat jullie zouden gebruiken


een iismegh beteknt niet "slaaf"


jullie moeten weten de slaven hadden  geen   rechten in Amerika maar een issmegh heeft wel rechten in Marokko en al de andere Islamitische landen, wisten jullie dat de islam verbiedt een issmegh of "aabid" slecht te behandelen,


in Amerika werden slaven verschrikkellijk behandeld,  daarom zeg ik mensen  het is verkeerd om het woord "slaaf" te gebruiken,


en laatste tijd kom je heel veel zwarten tegen die illegaal zijn in Marokko, die dus uit Nigeria en Senegal komen enzo, ze blijven vastzitten in Marokko omdat ze niet kunnen oversteken naar Spanje,....

Aqsil

Citaat van: Ariaz op 06/09/2004 om 10:09:15
Imzouren zit vol van zwarten die perfect Thmazight spreken,, ik heb het gezien met m'n eigen ogen, het zijn zwarten die voor eeuwen woonden in de rif


ik heb aangetrouwde familie, ze zijn nogal heel donker maar ze zijn niet echt zwart, maar ze zijn bijna zwart, niemand zegt tegen hen dat ze vreemdelingen zijn want ze gedragen zich niet zo, niemand spreekt hen aan over hun uiterlijk, het zijn gewoon mensen,

Ten eerste mijn stadje heet Imzua en geen Imzoeran.

ten tweede heb je gelijk. Ze zijn geen negers, maar wel bijna zwart. We noemen ze "morino's".

Ifri Ouatou


xsaidx

#26
kan wel kloppen wij noemen alle zwarten isemgen ?

Tikinas

Ismegh is een soort zwarte inkt

ameziane

Citaat van: Tikinas op 18/09/2004 om 21:10:19
Ismegh is een soort zwarte inkt
Jij bedoelt iets anders: 'smeg'. Gebruikten we in de moskee(in Marokko) om Koranverzen mee te schrijven op zo'n houten bord(djoe3) waarop klei is aangebracht.

Wasilla tarifest

Citaat van: ameziane op 19/09/2004 om 16:37:14
Citaat van: Tikinas op 18/09/2004 om 21:10:19
Ismegh is een soort zwarte inkt
Jij bedoelt iets anders: 'smeg'. Gebruikten we in de moskee(in Marokko) om Koranverzen mee te schrijven op zo'n houten bord(djoe3) waarop klei is aangebracht.

Sinds wanneer is daar klei op aangebracht, de djoe3 die wy in de moskee gebruikten hadden helemaal geen klei. Alleen maar Smeg