Wat is erger: verwesteren of Arabisering

Gestart door Samariaan, 26/04/2004 om 17:29:27

Samariaan

Vaak wordt hier gepraat over het gevaar van de Arabisering, heeft verwestelijking niet veel meer ellende veroorzaakt in de Amazigh gemeenschap/cultuur?

Idir

Verschil is dat de één onder druk (georganiseerd) gebeurt en de ander vrijwillig! Dus de eerste is altijd erger ;)

Chico_Nador

beiden hebben iets gemeeenschappelijks, het opleggen van hun eigen ideologie. Zoals Idir zei, verwesteren zie ik als een vrijblijvend fenomeen, maar dit geldt niet voor verarabisering. Als ik echt moet kiezen dan is het verwesteren voor mij, brengt me meer voordelen op dan nadelen vergeleken met verarabisering.

Samariaan

CiteerVerschil is dat de één onder druk (georganiseerd) gebeurt en de ander vrijwillig! Dus de eerste is altijd erger ;)

Het gaat niet over wat nou wel onder druk en wat niet, het gaat wat het aanricht in de gemeenschap en wat het doet met de cultuur. Andere mogen dit niet zogenaamd vernietigen, maar zelf kunnen we het wel in de prullebak gooien?

we moeten ook wat specifieker zijn denk, bijvoorbeeld wanneer het aankomt op sociale contacten (vriendjes vriendinnetjes hebben enzovoort) dan kun je zeggen dat er zowel gearabiseerd als verwesterd is (deze twee gaan vaak hand in hand)

En je hebt nog islamisering (edit)

Yugurthen

#4
geef mij liever de arabisering want europa is gewoon hevig het slechtse volk van de wereld en heeft ongelooflijke pijn gedaan bij andere volken. negers, indonesiers, china en latijns amerika.

Idir

Laat mij maar lekker een Amazigh zijn met een vleugje "westers" identiteit, dan ben ik gelukkig. Je assosieren met Arabieren vind ik een achteruitgang, je aandacht op het westen vestigen heeft daarin tegen veel meer voordelen! Maar ik kan me ook voorstellen dat veel Imazighen "gewoon (T)amazigh(t)" willen zijn en de goede dingen van beiden werelden aan hun eigen cultuur willen toevoegen.

Inuit

#6

CiteerVerschil is dat de één onder druk (georganiseerd) gebeurt en de ander vrijwillig! Dus de eerste is altijd erger ;)
Dit ben ik niet met je eens!
Het verwesteren of veramerikaniseren van wereld gebeurd net zo georganiseerd als arabirisering.


Dora

#7

CiteerVaak wordt hier gepraat over het gevaar van de Arabisering, heeft verwestelijking niet veel meer ellende veroorzaakt in de Amazigh gemeenschap/cultuur?
klopt daar zeg je me wat >>> ik denk dat we dat inderdaad over het hoofd zien..Allah ie neziena!!

Samariaan

#8

CiteerDit ben ik niet met je eens!
Het verwesteren of veramerikaniseren van wereld gebeurd net zo georganiseerd als arabirisering.



yup! zitten allemaal breinen achter, vooral commerciele en politiek ideologische.

Idir

CiteerDit ben ik niet met je eens!
Het verwesteren of veramerikaniseren van wereld gebeurd net zo georganiseerd als arabirisering.



Het westen heeft mij nooit verboden om in Tifinagh te schrijven, mijn geschiedenis vervalst, gevangen gezet omdat ik een amazigh ben en voor mijn cultuur opkom..... moet ik doorgaan?

Samariaan

#10

CiteerHet westen heeft mij nooit in Tifinagh te schrijven, mijn geschiedenis vervalst, gevangen gezet omdat ik een amazigh ben en voor mijn cultuur opkom..... moet ik doorgaan?

heb jij in de gevangenis gezeten omdat je amazigh bent? het gaat over de verloedering van amazigh cultuur in ons tijdperk, arabisering is al lang niet meer aan de orde, als er iets wat culturen omvormt en uitholt in deze tijd dan is het wel die verwestelijking.

Daar hebben de arabieren (waar dan ook) net zoveel mee te maken als wij

Idir

#11

Citeerheb jij in de gevangenis gezeten omdat je amazigh bent? het gaat over de verloedering van amazigh cultuur in ons tijdperk, arabisering is al lang niet meer aan de orde, als er iets wat culturen omvormt en uitholt in deze tijd dan is het wel die verwestelijking.

Daar hebben de arabieren (waar dan ook) net zoveel mee te maken als wij

Nee .... niet omdat je Amazigh bent maar omdat je voor erkening van je cultuur strijdt... Wat eigenlijk al belachelijk is want ieder zichzelf respecterende land erkent (de diversiteit) binnen haar eigen bevolking.

Samariaan

#12

CiteerNee .... niet omdat je Amazigh bent maar omdat je voor erkening van je cultuur strijdt... Wat eigenlijk al belachelijk is want ieder zichzelf respecterende land erkent (de diversiteit) binnen haar eigen bevolking.

punt is idir, dat omvorming van onze cultuur tegenwoordig veel langzamer, onduidelijker, meer sneaky plaatsvindt. Die diversiteit overal ter wereld wordt momenteel bedreigd door de Amerikaanse/Westerse propaganda, en heeft invloed op hoe we praten, ons kleden, wat we wel en niet belangrijk vinden, enzovoort.

Idir

#13

Citeerpunt is idir, dat omvorming van onze cultuur tegenwoordig veel langzamer, onduidelijker, meer sneaky plaatsvindt. Die diversiteit overal ter wereld wordt momenteel bedreigd door de Amerikaanse/Westerse propaganda, en heeft invloed op hoe we praten, ons kleden, wat we wel en niet belangrijk vinden, enzovoort.

Dat je over die "sneaky" werk wijze spreekt getuigt van bewstzijn ..... en bewustzijn is al het halve werk!

Maar goed terug naar de topic ..... zoals ik al eerder heb gezegd ik ben een Amazigh en vind verarabisering erger!!!

Samariaan

CiteerMaar goed terug naar de topic ..... zoals ik al eerder heb gezegd ik ben een Amazigh en vind verarabisering erger!!!

Arabisering als in:

islamisering
taal
kleding
eten

?

wat betrefd taal ben ik het met je eens, het taalbeleid van de overheid is afschuwelijk geweest en denegrerend.

[trouwens, ligt het aan mij of is het raar dat ik elke keer als ik arabisering hoor ik voor denk aan dingen zoals muziek/en andere tamelijk onbelangrijke dingen? ]