02 maart 1956, doemdag voor Arif

Gestart door E3ber_Tastite, 15/08/2004 om 13:00:42

E3ber_Tastite

Dat bedoelde hij er ook mee, hij had gevochten tegen de buitenlandse overheersing voor wat hij waardt was. En toen de onafhankelijkheid er eenmaal was, steunde de Marokkaanse regering de Franse troepen, die alsnog luchtaanvallen voerden tegen de Algerijnen. Abdelkrim wilde een totale onafhankelijkheid, verwijderd van de buitenlanders.

Met de Arabische-nationalisten, bedoel ik dan ook de regeringspartij Istiklal, die toen destijds een terreur-campaghne begon tegen de Riffijnen. Het was ook de Istiqlal, die de Riffijnse-leider Abbes Msa3di hebben vermoordt.

Voor de rest kan je dit lezen http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=135&igg=actueel

Abdelkrim Steunde de opstand van Mohand Sellam tegen de Marokkaanse regering, hiermee wilde hij dus zeggen, dat de Marokkaanse regering een illegale regering is, dat van haar macht afgestoten moest worden.


E3ber_Tastite

#16
Azul,

Gisteren was er een aarbeving in Arif (nador), en het enigste wat je zag op  de Marokkaanse tv was de Arabische-Summit in marrakech en nog wat andere onnozele dingen. Wat ik me toen afvroeg was, behoren wij Irrifiyen wel tot marokko of  beschouwen die gasten ons als niet bestaandt?

Ik belde vandaag nog een vriend van me uit Nador, ik informeerde hem over de aardbeving, zijn reactie was schrikwekkend met nog Al Hoceima in zijn achterhoofd. Hij zei tegen me, 'maar op het nieuws van marokko, was niets te zien'.

Is dit nou het marokko, dat we moeten beschermen, liefhebben, koesteren, de danseresses op tv waren blijkbaar belangrijker dan de eigen bevolking.

Zo zien we maar weer, dat de marokkaanse overheid geen ene reet geeft om haar Riffijnse bevolking. De boot wordt toch echt bestuurdt door de verkeerde mensen!

IIAwajie3erII

#17
dat is een feit welke al eeuwen bekend is helaas !
Maar welke andere keuzen hebben we dan mischien ooit eens gewapend actie te moeten voeren, awa a droom maar reël is het helaas niet !
Anderzijds rest ons alleen om de aandacht van andere landen te proberen te verkrijgen .
Maar in de tussentijd is het kreperen, kreperen, en nog eens kreperen !

allasian

Laten we vanaf nu elk jaar die dag herdenken met een paar minuten stilte.

miss.F.

Citaat van: navaras op 18/08/2004 om 14:13:20
Het is trouwens de Riffijnen die opzienbare VERBAZING wekte bij andere gekoloniseerde volkeren.

Een chinese communistische leider Hao tso ming ofzo zei ooit: De Riffijnen zijn een voorbeeld voor alle gekoloniseerde volkeren.

De Vietnamese guerillatactiek is gebaseerd op de Riffijnse....daardoor kwamen ook de Amerikanen in moeilijkheden.

Fatahbeweging van Arafat zelfde.

Abdelkrim heeft Egypte geholpen tegen de Engelsen.

Ook Che Guevara heeft gebruik gemaakt van het riffijnse voorbeeld

bakish


E3ber_Tastite

 Azul,

Op 02 maart 1956, erkende Frankrijk de onafhankelijkheid van Marokko. In mijn ogen is de onafhankelijkheidsdag een doemdag voor Arif, sinds die dag wordt Arif kapot gemaakt.



Wat vinden jullie hiervan, ook met het oog op de huidige situatie in Arif??

Dobry Den

Citaat van: E3ber op 16/06/2005 om 23:28:59
Azul,

Op 02 maart 1956, erkende Frankrijk de onafhankelijkheid van Marokko. In mijn ogen is de onafhankelijkheidsdag een doemdag voor Arif, sinds die dag wordt Arif kapot gemaakt.

Naar mijn mening is de vernietiging eerder begonnen. Inzet van gifgas bijvoorbeeld vond plaats in de jaren 20. Daarnaast vond er op 2 maart 1956 geen verovering plaats; louter een machtswisseling.

Dobry Den

#23
Ik proef bij dit topic een zekere drang naar onafhankelijkheid vanwege het wanbeleid van de Marokkaanse overheid jegens Arif. Ik denk niet dat dit de juiste oplossing is. Het is niet Marokko die Arif benadeelt, maar de overheid. Het lijkt me dus logischer dat je de overheid aanpakt. Bovendien is het maar de vraag of een onafhankelijke Arif uberhaupt beter af. Er is geen enkel garantie dat "een Rifijnse overheid" het beter zou doen dan de huidige Marokkaanse overheid.

ameziane

Als er een doemdag voor Arif is, dan is het op 9 april 1956. Op die dag droeg generaal Franco de Rif-regio over aan Mohammed V.

Hadou

En toen Franco Rifland overdroeg aan M V, waren de stamleiders mee eens?