TANIT, een AMAZIGHGODIN

Gestart door ATEBANDE, 02/10/2003 om 17:43:17

Massugrada

#15
de amazighreligie in het algemeen kenmerkt zich als goden die halfmens/half dier zijn.
Net als de oude Egyptenaren.

Vele amazighgoden werden voorgesteld als half mens (het lichaam zonder hoofd)half dier (het hoord).

Deze werden in een rotstekening in de Atlasgebergte gevonden.



Massugrada

#17

CiteerGoedemiddag dames en heren,

Wisten jullie dat de zogenaamde Carthaagse godin TANIT
haar oorsprong in de amazighreligie vindt???

De schrijver DR. Jan Romein schrijft":

Het is merkwaardig, dat, terwijl overal elders de zonnegod den voorrang had, in Carthago de maangodin, Tanit-Pene-Baa, het hoogst werd gesteld.
De reden hiervan weten we niet, maar Tanit schijnt oorspronkelijk de maangodin der inheemse Afrikaanse (imazighen) stammen geweest te zijn; de Carthagers hebben deze misschien eerst met Astarte vereenzelvigd en haar daarna speciale eer bewezen om de inboorlingen gunstig te stemmen.


PS: De eerste twee letters van TANIT zijn typisch AMAZIGH te noemen.voorbeelden volgen;

Vele amazigh achternamen en ook plaasten beginnen met de eerste twee letters TA;

Ta-hiri(achternaam)
Ta-lhaoui(achternaam)
Ta-muda ( antieke plaatsnaam van tetouan)
Ta-ourirt(plaatsnaam)

en zo kunnen jullie ook wat bedenken.



de historicus over wie Massugrada schreef

http://www.iisg.nl/bwsa/bios/romein.html

Samariaan

CiteerGoedemiddag dames en heren,

Wisten jullie dat de zogenaamde Carthaagse godin TANIT
haar oorsprong in de amazighreligie vindt???




moeten we hier trots op zijn, of blij zijn dat de meeste van ons 'haar' niet kennen?

ayuda

#19
Het is toch interessant?

Samariaan

#20

CiteerHet is toch interessant?

jazeker is het interesant! zeker ook omdat ik niet wist dat er in de Amazigh geschidenis concepten zoals zoals maan/zon goden (zoals in  egypte, en andere streken) bestonden.

abrid

#21
In een ander boek heeft men het over de God van de regen en die heette ANZAR. Tegenwoordig zeggen we dit tegen regen.

Dat boek van Helen Hagan daar staat veel over in. Gaat over de Egyptenaren die waarschijnlijk amazigh oorsprong hebben.

gewoon Wafae

#22
What the f**k??? Waar hebben jullie het over??? God van de zon, God van de maan, God van de regen??? Waar gaat dit heen??? SHIRK!!!

Idir

#23

Ik ga binnenkort een Tanit gebedshuis starten... wie doet er mee?

Masja

ikke! want de planeet v. mijn sterrenbeeld is de maan en de maan hoort bij de vrouw, dubbelop dus:)
en bovendien is zilver het metaal v.d. maan symbolisch gezien , en ik ben dol op zilveren sieraden, in tegenstelling tot goud (hoort bij de zon)

Idir

#25

Citeerikke! want de planeet v. mijn sterrenbeeld is de maan en de maan hoort bij de vrouw, dubbelop dus:)
en bovendien is zilver het metaal v.d. maan symbolisch gezien , en ik ben dol op zilveren sieraden, in tegenstelling tot goud (hoort bij de zon)

Nou dan mag jij de voorganger in het gebed zijn ... hahahaha ;)

Masja

#26
gebed..?  is dansen ook een soort gebed...?   dan wil ik wel voorgangster zijn

Yugurthen

#27
en ik doe graag mee.

Masja

#28
gaan we toch met zijn allen dansen,toch? met rinkelende sieraden en sjaals en veel muziek....live music uiteraard

abrid

#29
Ergens gelezen dat het van het woord TANUT komt. Waterput