TANIT, een AMAZIGHGODIN

Gestart door ATEBANDE, 02/10/2003 om 17:43:17

ATEBANDE

Goedemiddag dames en heren,

Wisten jullie dat de zogenaamde Carthaagse godin TANIT
haar oorsprong in de amazighreligie vindt???

De schrijver DR. Jan Romein schrijft":

Het is merkwaardig, dat, terwijl overal elders de zonnegod den voorrang had, in Carthago de maangodin, Tanit-Pene-Baa, het hoogst werd gesteld.
De reden hiervan weten we niet, maar Tanit schijnt oorspronkelijk de maangodin der inheemse Afrikaanse (imazighen) stammen geweest te zijn; de Carthagers hebben deze misschien eerst met Astarte vereenzelvigd en haar daarna speciale eer bewezen om de inboorlingen gunstig te stemmen.


PS: De eerste twee letters van TANIT zijn typisch AMAZIGH te noemen.voorbeelden volgen;

Vele amazigh achternamen en ook plaasten beginnen met de eerste twee letters TA;

Ta-hiri(achternaam)
Ta-lhaoui(achternaam)
Ta-muda ( antieke plaatsnaam van tetouan)
Ta-ourirt(plaatsnaam)

en zo kunnen jullie ook wat bedenken.

Masja

#1
weet je massugrada, je zou eens boeken over het verzonken eiland Atlantis moeten lezen, heel interessant, staat o.a. in dat ook de berbers (en de maya's, basken  etc.) afstammelingen zijn van de bewoners v. Atlantis (voordat het eiland door een of andere kosmische ramp in de atl. oceaan verzonk  ongeveer 12000 j. geleden) toendertijd een hele hoge beschaving, waar deze z.g. westerse  'beschaving" bij in het niet valt!
en niet alleen uiterlijke beschav. maar ook innerlijke ..
ik heb er ergens al over geschreven
er is ook een website van .... echt de moeite waard

ciao

allasian

#2
Atlantis is gezeik.Alleen maar speculaties,ayajar.
Wat in aanmerking komt als je die plato moet geloven zijn die bergruggen in de atlantische oceaan waarvan de canarische eilanden de pieken vormen.Oceanologen zeggen dat het niet kan,want de tijden dat er overstromingen of  droogleggingen kwamen in dat gebied komen niet overeen voor een mogelijke atlantis dat 30000 jaar geleden mogelijk bestaan zou hebben.Metingen wijken veel te veel af.
Dus imazighen zijn gewoon de hamito semmieten  annex indogermanen uit Italie en griekenland.Zo zijn Imazighen ongeschonden,voor enige bezetting ooit.

Masja

#3
dat Tanit-Pene-Baa als maangodin, verklaart dan ook waarschijnlijk de voorkeur van de Amazight voor zilver i.p.v. goud , tenminste zo was het niet zo lang geleden..
de maan is het symbool voor zilver  (reflection)

wat atlantis betreft ben je wel erg sceptisch, ik heb hele andere dingen gelezen, ook vanuit wetenschappelijk oogpunt,
en die weten de z.g. mythe goed te combineren met de eventuele werkelijkheid!  echt interessant, vind ikzelf
maar ja, sceptici (t.o.v. dit onderwerp) hebben ook recht van spreken,toch?!.....bedoel ik niet cynisch, hoor.

Goner

Hoi Masja,

Waar het Atlantis betreft ben ik ook vrij sceptisch.
Op zich heb ik wel het idee dat er lang geleden een ramp op zeer grote schaal heeft plaatsgevonden. Overal in de wereld, van het oude India tot onder stammen in de oerwouden van Zuid Amerika, kent men verhalen over een massa water die bijna de wereld vernietigde, en een paar mensen die overleven en een nieuwe start maken. Vanuit de Bijbel kennen we natuurlijk het verhaal van Noach, dat zijn oorsprong schijnt te hebben in een verhaal van de Churriten , over Nachmizuli (Nach ---  Noach). (Sorry, ik weet niet onder welke naam jullie Noach kennen, het gaat over die man die een boot bouwt op God's advies en zo mensen en dieren redt, terwijl de slechte mensen, geweldenaars, verdrinken).
Misschien heeft de Atlantische mythe ook wortels in een mogelijke superwatersnood. Grote kans dat ergens inderdaad een verzonken stad ligt. Tot zover kan ik het me allemaal goed voorstellen.
Maar ik word altijd wat wantrouwig als mensen allerlei dingen aan elkaar gaan knopen die oppervlakkig misschien overeenkomsten vertonen, op een manier die in één keer een aantal raadsels tegelijk oplost.  En raadsels rond de oorsprong van Maya en Basken en de Amazigh zijn er zeker.
Ze allemaal uit "Atlantis" laten komen is dan wat te gemakkelijk.  
Bijvoorbeeld Von Daniken (Waren de goden kosmonauten)
heeft er naar mijn idee een handje van zonder teveel kennis van bepaalde culturen, uit die culturen een paar elementen te lichten die zijn theorie lijken te onderbouwen. En dat geeft me dan het kriegelige gevoel dat die culturen daarmee niet respectvol worden benaderd.

Aan de andere kant vind ik wel dat afwijkende, wilde theorieen een plaats moeten hebben. Soms is het inderdaad de eenling die gelijk heeft. Denk aan mensen als Einstein.
In de geneeskunde is een bekend voorbeeld dat van de arts die tegen alle heersende opvattingen in ervan overtuigd was dat een maagzweer niet komt door stress, maar door een bacterie, die hij zelfs had geisoleerd. Zijn mening werd
weggelachen door de sceptische meerderheid. Tot hij zichzelf in een goed gedocumenteerd en gecontroleeerd experiment met de bacterie (Helicobacter Pylori) infecteerde en prompt een maagzweer ontwikkelde.
Daarna kwam de zaak weer in beweging, en inmiddels zijn er nu goede tests om de Helicobacter aan te tonen, en medicatie om 't nare beestje aan te pakken.

Een aantal kwesties rond verwantschappen en oorsprong volkeren zou wel eens opgelost kunnen gaan worden via modern genetisch onderzoek. Ik ben benieuwd!

Groetjes, Monique

ps we zijn via Atlantis wel erg afgedwaald van Tanit, samh ayi.



masin2003

Azul xawem allemaal

er is een boek die hierover veel verteld. tenminste over atlantis. maar dan in details. waaronder de vergelijking tussen guanches, imazighen, basken.

dat boek heet: De laatste Atlantiers van Maria penkala uitgeverij Ankh-Hermes bv - Deventer

hier alvast de titel van de inhoud:

-de prehistorische mens - waren de Cro-magnon-mensen proto-kelten

-de bevroren wereld begint pas na de Wurm-ijstijd te smelten

-de zondvloedoverleveringen

-solon in egypte

-de brief van Boccaccio

-de heilige Brenda en de ontdekking van Amerika en de Canarische eilanden

-het touwtrekken om de canarische eilanden

-iko de koning van de Guanchen

-de schatten van de orde van de tempeliers

-de koning van de canarische eilanden

-een bericht van de carthaagse suffeet Hanno

-De Berbers

-waar ligt nu eigenlijk Atlantis

-hoe werd atlantis geregeerd

-herodotus in de zuilenhof van amontempel

-de Druiden

-de canarische eilanden en de megalithische beschaving

-de positie van vrouwen bij de druiden en de germanen

-de profetes Tibiabin

-godsdienst op Gran canaria

-Morgan vertelt over de Berbers

-de verkiezing van een koning op tenerife

-het eiland Gomera

-de canarische eilanden en de peraza

-de engelse reizigers op de canarische eilanden

-de bestijging van de teyde door sir edmond scory

-twee priesters schrijven over de canarische eilanden

-de grafpelonken van de Guanchen

-de afgoden- en de hondencultus

-hypogeische tempels

- het eerste Alfabet

-hoe was de taal van de atlantiers?

-namen van de goden van tenerife

-de erveb van Poseidon

-de taal en het schrift van de Guanchen

-de Azoren

-madeira

-de kaapverdische eilanden

dit was de inhoud titels van dat boek.
maar ook ik geloof niet in het sprookje "Atlantis" maar het is wel een interessante boek.

allasian

#6
Switch back to Tanit.

Goner

#7
OK, terug naar Tanit.
http://www.tazzla.org/apuleius.htm

Kan ik niet navertellen, maar is interessante engelstalige site over apuleius, Amazigh, geleerde, en volgeling van
Tanit, in het oude Rome.

Groetjes, Monique

Masja

#8
mauri, dat boek ga ik gelijk halen ,deze had ik nog niet gelezen,dank je  (charles Berlitz schrijft er ook over mét foto's van artefacten, en dan ook Ignatius Donnely,Galanapoulos,Edward Bacon and so on..
ik weet dat de meningen verdeeld zijn, maar het boeit me enorm

    ciao

Massugrada

#9
zie hier boven

IDIR

Massugrada

#10
om er aan toe te voegen.....de Semitische Carthagers hadden de gewoonte kinderen te offeren aan TANIT.

Terwijl de proto-libiers de gewoonte hadden een schaap te offeren aan TANIT.


Massugrada

#11


Bekijk de symbool van tanit:  


http://www.museotanit.com/

Massugrada

#12

Massugrada

#13
Tanit betekent ``vrouwelijke slang``

ta- is een vrouwelijke amazigh woord
neith is een slangengodin van Egypte.

Idir

#14

Citeerzie hier boven

IDIR

Kan je nagaan ik loop hier al een tijdje mee maar had deze topic nog niet gezien... wel interassant!
Ik ga denk ik op pelgrimage .... ;)