Koning(in) Baga...Boga..Boya

Gestart door Aqsil, 11/08/2004 om 14:38:50

Maysa

Citaat van: lopende_lach op 17/09/2004 om 11:42:43
Citaat van: Maysa op 16/09/2004 om 20:33:14
Azul Hulk,
speciaal voor jou heb ik het een en ander opgezocht over Buya. IK hoop dat je vragen hiermee beantwoord kunnen worden.

"De vrouwen hebben een belangrijke rol gespeeld in de Amazigh geschiedenis, zo zijn er veel Amazigh koninginnen, krijgsvrouwen, legendes over deze vrouwen, etc. geweest. Dihya was een koningin die het leger van haar land (bestaande uit veel vrouwen) leidde tegen de Arabische bezetter. Zij staat in de boeken vermeld als één van de grootste krijgsvrouwen aller tijden. De Arabieren noemen haar Kahina (tovenares). Ralla Buya (Vrouwe Buya) wordt tot op de dag van vandaag bezongen. Dit volgende refrein komt in veel liedjes voor in Arif:
A yyaral a yyaral a yaralla Buya of A yyural a yyural a yuralla Buya.
Veel Izran maken gebruik van de ritme van dit refrein.

bedoel je hiermee dat dihya (kahina) rala buya is????...dit heb ik nooit geweten joh...wat interessant...kan je wat meer vertellen??...

Wat ik heb gelezen, is dat bij Imazighen uit het Rif de legendarische "Ralla Buya" waarschijnlijk met haar identiek is.  De in de meeste volksliedjes van de Riffijnen steeds terugkerende refrein "A yara n LLalla Buya - oh jullie kinderen van onze meesteres Buya" zou aan haar en haar kinderen opgedragen zijn.
Maar ik kan er natuurlijk naast zitten . En dan zou ik dat ook graag willen weten.

Dora

Citeer

Wat ik heb gelezen is dat bij de Imazighen uit het Rif is de legendarische "Ralla Buya" waarschijnlijk met haar identiek is.  De in de meeste volksliedjes van de Riffijnen steeds terugkerende refrein "A yara n LLalla Buya - oh jullie kinderen van onze meesteres Buya" zou aan haar en haar kinderen opgedragen zijn.
Maar ik kan er natuurlijk naast zitten . En dan zou ik dat ook graag willen weten.
Citeer

ja maar de vraag is of die 2 personen hetzelfde zijn (rala buya en dihya)...

vroeg mijn moeder over buya en ze zei dat ze inderdaad heeft bestaan. maar toen ik over dihya (kahina) vroeg zei ze dat ze daarvan nooit had gehoord. met andere woorden zou het kunnen zijn dat wij (iriffien) haar kende als rala buya en we het dus eigenlijk over dihya hebben...

trouwens..kwam dihya niet uit tunesie??

tezaghien

Ik heb ook nooit van dihya gehoort.

Ik heb nagevraagt over buya, het blijkt dat zij verbrand werd door mensen die jaloers op haar waren. ik vind het zo erg dat ze haar levnd verbranden.

Dora

ken je dihya niet??..hmm..(ze3ma alsof ik hier miss historicus ben..::) )

zal je even kort vertellen wat ik van haar weet;

dihya was een joodse tamazight. ze verzette zich met haar elite tegen de troepen van hassan ibn noemaan (arabieren)...bij de moslims stond dihya ook wel beter bekend als de kahina wat tovenares of waarzegster betekend...goed de kahina koos ervoor om te sterven in strijd tegen de troepen dan zich over te geven...

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 16/09/2004 om 19:37:45
het is toch rala bouya en niet lala??..lala is arbisch..
Ralla zeggen Irifian.
Lalla zeggen andere imazighen.

Lalla is geen Arabisch, maar wordt wel gebruikt in Marokkaanse arabisch. Maar er zijn honderen Amazigh woorden in Darija uit Tamazight.

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 19/09/2004 om 12:26:47

. maar toen ik over dihya (kahina) vroeg zei ze dat ze daarvan nooit had gehoord. met andere woorden zou het kunnen zijn dat wij (iriffien) haar kende als rala buya en we het dus eigenlijk over dihya hebben...

trouwens..kwam dihya niet uit tunesie??
Dihya was geen koningin van Irifian, daarom kennen we haar niet.
Dihya kwam uit Algerije.

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 20/09/2004 om 18:42:49
ken je dihya niet??..hmm..(ze3ma alsof ik hier miss historicus ben..::) )

zal je even kort vertellen wat ik van haar weet;

dihya was een joodse tamazight. ze verzette zich met haar elite tegen de troepen van hassan ibn noemaan (arabieren)...bij de moslims stond dihya ook wel beter bekend als de kahina wat tovenares of waarzegster betekend...goed de kahina koos ervoor om te sterven in strijd tegen de troepen dan zich over te geven...
Ze is later onthoofd door Hasan Ibn Noe3man!

Dora

nee..dihya komt volgens mij echt uit tunesie...zie het boek geschiedenis van marokko

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 20/09/2004 om 20:01:07
nee..dihya komt volgens mij echt uit tunesie...zie het boek geschiedenis van marokko
Ze komt uit aureus een plaats in Algerije. Algerijen hebben twee jaar geleden een stanbeeld voor haar gemaakt in haar hoofdstad.

Je moet niet alles geloven wat in dat boek staat. Herman obdeij vertelt alleen maar leugens in zijn boek.  Hij heeft geen verstand van de geschidenis van Noord Afrika. In zijn boek staat dat 'Arabieren Noord afrika Arabische eiland noemen". Maar dit is niet waar. Er is geen Arabier die Noord afrika Arabische eiland noemt.

Dora

ow is dat zo...hmm..waar kan ik dan wel de juiste geschiedenis krijgen over haar??

Aqsil

Zoek in de Arabische en engels sites. Ibn Khaldoen had het ook daarover in zijn boek.

Dora

hulk..is dihya rala buya???

of komt rala buya wel uit maroc??

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 20/09/2004 om 20:14:46
hulk..is dihya rala buya???

of komt rala buya wel uit maroc??
Dihya komt uit algerije en we Irifian kennen we haar niet.

Lalla Buya was koningin van Noord marokko (alleen Noord marokko)

Dora

abrid

Dihya was een Tashawit van de bergen van de Aures.