Wie zijn de zenassen berbers precies?

Gestart door Lezeres, 08/08/2004 om 12:39:03

Lezeres

Ik heb van verschillende informatiebronnen vernomen dat de Berbers van Figuig afstammen van de Znassen berbers.
Kan iemand mij misschien meer over dit volk vertellen?

Aqsil

Mensen in Figuig,  Rif, Tanger, ouojda en Noord Algerije spraken vroeger 1 Amazigh dialect. Ze vormen vroeger 1 Amazigh stam.

Dora

Citaat van: Hulk op 09/08/2004 om 17:49:49
Mensen in Figuig,  Rif, Tanger, ouojda en Noord Algerije spraken vroeger 1 Amazigh dialect. Ze vormen vroeger 1 Amazigh stam.

dus met andere woorden gewoon heel tamazgha????

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 09/08/2004 om 17:52:18
dus met andere woorden gewoon heel tamazgha????
nee, alleen Noor marokko en algerije en een beetje van het oost van marokko (weest van Algerije) waren vroeger  1 stam.
Sousa  behoorden vroeger tot een andere stam. Touareque in Egytpte behoorden ook tot een andere stam, enz.

Dora

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 09/08/2004 om 18:03:32
tamazgha is het N van maroc ::)...
Tamazgha in van Canarische eilanden tot Egypte en van de middellandse zee tot het noord van Mali.

Dora

idd..waarom haal je dan sous en touareq erbij??

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 09/08/2004 om 18:19:42
Ze zijn ook Imazighen en wonen ook in Tamazgha en vroeger behoorden ze tot een andere stam.
LL, wat is er vandaag met je gebeurd. Ben je duizelig van de Zon?

Dora

Citaat van: Hulk op 09/08/2004 om 18:22:37
Citaat van: lopende_lach op 09/08/2004 om 18:19:42
Ze zijn ook Imazighen en wonen ook in Tamazgha en vroeger behoorden ze tot een andere stam.
LL, wat is er vandaag met je gebeurd. Ben je duizelig van de Zon?

hahaha..magar??....ik ben gewoon de oude hoor...

Lezeres

Aangezien ik niks heb aan bovenstaande reacties hoop ik toch dat iemand mij meer informatie kan geven.
Op het net kan ik niks vinden en ik geloof niet dat er vroeger maar 1 amazigh dialect + stam bestond.

ighes

Izzenasen zijn een stam net als Ait waygher en Ait Tuzin. Ze wonen in en rond Berkan. Izzanasen behoren tot een van de oudste stammen van Noord Marokko. Mensen in Figig hebben volgens mij min of meer hetzelfde taal als Izzenasen.

Ik ga het  nog speciaal voor je opzoeken of het klopt wat hier boven heb gezegd.

Ighes

Aqsil

Citaat van: figuigya op 09/08/2004 om 20:52:31
Aangezien ik niks heb aan bovenstaande reacties hoop ik toch dat iemand mij meer informatie kan geven.
Op het net kan ik niks vinden en ik geloof niet dat er vroeger maar 1 amazigh dialect + stam bestond.
Er bestonden in Marokko tientallen dialecten in Tamazgha. shlouh en sousa hadden vroeger dezefde dialect. Touarq ook.

Lezeres

Citaat van: ighes op 09/08/2004 om 21:11:05
Izzenasen zijn een stam net als Ait waygher en Ait Tuzin. Ze wonen in en rond Berkan. Izzanasen behoren tot een van de oudste stammen van Noord Marokko. Mensen in Figig hebben volgens mij min of meer hetzelfde taal als Izzenasen.

Ik ga het  nog speciaal voor je opzoeken of het klopt wat hier boven heb gezegd.

Ighes

Bedankt, Ighes

Sa3ieD

Paar links voor je figuigya:
http://www.iesanetwork.com/iznassen/

Veel is in t frans op bepaalde sites:
http://www.google.nl/search?q=%22Beni+Iznassen%22&hl=nl&lr=&ie=UTF-8&start=20&sa=N

Er staat ook iets in een boek:
El Kirat Yamina. (2001). The current status and future of the Amazigh language in the Beni Iznassen community. In J.J. de Ruiter (Ed.): Multilingualism in Morocco and Moroccan communities in Europe. A special issue of Languages and linguistics, vol. 8., pp.81-96.