Awal amazigh site in Tifinagh s tarifit

Gestart door awal-amazigh, 03/08/2004 om 21:28:18

awal-amazigh

Wat vind je van deze amazigh site in Tifinagh:

http://awal.t35.com/

Graag jullie reacties?

Aanvullingen, verbe*****en en suggesties zijn van harte welkom!

Je moet wel tifinagh op je computer installeren om de tifinagh teksten correct weer te geven. Op de site kan je een link vinden naar de tifinagh fonts.

awal-amazigh

Wel reageren aub! Ik wil weten wat de bezoekers vinden van de site? Zodat ik de site aan de behoefte van jullie kan aanpassen.

Hebben jullie een vraag over een onderwerp in het Tamazight grammatica? Stel deze dan hier en zal proberen op de geselecteerde vragen een antwoord op de site plaatsen!

Iwa min d awem gha yinigh, aqa kenniw din, trajigh iseksiten nwem!!!

Ahraifi

Ik ben trots op jou,ga zo door.Op een dag zal ik het leren al moet ik hemel en aarde bewegen.Ik ken nu in ieder geval mijn naam in onze taal schrijven.Aanbevelingen kan ik je helaas niet geven omdat ik er zo weinig van afweet maar dat gaat veranderen.

Sighie gie mientegged.

awal-amazigh

Tqadigh cek x wawalen nnec imez'id'en.

Wenni ixsen ad ighar nigh ad ilmed  isekkilen n Tifinagh, am nettat am tira n yewdan marra. Mayemmi neccin nlemmed qaâ ilsawen/tutlayin nned'ni, tasen dd x anegh hewnent, maca tmazight lebda netsecca/netru zzay s.

Egg tizemmar ad tawd'ed' mani texsed!

ighes

Azul,

Heel goed... ik ben wel benieuwd wie jij bent, doe jij het in je eentje of heb je contact met anderen die ook op dit gebied bezig zijn zoals Adrar.

Veel succes.

awal-amazigh

Citaat van: ighes op 04/08/2004 om 11:11:30

Azul,

Heel goed... ik ben wel benieuwd wie jij bent, doe jij het in je eentje of heb je contact met anderen die ook op dit gebied bezig zijn zoals Adrar.

Veel succes.

Tanemmirt,

het is mijn eigen initiatief en ik ben alleen bezig..

Dus alle verbeteringen, aanvullingen, etc, zijn van harte welkom...

tijdelijk

Heel mooi, heel smaakvol!  Ik weet te weinig voor aanvullingen, sorry. Maar het is erg mooi, complimenten.

awal-amazigh

Citaat van: tijdelijk op 04/08/2004 om 18:16:12
Heel mooi, heel smaakvol!  Ik weet te weinig voor aanvullingen, sorry. Maar het is erg mooi, complimenten.

Thank awma... heb je tifinagh fonts geinstalleerd..

volgend jaar zal het trouwens niet meer nodig zijn... Tifinagh is al opgenomen in unicode, de nieuwe standaard zal dan verschijnen en zal Tifinagh haar plaats op de lijst krijgen naat Thais, arabisch, turks, etc...

tijdelijk

ik zie gewoon alle tekens. Misschien had ik het eerder al eens geinstalleerd

awal-amazigh

Citaat van: tijdelijk op 04/08/2004 om 18:23:06
ik zie gewoon alle tekens. Misschien had ik het eerder al eens geinstalleerd

er zijn veel tifinagh teksten in gif vorm, deze zijn altijd goed te zien,

kijken bij imegraden naar de geposte artikelen, als deze niet in tifinagh verschijnen dan moet je ze installeren...

het is erg simpel je download ze en kopieert ze naar  de fonts map en de directory windows van je besturingssysteem (win2000 - win xp, etc)..

Het voorddel van teksten in plaats van images is als volgt:

- weinig ruimte
- zoek functie beschikbaar
- makkelijk voor mij
- etc, etc, etc, etc

maar dat is de manier waamee iedereen in de wereld werkt, dus waarom wij niet...

awal-amazigh

Ik ben inmiddels mbijna klaar met mijn grammatica boek waaraan ik 5 jaar werk... deze ben ik nu ook in het tifinagh aan het herschrijven... ik zal hem dus niet plaatsen op de site (voorlopig)..

Maar ik ben bereid jullie vragen in de vorm van grammatica artikelen te beantwoorden..

Dus kom allemaal aub met vragen over Grammatica?

Tip voor de bezoekers van awal amazigh:

Tamazight kent in wijze drie volle klinkers (a, i, u), maar om de tekst makkelijk leesbaar te maken vwordt gebruik gemaakt van de neutrale "E" (werelwijd bekend als de SCHWA E. Tifinagh biedt ons de mogelijkheid om deze achterwege te laten dus zal je deze niet tegen komen in Tifinagh teksten.

De E bestaat wel in Tifinagh maar wordt enkel gebruikt als 4 medeklinkers achter elkaar komen te staan om de lettergreep duidelijk te maken.. woorden met vier verschillende medeklinkers komen zelden voor in Tifinagh.

Dora

kunnen we ook les krijgen via het net??...via mail huiswerk opsturen enz..kost minder tijd namelijk voor de mensen die fulltime werken...

admin

Een goed initiatief. Zulke mensen hebben we meer nodig. Ben zelf ook bezig (na een jaar er niets aan te hebben gedaan) om het tikken van het Tamazight mogelijk te maken op websites zonder het font te hebben geinstalleerd. Heb alleen nog iemand nodig die veel verstand heeft van php omdat het veel tijd kost in mijn eentje. Ik wens je nog veel succes met je website.

awal-amazigh

Bedankt voor jullie aanmoedigingen.

Lopende_lach:

Helaas heb ik niet zoveel tijd om online lessen te volgen, maar er zal in de toekomst op awal_amazigh een uitgebreide grammatica lessen komen...

Heb je vragen over Tamazight Grammatica, stel ze dan en ik zal antwoorden.

Admin:
Ik heb aardig verstand van php, maar het hoeft niet meer, want zodra de nieuwe staandard vrij gegeven worden, zal het mogelijk zijn om tifinagh te schrijven zonder scripting. Het gaat nog een paar maanden duren, zij zijn nu iso 10.646 aan het afronden en daarin is Tifinagh al opgenomen...

awal-amazigh

Sommig die zeggen, ja zoveel letters..

dat klopt helemaal niet:

ter vergelijking:
Tifinagh standaard kent 33 characters en twee samengestelde letters (dj en tc)

Dj = adji
tc = tcamma of Tcaad (tchaad land in afrika)

Dus 35 letters

Frans:
kent 40 letters en daarbij komen meer dan 20 samengestelde letters.. dus meer dan 60..