waar stammen de amazighen vanaf???

Gestart door noebia, 03/08/2004 om 20:38:53

Aqsil

Citaat van: Ahraifi op 04/08/2004 om 14:55:03
Ik dacht dat jij ;ik voel me palestijn en geen amazigh had geschreven.excusez moi
Dat heb ik geschreven, maar het was geen gedicht. Het is zo mooie geschreven dat men denkt dat het een gedicht is. ;)

Ahraifi

Daar verschillen de meningen over,in het bijzonder die van mij.Ik neem mijn excuses trouwens terug.

Aqsil

Citaat van: Ahraifi op 04/08/2004 om 15:00:12
Daar verschillen de meningen over,in het bijzonder die van mij.Ik neem mijn excuses trouwens terug.
Goed zo!

Dora

Citaat van: Hulk op 04/08/2004 om 14:30:47
Citaat van: navaras op 04/08/2004 om 14:22:29

neem je me in de maling ofzo??
Wat denk je zelf!
Je moet contact nemen met de Marokkaanse regering om ze te informeren over je onderzoek.
Over de oorsprong van Imazighen zijn Arabieren verdeeld.
1. De ene groep vindt dat Imazighen van Joden afstammen.
2. Tweede groep zegt dat Imazighen stammen van Jemenieten, omdat huzien in Jemen lijken op huizen in zuid van Marokko.
3. De derde groep zegt dat Imazighen stammen van Ethiopiër omdat vroeger alleen Ethiopiërs in Afrika wonen.
4. Vierde groep zegt dat Imazighen stammen van Europenen omdat er Imazighen zijn met blonde haren.

Zelf denk ik dat Imazighen uit Mars zijn gekomen omdat we het domste volk zijn en laten anderen ons naaien.  Imazigehn zijn dus mars mantjes.


imazighen stammen af van joden??....is het jodendom etnisch verbonden??...

mars mannetjes zijn niet dom..jij hebt blijkbaar man in black niet gezien ::)....

ighes


Citeer
Zelf denk ik dat Imazighen uit Mars zijn gekomen omdat we het domste volk zijn en laten anderen ons naaien.  Imazigehn zijn dus mars mantjes.

Citeer


Hahaaha ben helemaal met je eens.. zelf denk dat Imazighen afstammen van  ezels... want ze dragen graag de last(en) van anderen.

Maar even serieus.. lees de onderstaande link, heel interessant.

http://www.wafin.com/genes.pdf?wafin=7aa2ff09993538de2f8f6ba746a05cfd

Sa3ieD

Neccin ssa
A neccin ssa a neccin ssa
lalla tamurt-nnegh nessudun car-nnem
a nessu cjwar-nnem s tidi-nnegh
a nkarz timura a nebhâr tibehhâr
a cm-nsûn a cm-nêhda s min ghanegh ttizemmar
a nêdreq i yebdyarn g ujenna-nnem aziza
wenni cm-icarhen min yesdahedj a t-izêr
abrid waxxa yezzû yezzû s rhârrâc
anegg°ar anegg°ar ar gha-naf nnwac

Wij zijn van hier
Wij zijn van hier,
Wij zijn van hier.
O dierbaar land van ons, wij kussen uw grond.
Met ons zweet zullen wij uw bomen bevloeien.
Wij zullen de velden ploegen en de moestuinen beplanten.
Wij zullen u koesteren en behoeden,
Met alle krachten die in ons zijn.
Wij zullen duiven laten uitvliegen in uw blauwe lucht.
Wie u haat zal zijn verdiende loon niet ontgaan!
Al is de weg bezaaid met stekelplanten,
Wij zullen lopen en lopen,
Totdat wij de bloemen gevonden hebben.

* Volgens sommigen komen de Berbers uit het Oosten, volgens anderen uit Europa. De dichter/zanger verwerpt de gedachte van een vreemde herkomst en verklaart: wij zijn de autochtone bevolking.

Walid Mimoun

noebia

Hey ben ik weer......Hoe gaat het met jullie????
Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties....
Ik heb jullie reacties een beetje doorgelezen....
gaat het er altijd zo hard aan toe???....
Iedereen met zijn meningen.....Om eerlijk te zijn heb
ik nog steeds geen duidelijke antwoord op mijn vraag.
wel jammer.....maar weten jullie een andere site of
mischien boeken waar ik antwoord op mijn vraag kan
vinden...

Alvast bedankt
gr noebia

Sa3ieD

Uhhh niet, imazighen zijn verdeeld over een te groot gebied. Of ze nou echt van een ander volk afstammen lijkt me sterk, maar ook al was dat zo het is veel te moeilijk om te achterhalen. Waar moet je nou beginnen, in het oosten van noord-afrika of in het westen? Er is denk ik genoeg literatuur over geschreven maar in elk van die boeken staat weer iets anders. Vergeet niet dat ieder kolonist de imazighen aan zichzelf toeeigend om zo hun verovering te rechtvaardigen. Volgens de Europeanen komen ze uit Europa en volgens de Arabieren uit Jemen. Maarja ik denk altijd gewoon  Neccin Ssa, wij zijn van hier. Voor mij is het een vorm van minderwaardigheid om zo nodig te willen onderzoeken van welk volk je afstamt (als dat al zo is). Ben je dan niet tevreden dat je gewoon een Amazigh bent?

Matoub

volgens wat gelezen heb stammen de imazighen van de capsien en de iberomaurisiane . de capsien waren imazighen en de tweeden niet. maar werden gemengd dus voorouders. languistiek kan wel zeggen dat ze uit etheope kunnen komen, maar niet helemaal.  languistiek kan zeggen dat ze in noord afrika gevonden zijn, en dat is nog sterker dan die van etheopie .

als ik me niet vergis is er een theorie dat zegt dat de imazighen een van de oudste volkeren .

logica zegt dat men naar de origin van de imazighen zoekt om ze zonder origin te beschouwen. om te zeggen dat ze geen imazighen zijn. anders zochten ze naar de origin van de andere volkeren zoals de germanen en de arabieren en palastijnen maar dat doet ze niet omdat de genoemden al machtig is om ze uit te lachen;

denk ik.

tosyali

jeetje, jullie lijken koerden wel, die weten het ook niet zeker:s

miss.F.

Citaat van: tosyali op 11/08/2004 om 13:49:20
jeetje, jullie lijken koerden wel, die weten het ook niet zeker:s

oooowww ja, wil je hierzo met ons over de koerden gaan discussieren?

Ahraifi

Citaat van: ighes op 05/08/2004 om 12:34:06

Citeer
Zelf denk ik dat Imazighen uit Mars zijn gekomen omdat we het domste volk zijn en laten anderen ons naaien.  Imazigehn zijn dus mars mantjes.

Citeer


Hahaaha ben helemaal met je eens.. zelf denk dat Imazighen afstammen van  ezels... want ze dragen graag de last(en) van anderen.

Maar even serieus.. lees de onderstaande link, heel interessant.

http://www.wafin.com/genes.pdf?wafin=7aa2ff09993538de2f8f6ba746a05cfd
Spreek in het vervolg alleen voor je eigen wil je,ik beschouw me een lid van de stam der ayt wayagher die afstamt van trotse mensen en niet van ezels.
Jij misschien maar maak dat dan duidelijk door in enkelvoud te praten en niet in meervoud.

tosyali

Citaat van: miss.F. op 11/08/2004 om 13:55:28
Citaat van: tosyali op 11/08/2004 om 13:49:20
jeetje, jullie lijken koerden wel, die weten het ook niet zeker:s

oooowww ja, wil je hierzo met ons over de koerden gaan discussieren?

neuh
waarom zou ik?

miss.F.

#28
Citeer
hier ook een stamgenoot die trots is op haar roots!!
Ja joh laat ons Aith Wayagher met rust! ;-)

miss.F.

Citaat van: tosyali op 11/08/2004 om 14:03:16
Citaat van: miss.F. op 11/08/2004 om 13:55:28
Citaat van: tosyali op 11/08/2004 om 13:49:20
jeetje, jullie lijken koerden wel, die weten het ook niet zeker:s

oooowww ja, wil je hierzo met ons over de koerden gaan discussieren?

neuh
waarom zou ik?

geintej, he maar nu we het er toch over hebben. Hoe kijk jij aan tegen de turks-koerdische kwestie?