Hoofdmenu

cursus tarifit

Gestart door Tama, 02/08/2004 om 17:30:41

Tama

Lisaan-iles  Arabic Berber Language Office

Cursusen

Wij starten met een aantal cursussen Tarifit-Berbers voor beginners op de volgende steden:

Utrecht: 
Dag/tijd: woensdag 'avond tussen 19.30-21.30 OF zaterdag ochtend tussen 10.00-12.00 uur
Locatie: in het Centrum (Locatie wordt later bekend gemaakt in afwachting van een definitieve afspraak met de locatiebeheerder) 
Begindatum: begin september 2004

Rotterdam: op vrijdag- of zaterdagochtend, tussen 10.00-12.00 uur.
Brabant (Tilburg Eindhoevn of Den Bosch): nog niet bekend
Amsterdam: nog niet bekend
De cursussen gaan van start bij voldoende deelnemers. Wanneer u meer informatie nodig hebt of zich wilt aanmelden voor een cursus, kunt u een bericht opsturen naar info@lisaan-iles.com.

http://www.lisaan-iles.com/

allasian

Is de naam arabic berber language niet beetje misplaatst

Tama

niet als er office er achter plaatst.wat is er mis met een buro dat zich zowel met het arabisch als tmazight bezighoudt?

Dora

oww..weet je hoe lang ik hierop gewacht heb..ik ga me aanmelden..thalwiest ra chem nigh??

allasian

Citaat van: Thalwiest op 02/08/2004 om 18:51:57
niet als er office er achter plaatst.wat is er mis met een buro dat zich zowel met het arabisch als tmazight bezighoudt?
Dus het is een bureau.En het geeft zowel arabische lessen als Tamazight lessen als ik het goed begrijp.
Wat is dat voor een cursus dat Tarifit dat je bedoelde?Ten eerste is het een mondelinge cursus of een schriftelijke met dus in het Tifinagh geschreven.
Probeer wat duidelijker te zijn.

tijdelijk

Wegens gezondheidsomstandigheden ben ik voorlopig weg als actief lid maar ik kijk zo nu en dan wel mee.

Ten gelegenheid van deze topic heb ik even een tijdelijke account aangemaakt.

Ik heb de lessen Tarifit bij deze meneer gevolgd.
Hij, Yahja, is Amazigh (van de Rif) die zowel lessen Tarifit als Arabisch kan geven. In zijn beginnerslessen (schrijfwijze, Latijn) die in mijn groep alleen door Nederlanders en een Pers werden gevolgd, wordt een hele mooie basis gelegd. Daarna kan men naar de lessen voor gevorderden. Er zijn twee toetsmomenten, men krijgt aardig wat huiswerk, er moet worden gewerkt. Maar voor mensen die al wat Tarifit kennen is het vast minder zwaar dan voor Nederlanders.

Na de lessen kan je zinnen als:

Mamec igga stilu n Jamal?
Stilu m Jamal dh acemrar

theswa Anneke ca umur atay s nneEnaE?
lla, Eemmars war th theswi

Mamec tedjid?
Kulci labas. Xsey adh cek sseqsiy, adh tiwecca yar lmedrassa?

Wah, amacnaw lebda.

(de E en de y moeten anders geschreven, maar dat lukt niet op mijn toetsenbord)

Maar dat is voor velen van jullie misschien te simpel, dan kan je gelijk naar de gevorderden.

Aanrader voor iedereen hier. Dat heb ik begin dit jaar al gemeld, toen is niemand gegaan. Nu hopelijk wel.

Ayuda/Monique

tijdelijk

Er ligt me bij dat het rond de 180 Euro lag, voor heel wat contacturen voordelig. Je krijgt er lesmateriaal bij, en woordenlijsten, er is geluidmateriaal om thuis mee te oefenen.

Nogmaals, leden van Amazigh.nl , een gouden kans!

tijdelijk

Ook kan ik me indenken, dat als er genoeg geinteresseerden met een Amazigh achtergrond zijn (en dat geeft toch een andere/betere uitgangspositie dan voor goedwillende Nederlanders) daarvoor een aparte groep kan worden georganiseerd door Yahja.
Er zijn hier zoveel zeer enthousiaste leden, een mannetje of tien moet toch wel lukken om bij elkaar te brengen.

Sannoe

Azul/Salaam

Ben zeer blij dat je cursus Tarifit in Nederland kunt volgen en ik ben blij dat er niet imazighen zijn die in deze taal geïnteresseerd zijn. Als ik de voorbeelden van Tijdelijk zie lijkt het me gewoon Tarifit fonetisch leren spreken en dus niet in combinatie met tifinagh waar ik behoeft aan heb. De mensen die nog geen tmazight kunnen spreken moet ik alleen maar bemoedigen deze cursus te volgen. Voor gevorderden die tmazight machtig zijn lijkt mij weggegooid geld. Als er  iemand is die weet waar je tmazight in tifinagh kunt leren schrijven gaarne even laten weten. ik ben de eerste die zich meldt. Het lijk mij zo prachtig de taal die ik jaren spreek eindelijk eens te kunnen schrijven.

Wassalaam

tijdelijk

Als je de taal al spreekt is het natuurlijk niet meer zo moeilijk om met Tifinagh te werken.
Leer gewoon de tekens en hun bijbehorende klanken en je bent een heel eind.

Als je het zowel in Arabische, Latijnse als Tifinagh karakters kunt schrijven is dat helemaal fantastisch. Latijn is niet fonetisch, er is een officieel gebruik van de Latijnse letters en enkele bijvoegingen met daarachter onder meer de redenering dat de aansluiting bij andere landen met Arabische en Latijnse karakters eenvoudiger zal zijn dan met het overigens prachtige Tifinagh dat niet verloren mag gaan.

Er zijn prachtige Tifinagh schoolboeken en educatieve tijdschriften, Idir (en ik een beetje) schreven erover in een andere topic. Ook in biebs (de grotere betere) is zat te vinden.
Je kan het zelf!

Sannoe

Salaam/Azul

Beste Tijdelijk,

Bedankt voor je reactie. Ik zal zeker gaan rondneuzen om iets te vinden.

awal-amazigh

Citaat van: Bouyafa op 03/08/2004 om 21:25:49
Salaam/Azul

Beste Tijdelijk,

Bedankt voor je reactie. Ik zal zeker gaan rondneuzen om iets te vinden.

zie deze nieuwe site in Tifinagh
http://awal.t35.com/

ameziane

Ayuda/Moniq,

Jammer dat je niet meer actief meedoet met de discussies. Je bekijkt de zaken van een andere invalshoek dan wij gewend zijn. Dat houdt ons wakker en is een verrijking voor de discussie. IK hoop in ieder geval niet dat je je hebt laten wegjagen door lieden die hun kindertijd niet ontstegen zijn.
Hoe dan ook,succes!

amazightjuh

eey komt er ook nog wat in tilburg og nog steeds niks bekend