Beni Iznassen Gebergte Berkane tot aan Saïdia

Gestart door Iznassen, 31/07/2004 om 17:04:13

Rif Spirit

#30
Citaat van: rs.berkane op 10/01/2008 om 20:38:13
Ik ben een kebdani geboren in berkane ,mijn hele famillie woont in berkane ,aklim, ras elma ,zaio, nador en ook oujda . de taal die beni znassen spreekt is het zelfde als in bv elhoceima ,vanaf tanger t/m oujda spreken de zelfde taal , niet vergeten algerije. binnen mijn famillie zitten kebdanieen en beniznassen door elkaar de ene trouwt met die en de andere met die.ik wil wel iets zeggen de ik7lieen , kenbdanieen en beniznassen zijn GEEN IRIFIEEN.alle informatie die in begin geschreven over berkane (beniznassen) klopt 100%.

ik7lieen??? wat is dat?? je bedoeld zeker iker3iyen? ikerr3iyen en ichebdanen zijn 100% irifiyen behalve beni iznassen zijn geen irifiyen (beni eznassen zijn sowieso voor de overgrootmeerderheid al gearabiseerd).

ichebdanen + iker3iyen zijn irifiyen en noemen zich ook irifiyen (dat zijn ze ook), alleen gearabiseerde bani iznassen en de arabieren van oujda proberen altijd verdeeldheid te zaaien. trouwens tussen de Rif stammen en bani iznassen en hun broeders de arabieren van oujda stroomt een hele grote rivier en die heet malouiya en dat is onze grens, dus de grens van de Rif en dat was altijd zo zelfs tijdens de tijd van de romeinen datw as ook de grens van Mauritania tingitana.

ichebdanen die ik ken hebben een hekel aan bani iznassen en voelen zich meer verwant met Nador dan met berkane of Oujda. . Berkan en oujda hebben niks te maken met Kebdana of met de rest van nador. we zijn nu wel ingedeeld in één regio maar dat zegt niks want die indeling is pas sinds medio jaren 90 en daarvoor hadden we niks gemeen met elkaar. zelfs de brug bij kaboyawa is pas gebouwd en daarvoor niemand steekt de rivier over dat kon alleen bij machra3 saf saf omgeving zaio. en wat beterft de indeling ik denk dat de provincie Nador binnen een aantal jaren zich zal uit trekken van oriental regio en zal als een zelfstandige regio verder gaan, dit weet ik uit betrouwbare bronnen want in Nador zijn ze ontevrden over de huidige indeling we hebben sowieso weinig gemeen met wilaya van oujda en figuig

hier een site van een vereniging uit Kebdana www.afulay.org ga ze vragen of ze Irifiyen zijn of dat ze bij banu iznassen en de arabieren van oujda horen , dan zul je zeker een zeer teleurstellende antwoord krijgen ;) ik heb een huis in Kaboyawa en al die ichebdanen zeggen openlijk dat ze irifiyen zijn, sterker nog alle jongeren daar laten duidelijk merken dat ze een hekel hebben aan oujada en neppe bni iznassen die ze als arabieren beschouwen en zij voelen zich als de oostelijke Rif stam die zich staand moet houden tegen de oostelijke arabieren van oujda en hun gealieeren de gearabiseerde banu iznassen

Riffijnen bestaan uit veel stammen"

Kebdana
Kal3iya
Ait Buyehyi
Metalsa
Ait Said
Ait ulichek
Temsamane
Tafarsit
Ait Tuzine
Gzennaya
Ait Waryaghel
Beqquya
Ait yetteft
Ait Ammart
westelijk misschien nog andere stammen die ik vergeten ben


Rif Spirit

trouwens saidia heeft niks met bni iznassen te maken, dat is het gebied van Oulad mansour dat zijn arabieren die in het verleden daar zijn gestationeerd door koning Ismail.

ik heb grote kennis over dat gebied, dus voortaan als jullie hier iets komen verkondigen weet dondersgoed dat je met de waarheid moet komen en niet met dat soort onzin komen. en bedenk ook goed dat onze grens = de rivier melouiya. alles wat daar achter zit is de Rif en daar hebben jullie niks mee te maken.

laat Arif met rust en hou je toch beter bezig met die moppen die oujada over jullie vertellen :D

rs.berkane

Hoe kom je bij dat ikbdanien irifieyen zijn ,ik ben ook ikbdani maar geen irifi
als je in ras elma of zaio of kariaarkman dat wij irifiyen zegt,  word je uitgelachen,wij hebben natuurlijk veel met iriefiyen goede band de zelfde taal enz. wij vinden iriefiyen veel beter dan ibnznaaen, irifieyen zijn goede mensen. nogmaals irifieyen komen vanaf tanger tot nador dus niet tanger en niet  nador tussenin elhoceima is de echte hoofdstad.  terug naar de echte onderwep berkane bestaat nu +- 50%bniznassen 35% kebdanieen en 15% uit verschillend  groepen vooral uit westen graba (igrbieen).

Rif Spirit

#33
Citaat van: rs.berkane op 16/01/2008 om 17:44:27
Hoe kom je bij dat ikbdanien irifieyen zijn ,ik ben ook ikbdani maar geen irifi
als je in ras elma of zaio of kariaarkman dat wij irifiyen zegt,  word je uitgelachen,wij hebben natuurlijk veel met iriefiyen goede band de zelfde taal enz. wij vinden iriefiyen veel beter dan ibnznaaen, irifieyen zijn goede mensen. nogmaals irifieyen komen vanaf tanger tot nador dus niet tanger en niet  nador tussenin elhoceima is de echte hoofdstad.  terug naar de echte onderwep berkane bestaat nu +- 50%bniznassen 35% kebdanieen en 15% uit verschillend  groepen vooral uit westen graba (igrbieen).

ten eerste de term ikebdanieen bestaat niet. mensen uit kebdana noemen zichzelf ichebdanen. ten tweede ik denk niet dat jij een Achebdan bent. ten derde ik ben getrouwd met een tachebdant en geloof me overal in chebdan waar ik kom ze noemen zichzelf irifiyen en niks anders, het kan ook niet anders want ze zijn gewoon irifiyen net als andere Riffijnse stammen.

precies vanaf Tanger tot aan Nador , Nador province wel te verstaan dus tot aan de rivier merwect (melouiya) en dat was altijd zo.

Berkan boeit me niet echt wie daar wonen want  er wonen zelfs mensen uit Nador in Oujda maar dat hoeft niet te betekenen dat Oujda bij Rif hoort.

ik denk dat jij te jong bent om over  zulke dingen te praten want gezien je antwoorden jij bent nog veels te onwetend. ik gaf je al een link in mijn vorige bericht je kan daar gaan registreren op hun forum en stel ze de vraag of Ichebdanen irifiyen zijn of niet, geloof me ze gaan je eerst vreemd zitten kijken voor dat ze je een bevestigende antwoord zullen geven.

ps: ja klopt er wonen ook veel ichebdanen in Berkan en dat zijn bijna de enigen die tamazight (tarifecht) spreken in Berkane

Rif Spirit

Trouwens om nog wat uitgebreider de mening van Ichebdanen te kunnen bevatten in mijn schoonfamilie merk ik juist dat Ichebdanen juist diegene zijn die moeite hebben met de huidige regio's indeling want zij zien ook net als andere Rif stammen dat onze indeling met Wilaya van oujda (provincies: berkane, Oujda-angad, Taourirt, jerada) + de provincie van Figuig zeer negatief voor ons is zo wel economisch als cultureel vooral dat laatste hebben we ermee moeite want jullie praten arabisch en elk samenwerking met jullie versnelt de arabisering van onze regio. we zien liever dat Nador provincie een eigen Regio wordt of zelfs in een nieuwe regio indeling samen met alhoceima en gzennaya regio ter noorden van Taza . want daar hebben we wat gemeen mee en dat is het belangrijkste: de Taal, de cultuur en de gezamenlijke geschiedenis.

*-RiFFijn0s-*

Ait Iznassen zijn wel Riffijnen. De Ighzar n Merwect (Moulouya) is niet de oostelijke grens van Arif, integenstelling wat Rabat en anderen beweren.   

Rif Spirit

#36
Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 18/01/2008 om 15:34:02
Ait Iznassen zijn wel Riffijnen. De Ighzar n Merwect (Moulouya) is niet de oostelijke grens van Arif, integenstelling wat Rabat en anderen beweren.   

ik ben het niet mee eens a tawmat RiFFijn0s. je haalt nu 2 dingen door elkaar.

-Geografische Rif (die is zelfs verder in algerije. volgens Auguste Moulieras vanaf Tanger t/m de omgeving van Wahran) en deze Rif is tegenwoordig niet echt van belang voor de huidige Irifiyen

- Linguïstische Rif (het gebied waar nu nog Thmazight narif gesproken wordt) en die grenst oostelijk tot bij de melouiya rivier . want ait iznassen zijn al voor 90 procent gearabiseerd dus horen sowieso niet bij dit linguïstische Rif. dan hebben we het nog over de ait iznassen en die wonen niet overal in berkan provincie, want Trifa gebied zijn allemaal arabieren van Oulad mansour, dus Saidia, laathamna, cafe maur, en aan de overkant van kaboyawa  net over de rivier van melouiya lekhraba dat zijn allemaal arabieren van oulad mansour.

Dus als men vindt dat Ait iznassen (die al voor 90% gearabiseerd zijn en hun land al voor de helft is verdeeld met arabische stammen zoals die van oulad mansour) ook bij Rif moeten horen, dan moeten we jebala in het westen ook irifiyen gaan noemen en dat geldt zelfs ook voor de inwoners van nedrouma en wahran en mestghanem. want die horen ook bij de geografische Rif zoals ik al aangaf.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Rif Spirit op 18/01/2008 om 22:12:14
ik ben het niet mee eens a tawmat RiFFijn0s. je haalt nu 2 dingen door elkaar.

-Geografische Rif (die is zelfs verder in algerije. volgens Auguste Moulieras vanaf Tanger t/m de omgeving van Wahran) en deze Rif is tegenwoordig niet echt van belang voor de huidige Irifiyen
Het Rifgebergte eindigt bij de grens, bij Ahfir. De geografische Rif reikt van Tanger tot Ahfir. Dat het Rifgebergte tot Wahrane reikt, lijkt me sterk, maar het is mogelijk.

Citaat van: Rif Spirit op 18/01/2008 om 22:12:14
- Linguïstische Rif (het gebied waar nu nog Thmazight narif gesproken wordt) en die grenst oostelijk tot bij de melouiya rivier . want ait iznassen zijn al voor 90 procent gearabiseerd dus horen sowieso niet bij dit linguïstische Rif. dan hebben we het nog over de ait iznassen en die wonen niet overal in berkan provincie, want Trifa gebied zijn allemaal arabieren van Oulad mansour, dus Saidia, laathamna, cafe maur, en aan de overkant van kaboyawa  net over de rivier van melouiya lekhraba dat zijn allemaal arabieren van oulad mansour.

Dus als men vindt dat Ait iznassen (die al voor 90% gearabiseerd zijn en hun land al voor de helft is verdeeld met arabische stammen zoals die van oulad mansour) ook bij Rif moeten horen, dan moeten we jebala in het westen ook irifiyen gaan noemen en dat geldt zelfs ook voor de inwoners van nedrouma en wahran en mestghanem. want die horen ook bij de geografische Rif zoals ik al aangaf.
Ten eerste de Ait Iznassen spreken Riffijns, bijna hetzelfde dialect als de Icebdanen. Ten tweede, volgens Ibn Khaldoun hebben zij dezelfde bloedlijn als de overige Riffijnen. En hoe kun jij weten dat 90% is verarabiseerd? In Berkane mag de voertaal grotendeels wel Darija zijn, maar bij de Ait Iznassen binnenshuizen wordt nog volop Tamazight gesproken. De Ait Iznassen gebergte hoort gewoon bij Arif en de vlakte tussen Berkane en Saidia is idd volop verarabiseerd en zodoende zie ik dat niet als Arif. Berkane en Ahfir zijn de enige Ait Iznassen steden, weliswaar wel grotendeels gearabiseerd, maar de bergen nog lang niet. Als je nu naar Tafoughalt gaat, dan zul je zien dat de Iznassen i7ouriyen wel degelijk bestaan.  Op den duur zal het Darija het Tamazight doden in die regio, maar zolang dat nog niet is gebeurd, kunnen we trots zeggen dat Arif wel reikt over de Ighza n Merwecht en dat kan de zanger Said Zerouali wel bevestigen.

Ntqadhac voor je bijdrage.

Rebellious

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 20/01/2008 om 16:37:48
Citaat van: Rif Spirit op 18/01/2008 om 22:12:14
ik ben het niet mee eens a tawmat RiFFijn0s. je haalt nu 2 dingen door elkaar.

-Geografische Rif (die is zelfs verder in algerije. volgens Auguste Moulieras vanaf Tanger t/m de omgeving van Wahran) en deze Rif is tegenwoordig niet echt van belang voor de huidige Irifiyen
Het Rifgebergte eindigt bij de grens, bij Ahfir. De geografische Rif reikt van Tanger tot Ahfir. Dat het Rifgebergte tot Wahrane reikt, lijkt me sterk, maar het is mogelijk.

Citaat van: Rif Spirit op 18/01/2008 om 22:12:14
- Linguïstische Rif (het gebied waar nu nog Thmazight narif gesproken wordt) en die grenst oostelijk tot bij de melouiya rivier . want ait iznassen zijn al voor 90 procent gearabiseerd dus horen sowieso niet bij dit linguïstische Rif. dan hebben we het nog over de ait iznassen en die wonen niet overal in berkan provincie, want Trifa gebied zijn allemaal arabieren van Oulad mansour, dus Saidia, laathamna, cafe maur, en aan de overkant van kaboyawa  net over de rivier van melouiya lekhraba dat zijn allemaal arabieren van oulad mansour.

Dus als men vindt dat Ait iznassen (die al voor 90% gearabiseerd zijn en hun land al voor de helft is verdeeld met arabische stammen zoals die van oulad mansour) ook bij Rif moeten horen, dan moeten we jebala in het westen ook irifiyen gaan noemen en dat geldt zelfs ook voor de inwoners van nedrouma en wahran en mestghanem. want die horen ook bij de geografische Rif zoals ik al aangaf.
Ten eerste de Ait Iznassen spreken Riffijns, bijna hetzelfde dialect als de Icebdanen. Ten tweede, volgens Ibn Khaldoun hebben zij dezelfde bloedlijn als de overige Riffijnen. En hoe kun jij weten dat 90% is verarabiseerd? In Berkane mag de voertaal grotendeels wel Darija zijn, maar bij de Ait Iznassen binnenshuizen wordt nog volop Tamazight gesproken. De Ait Iznassen gebergte hoort gewoon bij Arif en de vlakte tussen Berkane en Saidia is idd volop verarabiseerd en zodoende zie ik dat niet als Arif. Berkane en Ahfir zijn de enige Ait Iznassen steden, weliswaar wel grotendeels gearabiseerd, maar de bergen nog lang niet. Als je nu naar Tafoughalt gaat, dan zul je zien dat de Iznassen i7ouriyen wel degelijk bestaan.  Op den duur zal het Darija het Tamazight doden in die regio, maar zolang dat nog niet is gebeurd, kunnen we trots zeggen dat Arif wel reikt over de Ighza n Merwecht en dat kan de zanger Said Zerouali wel bevestigen.

Ntqadhac voor je bijdrage.

Said Zerouali is een Achebdan, wel opgegroeid in Berkane.

bni iznasen

ik weet dat ik een achebdan ben ik woon 00k in nador en in kebdana maar er word mij gesegd dat ik een puur bni yeznasen ben wat ook mijn agternaam is als er iemand is die meer over dat volk bni yeznasen weet of ongeveer de selfde agternaam laat et mij wete aub  thalaass ;)

rs.berkane

Nog maar reageren op achebdan of beniznassen: Ze zijn allemaal berbers en praten berbers en ze zijn NIET irifijnen, kebdana wordt door nador geregeerd, benisnassen natuurlijk door berkane, ik ben zelf achebdan geboren in berkane, berkane bestaat zowel door kebdanieen als beniznassen ,oorsprong beniznassen. onze ouders kwamen achter moulya kebdana( ras elma,zao, karia enz.)er was iemand die schreef dat irifijnen tot ahfir hoort ,ER zit weinig kennis in mensen , een voorbeeld iemand uit benimellal hoort mij met irifijn te praten dacht hij tegelijk ik irifijn ben.mijn ouders komen uit kebdana bij moulya rivier.nogmaals ik7ieen , kebdanieen en beniznassen zijn geen irifijnen.

Botermes

#41
Rifijnse eenheid is bij sommigen nog ver te zoeken zo te zien. Ze blijven voortborduren op het stammengezeik dat ze van huisuit hebben meegekregen. Wat is Rifijn zijn ? Je hebt de geografische Rifijn waar zelfs de Jebala ook toebehoren en je hebt de linguïstische Rifijn waartoe ikebdanen en iznassen zeker tot gerekend kunnen worden. Een verschil in dialect maakt dat niet nietig. Dus wat je Rifijn maakt is dat je verstaanbaar bent voor het andere dialect ondanks het verschil.

rebellion


fassir

ik kom uit de berg fassir dat ligt dicht bij aklim. Ik weet niet veel over mijn cultuur maar mijn vader zegt dat wij beni snassen zijn. kan iemand mij misschien wat meer vertellen over dat volk dat in aklim/fassir woont. dat zou k echt waarderen :)

Hadou

Citaat van: fassir op 29/12/2009 om 01:35:34
ik kom uit de berg fassir dat ligt dicht bij aklim. Ik weet niet veel over mijn cultuur maar mijn vader zegt dat wij beni snassen zijn. kan iemand mij misschien wat meer vertellen over dat volk dat in aklim/fassir woont. dat zou k echt waarderen :)
Ik zou het ook leuk vinden als Iznassen  deelnemen aan dit forum. Misschien is het goed als jij het zelf gaat uitzoeken. Gewoon vragen stellen aan jouw famillie.
Kom met verhalen en geschiedenis. Alles wat je hoort en ziet , vou je kunnnen beschrijven.