Beni Iznassen Gebergte Berkane tot aan Saïdia

Gestart door Iznassen, 31/07/2004 om 17:04:13

Bades

Citaat van: Iznassen op 31/07/2004 om 17:20:14
uit verschillende onderzoekingen, want ik ben zelf ook een Znassni. :)

jij bent echt raar.

want de topicnaam heet bni znassen maar in de tekst noem je hetw eer ayt znassen....

kan je dat uitleggen?

Iznassen

Citaat van: tfoe_Xe_l3arabi op 19/10/2006 om 11:17:05

jij bent echt raar.

want de topicnaam heet bni znassen maar in de tekst noem je hetw eer ayt znassen....

kan je dat uitleggen?

beni is arabisch

ayt is berbers

:)

Bades

Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 11:18:02

jij bent echt raar.

kan je dat uitleggen?

beni is arabisch

ayt is berbers

ayt is tamazight bedoel je? ;) en hoe zeg je het in het nederlands als je toch allerlei benammingen begint te verkondigen voor 1 stam?

en waar blijft jou bron overigens? over ait snassen bestaat al genoeg onduidelijkheid en we kunnen het ons niet verooloven dat er zomaar met onjuiste info wordt gegooid.

Iznassen

Citaat van: tfoe_Xe_l3arabi op 19/10/2006 om 11:22:32

jij bent echt raar.

kan je dat uitleggen?

beni is arabisch

ayt is berbers

ayt is tamazight bedoel je? ;) en hoe zeg je het in het nederlands als je toch allerlei benammingen begint te verkondigen voor 1 stam?

en waar blijft jou bron overigens? over ait snassen bestaat al genoeg onduidelijkheid en we kunnen het ons niet verooloven dat er zomaar met onjuiste info wordt gegooid.

wie ben jij? denk je dat ik informatie zomaar uit mn duim zuig????

Numidia

Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 12:02:34
Citaat van: tfoe_Xe_l3arabi op 19/10/2006 om 11:22:32

jij bent echt raar.

kan je dat uitleggen?

beni is arabisch

ayt is berbers

wie ben jij? denk je dat ik informatie zomaar uit mn duim zuig????

Geen bron = wellicht informatie uit je duim zuigen.
Er worden geen vrijstellingen verleend.
Beter milieu begint bij jezelf, dus kom zelf maar met bronnen.
Nee, men eist het alleen van anderen.

Izwan

Citaat van: Iznassen op 31/07/2004 om 17:04:13
.....Iznassen Imazighen zijn verwant aan de Zenata Imazighen. Znassen berbers spreken een berberse dialect die veel gemeen heeft met de Zenata amazightaal.

Alle Imazighen in Tamazgha zijn verwanten aan elkaar. Zanata taal heeft groot invloed op veel Imazighen stammen in Algrije plus Marokko. Iznassen maken hier geen uitzondering.

Rebellious

Citaat van: Iznassen op 18/10/2006 om 09:59:50
Citaat van: RifRebel op 18/08/2006 om 21:50:01
Citaat van: Iznassen_Stamhoofd op 07/07/2006 om 10:58:08
Citaat van: MB__Tiza op 07/07/2006 om 10:12:18
Citaat van: Iznassen_Stamhoofd op 07/07/2006 om 10:07:27
Citaat van: MB__Tiza op 07/07/2006 om 09:53:51
is angad jullie hometown ?

oujda, berkan en ahfir zijn dus gewoon steden waar jullie naar toe zijn verhuisd?

.
hoe bedoel je verhuisd? er leefden al berbers daar gekkie. imazighen zijn 1 volk, de berberse strijders van Koningin Kahina waren gelijk aan de berbers die al in de rif en in bni znassen woonden. er is geen sprake van echte verhuizing.

ja dat is net zoals wij iqzenayen...qzeneya is niet in oujda/ ahfir of berkan maar er wonen erg veel iqzenayen daar.. dus er mogen dan wel berbers wonen maar wij zijn daar later gaan wonen....

laat ik het zo zeggen:

welke stammen komen van oorsprong uit oujda/berkan en ahfir?

Bni Znassen natuurlijk. Dat zijn zenata imazighen en die hebben steden als Berkane Oujda opgericht. ook de steden als Oran, Tlemcen in Algerije zijn opgericht door zenata imazighen en die mensen zijn gelijk aan de bni znassen berbers

oorspronkelijke bewoners van oujda zijn imaghrawen, dit zijn geen iweznasen (ait isnassen). oujda is ook gesticht door imeghrawen, imaghrawen zijn wel zenata-imazighen.

hoe kom je aan die informatie. graag bron erbij thanks

Imazighen : de Berbers en hun geschiedenis
Door: Chafik, Mohammed

Nu jou bronnen??

E3ber_Tastite

Interessante stam die Iznassen, ze beschouwen zich niet als Irrifiyen maar wel als Zenatta waar de Irrifiyen ook toe behoren en daarbij zitten de Iznassen ook in Algerije en hebben daarbij vele steden opgerichten en hebben een grote rijke geschiedenis.

Jammer dat de Iznassen dit zelf niet beseffen en dat ze zich steeds meer gaan zien als arabieren terwijl dit helemaal niet het geval is, jammer.

Hadou

Ik heb in een stadje ,waar er vele gezinnen uit oost Marokko vandaan komen, gewoond.

De ouderen spreken niets anders dan Thamazight. De generatie daarna, ontkennen dat ze Amazigh zijn en spreken liever Darija.
Hun kinderen wordt hun de Darija geleerd.

Maar ja ;) Er zijn ook Aith wayarghel en Aith Touzin daar. die zorgen er voor dat ze Tarifiet spreken en leren. ;D

Verder gaan die eerste en de 2 de generatie enkel met elkaar om. ze mengen zich nooit met andere Imazighen of Arabischtaligen.
Wel delen ze dezelfde Moskee.

De meesten hebben op de Koranscholen gezeten en niet  op staatscholen.

Het zijn aardige en vriendelijke mensen, opzich. En houden zich best rustig. Geen problemen.

E3ber_Tastite

Een van mn beste vriend was een Aznassi, op een gegeven raakte hij geradicaliseerd en konden we het op het punt Tmazight en de politiek van Marokko niet meer met elkaar vinden, we kregen altijd van die verhitte discussies. Sindsdien zijn we niet meer close met elkaar, hij studeert nu Arabische taal en cultuur en wil gaan emigreren naar een arabische land.

Tsja zo kan het lopen, als je in een id-crisis zit en nog eens zwaar geradicaliseerd bent.

Hadou

Dat radicalisering en Islamisering komt ook bij andere Imazighen voor. Er zijn genoeg Irifiyen die ook Tamazight taal en cultuur als Taboe hebben verklaard.

Ik vind dat wij ze niet mogen negeren of uitsluiten. Ieder mens moet zijn eigen leven kunnen leiden hoe hij / zij wilt.
Enkel vind ik het jammer , dat sommigen van hun, de anderen met hun gedachtegoed blijven lastig vallen en zich ook uitsluiten van de samenleving.
De Profeet was niet zo en hij heeft nooit zo bedoeld.

Iznassen

Citaat van: Hadou op 27/10/2006 om 23:15:35
Ik heb in een stadje ,waar er vele gezinnen uit oost Marokko vandaan komen, gewoond.

De ouderen spreken niets anders dan Thamazight. De generatie daarna, ontkennen dat ze Amazigh zijn en spreken liever Darija.

Maar ja ;) Er zijn ook Aith wayarghel en Aith Touzin daar. die zorgen er voor dat ze Tarifiet spreken en leren. ;D

Verder gaan die eerste en de 2 de generatie enkel met elkaar om. ze mengen zich nooit met andere Imazighen of Arabischtaligen.

Het zijn aardige en vriendelijke mensen, opzich. En houden zich best rustig. Geen problemen.

ja klopt wel een beetje. Is wel jammer. En het klopt ook dat ze altijd erg opzich waren als fractie. De znassna stammen wilde niets te maken hebben met mensen van buiten, ofwel arabier ofwel riffijn. ze waren een erg gesloten fractie. Trouwerijen waren ook alleen tussen de 4 fracties van de Iznassna.

De Iznassen regio bestaat uit 4 grote fracties :

1. Ayt Khaled in het Zuiden van de Znassen Gebergten (Ahfir en regio)

2. Ayt Menquch in het midden van de gebergten

3. Ayt Ahtiq in het midden vd gebergten

4. Ayt Uryemech in het noorden niet ver van de Moulouya rivier bij Berkane.

bnifassir7medwe3li

Citaat van: Iznassen op 02/11/2006 om 09:18:51

ja klopt wel een beetje. Is wel jammer. En het klopt ook dat ze altijd erg opzich waren als fractie. De znassna stammen wilde niets te maken hebben met mensen van buiten, ofwel arabier ofwel riffijn. ze waren een erg gesloten fractie. Trouwerijen waren ook alleen tussen de 4 fracties van de Iznassna.

De Iznassen regio bestaat uit 4 grote fracties :

1. Ayt Khaled in het Zuiden van de Znassen Gebergten (Ahfir en regio)

2. Ayt Menquch in het midden van de gebergten

3. Ayt Ahtiq in het midden vd gebergten

4. Ayt Uryemech in het noorden niet ver van de Moulouya rivier bij Berkane.

kijk alleen naar mijn inlognaam en je hebt de grootste stam te pakken....

beni fassir / (7med we3liie)

wij noemen het aytoe fassir ayt 7med we3lie....

alles draait om ons...

peace....

Rebellious

De stad, waar ik woon, valt me dat erg op bij igzennayen. De meesten voeden hun kinderen op met Darija. Dan denk ik ok, als je als wayagher of egzeney al 80 jr met je gezin in een ''arabische'' stad woont, ala..'

Maar de meesten, zijn hier opgegroeid, en worden toch gearabiseerd door hun ouders...echt niet snap...

Waar ik naar toe wil gaan, is dat ook HEEL veel irrifyen vrijwillig arabiseren.....

rs.berkane

Ik ben een kebdani geboren in berkane ,mijn hele famillie woont in berkane ,aklim, ras elma ,zaio, nador en ook oujda . de taal die beni znassen spreekt is het zelfde als in bv elhoceima ,vanaf tanger t/m oujda spreken de zelfde taal , niet vergeten algerije. binnen mijn famillie zitten kebdanieen en beniznassen door elkaar de ene trouwt met die en de andere met die.ik wil wel iets zeggen de ik7lieen , kenbdanieen en beniznassen zijn GEEN IRIFIEEN.alle informatie die in begin geschreven over berkane (beniznassen) klopt 100%.