Wanneer ben je nou een akar3ie of nie??

Gestart door Botermes, 29/07/2004 om 17:23:46

allasian

Wanneer ben je nou een Akar3ie of nie??
Ik dacht vroeger dat ait temsaman ook een soort ikar3ieen waren.Het blijkt dus niet .
En de kebdanies zijn dat ook Iqar3ieen? Zij lijken zich ook te willen onderscheiden ?Van uit mijn awayegher point of view wist ik dat nooit want ik ken die dialectsverschillen niet uitelkaar halen.Het lijkt alsof ik geen verschil hoor.
Tot welke stammen moet je behoren om akar3ie genoemd te kunnen?



Ahraifi

Dat is een hele goede vraag die maar weinig mensen kunnen beantwoorden.Het is een verzamelnaam voor bewoners van een groot gebied die zich niet allemaal akarhie noemen.Ik heb altijd gedacht dat ikarhien andere woorden gebruiken zoals,TOEGA EKEI GIE HOLLANDA terwijl wij zeggen IRRE EKEI GIE HOLLANDA.Ook het woord MAARA wordt door ze gebruikt terwijl wij zeggen KAHHA of KOERCHI.Toch wonderlijk dat 100 km een verschil kan betekenen in een paar woorden.Maar nou heb ik je vraag nog niet beantwoord.

amazigh_roos

#2
serieus ken je het verschil niet horen tussen iker3ien en aithwayaghers??
We zeggen heel wat woorden anders dan iker3ien maar vanaf waar het begint enzo...geen idee we komen er wel achter he ;)

Ahraifi

Ja natuurlijk hoor ik dat wel, maar de vraag was wie zich nou akarhie noemt of wanneer je akarhie bent.Heel veel mensen wonen daar in dat gebied maar noemen zich geen akarhie.

amazigh_roos

Sorry Ahraifi ik had het tegen Allasian ;)


Maar wat noemen ze zich dan wel ???


Dora

iker3ien hebben wel degelijk een ander accentje dan de aith wayegher. iker3ien vind ik veel overeenkomen met de aith said..waarschijnlijk omdat beide uit omgeving nador komen..

Tamaynut

Indien iemand uit de onderstaande gebieden in Arif komt, valt deze automatisch onder de Iqqerîyyen. :P

- Ait Sidar
- Ait Cicar
- Ait Buyafar
- Farxana
- Ait Buyyefrur
- Ait Buyahya

De Imazighen uit deze gebieden hebben inderdaad een ander accent dan de Imazighen uit West-Rif.

Bouyafar

Citaat van: Tamaynut op 29/07/2004 om 22:13:29
Indien iemand uit de onderstaande gebieden in Arif komt, valt deze automatisch onder de Iqqerîyyen. :P

- Ait Sidar
- Ait Cicar
- Ait Buyafar
- Farxana
- Ait Buyyefrur
- Ait Buyahya


De Imazighen uit deze gebieden hebben inderdaad een ander accent dan de Imazighen uit West-Rif.

Ait Buyahia is een apparte stam en valt niet onder de Ikker3ien, ze grenzen wel aan de Ikker3ien maar zijn gewoon ait bouyahyha.

Ikker3ienen bestaan uit 5 substammen
Ait cidar, ait cicar, ait Bouyafar, Ait Bouyefrour en Mazouza (fargana/nador/ait ansar)

Tamaynut

Ja, klopt.

Alleen Ait Buyahya reken ik eigenlijk wel een beetje tot Iqqerîyyen. Die mannen daar zijn namelijk net zo moeilijk als die in Ait Buyafar. ;)


Bouyafar

Citaat van: Tamaynut op 29/07/2004 om 23:29:55
Ja, klopt.

Alleen Ait Buyahya reken ik eigenlijk wel een beetje tot Iqqerîyyen. Die mannen daar zijn namelijk net zo moeilijk als die in Ait Buyafar. ;)



Waxa deyem! Zijn wij ( ait Bouyafar ) moeilijk?! ;)

Fous thek fous