Marokkaanse generaals

Gestart door Amezian, 18/05/2004 om 17:46:37

Amezian

Afgelopen vrijdag(14 mei) was de dag van het leger in Marokko.Dan zie je die top-generaals in beeld komen:Hosni Benslimane,Abdelaziz Bennani,Bouchaib Arroub enz. Dan vraag ik mij af:wie zijn eigenlijk die mensen?Imazighen of gearabiseerde Imazighen.Is een staatsgreep mogelijk als die van 1971 en 1972?

Graag reageren door mensen die wat vanaf weten.

Yugurthen

#1
gearabiseerde imazighen en een staatsgreep zoals in 1971 is wel mogelijk.

E3ber_Tastite

#2
Alles is mogelijk, maar die opgenoemde generaals zijn geen Riffijnen en in 1971 waren de coupplegers wel Riffijnen.

azirar

#3


Alles is mogelijk, maar die opgenoemde generaals zijn geen Riffijnen en in 1971 waren de coupplegers wel Riffijnen.
[/quote]

Niet elke coup door (imazighen/riffijnen) generaals is wenselijk. Vaak gaat het hierbij om eigen belang in plaats van, het dienen van volksbelang.  

E3ber_Tastite

#4
Azul Azirar

Hoe vind jij dan, dat er een overgang gemaakt moet worden naar een democratische marokko?

rifman

#5
Zoals je ziet aan de namen (bennani), familie van de vrouw van M6. Het is een bekende Fasi familie, deze beperkte anntal Arabo-Andalus families bezitten en regeren Marokko.
Ik heb persoonlijke vernomen van een hoge piet in het Marokkaanse leger, dat na de vele staatsgrepen, het leger verwaarloosd is door Hassan II. Het was tenslotte een politie staat in zijn tijd.

De staatgerepen waren vrijwel altijd van Rifijnse generaals, ik denk niet dat ze daarna nog zo hoog zijn benoemd.

E3ber_Tastite

#6
azul rifman,

jij bent toch familie van Ababou?

azirar

#7

CiteerAzul Azirar

Hoe vind jij dan, dat er een overgang gemaakt moet worden naar een democratische marokko?

Azul Eghberr

Waar het omgaat is dat de verandering of het omver werpen van een regiem breed gedragen moeten worden door de bevolking. Wat betreft Marokko, alles begint met:
alle Marokkanen (arbeiders, studenten, boeren, imazighen, Arabische- joodse Marokkanen,  moeders,vaders,zonnen en dochters ) verenig u. verengende krachten kunnen veranderingen bewerkstellen. Het geweld is niet altijd de juiste middel om verandering te realiseren.
De generaals hebben mijn inziens geen binding met de ellende van de bevolking.    


rifman

#8
Ik ben het met je eens. Geweld zal meer schade aanrichten dan profijt.

Helaas is het volk zo geteroriseerd en nog steeds, dat het nauwelijks durft te klagen.

ondanks dat ik deze van Mimun Lwalid heel erg sterk vind:

Llah yen3ar tudharth i wa idhedjen chmayth
llah yen3ar tifeqqa9 wa ydhewren d leklayet

vervloekt is het leven, dat de laafaards macht heeft gegeven,
vervloekt is de ellende, dat niet in een revolutie uitbarst

rifman

#9
Ik ben het met je eens. Geweld zal meer schade aanrichten dan profijt.

Helaas is het volk zo geteroriseerd en nog steeds, dat het nauwelijks durft te klagen.

ondanks dat ik deze van Mimun Lwalid heel erg sterk vind:

Llah yen3ar tudharth i wa idhedjen chmayth
llah yen3ar tifeqqa9 wa ydhewren d leklayet

vervloekt is het leven, dat de laafaards macht heeft gegeven,
vervloekt is de ellende, dat niet in een revolutie uitbarst

Asafu

Citaat van: Amezian op 18/05/2004 om 17:46:37
Afgelopen vrijdag(14 mei) was de dag van het leger in Marokko.Dan zie je die top-generaals in beeld komen:Hosni Benslimane,Abdelaziz Bennani,Bouchaib Arroub enz. Dan vraag ik mij af:wie zijn eigenlijk die mensen?Imazighen of gearabiseerde Imazighen.Is een staatsgreep mogelijk als die van 1971 en 1972?

Graag reageren door mensen die wat vanaf weten.

Général de corps d'armée (4 sterren generaal) Housni Benslimane, geboren in El Jadida 1935, sinds 1973 tot heden de hoofdcommandant van Gendarmerie Royale (politie met militaire statuut) daarnaast bekleed hij meerdere civiel en militair nevenfuncties. Een van de machtigste figuren van het regime.

Général de corps d'armée Abdelhak El Kadiri, geboren in El Jadida 1936, in 1983, het jaar dat Generaal Ahmed Dlimi is vermoordt, werd hij Directeur-generaal van het DGED (Direction Générale des Etudes et de la Documentation) Buitenlands Inlichtingendienst, tussen 2001 en 2004 was Kadiri de Algemene Inspecteur van het leger.

Général de corps d'armée Abdelaziz Bennani geboren in Taza 1934, hoofdcommandant van Zuidelijk Militaire Zone (Agadir en Sahara) hij is tot deze functiebenoemde direct na het bekend maken van de dood van A. Dlimi die sinds jaren 70 deze functie vervulde. Bennani is ook de Inspecteur van Infanterie, in juli 2004 werd hij tot Algemene Inspecteur van FAR (Forces Armées Royales) Koninklijke Strijdkrachten benoemd.

Général de corps d'armée Bouchaïb Arroub, chef van Troisième Bureau, Militaire Inlichtingendienst.

ameziane

Citaat van: Hannibal op 09/11/2004 om 18:49:13
Général de corps d'armée (4 sterren generaal) Housni Benslimane, geboren in El Jadida 1935, sinds 1973 tot heden de hoofdcommandant van Gendarmerie Royale (politie met militaire statuut) daarnaast bekleed hij meerdere civiel en militair nevenfuncties. Een van de machtigste figuren van het regime.
Hij is hoofd van de Marokkaanse voetbalbond en zit ook in de atletiekbond. Je kunt je af vragen wat nou een generaal te zoeken heeft in de sportbonden.
Maar dat is nu het kenmerk van een totalitair regime:die wil alles onder controle houden.

Hannibal, bedankt voor je bijdrage.
Mocht je wat sites kennen met meer info, dan graag.

Asafu

Citaat van: ameziane op 11/11/2004 om 14:11:28
Citaat van: Hannibal op 09/11/2004 om 18:49:13
Général de corps d'armée (4 sterren generaal) Housni Benslimane, geboren in El Jadida 1935, sinds 1973 tot heden de hoofdcommandant van Gendarmerie Royale (politie met militaire statuut) daarnaast bekleed hij meerdere civiel en militair nevenfuncties. Een van de machtigste figuren van het regime.
Hij is hoofd van de Marokkaanse voetbalbond en zit ook in de atletiekbond. Je kunt je af vragen wat nou een generaal te zoeken heeft in de sportbonden.
Maar dat is nu het kenmerk van een totalitair regime:die wil alles onder controle houden.

Hannibal, bedankt voor je bijdrage.
Mocht je wat sites kennen met meer info, dan graag.

Azul Ameziane,

Wat je hier schrijf over Benslimane klopt, hij is ook eigenaar van veel bedrijven waarvan een paar in de Westelijke Sahara.

Voor meer info zie:

Het Marokkaanse leger F.A.R.

De mislukte staatsgreep van augustus 1972

Staatsgreep van 1971

E3ber_Tastite

Lekker belangrijk allemaal, één pot nat waar ze ook maar vandaan komen

IIAwajie3erII

ieder zn prioriteiten , van mijn part sluiten ze deze ziellige onderwerp af .
Lekker belangrijk wie ooit terug in het wilde westen een geitje gemold heeft .
We zitten aan de vooravond van een ware dilemma een nieuwe vorm van oorlog en mensen zitten nog steeds te zanieken over 80 jaar terug , hehehe typisch Imazighen !