nederlands a la marocaine

Gestart door Dora, 20/05/2004 om 13:30:02

Dora

inburgeren in marokko;

minister verdonk houdt vast aan de eigen verantwoordelijkheid van migranten om in hun eigen land nederlands te leren op basisniveau.

nou heb ik begrepen dat er in tetouan en tanger de lessen al zijn begonnen > maar hoe zit het in nador, al hoceima, oujda, berkan enz enz...komen niet daar de meeste immigranten vandaan??

Dora

#1
niemand die het weet??...

CheimaGirl

#2
Hoe bedoel je? Dus voor ze vertrekken naar holland
of belgie moeten ze eerst de taal beheersen?

Dora

#3

CiteerHoe bedoel je? Dus voor ze vertrekken naar holland
of belgie moeten ze eerst de taal beheersen?
volgens de nieuwe wet die miss verdonk van start wil laten gaan > moet elke "nieuwkomer" eerst een taalcursus in eigen land hebben gevolgd.

volgens mij krijgen ze ook lessen waarden en normen..alleen het rare is dat ze niet gesubsidieerd worden door het rijk > en dus de kans groot is dat de deuren moeten sluiten in tanger/tetouan...

alleen weet ik dus niet of dit ook in het noord-oosten wordt gegeven > want volgens mij zijn de meeste immigranten afkomstig uit die gebieden..

MissyR

#4

Citeervolgens de nieuwe wet die miss verdonk van start wil laten gaan > moet elke "nieuwkomer" eerst een taalcursus in eigen land hebben gevolgd.

volgens mij krijgen ze ook lessen waarden en normen..alleen het rare is dat ze niet gesubsidieerd worden door het rijk > en dus de kans groot is dat de deuren moeten sluiten in tanger/tetouan...

alleen weet ik dus niet of dit ook in het noord-oosten wordt gegeven > want volgens mij zijn de meeste immigranten afkomstig uit die gebieden..

Ik heb t ook gehoord, ma weet niet of t ook in die gebieden word gehouden...

Dora

#5
en ben jij het er mee eens??

MissyR

#6

Citeeren ben jij het er mee eens??

Weet t om eerlijk te zeggen niet, aan de ene kant wel , ze kunnen hier dan veel meer en ze kunnen meteen beginnen met werken enz, en aan de andere kant zal da echt heel moeilijk voor ze worden,Of een andere taal zoals engels , k ken een meid die vanuit Rabat hierheen is getrouwd en die heeft engels daar geleerd en t nederlands gaat haar nu best wel makkelijk af

Dora

#7
ze zullen niet meteen aan het werk kunnen omdat ze daarnaast hier ook nog naar school moeten > en hier een test moeten afleggen..

daarnaast krijgen ze maar 3 uur per week les...is dat niet veel te weinig om een taal te leren?? > met name het nederlands omdat dat 1 van de moeilijkste talen is om te leren...

MissyR

#8

Citeerze zullen niet meteen aan het werk kunnen omdat ze daarnaast hier ook nog naar school moeten > en hier een test moeten afleggen..

daarnaast krijgen ze maar 3 uur per week les...is dat niet veel te weinig om een taal te leren?? > met name het nederlands omdat dat 1 van de moeilijkste talen is om te leren...

Das wel weinig,
Ma meseken ze krijgen nog meer te voor duren, waarschijnlijk moeten ze ook nog 10 jaar wachten voordat ze hun papieren krijgen....lijkt me echt l*llig als t niet goed loopt of wa dan ook en diegene wil toch nog hier blijven...
Da meisje waar k net over had verteld , die is dus ook nie gelukkig en ze blijft nu alleen nog ma bij hem om der papieren ma zij hoeft gelukkig nog ma 2 jaar..

Sa3ieD

Eerst nederlands leren in Marokko, dan een toets maken en als ze hem halen mogen ze naar Nederland. Zo hoort het, lang leve de vvd ;-)

Maar een taal kun je zowieso alleen leren als je het vaak MOET spreken. Het zal wel een beetje uitmaken voor wanneer ze uiteindelijk in Nederland komen maar ERG veel zal het ook niet uitmaken. Het enige wat zij daar leren is hetzelfde als wat ze hier in de brugklas voor bijv. Frans krijgen. Een HELE kleine basis.

Dora

#10

CiteerDas wel weinig,
Ma meseken ze krijgen nog meer te voor duren, waarschijnlijk moeten ze ook nog 10 jaar wachten voordat ze hun papieren krijgen....lijkt me echt l*llig als t niet goed loopt of wa dan ook en diegene wil toch nog hier blijven...
Da meisje waar k net over had verteld , die is dus ook nie gelukkig en ze blijft nu alleen nog ma bij hem om der papieren ma zij hoeft gelukkig nog ma 2 jaar..
ja klopt..er zijn vele die dat overkomen is :(...sommige gaan door tot dat ze de papieren rond hebben anderen scheiden en de man wordt terug gestuurd of verblijft hier illigaal...tamara waha..

MissyR

#11

Citeerja klopt..er zijn vele die dat overkomen is :(...sommige gaan door tot dat ze de papieren rond hebben anderen scheiden en de man wordt terug gestuurd of verblijft hier illigaal...tamara waha..


Dus wij gaan niemand van daar halen!!

Dora

#12

CiteerDus wij gaan niemand van daar halen!!
hahaha..ik ga mijn best doen ;)...

Amezian

#13
ze willen ook mensen die analfabeet zijn ontmoedigen om hier naar toe te komen.Daar ben ik het wel mee eens.Zoiemand zal wel veel moeite hebben met het Nederlands te leren schrijven en spreken.En zonder taal kan je moeilijk communiceren met mensen.
Wat betreft het halen van een partner uit Marokko:we moeten gewoon af van die gearrangeerde huwelijken.Als je met iemand vandaar trouwt loop je het risico dat die degene alleen voor de papieren trouwt en meer niet.

Amezian

#14

Citeervolgens de nieuwe wet die miss verdonk van start wil laten gaan > moet elke "nieuwkomer" eerst een taalcursus in eigen land hebben gevolgd.

volgens mij krijgen ze ook lessen waarden en normen..alleen het rare is dat ze niet gesubsidieerd worden door het rijk > en dus de kans groot is dat de deuren moeten sluiten in tanger/tetouan...

alleen weet ik dus niet of dit ook in het noord-oosten wordt gegeven > want volgens mij zijn de meeste immigranten afkomstig uit die gebieden..
Ik  heb begrepen dat een particuliere instelling de cursussen gaat verzorgen, dus niet de overheid zelf.