Religieuze betrokkenheid moslim neemt af

Gestart door Samariaan, 24/07/2004 om 19:32:07

Samariaan

Religieuze betrokkenheid moslim neemt af

De betrokkenheid van Nederlandse moslims bij hun geloof neemt af. Ze gaan steeds minder naar de moskee en hebben een afnemende voorkeur voor islamitisch onderwijs. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Moslims in Nederland vinden hun religieuze identiteit onverminderd belangrijk, maar dit heeft steeds minder praktische consequenties. Vooral leden van de tweede generatie migranten zien de islam in de eerste plaats als een privé-aangelegenheid. Dat geldt nu voor bijna tweederde van alle Nederlandse moslims. Ongeveer eenderde vindt dat religie op een legale en democratische manier ook in de publieke sfeer een rol moet spelen. Een zeer kleine minderheid van Turkse en Marokkaanse jongeren houdt er fundamentalistische opvattingen op na.

Het SCP verwacht dat de trend van secularisering, die is gemeten tussen 1998 en 2002, zich zal voortzetten. Racisme en discriminatie kunnen de ontwikkeling evenwel keren, stelt het planbureau. Turken en Marokkanen die persoonlijk en als groep ervaring met uitsluiting hebben, blijken vaker actief te zijn in de moslimgemeenschap. Marokkanen die zich gediscrimineerd voelen, hechten bovendien meer belang aan publieke erkenning van de islam. Dit kan leiden tot oplopende etnische spanningen, waarschuwen de onderzoekers.

Aanleiding voor het onderzoek was een motie van GroenLinks-Kamerlid Azough in 2002. Gesteund door een overgrote meerderheid van het parlement wilde zij de islam in Nederland in kaart gebracht zien na een aantal incidenten, waaronder de El Moumni-affaire. Veronderstellingen en vooroordelen speelden volgens Azough een wezenlijke rol in het publieke debat. Het onderzoek zou moeten helpen om het integratiebeleid meer op feiten te baseren.

Sdu - Overheidsinformatie  (22 juli 2004)

----

Ik heb begrepen op het journaal dat vooral ook hoog opgeleiden 2e/3e generatie migranten de islam min of meer de rug toe keren. Het verhaal viel me juist op omdat het lijkt alsof er juist veel mensen zich met Islam bezig houden, maar blijkbaar vergeleken met mensen die dat niet doen, en het potentieel, is dit insignificant.

Bouyafar

azul, sallem moe3leykoum

Heel die onderzoek is gewoon propaganda!
Ten eerste : minder naar de moskee gaan wil niet zeggen dat je minder met het geloof bezig houd. Je kan o.a. minder tijd hebben voor de moskee door je werk.
Ten tweede: Thuis bidden is niet meegerekend er is aan de personen gevraagd of ze naar de moskee gaan.
Ten derde ik vraag me af waar die onderzoek heeft plaatsgevonden.

Fous thek fous

ameziane

Ik zet ook vraagtekens bij dit onderzoek. Mijn ervaring is juist dat moskeeen druk bezocht worden, vooral op vrijdag en tijdens de Ramadan.
Ik zie ook een bewustwording bij Islamitische jongeren, dat ze meer bezig zijn met hun godsdienst. Ik lees hier en daar dat bijv. Islamitische studenten om een gebedsruimte vragen binnen hun school/universiteit.

Als het klopt dat per definitie minder jongeren een moskee bezoeken dan is dat om praktische redenen bijv. omdat er geen Tamazight en Nederlands, de talen die zij verstaan, in moskeeen wordt gebruikt.

Arrows

onzin onderzoek....ze willen zich overal mee bemoeien....maar aan de andere kant begrijp ik ook wel dat mensen gewoon thuis gaan bidden ipv de moskee...wan je krijgt telkens weer op t nieuws te horene van "imam in die moskee spoort jongere aan op dit en dat"......"moskee in blabla heeft banden met blabla" nou dan noemen ze net jou moskee en dan wil je er toch niet meer heen!? of wel soms?

en dat de jongere zogenaam de preken niet begrijpen...mischien willen ze het niet begrijpen en willen liever op vrijdag middag ergens anders rondhangen

ameziane

Citaat van: Arrows op 25/07/2004 om 14:42:01
onzin onderzoek....ze willen zich overal mee bemoeien....maar aan de andere kant begrijp ik ook wel dat mensen gewoon thuis gaan bidden ipv de moskee...wan je krijgt telkens weer op t nieuws te horene van "imam in die moskee spoort jongere aan op dit en dat"......"moskee in blabla heeft banden met blabla" nou dan noemen ze net jou moskee en dan wil je er toch niet meer heen!? of wel soms?

en dat de jongere zogenaam de preken niet begrijpen...mischien willen ze het niet begrijpen en willen liever op vrijdag middag ergens anders rondhangen
Met dat laatste punt ben ik het niet met jou eens. Een taal is een communicatiemiddel. En als er een taal wordt gesproken, die je niet verstaat, is er weinig motivatie om erheen te gaan.

Sa3ieD

Die onderzoeken worden door het SCP uitbesteed aan telemarketing bureau's. Bij deze bedrijven welke allemaal snotapen die niet bepaald serieus omgaan met onderzoeken. Vraag me ook echt af hoeveel zgn moslims aan dit onderzoek hebben meegedaan. Ik denk niet dat de groep die onderzocht is representatief is voor de gehele moslim gemeenschap in Nederland.

Tama

-Moslims in Nederland vinden hun religieuze identiteit onverminderd belangrijk-

Hoe zit het met met marokkanen en identitetsbeleving?

zijn er marokkanen die hun tamazight (culturele)identiteit boven hun hun religieuze identiteit stellen...?

Sa3ieD

Citaat van: Thalwiest op 25/07/2004 om 15:43:56

zijn er marokkanen die hun tamazight (culturele)identiteit boven hun hun religieuze identiteit stellen...?
GENOEG

Samariaan

Citaat van: ameziane op 25/07/2004 om 14:34:40
Ik zet ook vraagtekens bij dit onderzoek. Mijn ervaring is juist dat moskeeen druk bezocht worden, vooral op vrijdag en tijdens de Ramadan.
Ik zie ook een bewustwording bij Islamitische jongeren, dat ze meer bezig zijn met hun godsdienst. Ik lees hier en daar dat bijv. Islamitische studenten om een gebedsruimte vragen binnen hun school/universiteit.

Als het klopt dat per definitie minder jongeren een moskee bezoeken dan is dat om praktische redenen bijv. omdat er geen Tamazight en Nederlands, de talen die zij verstaan, in moskeeen wordt gebruikt.

het is in die zin een goede vraag of al die jongeren al die ouderen die je nu in de moskee vindt kunnen vervangen in de toekomst. Maar wat je zegt het kan ook gewoon puur om praktische redenen zijn, school/werk enzovoort.

Maar misschien moeten we ook erkennen dat invloed  islam in het dagelijks leven voor veel zal afnemen, niet verwondelijk aangezien mensen hier worden geboren, en door een seculier onderwijs systeem gaan, gepaard met "seculiere indoctrinatie" het zal voor velen een minder vanzelfsprekende keuze zijn.

Bovendien, heb je Islamitisch gezien niks aan mensen die alleen met vasten meedoen, of alleen tijdens ramadan bidden, en de rest van de zuilen overslaan.

ameziane

Misschien een idee om ook daarnaar een onderzoek te laten verrichtten? Alleen niet door het SCP!

Tama

Citaat van: ameziane op 25/07/2004 om 16:00:00

ok, hoe pakken we dit aan?

Misschien een idee om ook daarnaar een onderzoek te laten verrichtten? Alleen niet door het SCP!

Dora

ow ja hoor meid..ken er genoeg..maar besef wel dat het geen atheisten zijn hoor...

ghoekrimoe

Aqsil

Arabische kranten in Marokko maakten ook mededelingen hierover. Niet in Nederland, maar in Marokko. Het aantal ongelovigen in Marokko stijgt heel snel volgens de Marokkaanse media, vooral in grote steden.

tijdelijk

De christenen hebben deze secularisatie al achter de rug. En bij hen is er ook heel wat af geenqueteerd. Je kan er boos om worden, of de brenger van de boodschap kritiseren. Of eisen dat de religieuze leiders meer "met hun tijd mee gaan".  Uiteindelijk maakt het niks uit.