Kabyliers staan dichterbij ons dan Chleuh en Souss

Gestart door Massugrada, 25/04/2004 om 17:54:40

ayuda

#15
Ha mooi, eerste hand ervaringen.


Masja

#16
klopt, toen ben ik me er bewust v. geworden hoe alles precies in elkaar steekt betreft amazighkwestie

Ariaz

#17
Kabiliers zijn inderdaad echte Imazighen, ik ken er persoonlijk, indien een van hen thuis Arabisch zou spreken dan krijgst die mens gewoon een pak rammel, wij Irrifien waren vroeger ook zo, maar nu zijn we onze mening tegenover Arabier aan het verzwakken, we tolereren hen meer nu, want wij vergeten wat ze ons aangedaan hebben,


Die Kabiliers lijken qua uiterlijk ook op ons, en historisch gezien maakten de Irrifien en de Kabiliers deel uit van eenzelfde rijk klopt dat?  

MBTiza

#18
MASSUGRADA IS BACK ONDER DE NAAM BOKKOYA!

Massugrada

#19

CiteerMASSUGRADA IS BACK ONDER DE NAAM BOKKOYA!


HAVE SOME SYMPHATIE FOR THE DEVIL

abrid

#20
Bokkoya is toch een mooiere naam!

Massugrada

#21
thanks

Ibn_Toemart

Ik heb ooit van een Amazigh student uit Oujda opgevangen dat de Kabyliërs de voorouders van arif zijn en dat zou gezien onze niet zo afwijkende Tamazight-variant wel eens waarheid kunnen betreffen.

shel7i

Ik weet niet wat sommige Irifiyen hier elke keer voor toer trekken, maar zij zijn volgens mij echt lachvoer voor anti-Imazighen.

Wat zij doen is een wig proberen te drijven tussen Rif en de andere Imazighen van Marokko, de Ishelhiyen en Isoussiyen. De ene brabbelt in de rondte dat echte Imazighen blank zijn en dat Shlu7 en Souassa gewoon vermengde zwarte Afrikanen zijn. Ik raad die dombo's aan eens kennis te gaan maken met deze top-berbers uit het zuiden van Marokko. 95% van de mensen die je aantreft in de Atlas en de Souss zullen blank of een licht zonkleurtje hebben, en de overige 5% donkerdere Imazighen zijn gewoon door de jaren heendoor de zon hard aangepakt of een enkeling vermengd met Toearegs of zo. (Ikzelf ben Ashel7i uit Ouarzazate, en onze hele directe omgeving is blank (ik haat dit woord, wat zijn we, KuKluxKlan of zo?? Niet te geloven). Alleen een paar zijn alleen donker door de zon)

Het hele hooghartige gedoe van sommige Irifiyen begint me echt de keel uit te hangen, alsof zij de enige echte Berbers zijn, en de rest nep zijn. En dan nog met racistische praatjes komen over donkerdere Berbers. Ziek zijn zij die zulke denkwijzen hebben, ziek zeg ik je!


En als we toch op de afkraak-toer zijn, het Tashel7iet van het zuiden (vooral die van de Souss) is het enige echte Tamazight in Marokko en Algerije wat nog veel van de oude woorden en vormen heeft behouden. Als je het vergelijkt met het Tamazight van de Rif dan denk je bij jezelf, hebben die Riffies bij Arabieren liggen slapen of zo?? Zoveel Arabische (beetje vervormde) woordjes, waarme ze de oude woordjes hebben vervangen. En dat is erg jammer, want zo krijg je een hele generatie die een mix van gebroken Tamazight en Arabisch-Darizja spreekt. En dan nog jezelf verheven voelen boven de zuidelijke Imazighen. Ziek man, ziek zeg ik je.

Aan de echte Imazighen (n'Rif) in hart en nieren die zich verbonden gelijk voelen aan ALLE Imazighen op deze aardbol zonder racisme wil ik zeggen, hopelijk ooit een Tamazgha! Of ben ik nu te onrealistisch...

Dora

ik ben het eens met shel7i...

maar wel vind ik kbayl de mooiste dialect hebben onder de imazghen >> en de muziek..prachtig!!! >> in oujda veel invloeden zijn van de kbayl >>> mijn oom is met een kbaylvrouwtje getrouwd > echt een schatje >. en een nicht met een kbayl meneer uit france!!!...

maar goed imazghen zijn 1...nu moeten wij niet dat rare gewoonte waar wij juist van af willen gaan overnemen

shel7i

Citeerik ben het eens met shel7i...

maar wel vind ik kbayl de mooiste dialect hebben onder de imazghen >> en de muziek..prachtig!!! >> in oujda veel invloeden zijn van de kbayl >>> mijn oom is met een kbaylvrouwtje getrouwd > echt een schatje >. en een nicht met een kbayl meneer uit france!!!...

maar goed imazghen zijn 1...nu moeten wij niet dat rare gewoonte waar wij juist van af willen gaan overnemen

Jaaahh, ik vind het accent van de Iqbaylieyn ook prachtig, luister eens bijv. naar deze over de Tafsut Imazighen:

http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=296&sid=14&andra=artikel

Mooi accent, en ik herken heel veel van wat ie zegt uit onze taal (Tashel7ieyt), zij het dat zij het met een lichter accentje uitspreken. :)

E3ber_Tastite

#26
Azul shelhi,

Waarom er veel mensen zijn, die weinig vertrouwen hebben in de ishelhien. Dat komt door dat er door de tijd veel oorlogen zijn gevoerd door de marokkaanse leger in de rif. En het leger bestaat voornamelijk uit de imazighen van het zuiden, en daarom hebben de mensen van de Rif weinig vertrouwen in de imazighen van het zuiden.


shel7i

CiteerAzul shelhi,

Waarom er veel mensen zijn, die weinig vertrouwen hebben in de ishelhien. Dat komt door dat er door de tijd veel oorlogen zijn gevoerd door de marokkaanse leger in de rif. En het leger bestaat voornamelijk uit de imazighen van het zuiden, en daarom hebben de mensen van de Rif weinig vertrouwen in de imazighen van het zuiden.



Ik denk dat het leger voornamelijk uit Westerlingen en Marakkchien bestond/bestaat. En zelfs dan nog, I3ASKARIEYN (militairen) zijn NOOIT te vergelijken met normaal volk! Daarvoor hoef je niet meteen het hele volk daarmee te vergelijken.

Al zouden er Ishel7ieyn tussen gezeten hebben, dat zou zwaar AFGEKEURD worden door elke Ashel7iy.

Ik kan er dan ook niet bij dat ze dat deden, behalve dat ze alleen aan het geld denken dat ze verdienen door soldaat te zijn, zonder aan de mensen te denken.

E3ber_Tastite

#28
Azul shelhi,

Ik ben blij dat je hier bent, want nu kunnen de riffijnen die hier komen meer weten over de ichelhien. De meeste riffijnen die hier komen, weten eigenlijk heel weinig over de imazighen van het zuiden, waaronder ik. Dus aan jou de taak, om de misverstanden weg te nemen.

tuscan

#29

CiteerJaaahh, ik vind het accent van de Iqbaylieyn ook prachtig, luister eens bijv. naar deze over de Tafsut Imazighen:

http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=296&sid=14&andra=artikel

Mooi accent, en ik herken heel veel van wat ie zegt uit onze taal (Tashel7ieyt), zij het dat zij het met een lichter accentje uitspreken. :)

ik heb een vraagje kan je die liedje ergens downloaden ik vind het een prachtig liedje