Kabyliers staan dichterbij ons dan Chleuh en Souss

Gestart door Massugrada, 25/04/2004 om 17:54:40

shel7i

#60

CiteerIk vind dat je juist moet blijven!! Je bijdrage tot nu toe was wel van grote waarde, je hebt wel wat verduidelijkt in die korte tijd dat je hier komt. Juist jij "als insider" van de zuidelijke Imazighen kan ons het een ander daarover vertellen....

Oke, k zal het proberen...

Maar kijk, die gast praat over die Isoussieyn uit Agadir die vaak in Casa wonen en meer Arabisch spreken dan Tamazight, ik WEET dat zij er zijn, en dat ze zich vaak schamen om Soussi te zijn. Maar hebben ze in de Rif niet hetzelfde probleem met mensen die eigenlijk uit Alhoceima komen, maar massaal in Tanger (of soms Tetouan) wonen en zich keren tegen de Rif, en bijna alleen Arabisch spreken?

Ik bedoel, waarom scheert hij meteen de Ishel7ieyn en Isoussieyn over 1 kam, terwijl het maar een kleine groep is? Wij scheren jullie in de Rif toch ook niet over een kam als t gaat om de Tangawies/Berkanies die verarabiseerd zijn.

En trouwens, bij mij hier (Amsterdam) spreken de Isoussieyn en Ishel7ieyn juist AMPER Arabisch, waaronder ikzelf. Ik vind het niet de moeite waard om Darizja te gaan leren alleen maar omdat het je opgedrongen wordt (ga maar s de douane van Marokko of een consulaat in, enige wat ze naar je brabbelen is Darizja). Ik vind mijn EIGEN taal belangrijker. En zo zijn haast alle Ishel7ieyn die ik zie en spreek.

Vaak zie ik het dat Irifieyn meer arabisch gericht zijn, ook in de woorden die ze gebruiken in hun Tamazight (vergeleken met Tasoussieyt), maar dat betekent nog niet dat ik de hele groep ga generaliseren. Wat bepaalde gasten hier wel doen zo te zien...

Taghzayfut

#61

CiteerAzul taghzafjut,

Dat kleine volkje Riffijnen, doet de marokkaanse regering vandaag de dag nog rillingen bezorgen. De regering ziet de riffijnen, nog altijd als nummer 1 vyand, omdat ze weten dat de riffijnen nog altijd hunkeren naar een eigen staat ala Arifubliek.

Maar beste taghzafjut, we moeten wel samen bruggen gaan bouwen en geen wig tussen ons laten drijven, want we blijven en zullen altijd Imazighen blijven. Het kan die corrupte flikkers echt niet schelen, wie nou meer lijkt op de kabyliers of op wie dan ook, het gaat hun om de destructie van de Imazighen. En beledig niet het Riffijnse taal, en  net zoals je het Arabische taal niet moet beledigen of elk ander taal. Want het Riffijnse taal is en blijft een Amazigh-Taal.

Imazighen in Noord-Afrika zijn een volk, je moet begrijpen dat we vroeger EEN waren, en nu hebben ze ons verdeeld, ze hebben ons namen gegeven ( Kabyliers, Riffijnen, Sous, Chleuh, etc...). We hadden EEn Amazigh-taal, dat door onze voorouders gesproken werd, in heel Tamazgha. Onze taal is in de loop der tijd van elkaar gegroeid, dat kwam door de vele verschillende ziektes die Tamazgha wilde indringen, en dat is hun nog aardig gelukt ook. En dit moeten we voorkomen.

Tamazgha is van ons, en van niemand anders.

Add wenni netta,

Slijm niet. We hadden toch geen hart?

Taghzayfut

#62

CiteerOke, k zal het proberen...

Maar kijk, die gast praat over die Isoussieyn uit Agadir die vaak in Casa wonen en meer Arabisch spreken dan Tamazight, ik WEET dat zij er zijn, en dat ze zich vaak schamen om Soussi te zijn. Maar hebben ze in de Rif niet hetzelfde probleem met mensen die eigenlijk uit Alhoceima komen, maar massaal in Tanger (of soms Tetouan) wonen en zich keren tegen de Rif, en bijna alleen Arabisch spreken?

Ik bedoel, waarom scheert hij meteen de Ishel7ieyn en Isoussieyn over 1 kam, terwijl het maar een kleine groep is? Wij scheren jullie in de Rif toch ook niet over een kam als t gaat om de Tangawies/Berkanies die verarabiseerd zijn.

En trouwens, bij mij hier (Amsterdam) spreken de Isoussieyn en Ishel7ieyn juist AMPER Arabisch, waaronder ikzelf. Ik vind het niet de moeite waard om Darizja te gaan leren alleen maar omdat het je opgedrongen wordt (ga maar s de douane van Marokko of een consulaat in, enige wat ze naar je brabbelen is Darizja). Ik vind mijn EIGEN taal belangrijker. En zo zijn haast alle Ishel7ieyn die ik zie en spreek.

Vaak zie ik het dat Irifieyn meer arabisch gericht zijn, ook in de woorden die ze gebruiken in hun Tamazight (vergeleken met Tasoussieyt), maar dat betekent nog niet dat ik de hele groep ga generaliseren. Wat bepaalde gasten hier wel doen zo te zien...

Awit gh ifx nek!

Idir

#63

Shel7i, ik begrijp wat je bedoelt maar maak je niet druk joh... je weet zelf ook dat niet iedereen hier zo negatief denkt toch!?? En als er misstanden er zijn, dan is het aleen maar goed omdaar over te duscussieren en van gedachten te wissellen, want alleen zo kunnen we van elkaar leren! Tenslotte maakt het niet uit uit welke Amazigh-streek je komt, uiteindelijk is hetgeen wat ons bindt vele malen groter dan wat ons scheidt!  

Idir

#64

CiteerAwit gh ifx nek!

Jij bent het niet met Shel7i eens zo te zien!??

Masja

#65
dat is nog eens verstandige praat, Idir!

Idir

#66

Citeerdat is nog eens verstandige praat, Idir!

::) mag wel een keer ... hahahaha ;D
Alles goed met je Masja?

Masja

#67
alles goed met me?   o je doelt op die begraafplaats...... ;D
ja hoor, bèghère!!!

Idir

#68

Citeeralles goed met me?   o je doelt op die begraafplaats...... ;D
ja hoor, bèghère!!!

;)

Taghzayfut

#69

Citeerdaarom vind ik de meeste CHLEUH eigenlijk geen Imazighen.
De merendeel is afstammeling van negers........Imazighen staat synoniem voor de VRIJE MENS....negers waren dat niet...

Ruud Gullit kan zich toch ook niet voor de volle HONDERD PROCENT NEDERLANDER noemen.
Een Nederlander associeer je met blank.

En ik vind Irifien geen Imazighen. Heb je de Zuidelijke Imazighen soms onderworpen aan genealogie dat je ze afstammelingen van negers noemt? Zo niet? Houd je gore bek dan!
Souss Berbers hebben degelijk aan slavenhandel gedaan, dat ga ik niet ontkennen. Irifien ook, mede door de invloed van Souss Berbers. En ik zie duidelijk door het overtollige kroeshaar en huidskleur dat RIF Berbers zich hebben gemeleerd met een negroïde volk. En daar is niets mis mee.


En wie zegt dat een Isemg zich GRAAG Amazigh noemt? Ware ISEMGEN verwijzen altijd naar hun roots in zwart Afrika. Vooral in de Souss houden zij hun cultuur levend en trouwen liever niet met een Amazigh of Tamazight (een blanke in hun ogen). Ze spreken Tamazight, maar ze voelen zich geen Amazigh. Ooit gehoord van de GNAWA?
En hoe haal je het in je kop om te beweren dat negers geen vrij volk waren? Ze waren altijd vrij geweest totdat de Imazighen en andere blanken hun onderwierpen aan slavernij.

Mulatten, zoals je de Zuidelijke Imazighen graag noemt, zijn indianen die zich gemixt hebben met Portugezen; mulatten leven nog steeds in Zuid-Amerika ( Amazone gebied) en leven afgezonderd van de buitenwereld; koppensnellers en kannibalen; heel normaal in hun cultuur.

Dan komen we terug op de Portugezen. Deze hebben zich in het verleden veel gemixt met de Souss Berbers ten noorden van Agadir; dit is gebleken uit een genealogisch onderzoek bij een bepaalde stam.

Dus hou je bullshit voor je. Marokko is nu eenmaal een samensmelting van allerlei culturen en volkeren en zelfs de RIF is daaraan niet ontsnapt en hebben negerslaven naar huis gebracht, waarvan je de sporen nog hedendaags bij de Irifien kan zien.

Sellam Arifi vind ik een echte neger.

ayuda

#70
Is juist hartstikke gezond, vermenging van "rassen" (voor zover je daarvan op basis van wat oppervlakkige verschillen mag spreken).
Het is net als met Cup a Soup. Dat zouden er meer moeten doen!

Masja

#71
hahahahahahaha..wát een vergelijking

Yugurthen

#72
waarom schelden jullie altijd het slaat toch niets op.

Masja

#73
ik heb ergens gelezen dat door rassenvermenging zwakkere rassen ontstaan, ik weet niet of dat wetenschappelijk werkelijk objektief onderzocht is

Taghzayfut

#74

CiteerIs juist hartstikke gezond, vermenging van "rassen" (voor zover je daarvan op basis van wat oppervlakkige verschillen mag spreken).
Het is net als met Cup a Soup. Dat zouden er meer moeten doen!

Halfbloedjes zijn de mooiste mensen.