Hoofdmenu

Koerdistan

Gestart door Koerd86, 21/07/2004 om 20:44:30

ighes

#45
tosyali
Citeer
ja, vs, griekenland, israel help(te) hun met wapens en nederland ook met asiel enz.
van mijn part hoeft turkije niet in de eu

ps. je nick komt me trouwens bekent voor
Citeer



D

Dit zeg ik niet vaak, wat ben jij een domme Turk zeg.

Niet alleen als Amazigh, maar gewoon als een mens met een gezond vertand sta ik 100 % achter de Koerden die vechten voor hun taal en hun identiteit. Geen land of volk, nog Arabier of Turk heeft recht om een ander volk te onderdrukken.

Turken hebben verschillende volken uitgemoord, als Turk zou ik me diep schamen. Dat die schaamte of berouw bij geen een Turk te merken is bewijst dat de Turken net als de Arabieren een zieke volk zijn.



Koerd86

Citaat van: tosyali op 24/07/2004 om 14:33:25
Citaat van: Yugurthen op 24/07/2004 om 12:16:37
hoe koerden een eigen staat kunnen krijgen is gewoon wapens halen uit europa en vechten in turkije voor onafhanklijk koerdische staat en trouwens als turkije bij de Eu wil horen moeten ze dan de koerden met rust laten en als het niet kan ja dan komen ze niet bij de EU. saborteer die plan als turkie bij EU wil horen zorg dat het misgaat. dan krijgt turkije geen geld meer van de eu om de koerden te onderdrukken.
ja, vs, griekenland, israel help(te) hun met wapens en nederland ook met asiel enz.
van mijn part hoeft turkije niet in de eu

Zucht.... daar gaan we weer. Ik weet niet wat jou bronnen zijn, maar sinds wanneer krijgen de Koerden wapens van VS, Griekenland en Israel? Uit welk sprookjesboek haal je dat? De vs is ten eerste 100 % anti PKK, ten tweede staat het op hun lijst van tereur organisaties(terwijl ze zelf overal ter wereld dood en verderf zaaien). De Koerden stonden er altijd alleen voor. Het is een complot. Alleen voor de belangen van het eigen land worden andere onderdrukt en achtergesteld. Griekenland heeft de Koerden verraden na jarenlange steun van het land. Ze hebben meegeholpen aan de ontvoering van de leider van de PKK. En dat Nederland de Koerden helpt heeft hier niks mee te maken, Nederland komt gewoon haar internationale plicht na en dat is, politieke vluchtelingen op te nemen. Nederland was jarenlang goed bezig, alle koerden die hier asiel vroegen kregen dat ook. Maar toen Abdullah Öcallan naar Nederland kwam werd opeens het luchtruim gesloten, waarom? Hij is toch ook een politieke vluchteling. Maar ja ik wil weer op adem komen dus laters.

tosyali

Citaat van: ighes op 24/07/2004 om 14:43:03
tosyali
Citeer
ja, vs, griekenland, israel help(te) hun met wapens en nederland ook met asiel enz.
van mijn part hoeft turkije niet in de eu

ps. je nick komt me trouwens bekent voor
Citeer



D

Dit zeg ik niet vaak, wat ben jij een domme Turk zeg.

Niet alleen als Amazigh, maar gewoon als een mens met een gezond vertand sta ik 100 % achter de Koerden die vechten voor hun taal en hun identiteit. Geen land of volk, nog Arabier of Turk heeft recht om een ander volk te onderdrukken.

Turken hebben verschillende volken uitgemoord, als Turk zou ik me diep schamen. Dat die schaamte of berouw bij geen een Turk te merken is bewijst dat de Turken net als de Arabieren een zieke volk zijn.




hier was ik al ban voor, ik denk lekker een discussie zonder te schelden enz. en dat komt een achterlijke die mij en alle turken voor dombo enz. uitmaakt.

ik zal me nooit schamen dat ik een turk ben, als je iets van turkije wist(dit geld voor bijna iedereen hier) zou je ook weten dat de turkse volk ZELF onderdrukt word!

tosyali

Citaat van: Koerd86 op 24/07/2004 om 16:59:24


Zucht.... daar gaan we weer. Ik weet niet wat jou bronnen zijn, maar sinds wanneer krijgen de Koerden wapens van VS, Griekenland en Israel? Uit welk sprookjesboek haal je dat? De vs is ten eerste 100 % anti PKK, ten tweede staat het op hun lijst van tereur organisaties(terwijl ze zelf overal ter wereld dood en verderf zaaien). De Koerden stonden er altijd alleen voor. Het is een complot. Alleen voor de belangen van het eigen land worden andere onderdrukt en achtergesteld. Griekenland heeft de Koerden verraden na jarenlange steun van het land. Ze hebben meegeholpen aan de ontvoering van de leider van de PKK. En dat Nederland de Koerden helpt heeft hier niks mee te maken, Nederland komt gewoon haar internationale plicht na en dat is, politieke vluchtelingen op te nemen. Nederland was jarenlang goed bezig, alle koerden die hier asiel vroegen kregen dat ook. Maar toen Abdullah Öcallan naar Nederland kwam werd opeens het luchtruim gesloten, waarom? Hij is toch ook een politieke vluchteling. Maar ja ik wil weer op adem komen dus laters.

je zegt eerst zelf griekenland? en dan zeg je zelf dat griekenland niet meer helpt?

tuurlijk staat in die lijst pkk, want ze zijn bondgenoten met turkije, er zijn amerikaanse wapens gevonden bij dode koerdische rebellen.
wat zeg je van dat israel peshmerge's in noord irak trainen?

israel, griekenland en vs heeft pkk gebruikt en daarna ocalan opgepakt en aan turkije gegeven.

over NL:

Asielvergunning PKK-kopstuk terecht geweigerd

Uitgegeven: 23 juli 2004 12:02
Laatst gewijzigd: 23 juli 2004 12:21

DEN HAAG - De minister van Vreemdelingenzaken en Integratie heeft de asielvergunning van PKK-kopstuk Nuriye Kesbir terecht geweigerd. Tot deze conclusie komt de Raad van State vrijdag na de zaak opnieuw onderzocht te hebben. Het Raad van State volgt hiermee grotendeels het oordeel van de rechtbank in Amsterdam eerder dit jaar.

Volgens de Raad van State heeft de minister terecht geoordeeld dat Kesbir "kennis had en persoonlijk heeft deelgenomen aan oorlogsmisdrijven die door de PKK in Zuid-Oost Turkije zijn gepleegd''. Met de uitspraak is uitlevering van Kesbir aan Turkije een stap dichterbij gekomen. De Hoge Raad bepaalde begin mei dat de vrouw mag worden uitgezet. Het is nu aan minister Donner van Justitie of dat ook gebeurt.

De minister wees het asielverzoek begin 2002 af, omdat Kesbir een zogeheten 1F-vluchteling zou zijn. Dat betekent dat ze ervan wordt verdacht te hebben meegewerkt aan oorlogsmisdrijven of misdrijven tegen de menselijkheid. De Turkse autoriteiten verdenken haar ervan dat ze tussen 1993 en 1995 betrokken was bij een campagne van de Koerdische Arbeiderspartij (PKK) om door de overheid aangestelde dorpswachters te liquideren en willen haar daarvoor berechten. Kesbir spreekt de beschuldigingen tegen.

'Teleurstellend'

Advcoaat V. Koppe noemt de uitspraak teleurstellend. "Het is nu aan Donner om te beslissen of mijn cliënt wel of niet wordt uitgezet.'' Mocht dat besluit in het nadeel van Kesbir uitvallen, heeft Koppe nog een laatste mogelijkheid om dat tegen te gaan en wel via een kort geding. Dat instrument zal Koppe zeker gebruiken.

Maar hij benadrukt tegelijkertijd dat het niet zo zeker is dat Donner tot uitlevering overgaat. Koppe: "Mensenrechtenorganisaties Human Rights Watch en Amnesty International hebben hun zorgen uitgesproken.'' Ook de Verenigde Naties hebben Nederland geadviseerd Kesbir niet aan Turkije uit te leveren, als het land geen keiharde garanties geeft voor haar veiligheid.


Bron Nu.nl

Koerd86

#49
Ik bedoel met de steun van Griekenland dat zij alleen achter de Koerden stonden. Ze hebben nooit wapens geleverd. Wat jij dus wel beweerd. En israel traint de Koerden pas twee weken. We weten niet eens of dit waar is, allemaal geruchten. Wat jij duidelijk in je tekst zegt is dat die drie landen wapens leveren, wat helemaal niet juist is.

tosyali

Citaat van: Koerd86 op 24/07/2004 om 20:40:28
Ik bedoel met de steun van Griekenland dat zij alleen achter de Koerden stonden. Ze hebben nooit wapens geleverd. Wat jij dus wel beweerd. En israel traint de Koerden pas twee weken. We weten niet eens of dit waar is, allemaal geruchten. Wat jij duidelijk in je tekst zegt is dat die drie landen wapens leveren, wat helemaal niet juist is.

ok, ik bedoelde, grieken helpen dus of dat financieel of iets anders is maakt niet uit, daar heb ik niets op te zeggen
dat van israel is een gerucht maar ik denk dat het waar is en niet alleen 2 weken, het is al een maand geleden dat het op nieuws is.
er zijn amerikaanse wapens bij koerdische rebellen gevonden, ik zeg niet dat het 100% gelijk is dat ze wapens gevven maar er is een grote kans;).

Koerd86

Tosyali een vraag voor jou. Waarom mogen de Koerden geen Koerdistan oprichten volgens jou? Alleen om de belangen van Turkije te behartigen? (olie, goud, zilver, platina, historisch erfgoed) De Koerden hebben zoveel geleden, zoveel meegemaakt. Dit allemaal is de oorzaak van het Koerdische 'kwestie'. Weet je trouwens dat er in Turkije ongeveer 5 miljoen Koerdische ontheemden zijn. 5 Miljoen vluchtelingen, dit door de Turkse leger. De Turkse leger heeft als smoes de PKK gebruikt om de Koerden uit hun gebieden te vervreemden, netzoals Saddam dat deed in Zuid-Koerdistan. Ga maar is een keer een rondreis maken door Noord-Koerdistan en open je ogen. Je zult de ware aard van Turkije zien. 

tosyali

Citaat van: Koerd86 op 25/07/2004 om 16:09:20
Tosyali een vraag voor jou. Waarom mogen de Koerden geen Koerdistan oprichten volgens jou? Alleen om de belangen van Turkije te behartigen? (olie, goud, zilver, platina, historisch erfgoed) De Koerden hebben zoveel geleden, zoveel meegemaakt. Dit allemaal is de oorzaak van het Koerdische 'kwestie'. Weet je trouwens dat er in Turkije ongeveer 5 miljoen Koerdische ontheemden zijn. 5 Miljoen vluchtelingen, dit door de Turkse leger. De Turkse leger heeft als smoes de PKK gebruikt om de Koerden uit hun gebieden te vervreemden, netzoals Saddam dat deed in Zuid-Koerdistan. Ga maar is een keer een rondreis maken door Noord-Koerdistan en open je ogen. Je zult de ware aard van Turkije zien. 

omdat het al honderden jaren turks grondgebied is en het is niet met zomaar iets behaald, er zijn duizenden liters bloed voor dat grond(en andere) vergiet, zeg eerlijk, dat ga je toch niet met een handtekening weggeven?

Ik weet niet genoeg over wat het turkse leger daar allemaal doet maar ik sta tot nu toe(en waarschijnlijk verder) achter Mehmetcik. Ikzelf vind het hoofd van het leger ook niet goed, voor mij zijn het meeste(niet allemaal, want er zullen wel wat goeien erbij zitten) fascisten(omdat ze hun eigen volk(koerden maar ook turken en andere etniciteiten) onderdrukken).

Koerd86

#53
Dat bloedvergieten is ook door ons gedaan ook heel veel liters, dus wat je nou zegt is een slecht argument. Je zegt het net of de Koerden minder waard zijn. 'Turkse bloed', zo van dat is meer waard, dan de bloed van Koerden. Ik zal het altijd als een bezetting zien, een kolonisatie en als er ooit een Koerdistan komt ga ik met trots de Koerdische vlag ophangen.

Er zijn altijd wel goede goed mensen dat ontken ik ook niet. Maar de leger is een groot rascistisch fascistische clubje.

Als je naar het leger gaat, dan weet je wat de eerste zin is van de comandant aan de militairen. Namelijk: Hier is geen God, in het leger kennen we geen God. Mijn vader werd apart gezet in het leger omdat hij uit het zuid-oosten (Koerdisch) kwam. De westerlingen werden dus gewoon van de oosterlingen gescheiden. Een goed boek om te lezen is 'Stop de Grijze Wolven'. Dit boek geeft een beeld van de grijze wolven maar ook de fascistische leger en de staat dat contacten onderhoud met de Turkse maffia.

CheimaGirl

Hey Koerd86, wat vind jij eigenlijk van Abdullah Ocalan, leider van dat ene leger? Hij heeft ook vele doden op zen naam staan. Ik vraag me ook af of je nog familie hebt wonen op dat kruispunt. (syrie, armenie, ....) En ga jij daar es naartoe ofzo?
Hoe denk je dat het er uit zal zien voor de koerden in de toekomst?

tosyali

Citaat van: Koerd86 op 25/07/2004 om 22:48:44
Dat bloedvergieten is ook door ons gedaan ook heel veel liters, dus wat je nou zegt is een slecht argument. Je zegt het net of de Koerden minder waard zijn. 'Turkse bloed', zo van dat is meer waard, dan de bloed van Koerden. Ik zal het altijd als een bezetting zien, een kolonisatie en als er ooit een Koerdistan komt ga ik met trots de Koerdische vlag ophangen.

Er zijn altijd wel goede goed mensen dat ontken ik ook niet. Maar de leger is een groot rascistisch fascistische clubje.

Als je naar het leger gaat, dan weet je wat de eerste zin is van de comandant aan de militairen. Namelijk: Hier is geen God, in het leger kennen we geen God. Mijn vader werd apart gezet in het leger omdat hij uit het zuid-oosten (Koerdisch) kwam. De westerlingen werden dus gewoon van de oosterlingen gescheiden. Een goed boek om te lezen is 'Stop de Grijze Wolven'. Dit boek geeft een beeld van de grijze wolven maar ook de fascistische leger en de staat dat contacten onderhoud met de Turkse maffia.

Tuurlijk waren er ook koerden, ook arabieren. en die die tel ik ook erbij. ik ben geen fascist die mijn eigen volk hoger dan anderen zie, want dat mag niet van mijn geloof, mijn geloof is voor mij het eerst.

ik heb nooit van mijn ooms zoiets gehoord(zij zijn ook naar het leger gegaan) wat jij zegt, maar het is verboden om te bidden enz. omdat als een moslim daar bid komt er en christen en die zegt ik wil ook bidden en een kerk, dus er is geen discpline.
dat van oosterlingen van westerlingen scheiden weet ik niet dus kan ik ook niets over zeggen

over maffia enz., een grote deel van het maffi is in het handen van koerden(wist je dat?), ik ken(van ver) 2 koerdische families waarvan de vaders banden hebben(of misschien zijn ze zelf wel) met het maffia.
ik denk zelf dat MIT banden heeft met maffia, dat zie het laatst wel(met die ene man die is opgepakt door met die maffisa baas te communiceren).

Bawari

Beste mensen,

ik als nieuwe lid vind het mooi om te zien dat ook Amazighen zich degelijk interesseren in de Koerdische kwestie. Ik ben dan ook bereid om elke discussie aan te gaan omtrent de Koerden en/of de Koerdische kwestie.

Wel moet ik tot mijn spijt vertellen dat ik weinig over jullie, amazighen, weet. Kunnen jullie mij misschien informatieve links geven zonder ik me kan orienteren?

Alvast bedankt en ik hoop dat ik hier vaker zal kunnen reageren.


TamurtIno

#57
Citaat van: Bawari op 28/03/2009 om 21:33:31
Beste mensen,

ik als nieuwe lid vind het mooi om te zien dat ook Amazighen zich degelijk interesseren in de Koerdische kwestie. Ik ben dan ook bereid om elke discussie aan te gaan omtrent de Koerden en/of de Koerdische kwestie.

Wel moet ik tot mijn spijt vertellen dat ik weinig over jullie, amazighen, weet. Kunnen jullie mij misschien informatieve links geven zonder ik me kan orienteren?

Alvast bedankt en ik hoop dat ik hier vaker zal kunnen reageren.



Welkom!

Veel Amazigh en Koerdische organisaties werken samen en sommige Amazigh leiders worden vaak geïnterviewd door Koerdische kranten en tv stations van Irak.

Op een Alajazeera site las ik een keer een heel mooie tekst van een Koerd uit Irak die tegen een Arabier zei: "Heel Noord-Afrika is van Amazighen en dit volk wordt van zijn land, rechten, vrijheid en toekomst beroofd door hetzelfde volk dat ons koorden ook onderwerpt. Ik wens onze dierbare Amazigh neven het aller beste en hoop dat ze snel bevrijd worden uit de Arabische kooi".


De hele wereld weet wie Koerden zijn en weinig volkeren in de werelden weten wie Amazighen zijn. Jullie bekendheid komt door het hard werk van jullie volk en hun leiders zoals Oecalan in Turkije en Masoed Barazanie en Jalal Talabani in Irak. Als klein kindje had ik enorme respect voor Barazani en Talabani.

Op verschillende Arabische sites komen Amazighen voor Koerden op en Koerden voor Amazigh op.

Een artikel over Amazighen en Koerden
http://www.north-of-africa.com/article.php3?id_article=491


Bades

Ik ben van mening dat zo gauw een volk onderdrukt wordt, in welk opzicht dan ook (economisch, carriere, lingustisch) het voledige recht moeten hebben om de onafhankelijkheid te eisen.

Hier dienen alle landen achter te staan wat voor ecomische belangen er ook zijn. Dus koerden, zet m op!

Lezer

#59
Het is niet altijd noodzakelijk dat ieder ethnische groep een eigen staat of heersschap op het landelijke eigendommen moet hebben.

Het komt voor in de praktijk dat het multi-ethnische land, enerzijds, minder faciliteiten ter beschikking stelt in het voordeel van de streken die gekenmerkt zijn door een ethniciteit waarvan het samenhang met andere ethnische mozaïek niet evident is. Anderzijds, ontstaat er zelfzuchtigheid bij de ethnische groep om het landelijke eigendom volledig te benutten.

Deze gevallen zijn beiden fout. Beschrijven helpt niet. Alles gaat zijn gang met de beschikbare factoren en stimulators.

De vraag is nu: Is een Koerdische staat gelegitimeerd?
In principe is dat het geval niet. De aarde moet niet strikt onderscheiden worden door politieke grenzen die gebaseerd zijn op ethniciteit.
Maar als de ethniciteit na een beschaafde strijd en duidelijke eis nog geen rechvaardige status krijgt binnen het multi-ethnische land krijgt, dan is het separatisme gelegitimeerd.

Dat is natuurlijk puur theorie, vanuit mijn uitgangspunt ten minste.