Hoofdmenu

Koerdistan

Gestart door Koerd86, 21/07/2004 om 20:44:30

Aqsil

Citaat van: tosyali op 23/07/2004 om 16:43:01

als er een koerdistan komt, denken jullie dan dat dat vrij gaat worden, amerikanen, israeliers en andere gaan het niet toelaten.
het is een vies spelletje daar
Als Koerden hun land aan de Joden, Amerikanen of aan de Turken willen geven, dan moeten ze zelf weten.  Maar niemand geeft zomaar zijn land aan andere volkeren.
Koerden zullen strijden ook tegen de Amerikanen.
Wat ik wil zeggen is dat Koerden geen kinderen zijn die van hun moeder Turkije afhankelijk moeten zijn.
Als Israël Turkije niet bezet, waarom gaan ze Koerdistaan bezetten.


tosyali

Citaat van: Hulk op 23/07/2004 om 16:48:09
Citaat van: tosyali op 23/07/2004 om 16:43:01

als er een koerdistan komt, denken jullie dan dat dat vrij gaat worden, amerikanen, israeliers en andere gaan het niet toelaten.
het is een vies spelletje daar
Als Koerden hun land aan de Joden, Amerikanen of aan de Turken willen geven, dan moeten ze zelf weten.  Maar niemand geeft zomaar zijn land aan anderen volkeren.
Koerden zullen strijden ook tegen de Amerikanen.
Wat ik wil zeggen is dat Koerden geen kinderen zijn die van hun moeder Turkije afhankelijk moeten zijn.
Als Israël Turkije niet bezet, waarom gaan ze Koerdistaan bezetten.



grond van mesopotamie is rijk. ok, turkije geeft ze vrijheid(zal nooit gebeuren maarja) maar dan nog arabieren en perzen
??

tosyali

turkije en israel zijn bondgenoten, dus zoiets is niet mogelijk

MBTiza

inderdaad de koerden zitten in een lastig parket met de arabieren/perzen/turken om hun heen en zonder een echte leger en goede infrastuctuur, als voordeel hebben ze wel de olivelden van kirkuk, maar daar schijnen de arabs en perzen het moeilijk mee te hebben

tosyali

Citaat van: MBTiziAzza op 23/07/2004 om 16:53:28
inderdaad de koerden zitten in een lastig parket met de arabieren/perzen/turken om hun heen en zonder een echte leger en goede infrastuctuur, als voordeel hebben ze wel de olivelden van kirkuk, maar daar schijnen de arabs en perzen het moeilijk mee te hebben
ook turken;)

Aqsil

Citaat van: tosyali op 23/07/2004 om 16:50:10
grond van mesopotamie is rijk. ok,
Daarom wil Turkije niet terug trekken uit Koerdistan. Want Turkije is daar als bezetter en je vind dat het mag om een volk van zijn land te beroven. Zo hebben Turken een grote land en genieten ze van de gestolen olie. Terwijl Koedren genoeg moeten nemen met de Kogels uit Ankara.
Zo moeten Moslims niet met elkaar omgaan! Geef je broeder zijn vrijheid.

tosyali

Citaat van: Hulk op 23/07/2004 om 16:54:57
Citaat van: tosyali op 23/07/2004 om 16:50:10
grond van mesopotamie is rijk. ok,
Daarom wil Turkije niet terug trekken uit Koerdistan. Want Turkije is daar als bezetter en je vind dat het mag om een volk van zijn land te beroven. Zo hebben Turken een grote land en genieten ze van de gestolen olie. Terwijl Koedren genoeg moeten nemen met de Kogels uit Ankara.
Zo moeten Moslims niet met elkaar omgaan! Geef je broeder zijn vrijheid.


kijk(ik zal het vaag uitleggen maarja),
turken hebben dat gebied al eeuwen geleden veroverd, dat ga je toch niet weggeven, dan kunnen turken net zo goed cyprus veroveren omdat dat ook vroeger hun gebied was, dan moet china oost turkistan ook weggeven, dan moeten mongolen en russen de turken hun plaatsen terug geven, zo kunnen we verder gaan, indianen moeten amerika terug krijgen enz.

ik zou nooit iets wat ik met bloed heb gekregen met een handtekening weggeven. dus als zij koerdistan willen moeten ze daarvoor knokken.




MBTiza

Hoe zat het dan toen Salidien Ayyub aan de macht was, een koerd? Ik denk dat de Turken hun wil (cultuur etc.) aan de Koerden hebben opgedrongen onder het mom van broederschap...maar dat de koerden dat te laat zagen 

tosyali

Citaat van: MBTiziAzza op 23/07/2004 om 17:04:19
Hoe zat het dan toen Salidien Ayyub aan de macht was, een koerd? Ik denk dat de Turken hun wil (cultuur etc.) aan de Koerden hebben opgedrongen onder het mom van broederschap...maar dat de koerden dat te laat zagen 
selahaddin eyyubi was toen de sjeldjoeken in anatolia waren. na sjeldjoeken kwamen ottomanen en die veroverden midden oosten.

MBTiza

Hebben de Seljoeken niet Jeruzalem (Al-Qods) veroverd? Toen de Fransen eeuwen later terug waren in Jeruzalem nadat zij de Ottomanen hadden verslagen ging een Franse Generaal op zijn graf staan en zei, Salih we zijn weer terug. Salihdien had namelijk de kruistochten beeindigd

tosyali

Citaat van: MBTiziAzza op 23/07/2004 om 17:11:10
Hebben de Seljoeken niet Jeruzalem (Al-Qods) veroverd? Toen de Fransen eeuwen later terug waren in Jeruzalem nadat zij de Ottomanen hadden verslagen ging een Franse Generaal op zijn graf staan en zei, Salih we zijn weer terug. Salihdien had namelijk de kruistochten beeindigd
ik weet het niet, kan wel, ik weet niet veel over de sjeldjoeken

Koerd86

Citaat van: tosyali op 23/07/2004 om 16:59:28
Citaat van: Hulk op 23/07/2004 om 16:54:57
Citaat van: tosyali op 23/07/2004 om 16:50:10
grond van mesopotamie is rijk. ok,
Daarom wil Turkije niet terug trekken uit Koerdistan. Want Turkije is daar als bezetter en je vind dat het mag om een volk van zijn land te beroven. Zo hebben Turken een grote land en genieten ze van de gestolen olie. Terwijl Koedren genoeg moeten nemen met de Kogels uit Ankara.
Zo moeten Moslims niet met elkaar omgaan! Geef je broeder zijn vrijheid.


kijk(ik zal het vaag uitleggen maarja),
turken hebben dat gebied al eeuwen geleden veroverd, dat ga je toch niet weggeven, dan kunnen turken net zo goed cyprus veroveren omdat dat ook vroeger hun gebied was, dan moet china oost turkistan ook weggeven, dan moeten mongolen en russen de turken hun plaatsen terug geven, zo kunnen we verder gaan, indianen moeten amerika terug krijgen enz.

ik zou nooit iets wat ik met bloed heb gekregen met een handtekening weggeven. dus als zij koerdistan willen moeten ze daarvoor knokken.


Tosyali de Turken zijn pas sinds 1100 in het gebied dat nu midden-oosten is. Daarvoor leefden ze op het centraal aziatische hoogvlaktes. Toen de Turken de Islam gingen uitbreiden kwamen ze naar het huidige anatolie. De Koerden leven al 4000 jaar in de huidige Koerdische gebieden. Eerder dan de Turken, Arabieren en Perzen. En ik weet wel een ding zonder de Koerden was er niet eens een machtig Turks rijk geweest. De kruistochten werden allemaal neergeslagen door de leger van Sallahdin de grote. En sallahdin was een Koerd. Dus ook een moslim. In die tijd vochten de Koerden en Turken samen tegen de christenen. De broederschap Tussen de Turken en Koerden was altijd al goed geweest, voordat Atatürk kwam. Hij gooide roet in het eten. Hij beloofde de Koerden in het verdrag van Sevres in 1920 een onafhankelijk Koerdistan. 3 jaar later werd in het verdrag van Lausanne niks meer gezegd over een Koerdistan. Vanaf dat moment heetten de Koerden geen koerden maar Turken. Alles wat met Koerden en Koerdistan te maken had werd uit het dagelijkse leven verbannen. Koerdische taal, Koerdische kleding, Koerdische feestdagen werden allemaal verboden. Sindsdien zijn de Koerden meermalen in opstand gekomen. De Turkse regering trad hard op tegen de opstandelingen waarbij duizenden doden vielen. Ik wil even op adem komen dus stop ik even.

tosyali

iedere turk zou dat verdrag niet accepteren, ataturk heeft gedaan wat hij max. kon doen. dat er dingen zijn verboden geef ik toe(doen alle turken).

Yugurthen

hoe koerden een eigen staat kunnen krijgen is gewoon wapens halen uit europa en vechten in turkije voor onafhanklijk koerdische staat en trouwens als turkije bij de Eu wil horen moeten ze dan de koerden met rust laten en als het niet kan ja dan komen ze niet bij de EU. saborteer die plan als turkie bij EU wil horen zorg dat het misgaat. dan krijgt turkije geen geld meer van de eu om de koerden te onderdrukken.

tosyali

Citaat van: Yugurthen op 24/07/2004 om 12:16:37
hoe koerden een eigen staat kunnen krijgen is gewoon wapens halen uit europa en vechten in turkije voor onafhanklijk koerdische staat en trouwens als turkije bij de Eu wil horen moeten ze dan de koerden met rust laten en als het niet kan ja dan komen ze niet bij de EU. saborteer die plan als turkie bij EU wil horen zorg dat het misgaat. dan krijgt turkije geen geld meer van de eu om de koerden te onderdrukken.
ja, vs, griekenland, israel help(te) hun met wapens en nederland ook met asiel enz.
van mijn part hoeft turkije niet in de eu

ps. je nick komt me trouwens bekent voor