Hoofdmenu

Koerdistan

Gestart door Koerd86, 21/07/2004 om 20:44:30

Koerd86

Mensen ik ben een Koerd en dat hebben jullie wel aan men naam gemerkt denk ik. Jullie weten (denk ik) dat de Koerden al heel lang strijden voor onafhankelijkheid. In alle vier de delen van koerdistan. Jullie weten denk ik ook dat de Koerden (45 miljoen man) worden onderdrukt in alle vier de delen. Zo was tot voor de jaren 90 het spreken van de Koerdische taal verboden. Ook zijn is het alles wat met Koerdistan en Koerden te maken heeft verboden. Bijvoorbeeld de koerdische nieuwjaar (Newroz) is verboden.

Nu is mijn vraag hoe staan jullie tegenover de Koerdische kwestie? Vinden jullie dat de Koerden een eigen staat mogen krijgen. Zo ja waarom? No nee ook een waarom alstublieft.

Aqsil

Ieder mens heeft het recht in zijn eigendommem.
Landen zijn eigendommen van volkeren en ieder volk heeft het recht om de baas te zijn in zijn eigendommen en land.
Koerden hebben ook het recht in eigen land en als ze een onafhankelijke Koerdistaan willen, dan gun ik het ze van harte.
Wij Imazighen hebben hetzelfde lot als de koerden. Ons land is net als jullie land bezet door de Arabieren. Misschien ons lot is nog erger dan die van jullie. Arabieren beschouwen ons niet als mensen, maar als dieren.

Idir

Zoals Hulk al zei vind ik ook dat de Koerden recht op hun eigen land hebben en denk zelf dat het ook veel beter met de Koerden (en hun gebied) zal gaan als men onafhankkelijk is. Voordeel voor de koerden is dat zijn olie in hun gebied hebben (Kirkuk als ik me niet vergis)!? De olie geeft ze zekerheid voor een goed economie (als men het goed besteedt) en toerisme zou daar ook werken.... het gebied is ontzettend mooi veel bergen en mooi groen, ook voor de landbouw is het zeer geschikt! Zo zie ik dat althans! :)

Vraagje aan Koerd86;

**Is het niet zo dat de situaties voor de Koerden en het Koerisch veel verbeterd is in Turkije?? Ik heb namelijk begrepen dat de taal onderwezen werd en dat er ook de Koerdisch taal op de Tukse-tv  wordt toegelaten!??

** Wanneer is de Koerdische nieuwjaar en hoever is jullie jaartelling??

Koerd86

Nou dan raad ik je aan om je meer te gaan verdiepen in de Koerdische kwestie. Wij worden gewoon achter de schermen afgemaakt. Kijk naar de gifgasaanvallen in Zuid-Koerdistan (Irak) waarbij meer dan 6000 Koerden in een keer dood gingen. De 4000 Koerdische dorpen die in Noord-Koerdistan (Turkije) zijn platgebrand door de Turkse leger, zogenaamd omdat de Koerden hulp verlenen aan de PKK. Het verbod op de Koerdische taal en elke uiting van je Koerdische bewustzijn. Wij werden jarenlang Bergturken genoemd in Turkije. De anfal die Saddam Hoessein voerde tegen de Koerden waarbij meer dan 190.000 Koerden de dood vonden. Ik kan zo doorgaan maar ik laat het hierbij. Ik weet wel zeker dat het meest geleden volk ter wereld de Koerden zijn. Ze zijn gebruikt, ze worden gebruikt en dat zal nog zo jaren dorgaan, helaas. De Koerden zijn de slachtoffers van het eeuw.

Aqsil

Citaat van: Koerd86 op 21/07/2004 om 21:01:06
Nou dan raad ik je aan om je meer te gaan verdiepen in de Koerdische kwestie.

Ik ben meer geïnteresseerde in het kwaad van de Arabieren tegen de koerden. Vooral die van Irak en Syrië.
Met meer bedoel ik  2 pagina’s of meer en met details.
Is dit mogelijk? Kan ik dit ergens vinden?

Koerd86

Mijn antwoord op jou vraag is dat het we deels klopt. Maar er is een maar.
De taal word onderwezen, ja maar dat is maar op drie instellingen in drie steden. Moet je voorstellen drie kleine schooltjes die nauw in de gaten worden gehouden. Er word sinds een maand Koerdisch uitgezonden ja. maar dit is allemaal schijn voor de toetreding van de EU. Het is namelijk een en al Turkse propaganda. Het is trouwens ook nog is een half uurtje in de week. Wat moet de Koerdische bevolking met een half uurtje propaganda?

De koerden zijn volgens de Koerdische jaartelling al in 2700. De Koerdische jaartelling is op 21 maart, de dag dat de lente begint. Newroz betekent letterlijk Nieuwe dag. Als je meer info wilt kan ik je wel een site geven. Je moet weten dat Turkije de Newroz vieringen in Noord-Koerdistan de laatste jaren pas weer toelaat. De laatste Newrozviering in Diyarbakir (Amed) trok naar schattingen meer dan een miljoen bezoekers. Maar de newroz vieringen zijn vaak bloedig afgelopen. In 99 vielen er 4 doden tijdens de Newroz vieringen in Mersin.

Koerd86

Ik raad jullie aan om is op www.koerdistan.nl is rond te kijken. Dit is de site voor de Nederlandse Koerden. Je vind hier Koerden uit alle delen van Koerdistan. Ook kan je hier heel veel te weten komen over de Koerden en de acties tegen de Koerden. Als je vragen hebt vraag maar raak.

Idir

Oke thanx voor je info!

Wordt in NL ook nog iets aan de Newroz gedaan?

Koerd86

Jazeker. In Eindhoven word er sinds drie jaar Newroz georganiseerd door de Koerdisch Culturele Vereniging hier. In de grote steden en ook middelgrote steden worden Newrozfeesten georganiseerd door de plaatselijke verenigingen. Maar er word door de grootste Koerdische organisatie van Europa een Newroz feest georganiseerd waar de meeste Koerden naar toe gaan. Hier komen altijd bekende Koerdische en Turkse artiesten optreden. Dit vind meestal plaats in Duitsland waar de meeste Koerden wonen (naar schatting meer dan 700.000 Koerden). Volgens de organisaties komen jaarlijks honderdduizenden Koerden af op dit evenement. Ze huren meestal een groot stadion af. Er komen dan Koerden met bussen helemaal vanuit Engeland, Belgie, Frankrijk, de Scandinavische landen, Oostenrijk, Zwitserland enz. enz. En ik heb het met eigen ogen gezien, ik stond er echt versteld van zoveel bussen en auto's.

MBTiza

An neman an Koerdistan!
Newa tatchiya?

Ken zelf heel veel koerden, onze wijk zit vol koerden en heb ook koerdische vrienden (zie ze niet meer zo vaak), deze komen vooral uit Elazig, Bingol e.o.

Ik heb veel sympathie voor de koerden en ben net zoals de meesten hier voor een vrij en onafhankelijk koerdistan, heb vaak met turken discussies hierover en de meesten kunnen het niet verkroppen dat er een onafhankelijke koerdistan zou moeten komen.

tosyali

mag ik vragen wat je nick bij koerdistan.nl is?

ik ben daar geband:())(

wat je gelijk heb is dat koerden altijd gebruikt worden(ging mijn laatste bericht op koerdistan.nl ook over).
amerika, israel, griekenland gebruiken vele koerden helaas al jaren:(

Koerd86

Heb je het tegen mij Tosyali?

Aghzayfu

Azul,

Moet ik echt geloven dat hier Koerden op het forum zitten? Of is het een trucje om aan te geven dat er nog meer "onderdrukte" volkeren op de wereld zijn dan de Imazighen?

Tifawin

tosyali

Koerd86

Ik ben Özgür, mij ken je wel denk ik.

enne Aghzayfu Ik ben een Koerd ja, is dat zo bijzonder dan een Koerd op een Amazigh site? Wij hebben ook marokanen op www.koerdistan.nl.