Arabieren zijn ondekkers van getallen en nul.

Gestart door Aqsil, 21/07/2004 om 16:10:35

amegrabi

Salaam,

Beste Hulk,

Ik weet niet hoe ik het je moet zeggen zonder dat je je beledigd moet voelen, want dat is absoluut niet mijn bedoeling.

Maar ik denk dat, óf je hebt niet heel mijn reply gelezen óf je begrijpt mijn reply niet.

-------
quote:
""Archeologen graven op de grond en vinden dingen. Malika Hamich heeft de oudste alfabeet gevonden. Als je daar niet in gelooft, waar geloof je dan in?""

Kijk, ik heb helemaal niet gezegd en al zéker niet gesuggereerd dat de wetenschappelijke bevindingen van Malika Hamich onwaar zijn. Ik zei enkel dat het OBJECTIEVER of PLAUSIBELER zou geweest zijn als er stond: " ....dat  Tamazight momenteel het oudst gekend Alfabet is"

Ik zei ook dat de archeologische wetenschap een "AXIOMA" is.
Een "AXIOMA" in de wetenschap wil zeggen dat het een overeengekomen veronderstelling is. Hetgeen inhoud dat het voor verandering vatbaar is. Dus, geen exacte wetenschap...

-------
quote:

""Als je daar niet in gelooft, waar geloof je dan in? In de boeken die door de Arabieren geschreven zijn?
Hoe kamen Arabieren aan die kennis?""

op de keper beschouwd kun je niets geloven, daarom dat je ook verschillende bronnen moet raadplegen om een zo "eerlijk" mogelijk inzicht te krijgen in de geschiedenis, feiten of wat dan ook.

E3ber_Tastite

Azul,

Ach wat maakt het nou uit, wat het oudste of het jongste alfabet is. Het gaat om nu en de toekomst. Het Tifinagh, mag voorlopig dan wel het oudste alfabet zijn, maar de vraag is, hoe moeten de Imazighen haar status terugbrengen.

Matoub

azul hulk,

ik denk dat amaghrabi het zelfde uitgangspunten van Unity heeft. dit als hij geen "Unity " is.

zijn bedoeling zijn gewoon zich beter dan anderen beschowen, zelfs zijn leraar moest hij ook beter dan de andere leraren beschouwen...

mohiem hier heb jij een heel mooie site over tifinagh :

http://ennedi.free.fr/tifin.htm

hier heb jij ook een heel mooie site over tifinagh : geschreven door Malika hashid en ahmed siraj :

http://www.tifinagh.freeservers.com/custom.html

hier heb jij ook een heel mooie site over de origine van tifinagh :

http://www.mondeberbere.com/langue/tifinagh/tifinagh_origine.htm

die amaghrabi heeft geen enkel nut als amazigh , hij verdedigt de arabieren met leugens , hij zei :"de arabieren hebben nooit beweerd dat de cijfers die we gebruiken arabische cifers zijn , maar we zitten te liegen over hen"

ik raad hem aan de laatste bladzijdes van het wiskundsboek te lezen om te weten wele cijfers we gebruiken en wie de nul ontdekt heeft en wat de origine van alhkawarizmi is.

oftewel neem een kijkje in de arabischtalige google.

Matoub

ik wil ook zeggen dat ik daar niet veel van begrijp.  zowel van cijfers als van schriften, dat was gewoon uit nieuwsgierigheid. maar amaghrabia heeft kwaadaardige bedoelingen zelfs als hij niet weet . en ik kan ook geen goede antwoorden geven .

Aqsil

Citeer 
Op dit moment zijn we te zwak, om een culturele oorlog te voeren,

Cultuur oorlog betekent dat we niet allen de boeken van Arabieren gaal lezen. ‘Cultuur oorlog’ betekent dat we zelf eigen boeken gaan schrijven. Eigen musea gaan maken. Eigen interpretatie van de geschiedenis gaan maken. Dit is niet zo moeilijk.

CiteerMaar het belangrijkste, is dat we een leider nodig hebben.
Die leider zal snel gebakt, gedood of ontvoerde wordt.
Arabieren willen geen leider voor Imazighen.

Aqsil

Citaat van: amegrabi op 27/07/2004 om 00:49:03
Ik zei ook dat de archeologische wetenschap een "AXIOMA" is.
Een "AXIOMA" in de wetenschap wil zeggen dat het een overeengekomen veronderstelling is. Hetgeen inhoud dat het voor verandering vatbaar is. Dus, geen exacte wetenschap...

Axioma is geen soort wetenschap. en archeologie is geen axioma.
In de exact wetenschap zoals in de wiskunde worden axioma's gebruikt. Men gaan van uit een bepaald stelling en vervolgens gaat  men na of die axioma wel klop of niet.
Archeologie kan je niet bewijzen met Formules en modules.

Mijn argumenten baseer ik op de wetenschap, terwijl je argumenten baseer je op 'axioma's':

1. Je zei eerste dat Arabieren nooit beweerden dat ze de cijfers hebben bedacht.
Toen zei ik dat het wel waar is omdat ik het in Marokko heb geleerd.
2. Vervolgens kom je met een andere Axioma namelijk Alchawarizm komt uit Perzie. Later zei je dat hij uit Oezbakistan komt.

Je axioma’s blijken allemaal niet te kloppen!

amegrabi

Asalaam a imdoukal wa timdoukal:

Het is echt spijtig deze aberratie van het denkvermogen te constateren. Het is gewoon indrukwekkend hoe sommigen hun best doen om het net anders te begrijpen. Volgens mij is dit te wijten aan het niet beheersen van de Nederlandse taal of de semantiek ervan.
Het blijkt telkens weer uit de reacties die ik lees, dat er nét niet begrepen wordt wat er geschreven staat.

Ik wou aanvankelijk een tiental reacties geven maar ik ga het maar bij 4-tal  laten, want volgens mij is dat toch dweilen met de kraan open.

--------
quote:

""ik denk dat amaghrabi het zelfde uitgangspunten van Unity heeft. dit als hij geen "Unity " is.
zijn bedoeling zijn gewoon zich beter dan anderen beschowen""

la a yamdoukal, dit noemt m'n gewoon objectieve beoordeling. Ongeacht wie het uitgevonden / ontdekt heeft.
In het Nederlands is er een uitdrukking voor: "Ere wie ere toekomt".
Laat het duidelijk weze, ik ben de eerste om mijn menig te herzien, als ik overtuigd ben.

-------
quote:

""zelfs zijn leraar moest hij ook beter dan de andere leraren beschouwen...""

Zou u zo vriendelijk willen zijn om mij te quoten? ik kan het namelijk nergens niet terugvinden op het forum.

-------
quote:
""Je zei eerste dat Arabieren nooit beweerden dat ze de cijfers hebben bedacht.
Toen zei ik dat het wel waar is omdat ik het in Marokko heb geleerd.""

Ik zei de Arabieren hebben dat nooit GECLAIMD. Dat is heel anders

-------
quote:
""2. Vervolgens kom je met een andere Axioma namelijk Alchawarizm komt uit Perzie. Later zei je dat hij uit Oezbakistan komt.""

Wel, aangezien het over een geschiedkundig persoon ging,  heb ik de persoon in zijn historische-geografische context geplaatst. Vroeger viel het namelijk allemaal onder Perzië. Zoals je "Sham" had voor Irak, Syrië, Jordanie enz... (Trouwens je gebruikt een woord dat je niet kent)

Goed ik zal het nog verder preciseren:
Hij was geboren in Khwarizm het huidige Khiva, in Khorasan provincie van Perzië wat nu Oezebistan is. Begrepen, is dat duidelijk genoeg?

De beroemde Harvard-paleontoloog S. J. Gould  zei  over de wetenschap: "Wetenschap is geen objectieve, op waarheid gerichte machine, maar een wezenlijk menselijke activiteit, die beïnvloed wordt door hartstochten, verwachtingen en culturele vooroordelen. Culturele denktradities hebben een sterke invloed op wetenschappelijke theorieën, geven vaak richting aan speculatiemethoden, vooral wanneer er vrijwel geen gegevens zijn om hetzij de verbeelding, hetzij de vooringenomenheid te beteugelen"

Doe alsjeblieft eens de moeite om je eens te verdiepen in de Nederlandse taal, koop de 3-delige van Dale.

Ahraifi

Muggenzifterij.Iemand hoeft de nederlandse taal niet perfect te beheersen als de persoon in kwestie zijn of haar argumenten goed onderbouwt.Iedereen heeft wel een sterk punt.De een is zeer intelligent en kan slecht schrijven terwijl de ander dom is en perfect schrijven kan.

MBTiza

Citaat van: Ahraifi op 28/07/2004 om 10:09:23
Muggenzifterij.Iemand hoeft de nederlandse taal niet perfect te beheersen als de persoon in kwestie zijn of haar argumenten goed onderbouwt.Iedereen heeft wel een sterk punt.De een is zeer intelligent en kan slecht schrijven terwijl de ander dom is en perfect schrijven kan.

Inderdaad daar ben ik het ook mee eens, Y.Touzani (hier op het forum) maakt vaak spel en grammaticafoutjes maar zijn kennis is super.

amegrabi

Asalaam a imdoukal wa timdoukal,

quote:
""Muggenzifterij.Iemand hoeft de nederlandse taal niet perfect te beheersen als de persoon in kwestie zijn of haar argumenten goed onderbouwt.Iedereen heeft wel een sterk punt.De een is zeer intelligent en kan slecht schrijven terwijl de ander dom is en perfect schrijven kan.""

Ahraifi, dat is een uitstekend opmerking, en daar ben ik het ook mee eens (hoewel de laatste zin met een knipoogje is, hoop ik). Alleen, hier refereerde ik naar het inhoudelijk begrijpen van de tekst (van de reacties) en niet naar de manier waarop de andere zijn beargumenteringen maakt. Hoewel het toch belangerijk is om de taal zo goed mogelijk te gebruiken.

-------
quote:
MBTiziazza
""Inderdaad daar ben ik het ook mee eens, Y.Touzani (hier op het forum) maakt vaak spel en grammaticafoutjes maar zijn kennis is super.""

MBTiziazza, eerlijk gezegd trek ik me er niets van aan van de spelfouten, het is de inhoud die telt.

Het is onverstandig om de tekst uit zijn verband te rukken of om de tekst anders te quoten.

Maar goed nu hebben we al 4 pagina's geschreven en zijn we feitelijk nog niets wijzer geworden...spijtg.

Ik hoop dat het niet altijd zo'n wendig zal nemen.

Aghzayfu

Azul fellawen,

Hmmm, het valt me op dat iedereen elkaars spelling sterk in de gaten houdt. Hoe zou dat toch komen?

Tifawin

Aqsil

geschiedenis van Nul

1.   Het eerste bewijs van het getal nul stamt uit de Sumerische cultuur, 5000 jaar geleden.
2.   Babyloon hebben het overgenomen en in India verspreide.
3.    Indiërs noemden het getal nul synya wat ‘leeg’ betekent.
4.    De Romeinen noemden het getal Chifra wat niets betekent.
5.    De Oesbeken hebben de nul (Chifra of Cifr) ingevoerd in de wiskunde. 
6.    Arabieren hebben ‘a’ verwijderd van het Romeinse woord ‘Chifra’ en zeiden: we hebben het getal Cifr (nul) bedacht en genoemd.??????????

Wie stopt Arabieren met het vervalsen van de geschiedenis van de mensheid?

Bron: "The Nothing That is: A Natural History of Zero", Robert Kaplan.

Aqsil

Citaat van: amegrabi op 28/07/2004 om 01:55:07

Wel, aangezien het over een geschiedkundig persoon ging,  heb ik de persoon in zijn historische-geografische context geplaatst. Vroeger viel het namelijk allemaal onder Perzië. Zoals je "Sham" had voor Irak, Syrië, Jordanie enz...
Hij was geboren in Khwarizm het huidige Khiva, in Khorasan provincie van Perzië wat nu Oezebistan is. Begrepen, is dat duidelijk genoeg?

Ik heb dit nagegaan en het blijkt niet waar te zijn.
Al_khawarizmi komt uit Chwarizm. Chwarizm ligt tussen Kasbische zee en Aral meer. Dit gebied was buiten de grenzen van Perzische rijk.
Ik heb de kaart van Perzie (610 AD) gekeken.
Dus, hoe zet het met je axioma? 
Citeer
(Trouwens je gebruikt een woord dat je niet kent)
Je bedoelt axioma, zeker?
IK heb veel stellingen in hoge wiskunde met axioma's bewezen.

Citeer
Doe alsjeblieft eens de moeite om je eens te verdiepen in de Nederlandse taal, koop de 3-delige van Dale.
Heb je geld voor mij? Want ik verdient niet zo veel!

amazigh_roos

Citaat van: e3ber op 27/07/2004 om 12:01:19
Azul,

Ach wat maakt het nou uit, wat het oudste of het jongste alfabet is. Het gaat om nu en de toekomst. Het Tifinagh, mag voorlopig dan wel het oudste alfabet zijn, maar de vraag is, hoe moeten de Imazighen haar status terugbrengen.

Door het Tifnagh te leren en er ook gebruik van maken :D

Matoub