Arabieren zijn ondekkers van getallen en nul.

Gestart door Aqsil, 21/07/2004 om 16:10:35

imzourenlady

Citaat van: Hulk op 21/07/2004 om 19:52:19


Nee, je moet de geschiedenis goed lezen.
die genen waar je het over hebt waren Perziers, Oezbeken en geen Arabieren. Die mensen spreken wel Arabisch, maar dat wil niet zeggen dat ze Arabieren zijn.

Die kennis van die perzen is tegenwoordig niets, meid. Westerlingen hebben ongelofelijke veel ontdekt. Die berekeningen van de perzen is tegenwoordige niets. En Amerikanen leert dat in de eerste jaar van de basisschool.


mohiem dat bedoel ik...ze spraken arabisch... denk maar eens aan aan de man sulayman

abrid

Dat klopt dat ze van Indiase afkomst zijn. Dat hoorde ik ook een tijd geleden. Is dat iets uit het Sanskriet? Je hebt verstand van linguisme maar dan mbt cijfers?

Ik ga effe een indiase collega vragen of ze dat nog steeds gebruiken.

Bedankt voor je inetressante info!

amegrabi

Mijn oud Professor Doctorandus en mentor Abied Asulaimen, Oosterse filololoog en archeoloog (sprak vlotjes 30 talen -waaronder het Tamazight vloeiend- + 10 dode talen zoals het Summerisch, Spijkerschrift, Hiërogliefen.. enz... en hij kon ze ook schrijven. Gewoon fenomaal

De Summeriërs hebben de symbolen omgezet in wat we nu kennen als "Alfabet". Dat noemt m'n Acrofonie. Aanvankelijk waren het er 12 "Letters".
Toen deze "uitvinding" werd overgenomen door andere culturen en talen, pasten ze deze aan aan hun eigen materiaalklanken.

Het Arabisch kende aanvankelijk ook maar 16 letters (naargelang de streek).
De 10 eeuwse letterkundige Abou Aswad voegde daar de diactrische tekens aan toe (de puntjes boven en onder de letters) met de vocale tekens (de streepjes onderaan of bovenaan de letters).


Een voorbeeld van Acrofonie, de "A"  oorspronkelijk uitgesproken als "Alef" betekende Ossenkop. Als je nu de A onderstenboven draait en ongeveer 45° naar rechts heb je een ilustratief beeld van een Ossekop. Dit ook met "O" van het Grieks Omicron.

Ik moet hier nog ergens iets liggen hebben van de evolutie van het Alfabet en Cijfers. Als ik ze vind zal ik ze zeker posten

Met alle respect van de wereld, maar ik vraag me toch af waar sommigen hun info halen. Ik hoop echt dat dit niet het niveau aangeeft van de gemiddelde forumganger.
Natuurlijk een mens kan niet alles weten... Maar als je aan iets twijfelt probeer het comentaar dan in een vragende zin te stellen / formuleren en niet als een bevestigende.

Zo hoef je je later niet te verontschuldigen, maar ben je dankbaar.

ayned_m

azul Imazighen!

0 is niet van de arabieren. AL JABIRI heeft  heeft het ontdekt of gevonden. en Aljabiri is geen arabier.
tanemmirt
ayned

amegrabi

Beste, Ayned_m,

Hoe kom je hier toch op?

"Al-jabri" bestaat niet als persoon. Al-Khwarazimi (680 - 750) heeft het "Algebra" uitgevonden.

Het woordje 'algebra' is in feite voortgekomen uit de titel van zijn boek: "Een kort verslag van de methoden van al-jabr en al-muqabala".

Al-jabr (betekent letterlijk transformaties) en verwijst naar de het in stand houden van de balans in een vergelijking als ongewild positieve of negatieve hoeveelheden van de ene kant naar de andere kant worden overgebracht door hun tekens te veranderen en ze te verplaatsen

Het woordje Al-muqabala verwijst dan naar de methode waarbij elk onderdeel van de tweedegraadsvergelijking wordt gedeeld door de coëfficiënt van de tweedegraads-uitdrukking.

M.a.w. deze twee methoden, Al-jabr en Al-muqabala, vormden dus de eerste stappen van het algoritme dar Al-Khwarazmi ontwikkelde om tweedegraadsvergelijkingen op te lossen.

-------

De Arabieren gebruikten voor de ontdekking van de "Arabische" cijfers de "Joemmal" of de letterwaarde.

Ik ken ze niet meer van buiten maar dit zijn er enkel.

Voor de eenheden:

(alef) = 1
(ba) = 2
(3ayn) = 3
*
*
(Ta)= 9

Tientallen:

(mim) = 10
(noun) = 40
(sin) = 50

Hondertallen:
(qaf) = 100
(shin) = 300
(tha) = 500


Duizendtallen:

(ya) =  1000 (ben niet zeker)


-------


Het cijfer "Nul" werd ook door hem het eerst vermeld in zijn boeken en via hem geïntroduceerd aan het Westen.

Isefrawen


Al Jabiri kwam uit Perzië, dus geen arabier

ayned_m

azul Ameghrabi nnegh!
Lkhawarizmi  heeft " logaritme" gevonden  in wiskunde zeggen we log de 1 = 0
Aljabiri heeft 0 gevonden ! en hyij is geen arabier  lkhawarizmi is ook geen arabier.
tanemmirt
ayned

Aghzayfu

#37
Azul fellawen,

Wat kan jullie die Arabsiche getallen nou schelen? Dit zijn de ware getallen en het telsysteem van Tamazgha:

0 = Ilem
1 = Yen, Yiwen (M), Yiwet (F)

2 = Sin (M), Snat (F)

3 = Krad

4 = Kuz
5 = Semous
6 = Sed

7 = Sa

8 = Tam

9 = Tza
                                               10=Mraw

11 = Mraw yen
12 = Mraw sin

15 = Mraw sem
16 = Mraw sed
18 = Mraw tam

19 = Mraw tza



20 = Werrem
30 = Kradet

40 = Kuzet

50 = Semmuset

60 = Seddiset

70 = Sat

80 = Tamet

90 = Tzat

23 = Werrem krad
39 = Kradet tza

44 = Kuzet kuz

57 = Semmuset sa

65 = Seddiset sem

71 = Sat yen

82 = Tamet sin

99 = Tsat tza
                                                  100 = Twines



300 = Krad twines

500 = Sem twines

900 = Tza twines



473 = Kuz twines sat krad

631 = Sed twines kradet yen

932 = Tza twines kadet sin


                                                    1000 = Agim

3000 = Krad Agim

9000 = Tza agim


2004 = Sin agim kuz

76415 = Sat sed agim kuz twines mraw sem



100,000 = Twines agim

1,000,000 = Ifedh

100,000,000 = Twines ifedh

800539410 = Tam twines ifedh, sem twines kradet tza gim kuz twines mraw
1,000,000,000 = Ifedhgim

3,400,000,000 = Krad ifedhgim kuz twines ifedh


Dit is mijn manier van tellen en zo horen alle Imazighen te tellen.


Timensiwen

amegrabi

Azul fellawen,

Ik heb ook nooit beweerd dat Alkhwarazimi een Arabier was. Hij was Arabofoon. om precies te zijn kwam hij uit Khorezm in Perzië.


quote:
""Wat kan jullie die Arabsiche getallen nou schelen? Dit zijn de ware getallen en het telsysteem van Tamazgha:""

Jah, mijn excuses hoor, maar de topic ging over "Arabieren en het cijfer Nul" vandaar dat ik mijn uitleg tot hiertoe beperkte.
Ik heb ook geen uitleg gegeven over de Chinese, Joodse, Griekse, Egyptische cijfers...

Het is wel tof van je om dat lijstje hierop te zetten.


Aqsil

#39
Citaat van: amegrabi op 21/07/2004 om 23:55:42

Voor alle duidelijkheid, de Arabieren hebbend nóóit de cijfers (met de nul erbij)geclaimd.

Ik heb het zelf in Marokko geleerd. Als je in Arabische site kijkt, zal je dat ook vinden.

Citeer
Deze zogenaamde "Arabische" cijfers worden enkel gebruikt in de Maghreblanden.
klopt, daarom wordt in maghreb landen (Tamazgha) beweerd dat die cijfers van de Arabieren zijn.

Citeerik weet niet of er iemand van jullie thuis de  "Lissan Al3arab" heeft liggen. Ik heb hem wel, en hier staat in dat het woordje "Sifer" eigenlijk een droge, lege waterput betekent die geen water kon behouden.
Wat voor boek is dat en wie heeft hem geschreven?


CiteerEn inderdaad, Arabier betekent ook niet meer dan een Arabofoon, of ie nu uit Oezbekistan of China kwam.
Dit snap ik niet. Wat wil je hiermee zeggen in ene duidelijk taal.     


CiteerHet oudste gekende Alfabet is van de Summeriërs.
We hebben het over een alfabeet en niet over symbolen voor planten en dieren enz.
In heb in Marokko geleed en ik heb in Arabische site gelezen dat Finiciers degene die het Alfabeet hebben bedacht.


Aqsil

Citaat van: imzourenlady op 22/07/2004 om 14:06:58

mohiem dat bedoel ik...ze spraken arabisch... denk maar eens aan aan de man sulayman
Je bedoel de profeet sulayman! die is geen Arabier denk ik. Mohammed is de enige Arabische profeet!

Aqsil

#41
Citaat van: amegrabi op 22/07/2004 om 21:30:12
Ik heb ook nooit beweerd dat Alkhwarazimi een Arabier was. Hij was Arabofoon. om precies te zijn kwam hij uit Khorezm in Perzië.

Alkhawarizmi is inderdaad geen Arabier en hij komt uit Khawarizm. Khawarism ligt in Kazakstan en Oezbekistan en niet in Iran.
Je theorie over het oorsprong van het Alfabeet moet je corrigeren. Want de oudste geschrift is van de Finiciers, dacht men tot kort.
Maar de Amazigh archeoloog Malika hamich uit Algerije heeft en in de Sahara een Amazigh alfabeet gevonden die ouder is dan het finiciers alfabeet. Volgens deze archeoloog is Tamazight de oudste Alfabeet. 
Dit is een onderzoek van een paar jaren geleden. Voor die tijd dacht iedereen dat Finiciers de genen zijn die het Alfabeet hebben bedacht.

amegrabi

Beste Hulk,

Lisan Al3arb" is 15-delige encyclopedie die (bijna) de hele klassiek Arabische woordenschat bevat.

quote:

""We hebben het over een alfabeet en niet over symbolen voor planten en dieren enz.
In heb in Marokko geleed en ik heb in Arabische site gelezen dat Finiciers degene die het Alfabeet hebben bedacht.""


Ja, ik heb het ook over het Alfabet en niet over symbolen, ik legde gewoon het onstaan uit van het "ALFABET"

--------------

quote:
""Alkhawarizmi is inderdaad geen Arabier en hij komt uit Khawarizm. Khawarism ligt in Kazakstan en Oezbekistan en niet in Iran.""

Khorezm ligt in Oezbekistan... het huidige GOS= (HET GEMENEBEST VAN ONAFHANKELIJKE STATEN) onstaan op 21 dec. 1991.

quote:
""Je theorie over het oorsprong van het Alfabeet moet je corrigeren. Want de oudste geschrift is van de Finiciers, dacht men tot kort.""

Beste Hulk, eigenlijk omsluit je reply het antwoord, zonder dat je er bij hebt stilgestaan.
Dit is het bewijs dat de archeologische wetenschap een Axioma is... niets is zeker... anders zou het exacte wetenschap heten...

quote:
""Maar de Amazigh archeoloog Malika hamich uit Algerije heeft en in de Sahara een Amazigh alfabeet gevonden die ouder is dan het finiciers alfabeet. Volgens deze archeoloog is Tamazight de oudste Alfabeet.
Dit is een onderzoek van een paar jaren geleden. Voor die tijd dacht iedereen dat Finiciers de genen zijn die het Alfabeet hebben bedacht.""

Kijk, dit neigt gevaarlijk naar egocentrisme. Het was objectiever als er stond:  " .... Tamazight momenteel het oudst gekend Alfabet"

ayned_m

azul lisan al arab is van ibn mandour!
tanemmirt
ayned

Aghzayfu

Citaat van: amegrabi op 22/07/2004 om 22:44:48
Azul fellawen,

Ik heb ook nooit beweerd dat Alkhwarazimi een Arabier was. Hij was Arabofoon. om precies te zijn kwam hij uit Khorezm in Perzië.


quote:
""Wat kan jullie die Arabsiche getallen nou schelen? Dit zijn de ware getallen en het telsysteem van Tamazgha:""

Jah, mijn excuses hoor, maar de topic ging over "Arabieren en het cijfer Nul" vandaar dat ik mijn uitleg tot hiertoe beperkte.
Ik heb ook geen uitleg gegeven over de Chinese, Joodse, Griekse, Egyptische cijfers...

Het is wel tof van je om dat lijstje hierop te zetten.



Azul fellak,

Graag gedaan en ik hoop dat je er wat aan hebt.

Timensiwen