Arabieren zijn ondekkers van getallen en nul.

Gestart door Aqsil, 21/07/2004 om 16:10:35

Masja

alphabet door feniciers? dat is het eerste wat ik weet, ik heb ooit gelezen door de perzen hoor
over de oorsprong van wat jij noemt formules ga ik niet twisten, ik denk er het mijne over

Masja

Aqsil

Citaat van: Masja op 21/07/2004 om 20:15:30
alphabet door feniciers? dat is het eerste wat ik weet, ik heb ooit gelezen door de perzen
Alfabeet is door Finiciers bedacht en de Amazigh Alfabeet 'Tifinagh' is genoemd naar Finiciers.
De Amazigh alfabeet 'Tifinagh' is niets meer dan Finicierse alfabeet die aangepast is door de Amazigh koning masinisa.
Ook de griekse alfabeet is afgeleidt van de Finiciers Alfabeet.

Aqsil

Citaat van: Masja op 21/07/2004 om 20:16:15
wat is tahamoecht? muts of zo? 
Tahamoecht betekent meijsje.
Alasian gebruikt het over Imzoeran lady en hij wil zeggen dat ze nog een kleine meijse is en dat ze nog veel moet leren. Het heeft niets te maken met een muts.

amegrabi

Salaam a imdoukal wa timadoukal,

Ik kan m'n ogen niet geloven als ik dit allemaal lees. Je zou als het ware denken dat je je op een symposium bevindt.

Beste mensen, een beetje objectivisme alsjeblieft..

Voor alle duidelijkheid, de Arabieren hebbend nóóit de cijfers (met de nul erbij)geclaimd.

Ik heb aan de faculteit der letteren van Damscus gestudeerd 97' 98', en daar heb ik mijn profs nooit horen beweren dat de cijfers enkel en alleen door Arabieren uitgevonden zijn, maar samen met de Indiêrs.
Trouwens in het Midden Oosten gebruiken ze geen "Arabische" ciijfers! Daar gebruiken ze de Hindoe-cijfers (ik heb in het begin veel punten verloren door "Arabisch" cijfers te gebruiken)

Deze zogenaamde "Arabische" cijfers worden enkel gebruikt in de Maghreblanden.

Toen het cijfer nul "uitgevonden" werd moest m'n het natuurlijk het kind een naam geven...

Nu, ik weet niet of er iemand van jullie thuis de  "Lissan Al3arab" heeft liggen. Ik heb hem wel, en hier staat in dat het woordje "Sifer" eigenlijk een droge, lege waterput betekent die geen water kon behouden.

In de historische context van de wetenschappers destijd is dit wel te begrijpen. de Nul is immers de alles opslorpende... X * 0=0

Het woordje "Arabische" cijfers is in Europa ontstaan, tijdens de vergelijkende litteratuur vande 18de en 19de eeuw. Tijdens de kruistochten hebben ze de "Cijfers" mee veroverd, en het duurde nog eens +-150 jaar eer Europa het cijfer "Nul" in de universiteiten toeliet(de Paus had het voor het zeggen destijds...).

Doordat de Nul zoveel rekenkundige problemen/euvels heeft opgelost dacht m'n hier in Europa dat de Arabieren ze van de Duivel hebben gekregen...

Het Arabisch was nu eenmaal de wetenschappelijke voertaal, vandaar dat alles gerelateerd werd met het Arabisch.

En inderdaad, Arabier betekent ook niet meer dan een Arabofoon, of ie nu uit Oezbekistan of China kwam.

Laat jullie alsjeblieft niet al te snel opjutten, jullie weten ondertussen ook al dat je tegenwoordig héél voorzichtig moeten zijn met wat er op het internet te vinden is.

Het oudste gekende Alfabet is van de Summeriërs.
Ik heb destijds het genoegen gehad om met een Nederlandse collega, die ook archeologe was,  naar een tentoonstelling te gaan waar de tabletten werden getoond.

Matoub

1- men kan wel schrijven, maar juist schrijven is niet aangeboren.
2-in het wiskundesboek van het zevende studiejaar in marokko, lees jij dat de arabieren de cijfers en de nul ontdekt hebben, de nul is bij hen door de arabische alkwarizmi  is ontdekt. maar alkhwarizmi is geen arabier en geen nulsontdekker.
3-de alfabeten zijn door de feniciers uitgevonden. het is wel waar dat het sumarische schrift het oudst is, maar het is geen alfabeten schrift.  maar laten we zeggen dat tifinagh ouder dan het fenicische schrift is. 
4- de wiskundige termen dat van arabisch afstammen betekenen niet dat ze door arabieren ontwikkeld zijn, maar gewoon in het arabisch genoemd , zoals "algibra" , het is arabisch maar de ontwikkeler is perzisch.

"...Hieronder verstaat men de wiskunde, beschreven en gedoceerd in de Arabische taal. Zij begon te bloeien in de 8ste eeuw gedurende het kalifaat van de Abbasiden in Bagdad en begon te kwijnen in en na de 15de eeuw. De wiskundigen waren vaak Perzen, Egyptenaren of Moren, zelden Arabieren..."

bron: http://www.nrc.nl/encyclopedie/1023434670633.html

Matoub

tipje : het schrift van de arabieren is ouder dan het fenicische schrift, en het tifinagh , zelfs wordt er gesteld dat tifinagh en het feinische schrift van arabische oorsprong zijn.

abrid

Ik denk dat je in verwarring bent met het Aramees want dat is de voorloper van het Arabisch zoals we dat tegenwoordig kennen!

Matoub

abrid

Kan je een normaal antwoord geven of niet?

0

Matoub

als jij niet normaal bent, dan zie jij het  normale als abnormaal.

abrid

Wat is normaal als iedereen abnormaal is of andersom?

Matoub

Citaat van: abrid op 22/07/2004 om 13:54:23
Wat is normaal  als iedereen abnormaal is of andersom?
ik leer je jagen, maar ik jaag nooit voor je.
ik help je te denken ,maar ik denk nooit voor je .

abrid

Is een mooie uitdrukking!

De cijfers die we gebruiken die komen van het Arabisch ok. Welke cijfers gebruiken de Arabieren tot op heden de cijfers die we bv op onze handpalm hebben de 18 en 81?

Matoub

okké, het huidige arabische schrift is geen arabische schrift. maar van armees is afgeleid.
MAAR ze hadden hun eigen schrift in jemen, en het is ouder dan het fenisische schrift en het tifinagh zoals het tifinagh ouder dan het fenicische schrift kan zijn, (of eventueel) .

er wordt beweert dat tifinagh van het fenisiche schrift is, maar dat is niets anders dan bewering. ...

MAAR nu begint men erin te geloven dat het tifinagh en het fenicische schrift van het jemenitisch zijn afgeleid.
----------------------------------
de arabische cijfers zijn indiaanse cijfers , sommige arabieren geven dat toe, en de hun huidige cijfers zijn perzische cijfers. maar er wordt ten onrechte gedacht dat ze arabische cijfers zijn, zoals men ervan denkt dat de berbers de bedouinen van saodie zijn.

de arabieren leerden de idiaanse cijfers van de syries kennen. en werden later dankzij de arabieren en de imazighen en de perzen en de egyptenaren (de zogenaamde moslims) in europa verspreid.

01