Dhar n Sedjum-Burj N Imjahden

Gestart door abrid, 21/07/2004 om 12:51:41

abrid

Sraam n arebbi xawem marra,

Even de kennis van mensen checken. Wie kent deze plaats en zijn geschiedenis?

Setisir

MBTiza

Vertel het eens pik, ik weet dat het te maken heeft met Nakur maar heb het niet gelezen...

abrid

Mischien dat anderen het weten. Kijken welke versies er van dit verhaal bestaan. Weet je. Maar jij weet dat wel. Zie laatste mail die ik je gestuurd had. Het is inderdaad bij Tazrut Nkur Ajdir. Maar wat is er zo bijzonder aan?

MBTiza


Aghzayfu

Citaat van: abrid op 21/07/2004 om 12:51:41
Sraam n arebbi xawem marra,

Even de kennis van mensen checken. Wie kent deze plaats en zijn geschiedenis?

Setisir

Azul fellak,

Aduwar n Imjaden? Misschien het dorp of buurt van de kale mannen? Amjud is kaal.

Tifawin.

abrid

#5
Azul,

Dhar n Sedjum(sedjum is een ladder) bevind zich tegenover het eiland van Nkur. Deze plek was ten tijde van het koninkrijk Nkur een poort om de stad Nkur binnen te komen. Het heette Al Muzimma(er is nog steeds een oever langs de rivier van Nkur die zo heet "verbasterd narar Bzimma). Nadat Nkur gevallen was en de Spanjaarden het eiland in bezit namen in 1672 werden de inwonders van Dhar n Sedjum verdreven. Nu bleef het kleine stukje strand onbewaakt.

De Ayth Waryagher vulden dit gebied op en bleven het bewaken tot 1926. Dus 235 jaar lang heeft men de Spanjaarden  gelet om aan wal te komen. De bewaking geschiedde om tourbeurten. Iedere dcar(dorp) leverde 100 man en deze werden om een bepaalde periode afgelost.

Op deze dhar n sedjum werd een complexje gebouwd dat de naam Burj Imjahden kreeg. Het bestond uit veel kamers. Een moskee werd er aan vast gebouwd.

Men zegt dat de ruines nog steeds te zien zijn. De weg die je naar tazrut n Nkur of rebhar n sfiha brengt daar ligt het ergens. Het is een hele steile weg met hele scherpe bochten. ik ben er zlef heel vaak langsgeweest maar wist niet van het bestaan af. 

setisir


bron: ayth waryagher of the morocan rif
david.m. hart

een aanvulling op mij zelf :)

Dit werd opgezet door Sidi Mhand Izaqiwen n Ait Hicham. Hij had veel aanzien bij de Ayth Waryagher. Hij kreeg het toch voor me kaar dat allerlei dorpen op tour beurt soldaten leverden voor deze wacht. Ze wisselden mekaar af om de 3 maanden.

abrid

Azul Aghzayfu,

Imjahden is een verbastering op AlMujahidin.


Tanmiert