De Basken, echte mannen

Gestart door Ariaz, 23/05/2004 om 10:36:42

Massugrada

#15

CiteerDe "Berberconnectie" is  een van de vele hypothesen over de oorsprong van het Euskerra. Er zijn ook sterke aanwijzingen dat de taal gewoon "in situ" is ontstaan en gebleven. Er is geen verwantschap met welke taal dan ook aangetoond.

In spanje bestaat een Imazighenvolk.
Ze hebben een heel apart traditie.
Volgens mij in de buurt van Toledo.


Yugurthen

#16
Hoezo zijn er ook imazighen in spanje

Massugrada

#17

CiteerHoezo zijn er ook imazighen in spanje

ja, een hele oude groep.

Ze hebben hun eigen klederdracht.
Ik zoek het wel op.

Masja

#18
ik was ooit in pamplona,noord-spanje,het gebied waar de meeste basken zitten , waar ik een soort carnaval heb meegemaakt in de maand juli..
hun taaltje lijkt nogal op het tamazight , het is een volkje wat niet veel gemeen heeft met de spanjols
volgens mij hebben zij  Amazighbloed in hun aderen stromen, kan niet anders zijn

ayuda

#19

Citeerik was ooit in pamplona,noord-spanje,het gebied waar de meeste basken zitten , waar ik een soort carnaval heb meegemaakt in de maand juli..
hun taaltje lijkt nogal op het tamazight , het is een volkje wat niet veel gemeen heeft met de spanjols
volgens mij hebben zij  Amazighbloed in hun aderen stromen, kan niet anders zijn

Ze spreken een TAAL en ze zijn een VOLK. Niks geen tje en kje.
En het kan wel een beetje hetzelfde klinken, maar linguistisch is het toch iets heel anders.
Natuurlijk hebben ze weinig gemeen met de Spanjaarden.
Ze waren er veel eerder, waarschijnlijk voor de grote volksverhuizingen. En ze zijn flink onderdrukt, de laatste eeuw natuurlijk heel erg door Franco. (Guernica!!)

Masja

#20

CiteerZe spreken een TAAL en ze zijn een VOLK. Niks geen tje en kje.


> yes, juffie!!  nu praat je echt zo vermanend als een schooljuf, schattig wel



En het kan wel een beetje hetzelfde klinken, maar linguistisch is het toch iets heel anders.
Natuurlijk hebben ze weinig gemeen met de Spanjaarden.
Ze waren er veel eerder, waarschijnlijk voor de grote volksverhuizingen. En ze zijn flink onderdrukt, de laatste eeuw natuurlijk heel erg door Franco. (Guernica!!)


> dat ze er veel eerder waren is natuurlijk duidelijk,maar WAAR komen ze echt vandaan....die dingen zijn natuurlijk nooit te bewijzen voor 100%
Franco heeft bovendien ook "zijn eigen" spanjols flink onderdrukt
veel spanjaarden zijn als ballingen naar marokko gevlucht in zijn tijd, de meesten kwamen in Casa terecht waar ze de anarchistische beweging opzetten  (niet openlijk natuurlijk,met het regime v. hassan2 was dat ook niet mogelijk!!)
(v. h. ene uiterste in het andere dus, wat vaak het gevolg is v. onderdrukking..)



ayuda

#21
Ja natuurlijk, schooljuffig. "Taaltje" en "volkje" zijn zo ontzettend denigrerend.

Er is een grote kans dat de Basken nergens "vandaan" komen, maar gewoon altijd daar geweest zijn. De laatste rest van de oorspronkelijke bevolking van Europa, voor de boel vanuit het oosten overspoeld werd door de huidige Indo-Europese volken.

Waarmee we dan wel een overeenkomst met de situatie van een oospronkelijk volk in Noord Afrika te pakken hebben dat korter geleden overlopen werd vanuit het oosten.

Masja

#22
klinkt mischien denigrerend in jouw ogen,taaltje en volkje, maar het is zéker niet zo bedoeld , il faut pas chercher la petite bête,ayuda, vertaald: niet zo op de kleine beestjes letten

ayuda

Ik heb goede ogen.

Wie het kleine niet irriteert.....

Natuurlijk bedoel je het niet zo. Maar als ik Bask was zou ik me redelijk beledigd voelen.

Ik vindt het ook vrij irritant als Amerikanen zeggen dat de Amsterdammers in het dorpje Holland zo'n "grappig taaltje" spreken.

Massugrada

#24

Citeerik was ooit in pamplona,noord-spanje,het gebied waar de meeste basken zitten , waar ik een soort carnaval heb meegemaakt in de maand juli..
hun taaltje lijkt nogal op het tamazight , het is een volkje wat niet veel gemeen heeft met de spanjols
volgens mij hebben zij  Amazighbloed in hun aderen stromen, kan niet anders zijn

Nee, niet de basken.

Meer zuidelijker.

Masja

#25
Atlantis..

Massugrada

#26

CiteerAtlantis..

dit is een apart volk in spanje...ze dragen bolhoeden .

Massugrada

#27

CiteerIk heb ook veel bewondering voor de Basken, ze hebben een verregaande autonomie kunne afdwingen door een gewapende opstand, als jullie naar Marokko gaan, zien jullie dat dan niet die Verkeersborden die in het Baskisch geschreven zijn,


ze schieten elke echekam een kogel in,  bij ons de Irrifien ik denk dat we 50 percent van de bevolkiing een kogel zouden inschieten want het zijn allemaal ichekammen,

ik voel veel voor een gewapende strijd.

Maar ik ben tegen een ``broederoorlog``.

Oorlog die je dus onderling voert in een land.

Ariaz

#28
ik vraag me af hoe het komt dat de Imazighen geen genocide hebben aangericht onder de Arabieren ten tijde van de komst van de Banu Hilal, ze hadden alle mogelijkheden daartoe maar ze deden het niet,

ik denk dat de reden is dat de Imazighen de Arabieren niet zien als levensbedreigend en gevaarlijk


terwijl de Arabieren 1000 keer meer schrik hebben van Imazighen en daardoor doen ze er alles voor om ons onder het juk te houden, als ze al zover gaan om "Ahadeeth" te vervalsen om de strijd tegen ons te rechtvaardigen, dan begrijp ik genoeg,    


ze hadden alle mogelijkheden daartoe maar ze deden het niet,


genocides onder de Imazighen doen ze wel, de Amazighstammen vochten liever tegen andere Amazighstammen dan tegen de buitenlanders




ras

#29
ik geef groot gelijk mr ariaz ik vindt ook slaap wat we doen alleen praten we moeten eigenlijk iets ondernemen en ik ben klaar voor.dat is een beetje risckant maar je moet wat doen anders mag je het zelf invullen