Hoofdmenu

Rif republiek?

Gestart door admin, 10/06/2001 om 18:32:43

`SHADOW`

Citaat van: Klatta op 04/06/2006 om 20:52:38
Hoe groot was de rif republiek eigenlijk..?
wat waren de precieze grenzen van deze republiek?

Rifrepubliek was eigenlijk het gebied waar de Spanjaarden zaten dus van Larache tot aan Berkan ongeveer (tot aan algerij was frans). Echter waar de invloed het grootst was van de rifijnse makhzen tussen  1919/ 1921 en 1926 was tussen Acaouen en Kebdana ik zal als ik thuis kom de kaart hier op zetten.

Izwan

Citaat van: `SHADOW` op 24/11/2006 om 17:35:11

Ik ben met je eens. Verder vind ik dat toerisme geen oplossing voor Arif kan bieden. Er zijn meer negatieve kanten aan het toerisme dan positieve kanten. Als wij Tamzight cultuur moeten beschermen dan dienen Iriffiyen het toerisme buiten Arif te houden of andere invulling eraan geven. Er zijn genoeg Iriffiyen in het buitenland dit zich verbonden met Arif voelen en jaarlijkse naar Arif gaan. Op dit moment profeteren alle Iriffiyen  hiervan, maar zodra groot toerisme bedrijven naar Arif gaan dan zullen de arme Iriffiyen extra armer worden.

DIT IS EEN CONTRADICTIE! ALLEREERST IS HET ZO DAT DIE IRIFFIYEN JUIST NIET MOETEN GAAN OP DIT MOMENT. ZE ZOUDEN EEN JAAR GEZAMENLIJK NIET MOETEN GAAN DAARMEE ZOUDEN ZE DE REGERING IN RABAT ECONOMISCH OP DE KNIEÉN KRIJGEN. EN DENKEN DAT JIJ MET JE CENTEN IN DE ZOMER DE RIF HELPT, NOU DAT VALT BEST MEE, GROTENDEELS WORDT HET GELD NAAR HET WESTEN VAN MAROKKO GESLUISD EN DAARBIJ AL ZOU HET NIET ZO ZIJN, NOG STEEDS HOUD JE DAARMEE DE SITUATIE IN STAND.  TEN TWEEDE TOERISME ZOU HEEL VEEL WERKGELEGENHEID MET ZICH MEEBRENGEN.

We kunnen Arif niet met Spanje  vergelijken. Spanje krijgt steun van EU landen, maar Arif niet. Het toerisme economie werkt zelf in Egypte niet. Het is te gevoelig voor internationale politiek spanningen.

NEE BESTE IZWAN IK ZEI SPANJE IN DE JAREN 70, TOEN KREEG HET HELEMAAL GEEN GELD VAN DE EU, DAT WAS IN DE AANLOOP NAAR DE EU. DE EG TOEN WAS NIET ZOALS DIE NU BESTAAT.  EN WAT BETREFT EGYPTE  EEN LAND MET MEER DAN 60 MILJOEN INWONERS DIE HET VAN TWEE PLAATSEN MOET HEBBEN (SHARM EL SHEIKH EN HURURTHA) NEE DAT KLOPT DAT EGYPTE DAAR NIET OP KAN DRAAIEN. MAAR NEEM VAN MIJ AAN BEN IN EGYPTE GEWEEST, ALS JE ZIET HOEVEEL EGYPTENAREN IN DE TOERISMEINDUSTRIE WERKEN EN DAARVAN LEVEN, MEER DAN JE DENKT. JE ZAG OOK HET EFFECT VAN DIE BOMMEN, GING HEEL SLECHT MET EGYPTE.
RIF IS NIET GROOT DIE ZOU ER HEEL GOED VAN KUNNEN PROFITEREN ZOU 1 VAN DE BELANGRIJKSTE INKOMSTENBRONNEN ZIJN.

We moeten ook niet vergeten dat Arif nog steeds gedeeltelijke bezet is (gebieden waar grondstoffen te vinden, Zee inclusief eilanden en belangrijke steden). Vroeg of laat zullen Iriffiyen met EU een appel moeten schillen.
Arif beschikt over grondstoffen, zee, klimaat voor landbouw…enz. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om een stabiele economie te creëren, maar eerst moet Arif onafhankelijke worden.

ZEKER MEE EENS, IK ZEG NIET DAT TOERISME DE ENIGE BRON VAN INKOMSTEN MOET ZIJN, IK ZEG ALLEEN DAT HET HEEL VEEL WERKGELEGENHEID BRENGT EN DAT HET DAARMEE 1 VAN DE BELANGRIJKSTE INKOMSTENBRONNEN ZOU ZIJN. EN INDERDAAD NU DIE ONAFHANKELIJKHEID, TE BEGINNEN MET AUTONOMIE

Om eerlijk te zijn ben ik tegen onafhankelijke van Arif. Ook tegen eigen autonomie.
Ik ben voor elke gewapend bewegingen die eind aan de dictatoriale regime in heel Tamazgha wil maken. Ik ben voor bewegingen die eind willen maken aan de kunstmatige landjes die door kolonialen tot stand zijn gebracht om Imazighen te verzwakken.
Ik wil Tamazgha als een land zien met een sterke leger die de eigen souverniteit kan waarborgen.

`SHADOW`

beste izwan, er is niks beters dan dat, een groot Tamazgha waarin de imazighen verenigd zijn. maar wees nou eens eerlijk en realistisch, jij ziet dat toch ook niet op korte termijn (binnen 20 jaar)  gerealiseerd worden. Immers, lopen leer je ook niet in één keer. het is stap voor stap. als rif autonomie krijgt (en op langere termijn onafhankelijk) en de andere regio''s ook kunnen die daarna weer samengaan als een verenigd unie van imazighen (incl. kabylie etc).
de kaarten moeten opnieuw geschud worden. alles afbouwen om vervolgens weer in een andere constructie op te bouwen. als autonomie heb je een stem zo niet.

Izwan

Citaat van: `SHADOW` op 29/12/2006 om 20:33:43
beste izwan, er is niks beters dan dat, een groot Tamazgha waarin de imazighen verenigd zijn. maar wees nou eens eerlijk en realistisch, jij ziet dat toch ook niet op korte termijn (binnen 20 jaar)  gerealiseerd worden. Immers, lopen leer je ook niet in één keer. het is stap voor stap. als rif autonomie krijgt (en op langere termijn onafhankelijk) en de andere regio''s ook kunnen die daarna weer samengaan als een verenigd unie van imazighen (incl. kabylie etc).
de kaarten moeten opnieuw geschud worden. alles afbouwen om vervolgens weer in een andere constructie op te bouwen. als autonomie heb je een stem zo niet.
Wat versta jij onder autonomie?
Wat wil jij met autonomie bereiken?

`SHADOW`

atunomie is zelf bestuur in het binnenland, alleen extern onder de paraplu van marokko. dus eigen parlement naast de centrale parlement in Rabat, eigen vlag, eigen belastingstelsel etc.  Voorbeelden zat maar autonomie die ik voor me heb is als die van de staten in spanje. Wat ik ermee wil bereiken, zoveel mogelijk ons los maken van die despoten in Rabat. om uiteindelijk in de toekomst heel Tamazgha naar die voorbeeld in te richten.

MAZIGH

Shadow helemaal mee eens. Vooral nu moeten we opstaan en onze rechten eisen. Kijk naar de sahraouis hen wordt een autonomie voorgeschoteld maar ze willen onafhankelijkheid. Wij hebben meer recht daarop aangezien wij al een land hadden met  eigen regering, eigen vlag, eigen geld etc

Lovegirl23

Citaat van: Dar Kebdani  spreekt!!!!! op 11/09/2000 om 12:01:06
Hee eeh... luister n's effe!!Kijk , ik weet eigenlijk geeneens of jullie wel weten waar jullie het over hebben.Kijk:Marokko en omstreken IS van de berbers,alleen hebben wij het  'dolkvolk' daar toegelaten.En wat denk je??Als dank eigenen ze het land zichzelf meteen toe!!!!Stomme ...-arabieren.Toon je een beetje medelij met ze,krijg je dit als dank!!Daarom,om niet dezelfde fout te maken,berberbroeders en berberzusters:VERTROUW GEEN ENKELE ARABIER MEER,want als je ze één vinger geeft pakken ze niet alleen je hele hand , maar je hele arm!!!

Trouwens,berbers ZIJN onafhankelijk:we hebben een eigen vlag, eigen taal, eigen cultuur,eigen grond, en we hebben onze eigen thuisbasis,IN MIJN GEVAL :DAR KEBDANI!!!BNI SAID 4 LIFE!!!!!!!

Groetjes uit DAR KEBDANI en Gouda!!!!!

Ik snap het niet.  Ik wil niet dwars gaan liggen, maar waarom moet er een aparte staat komen? Wat kan mij het verschil tussen berber of arabier schelen. Marokkaan is marokkaan! Waarom toch steeds die onderscheid?

MAZIGH

#97
...? om het te begrijpen moet je de geschiedenis kennen. aangezien je, denk ik, ook de basis mist kan ik moeilijk de hele geschiedenis hier in een notendop weergeven om het te begrijpen. Maar ik vind het wel goed dat je je in de discussie mengt dat is al een begin .

Lovegirl23

Citaat van: MAZIGH op 29/04/2007 om 20:10:36
...? om het te begrijpen moet je de geschiedenis kennen. aangezien je, denk ik ook de basis mist, kan ik moeilijk de hele geschiedenis hier in een notendop weergeven om het te begrijpen. Maar ik vind het wel goed dat je je in de discussie mengt dat is al een begin .

Zal je vast gelijk in hebben!

betonmo

Citaat van: Lovegirl23 op 29/04/2007 om 20:12:09
Citaat van: MAZIGH op 29/04/2007 om 20:10:36
...? om het te begrijpen moet je de geschiedenis kennen. aangezien je, denk ik ook de basis mist, kan ik moeilijk de hele geschiedenis hier in een notendop weergeven om het te begrijpen. Maar ik vind het wel goed dat je je in de discussie mengt dat is al een begin .

Zal je vast gelijk in hebben!

he dame ,niemand heeft het hier over berber,en als je het niet kan schelen,kan je ook op andere marokko en arabsites gaan surven.!

Tsaylal

Azul
Voorlopig moeten we tijd geven aan autonomie die haalbaar is...
Aqadi.

Mister1979

Heel Marokko is Berberland van Tanger tot Mauretanie. West-Sahara bijvoorbeeld is de hart van de Berber beschaving.

Mister1979

Als Rif autonomie krijgt zullen de Sous en de Cleuhs ook autonomie willen....

En die zijn tegenwoordig meer fantieker dan de Riffijnen..

ZeroTolerance

Autonomie als eerste stap is inderdaad realistischer. dan kunnen we nog altijd kijken hoe het loopt.

MAZIGH

het is een hot item op dit moment! je hoort er steeds meer over. op zich alleen maar goed.