Hoofdmenu

Rif republiek?

Gestart door admin, 10/06/2001 om 18:32:43

agabaz

haha wel grappig van die AMAZIGH om een soort riviera te gaan realiseren van tanger tot alhoceima....maar helaas ik vrees dat ook dat nooit gaat plaats vinden op zo n schaal..en nogmaals de meest invloedrijke imazighen zitten echt in europa beste mensen ,,,,ennuh ik ben er eigelijk ook niet voor om van marokko een soort rivierra te maken een soort paradijselijke oord waar menig ongelovige op zal af komen,,,,,,,,,,,en owja een ding gaat wel plaats vinden tussen tanger en elhoceima??jawel je raadt t al een snelweg met alles erop en eraan,zouden we toch een rivierra gaan krijgen tussen tanger en elhoceima of nog veel verder tanger / nador........de mooiste ,beste,rivierra van heel afrika !!!

hahaa you never know!!

islamazigh78

Toerisme brengt werkgelegenheid waardoor mensen niet hoeven weg te gaan.

Yuba_wis_krath

de rif repupliek is en was de mooiste wat de rif overkomen, weten jullie wat als de rif repuliek stand zou gehouden. dan zou het de mooiste en de rijkste streek in heel afrika. maar jammer genoeg is het niet zo het geval maar wel de mooiste gebied die wordt achtergestled en beroofd.
rif-republiek was een voorbeeld voor de hele wereld, maar de meeste mensen van de rif kennen dat zelf niet en dat is een echte schande.

SmartSexyCool

Citaat van: elamir op 04/02/2006 om 12:54:19
de rif repupliek is en was de mooiste wat de rif overkomen, weten jullie wat als de rif repuliek stand zou gehouden. dan zou het de mooiste en de rijkste streek in heel afrika. maar jammer genoeg is het niet zo het geval maar wel de mooiste gebied die wordt achtergestled en beroofd.
rif-republiek was een voorbeeld voor de hele wereld, maar de meeste mensen van de rif kennen dat zelf niet en dat is een echte schande.

Give me a break...zulke gedachtes en opvattingen zijn een vorm van negatieve nostalgie.

`SHADOW`

Azul,

een onafhankelijke Rifrepubliek, is ver weg, een onafhankelijke Tamazgha waar Imazighen voor het zeggen hebben is nog verder weg. Maar ik vind niet dat het geen doel mag zijn, integendeel. Stap voor stap kom je er wel, zoals ze dat mooi noemen in d emanagmentwetenschappen, de salamitechniek. als je een hele worst salami naar binnen stout, dan komt het snel terug omdat het te heet is. neme je stuk voor stuk dan is het beter te doen. Waar ik voor pleit, en wat echt niet onhaalbaar is, is autonomie voor Rif. immers het meeste geld komt uit de Rif. provincie Nador is na Casablanca (waar alle bedrijven zitten!), de provincie die het meest opbrengt! Als je kijkt naar de minst ontwikkelde gebied, is dat de RIF. m.a.w. al het geld wordt weggesluisd naar de arabvischtalige gebied! dus laten we beginnen met autonomie, zodat we onze belastinggeld ook daar investeren. Verder als de westelijke sahara autonomie krijgt (met deze gedachte speelt de koning) dan moet dat voor Rif zeker lukken, als we maar druk uitoefenen en ervoor strijden. Na de autonomie kunnen we meer invloed uitoefenen voor de rest van marokko, zodat we ook voor de andere amazighgebieden gelijke rechten kunnen opeisen. Echter het is gene gemakkelijke opgave. Om de eenvoudige reden dat we enorm lui zijn en weinig doorzettingsvermogen hebben, helaas breekt dat ons op.

tannemirt

groenebriefjes

Citaat van: islamazigh78 op 21/01/2006 om 20:55:34
Toerisme brengt werkgelegenheid waardoor mensen niet hoeven weg te gaan.
toerisme in arm land brengt rotzooi en vieze mannetjes die voor paar euro willen klaarkomen. Dus kom ni met werkgelegenheidbullshit. Zo simpel werkt het niet.

`SHADOW`

AZUL aytma/sitma,

1) Rif republiek haalbaar? Kunnen we Rif zelf besturen? 100% ja. Als je kijkt hoeveel geld er naar de RIF gaat vanuit het buitenland wat in Casa en Rbat belandt, schrik je je rot! In ieder geval het is 100% haalbaar. Van de middellandse zee kust zou je een riviera kunnen maken, binnenland zou je belastingvrij kunnen maken voor bedrijven (net zoiets als Hong Kong), om zo buitenlandse bedrijven, investeerders te trekken. Havens als Tetouan, AL Hoceima, Nador etc zouden hier een belangrijke rol in kunnen spelen.
2) Zal dit zonder slag of stoot kunnen? NEE! de arabische regering zal dit gebied nooit prijs geven, is te belangrijk. Niet alleen vanwege de geografische ligging, maar ook vanwege de inkomsten.
Maar goed ik wilde het niet over die haalbaarheid hebben.

Ik zelf zou er voor zijn als de Rifrepubliek als een sprinkplank zou fungeren naar de bevrijding van de gehele Tamazgha. Zodat de RIFrepubliek een basis vormt. Dus een gebied waar de ontwikkeling van het AMAZIGHcultuur in vrijheid verder ontplooid wordt en van daar uit geexporteerd wordt naar de rest van Tamazgha.
Als alleen de RIFrepubliek het einddoel is, dan zeg ik nee! want dan laten <<<we de rest van ons land (Tamazgha) in de steek!!

Alvorens dit ten uit voer te brengen dienen we wel eerst alles goed op een rijtje te zetten. Bijvoorbeeld door die semi-arabieren (gearabiseerde berbers, noem ik geen imazighen!)eens wakker te schudden!

Verder tegen Halima: Halima ik leef beter 1 dag als een echte man dan 100 jaar als onderdrukte persoon. Dus: als oorlog de laatste redmiddel is, dan moet het helaas maar!

   3E
Tanmirth!>>>

zoals ik al eerder heb gezegd. Toerisme kan negatieve kanten hebben, maar als je dat weegt t.o.v de positieve kanten, dan wegen d epositieve kanten veel zwaarder. Ik zie nu in het noorden al ene ontwikkeling gaande van wat ik al eerder heb vermeld (als AMAZIGH). je ziet nu dat de snelweg wordt aangelegd, men is bezig met vakantiehuizen, appartementen, villa's en hotels te bouwen in saïdia, tanger, tetouan, etc. het is dezelfde ontwikkeling die je zag in spanje in de jaren 70.  Dus dat ik toen zei dat Rif een toeristische trekpleister wordt, komt uit.  toerisme brengt veel werkgelegenheid met zich mee.  naast  werk in hotels, restaurants is er ook werkgelegenheid in ontspanningsactiviteiten.  en als mensen geld hebben die ze kunnen besteden, zal dat leiden tot meer productie, dus tot meer werkgelegenheid, etc.   Dus mensen kom niet met die onzin, van het is niet haalbaar. want dan laat je het gebrek aan doorzettingsvermogen weer de bovenhand voeren!

tannemirt

Izwan

Citaat van: `SHADOW` op 13/05/2006 om 11:35:52
AZUL aytma/sitma,

1) Rif republiek haalbaar? Kunnen we Rif zelf besturen? 100% ja. Als je kijkt hoeveel geld er naar de RIF gaat vanuit het buitenland wat in Casa en Rbat belandt, schrik je je rot! In ieder geval het is 100% haalbaar. Van de middellandse zee kust zou je een riviera kunnen maken, binnenland zou je belastingvrij kunnen maken voor bedrijven (net zoiets als Hong Kong), om zo buitenlandse bedrijven, investeerders te trekken. Havens als Tetouan, AL Hoceima, Nador etc zouden hier een belangrijke rol in kunnen spelen.
2) Zal dit zonder slag of stoot kunnen? NEE! de arabische regering zal dit gebied nooit prijs geven, is te belangrijk. Niet alleen vanwege de geografische ligging, maar ook vanwege de inkomsten.
Maar goed ik wilde het niet over die haalbaarheid hebben.

Ik zelf zou er voor zijn als de Rifrepubliek als een sprinkplank zou fungeren naar de bevrijding van de gehele Tamazgha. Zodat de RIFrepubliek een basis vormt. Dus een gebied waar de ontwikkeling van het AMAZIGHcultuur in vrijheid verder ontplooid wordt en van daar uit geexporteerd wordt naar de rest van Tamazgha.
Als alleen de RIFrepubliek het einddoel is, dan zeg ik nee! want dan laten <<<we de rest van ons land (Tamazgha) in de steek!!

Alvorens dit ten uit voer te brengen dienen we wel eerst alles goed op een rijtje te zetten. Bijvoorbeeld door die semi-arabieren (gearabiseerde berbers, noem ik geen imazighen!)eens wakker te schudden!

Verder tegen Halima: Halima ik leef beter 1 dag als een echte man dan 100 jaar als onderdrukte persoon. Dus: als oorlog de laatste redmiddel is, dan moet het helaas maar!

   3E
Tanmirth!>>>

zoals ik al eerder heb gezegd. Toerisme kan negatieve kanten hebben, maar als je dat weegt t.o.v de positieve kanten, dan wegen d epositieve kanten veel zwaarder. Ik zie nu in het noorden al ene ontwikkeling gaande van wat ik al eerder heb vermeld (als AMAZIGH). je ziet nu dat de snelweg wordt aangelegd, men is bezig met vakantiehuizen, appartementen, villa's en hotels te bouwen in saïdia, tanger, tetouan, etc. het is dezelfde ontwikkeling die je zag in spanje in de jaren 70.  Dus dat ik toen zei dat Rif een toeristische trekpleister wordt, komt uit.  toerisme brengt veel werkgelegenheid met zich mee.  naast  werk in hotels, restaurants is er ook werkgelegenheid in ontspanningsactiviteiten.  en als mensen geld hebben die ze kunnen besteden, zal dat leiden tot meer productie, dus tot meer werkgelegenheid, etc.   Dus mensen kom niet met die onzin, van het is niet haalbaar. want dan laat je het gebrek aan doorzettingsvermogen weer de bovenhand voeren!

tannemirt

Ik ben met je eens. Verder vind ik dat toerisme geen oplossing voor Arif kan bieden. Er zijn meer negatieve kanten aan het toerisme dan positieve kanten. Als wij Tamzight cultuur moeten beschermen dan dienen Iriffiyen het toerisme buiten Arif te houden of andere invulling eraan geven. Er zijn genoeg Iriffiyen in het buitenland dit zich verbonden met Arif voelen en jaarlijkse naar Arif gaan. Op dit moment profeteren alle Iriffiyen  hiervan, maar zodra groot toerisme bedrijven naar Arif gaan dan zullen de arme Iriffiyen extra armer worden. We kunnen Arif niet met Spanje  vergelijken. Spanje krijgt steun van EU landen, maar Arif niet. Het toerisme economie werkt zelf in Egypte niet. Het is te gevoelig voor internationale politiek spanningen. We moeten ook niet vergeten dat Arif nog steeds gedeeltelijke bezet is (gebieden waar grondstoffen te vinden, Zee inclusief eilanden en belangrijke steden). Vroeg of laat zullen Iriffiyen met EU een appel moeten schillen.
Arif beschikt over grondstoffen, zee, klimaat voor landbouw…enz. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om een stabiele economie te creëren, maar eerst moet Arif onafhankelijke worden.

Timarzgha

Citaat van: `SHADOW` op 13/05/2006 om 11:35:52
Ik zelf zou er voor zijn als de Rifrepubliek als een sprinkplank zou fungeren naar de bevrijding van de gehele Tamazgha. Zodat de RIFrepubliek een basis vormt. Dus een gebied waar de ontwikkeling van het AMAZIGHcultuur in vrijheid verder ontplooid wordt en van daar uit geexporteerd wordt naar de rest van Tamazgha.
Als alleen de RIFrepubliek het einddoel is, dan zeg ik nee! want dan laten <<<we de rest van ons land (Tamazgha) in de steek!!
Zie, het zelfde als je coördinaten doorgeven nog voordat je slag geleverd hebt.
Niet echt strategisch, bovendien moeten we niet te veel willen want de geschiedennis zit nog vers in onze geheugen.
Inderdaad vroeg of laat moet de Rif autonoom worden, dit om zich zelf beter te besturen en beter te voldoen aan de noden van de bevolking.
Eerst dat dan het andere, nu al praten over romantische beelden van een free tamazgha is onnodig en afschrikwekkend voor sommigen.

halim b

salaam,

Als wij die zaken allemaal willen bereiken moeten we eerst 1 worden voor we verder praten, bovendien
zit iedereen met het woord oorlog in zijn mond, maar we moeten het tactisch gaan spelen bijv. economisch druk uitoefenen wat denk je als de irifien weg vallen dan hebben ze een probleem in dat koningshuis van hun, als die zaken niet helpen dan pas naar andere alternatieven zoeken.

ithran

Salaam,

Ten eerste stond er achter de rif republiek een heel belangrijk woord namelijk: Islamian.
Djouymhouriat erif islamian.
Ten tweede betekend rif in de arabische taal niets meer of minder dan een bergboer.

Deze staat is ooit gesticht door Mohamed abdelkrimm elkhattabi allah iraa7mou op basis van de islaam.
Deze man was geschoold en wist veel over zijn geloof.
De strijd in erif was niet zomaar een strijd, maar eldjihaad fisaabilillaah.

Een thamazgha in de zin van heel noord afrika is niet haalbaar, omdat de imazighen niet meer bestaan(of liever gezegd de basis dus de taal niet bestaat).
Plus als je een thamazgha wil dan ontken je in feite onze eeuwenlange geschiedenis met de arabieren, en dan doe je dus precies hetzelfde als H(assan)ond 2.

Ik vind dat er een onafhankelijk rif kan bestaan, maar dan alleen op basis van de islam.
Want waarom een aparte rif staat met elfassad en nifaag en elkufr, terwijl we nu een groot land hebben met elfassaad etc etc etc.

ithran

En voor die meneer die zo graag een riviera wil.

Waarom hebben onze opa s gevochten tegen deze verkrachters?

Zodat wij nu een riviera kunnen maken waar diezelfde verkrachters uitgenodig worden om op vreedzame wijze met onze dames te spelen?

Ik begrijp het niet.

Timarzgha

Gelijk heb je, aan de ene kant de lkoeffar uit rabat willen weren maar aan de andere kant de lkoeffar uit de eu naar binnen halen.
Het verschil is dat de lkoeffar uit de eu met een zak geld komen en de lkoeffar uit rabat met een knuppel en kogels.
Alleen is toegeven aan geld, het zelfde als prostitutie.
Dus de riffijnen moeten zelf iets doen, investeren en hun land opbouwen zonder de spaanse sextoerist, noch de nichten uit rabat.

Klatta

Hoe groot was de rif republiek eigenlijk..?
wat waren de precieze grenzen van deze republiek?

`SHADOW`


Ik ben met je eens. Verder vind ik dat toerisme geen oplossing voor Arif kan bieden. Er zijn meer negatieve kanten aan het toerisme dan positieve kanten. Als wij Tamzight cultuur moeten beschermen dan dienen Iriffiyen het toerisme buiten Arif te houden of andere invulling eraan geven. Er zijn genoeg Iriffiyen in het buitenland dit zich verbonden met Arif voelen en jaarlijkse naar Arif gaan. Op dit moment profeteren alle Iriffiyen  hiervan, maar zodra groot toerisme bedrijven naar Arif gaan dan zullen de arme Iriffiyen extra armer worden.

DIT IS EEN CONTRADICTIE! ALLEREERST IS HET ZO DAT DIE IRIFFIYEN JUIST NIET MOETEN GAAN OP DIT MOMENT. ZE ZOUDEN EEN JAAR GEZAMENLIJK NIET MOETEN GAAN DAARMEE ZOUDEN ZE DE REGERING IN RABAT ECONOMISCH OP DE KNIEÉN KRIJGEN. EN DENKEN DAT JIJ MET JE CENTEN IN DE ZOMER DE RIF HELPT, NOU DAT VALT BEST MEE, GROTENDEELS WORDT HET GELD NAAR HET WESTEN VAN MAROKKO GESLUISD EN DAARBIJ AL ZOU HET NIET ZO ZIJN, NOG STEEDS HOUD JE DAARMEE DE SITUATIE IN STAND.  TEN TWEEDE TOERISME ZOU HEEL VEEL WERKGELEGENHEID MET ZICH MEEBRENGEN.

We kunnen Arif niet met Spanje  vergelijken. Spanje krijgt steun van EU landen, maar Arif niet. Het toerisme economie werkt zelf in Egypte niet. Het is te gevoelig voor internationale politiek spanningen.

NEE BESTE IZWAN IK ZEI SPANJE IN DE JAREN 70, TOEN KREEG HET HELEMAAL GEEN GELD VAN DE EU, DAT WAS IN DE AANLOOP NAAR DE EU. DE EG TOEN WAS NIET ZOALS DIE NU BESTAAT.  EN WAT BETREFT EGYPTE  EEN LAND MET MEER DAN 60 MILJOEN INWONERS DIE HET VAN TWEE PLAATSEN MOET HEBBEN (SHARM EL SHEIKH EN HURURTHA) NEE DAT KLOPT DAT EGYPTE DAAR NIET OP KAN DRAAIEN. MAAR NEEM VAN MIJ AAN BEN IN EGYPTE GEWEEST, ALS JE ZIET HOEVEEL EGYPTENAREN IN DE TOERISMEINDUSTRIE WERKEN EN DAARVAN LEVEN, MEER DAN JE DENKT. JE ZAG OOK HET EFFECT VAN DIE BOMMEN, GING HEEL SLECHT MET EGYPTE.
RIF IS NIET GROOT DIE ZOU ER HEEL GOED VAN KUNNEN PROFITEREN ZOU 1 VAN DE BELANGRIJKSTE INKOMSTENBRONNEN ZIJN.

We moeten ook niet vergeten dat Arif nog steeds gedeeltelijke bezet is (gebieden waar grondstoffen te vinden, Zee inclusief eilanden en belangrijke steden). Vroeg of laat zullen Iriffiyen met EU een appel moeten schillen.
Arif beschikt over grondstoffen, zee, klimaat voor landbouw…enz. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om een stabiele economie te creëren, maar eerst moet Arif onafhankelijke worden.

ZEKER MEE EENS, IK ZEG NIET DAT TOERISME DE ENIGE BRON VAN INKOMSTEN MOET ZIJN, IK ZEG ALLEEN DAT HET HEEL VEEL WERKGELEGENHEID BRENGT EN DAT HET DAARMEE 1 VAN DE BELANGRIJKSTE INKOMSTENBRONNEN ZOU ZIJN. EN INDERDAAD NU DIE ONAFHANKELIJKHEID, TE BEGINNEN MET AUTONOMIE