Hoofdmenu

Rif republiek?

Gestart door admin, 10/06/2001 om 18:32:43

Donsaid

moi niech,dan heb je toch een verkeerd beeld over broederschap ?

helemaal niet, ik ben wel en Arif ik ben een Barbaar op zijn Nederlands gezegd.

en erifijen zijn helemaal niet zwak


Timarzgha

Citaat van: Donsaid op 04/12/2005 om 10:17:13
moi niech,dan heb je toch een verkeerd beeld over broederschap ?

helemaal niet, ik ben wel en Arif ik ben een Barbaar op zijn Nederlands gezegd.

en erifijen zijn helemaal niet zwak


Je bent een ariffi en een amazigh, tenzij je jezelf graag uitscheld dan is het jouw zaak
Rifijnen zijn zwak, zwak op gebied van verenigen en politiek
Zwak in koppen bij elkaar steken daar doelde ik op, wa sallaam

Donsaid

#62
helemaal niet, we zijn 1 van de sterkste ras ter wereld

wie heeft nu de economie nodig enzo das ziever !


irifjen willen tminjent  tinahchien froech ajha

Niech Harie ijhen sakcie trachen mermie  Edenie  tmazicht menie ie tekem

luister naar deze liedje man AYNED hij  maak je alles duidelijk

Azjdhiedh

een eigen republiek is een mooie gedachte.
alleen zie ik het helaas niet gebeuren.
zoals awma timarzgha zegt, is verenigen nou niet bepaald onze sterkste eigenschap.
want eendracht maakt macht..en verdeeldheid..:( ewa ja, kijk maar om je heen.

E3ber_Tastite

Citaat van: Timarzgha op 04/12/2005 om 02:45:41
Dat we moslims zijn wilt nog niet inhouden dat we voorbij mogen gaan aan de noden van onze eigen volk in de eerste plaats!
Het is juist onze islamitische plicht om hen te helpen en ons land niet over te laten aan de lkoeffar uit rabat!
Wil je jihaad of wil je laten zien hoeveel moslim je bent, zet je dan in voor je plicht en houd je aan deze en ontken het gezag van lkoeffar uit rabat!
Als moslim kun en mag je niet rusten zolang je land geprostitueerd word aan het westen en uitgebuit en verwaarloosd
Wat nou we zijn allemaal één, we zijn er in verschillende volkeren en geen enkele volk heeft het recht de andere te verwaarlozen of te onderwerpen aan een minderheid
Wees een echte moslim en geen huichelaar en strijd voor de zwakkeren, voor de riffijnen!
Bovendien tot je broeders behoren geen lkoeffar in die zin snap ik de mensen niet eens die meteen roepen we zijn allemaal broeders etc
Een broeder erkent de wetten van Allah swt, maar iemand die daar maling aan heeft kan nooit ook je broeder wezen want dan heb je toch een verkeerd beeld over broederschap

Hemmeni a tawmat,

thirli

Citaat van: moulaymouhand op 04/10/2004 om 11:24:35
Citaat van: allasian op 24/09/2004 om 13:50:22
Droom maar lekker door.Wat rif republiek??
De volksverhuizing is bijna voltooid en jullie roepen nog rifrepubliek??
Waar zijn onze mensen??Allemaal weg.En niemand komt terug.
Als ik op vakantie ga in de zomer zie ik wat voor verscheurd volkje wij zijn.De ene groep praat frans de andere spaans en de andere weer Nederlands.
Wij hebben nog niet eens een medium.Hoe moet een volk zich verenigen dat nog niet eens een televisiezender heeft?Of moeten we het blijven doen met internet??


opgeven is geen oplossing! je moet de positieve kanten van de negatieve feiten of gebertenissen kunnen zien.
vergelijk ons situatie maar met die van de joden een paar decinia terug.

Opgeven is inderdaad geen oplossing maar als er 4 jaar terug al werd geroepen dat we onze cultuur verliezen als ik de tijden nu met toen vergelijk dan ben ik bang dat het nog harder zal gaan dan ik toen bang voor was.

Ik heb een aantal reactie's gelezen van het begin van amazigh.nl en echt je staat versteld hoe sommigen zijn veranderd of hoe amazigh.nl toen was en hoe hij nu is geworden. Een goed en opvallend voorbeeld is Ayned, in het begin had hij geen vieze woorden in de mond en tegenwoordig is het toch heel anders(no hard feelings thawmat ayned).
Ik denk dat we onze ID sneller zullen verliezen dat ik ooit had gedacht, wat een republiek betreft onze steden zijn nu bijna voltooid arabisch.

Izouran

Hoe lang was Arif eigenlijk onafhankelijk geweest?

*-RiFFijn0s-*

#67
Citaat van: thirli op 11/12/2005 om 11:16:07
Opgeven is inderdaad geen oplossing maar als er 4 jaar terug al werd geroepen dat we onze cultuur verliezen als ik de tijden nu met toen vergelijk dan ben ik bang dat het nog harder zal gaan dan ik toen bang voor was.
We missen een medium a thawmat. Zolang we nog non-stop Aljazeera en Veronica op onze buis hebben, ben ik bang dat jouwn uitspraken wel eens op waarheid gebaseerd zijn. En wat te denken van de toegenomen huwelijken tussen Riffijnen en Ighabiyan. Dat wordt in de toekomst een grote struikelblok naar de éénheid tussen de Riffijnen en Imazighen in het algemeen.
Een Rif republiek kunnen we alleen van dromen. Autonomie is wel haalbaar en daar moeten wij ons op focusen


Citaat van: thirli op 11/12/2005 om 11:16:07
Ik heb een aantal reactie's gelezen van het begin van amazigh.nl en echt je staat versteld hoe sommigen zijn veranderd of hoe amazigh.nl toen was en hoe hij nu is geworden. Een goed en opvallend voorbeeld is Ayned, in het begin had hij geen vieze woorden in de mond en tegenwoordig is het toch heel anders(no hard feelings thawmat ayned).
Ik denk dat we onze ID sneller zullen verliezen dat ik ooit had gedacht, wat een republiek betreft onze steden zijn nu bijna voltooid arabisch.
Soms moet ik mij ook wel eens inhouden om niet te gaan schelden. Het lijkt wel of het schelden bij ons is ingeburgerd. In werkelijk elke zin zit wel eens een vies woordje tussen. Ach, als ik soms kijk hoe amazigh.nl veranderd is, dan mag het een wonder heten dat velen zich nog in kunnen houden.

De toename van Ighabiyan in Riffijnse steden is een feit. Ik denk dat Arrui en Nador de grootste Ighabiyan populatie hebben binnen Arif.  Zelfs de kleine steden als Driouch, Ben Tayeb enz. zullen in de toekomst een golf van Ighabiyan tegemoet zien. Alleen in de omgeving Imzourn-Aith Bouayach wonen nauwelijks ighabiyan. Al Hoceima in tegen, wordt wel overspoeld door Ighabiyan. We moeten ook niet vergeten dat ongeveer de helft van die Imigranten gewoon Imazighen van de Atlas zijn ( Omgeving Tiflet, Khemissat en Khenifra).  Een automonteur (uit Khenifra e.o) in Krouna (Themsamane) sprak in niet eens 1 jaar vloeiend Riffijns, terwijl een andere automonteur (uit Rabat) na 4 jaar pas het Riffijnse wat onder de knie heeft. De Ighabiyan die in Arif komen wonen zijn meestal arme arbeiders, die op zoek zijn naar werk, bv in de bouw. Anderen zijn weer de familieleden van de politiehonden en gendarmerie’s en al die ellende. Als de Riffijnen gewoon Thamazight blijven spreken, dan zullen die gastarbeiders vanzelf wel aanpassen, ze moeten immers wel. De rmaxzaan wil Arif zwak maken door de Riffijnen naar Arabischtalige steden te trekken en andersom arabischsprekenden naar Arif te laten verhuizen.  Dat is hun aardig gelukt moet ik zeggen.
Maar voor de Riffijnen in Europa zie ik het somber in. Sommige 2de generatie Riffijnen spreken slecht Thamazight en de 3e generatie soms niets of nauwelijks.

Kortom, we hebben dringend een tv station nodig, als we onze indentiteit nog willen behouden.

Adwa nta

Moraina

Citaat van: Izouran op 11/12/2005 om 13:11:04
Hoe lang was Arif eigenlijk onafhankelijk geweest?

Ik dacht 5 jaar, maar zeker weten doe ik dat niet.

Izouran

#69
Citaat van: Moraina op 11/12/2005 om 13:57:05
Citaat van: Izouran op 11/12/2005 om 13:11:04
Hoe lang was Arif eigenlijk onafhankelijk geweest?

Ik dacht 5 jaar, maar zeker weten doe ik dat niet.

Het kan wel. Ik weet wel dat het vrij kort was, wie weet wat er in die tijd vooral veranderd is?
werd toen ook het rif geld ingevoerd?

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Izouran op 11/12/2005 om 13:11:04
Hoe lang was Arif eigenlijk onafhankelijk geweest?
Van Juli 1921 tot Mei 1926.

abrid

Citaat van: *Riffijnos* op 11/12/2005 om 14:02:17
Citaat van: Izouran op 11/12/2005 om 13:11:04
Hoe lang was Arif eigenlijk onafhankelijk geweest?
Van Juli 1921 tot Mei 1926.

En de periode daarvoor heerste er de Imgharen. Het land was ook wel bekend als Arifobliek en bij andereen behoorde het tot de bled Siba. Dus centraal gezag kenne we sinds 1927.

MBTiza

Riffijnos,

De meeste arme mensen die ik spreek en naar Arif komen in zomer zijn Imazighen uit de Atlas, daaro denken ze dat de mensen in Arif het allemaal super hebben. Toen ik een aantal jaartjes terug vanaf Khenifra naar Al-Hoceima belde, vroeg die eigenaar van die Boutique of ik naar algareej wou bellen, ik antwoorde nee naar Al-Hoceima, zijn antwoord was dat is toch Al-Gareej.

In Khenifra zelf wonen ook redelijk veel Irifiyen, zo zijn alle goudhandelaren daaro uit Aith Touzine en Aith Wurishek, ik heb daar zelf ook familie (Irifiyen) wonen en die bevestigen dat de Irifiyen daar het allemaal goed hebben.

Y.assine

#73
Ik zie dat ik erg laat ben om me te mengen in de discussie over de onafhankelijkheid door middel van een oorlog. Maar toch wil ik even mijn mening delen:

Mensen, luister. Verwachten jullie nou echt dat bloed opnieuw laten vloeien zal helpen? Nee, ik denk van niet. Ik vond het allemaal mooie woorden, hoe jullie alles zouden geven voor de onafhankelijkheid. Maar toch. Jullie zijn één belangrijk(en wat mij betreft het belangrijkste) punt vergeten: De Islam. Wij(Moslims) horen niet met elkaar te vechten, wij horen in vrede te leven met elkaar. De enige vijanden zijn de echte vijanden: diegene die de islam beledigt. De arabieren zijn onze vijanden beslist niet. Er zijn namelijk andere manieren om dit op te lossen zonder geweld; Allah heeft ons een mond geschonken waarmee wij kunnen praten. Het is tijd voor een revolutie, de Riffische Revolutie(Mooie naam? :P). Kijk maar eens naar de Franse Revolutie, hoe de arme mensen zich hebben bevrijdt van de adelen. Hoe zij iedereen gelijk hebben gekregen. Hetzelfde kan in Marokko gebeuren(Maar dan zonder dat bloed spuit), er is alleen een goede samenwerking nodig. De Arabieren hoeven niet weg, ze hoeven zich alleen aan te passen.


agabaz

een onafhankelijke rif is een droom die waarschijnlijk nooit uit gaat komen voor de meeste imazighen......omdat de arabieren de toegangspoorten tot marokko allang in handen hebben!! en dat zal zo blijven ook voorlopig,,en waarom moeten wij eigelijk onafhankelijk worden??de meeste imazighen zitten toch in europa wie moet onafhankelijk rif gaan besturen??.....en trouwens de imazighen moeten niets te klagen hebben ze hebben het in het algemeen wel goed,,,en als je iemand tegen komt die om werk,eten of geld vraagt dan is het 9 van de 10 keer een arabier.???ik ben zelf een amazigh en bn er apetrots op,,,,,dus aan alle mocro s of je nou een amazigh bent of een arab zet de ((ONAFHANKELIJKE GEDOE IS UIT JE HOOFD AUB))...........................

choekran!