Tashelhit=blank zijn in het Tarifit

Gestart door Aghzayfu, 17/07/2004 om 12:50:54

Aghzayfu

Tifawin,

Ik heb ergens gehoord dat Imazighen n Rif (Iker3ien), het woord Tashelhit/Ashelhi  gebruiken om naar blank te verwijzen.
Bij ons is dat Amazigh/Tamazight of Umlil/Tumlilt

Bv. Tga Tamazight/Tumlilt: Zij is blank
      Iga Amazigh/Umlil: Hij is blank

Mijn vraag is, hoe jullie dat precies zeggen.

Tannmirt nun

Aqsil

WE kennen Achahcha en geen achalhi. Achahcha betekent volgens mij 'grijs'.

Sa3ieD

Ik ken Accemlal en Acca7cca7 (welke kleur dat is weet ik niet).

dunit

tashelhit is ook naam voor de taal die in Errachidia en zuiden van de atlas wordt gesproken

voor wit gebruiken ze daar Amellel/ tamellelt

ayned_m

azul Imazighen!

tacelhit is genoemd aan icelhiyyen! en in woordenboek van de arabieren staat dat acelhi betekend bandido. (Inni iqet3en abrid x iwdan)
dat merk je ook bij ibqbayliyyen ze worden genoed zwawa en deze woord is erg oud latin woord en komt uit swava later is het sauvage geworden in het france.

tanemmirt
ayned

dunit

beter wild of barbaars dan slaafs en volgs toch? : )

aromi, eromien komt denk ik van romeinen..
ook wel grappig...
romeinen waren ook niet bepaald toppunt van cultivatie...beetje hele berg eten en daarna met veer in je keel kriebelen om t weer uit te kotsen... mensen elkaar af laten maken als gladiatoren...en dan anderen barbaren noemen.. tssss

Kahina

Weet je Taromit, omdat de Romeinen ons zo hebben genoemd betekend nog niet dat het waar is. Het is zoals je zegt ze waren zelf ook niet echt beschaafd (naar hedendaagse maatstaven). Maar goed wat de boer niet kent.....je weet het wel.

E3ber_Tastite

Citaat van: Kahina op 14/11/2004 om 18:00:28
Weet je Taromit, omdat de Romeinen ons zo hebben genoemd betekend nog niet dat het waar is. Het is zoals je zegt ze waren zelf ook niet echt beschaafd (naar hedendaagse maatstaven). Maar goed wat de boer niet kent.....je weet het wel.

precies goed gezegd.

Lezeres

Citaat van: taromit op 13/11/2004 om 01:15:35
tashelhit is ook naam voor de taal die in Errachidia en zuiden van de atlas wordt gesproken

Wij gebruiken deze woorden ook voor 'wit', komt jou wederhelft toevallig uit Errachidia?

dunit

Citaat van: Kahina op 14/11/2004 om 18:00:28
Weet je Taromit, omdat de Romeinen ons zo hebben genoemd betekend nog niet dat het waar is.

tuurlijk niet...is idd gewoon 'wat de boer niet kent'..
'(als de boer het wel zou kennen zou ie misschien net zo verliefd worden op de mensen en de taal als ik....)

dunit

Citaat van: figuigya op 15/11/2004 om 13:17:25

Wij gebruiken deze woorden ook voor 'wit', komt jou wederhelft toevallig uit Errachidia?

ja : )
Hij komt uit Hassi Labied (Merzouga) en woonde aan de rand van de erg chebbi duinen.

Lezeres

Citaat van: taromit op 15/11/2004 om 21:23:57

ja : )
Hij komt uit Hassi Labied (Merzouga) en woonde aan de rand van de erg chebbi duinen.

Ik heb 2 neven waarvan de partners ook uit Errachidia komen, ik zal eens een keer vragen vanwaar precies.

dunit

oke, leukkk

in nederland nog weinig imazighen uit die streek tegen gekomen...
wel heel toevallig een man uit Ouazarzate op mn werk dus kan in elk geval met hem tachelhit praten..

Trabandou

Metalsiwen/ Ibdarsen gebruiken het ook.

Chatt zie arif

Citaat van: Sa3ieD op 17/07/2004 om 14:58:22
Ik ken Accemlal en Acca7cca7 (welke kleur dat is weet ik niet).
Je bedoelt denk ik akakach,dat is geen kleur maar vertaald naar het nederlands zou het bont betekenen.