Grootte stammen Rif

Gestart door MBTiza, 15/07/2004 om 13:03:39

Al Zenati

Citaat van: antiarab op 25/07/2007 om 16:50:03
Citaat van: Anissa20 op 25/07/2007 om 14:14:23
Alhoceima is bacuya dus ik begrijp niet waarom er so weinig ibequyen er nu zijn. Ik hoor alleen maar ayt wayagher.

Kan iemand me dat uitleggen waarom er so weinig ibequyen zijn?

komt door het feit dat ibaqoen van al7ociema arabisch praten.

Vele Ibequyen zijn geemigreerd naar Tetuan en Martil

En Ibequyen zijn heel lichte mensen, ze zijn er heel Europees uit, verder zijn Ibeqoyen ook BITCHES zoals de Ikerhian,



A.messadi

De eeuwenoude cliches; Ait Wayahar zien Iker3ieyen als mensen die niet te vertrouwen zijn en vroeger Judassen waren in de oorlog en de Iker3ieyen zien de Ait Wayahar als achterlijk en achtergesteld. Waar je gaat hoor je dit, maar of je er waarde aan moet hechten, is een ander verhaal.

Ik ben persoonlijk Ekzeney en ben opgegroeid met Ait Wayahar in Den Haag en moet eerlijk zeggen dat ik zeer prettige ervaringen heb met Ait Wayahar. Ze zijn conservatief, Eshdaan (staan hun mannetje), houden zich vaak goed aan hun geloof en in mn ogen zijn de vrouwen die Ait Wayahar zijn echt het minst verwaarloosd, doordat hun ouders hun de normen strikt laten naleven. Nogmaals Ait Wayahar ben ik mee opgegroeid en heb veel positieve dingen van ze overgenomen. Sowieso leven Ait Wayahar en Ikzeneyen helemaal niet op gespannen voet met elkaar en kunnen goed met elkaar opschieten. Vooral in de tijd van El Khattabi zijn veel Ikzeneyen in Ait wayahar land gaan wonen.

Botermes

Citaat van: Al Zenati op 31/08/2007 om 20:45:06

Vele Ibequyen zijn geemigreerd naar Tetuan en Martil

En Ibequyen zijn heel lichte mensen, ze zijn er heel Europees uit,
niet meer of minder dan andere rifvolkeren, probeer niet te doen alsof ze een andere ras zijn want de ibe90yan die ik ken zijn zwaar donker.
Citeerverder zijn Ibeqoyen ook BITCHES zoals de Ikerhian,
ook jij kan haat zaaien zo te zien, porbeer dan anders te zijn als diegenen waar je het over hebt.

Al Zenati

#258
Citaat van: XallasianX op 02/09/2007 om 18:20:01
Citaat van: Al Zenati op 31/08/2007 om 20:45:06

Vele Ibequyen zijn geemigreerd naar Tetuan en Martil

En Ibequyen zijn heel lichte mensen, ze zijn er heel Europees uit,
niet meer of minder dan andere rifvolkeren, probeer niet te doen alsof ze een andere ras zijn want de ibe90yan die ik ken zijn zwaar donker.
Citeerverder zijn Ibeqoyen ook BITCHES zoals de Ikerhian,
ook jij kan haat zaaien zo te zien, porbeer dan anders te zijn als diegenen waar je het over hebt.

Je moet eens naar de Rhed van de Ibeqoyen gaan, de Zondagmarkt van de Ibeqoyen, en je zult zien dat die markt overspoeld wordt door Arobyo's, en rosse mensen, ik ben daar geweest, ik dacht dat ik in Noorwegen zat,


Ik scheer niet iedereen over dezelfde kam, je hebt overal slechte en goeie, maar veel niet-Aith Wayagher haten Aith Wayagher, in plaats van ons als voorbeeld te nemen, het is toch geen toeval dat de Aith Wayagher met veel zijn, en bovendien hebben ze het beste land in bezit namelijk het land van de grens met Al Hoceima tot Bni Touzin, dit land is heel vruchtbaar en prachtig om te zien, en bovendien is dit land heel koel in de zomer, en waait er een hele mooie zeebriesje,


Waarom hebben de Aith Wayagher geen haat tegenover de verste stammen, ? Zoals de Iznassen en Ichebdanen? Zoals de Imedharsen?




abrid

Citaat van: Al Zenati op 03/09/2007 om 09:09:16
Citaat van: XallasianX op 02/09/2007 om 18:20:01
Citaat van: Al Zenati op 31/08/2007 om 20:45:06

Vele Ibequyen zijn geemigreerd naar Tetuan en Martil

En Ibequyen zijn heel lichte mensen, ze zijn er heel Europees uit,
niet meer of minder dan andere rifvolkeren, probeer niet te doen alsof ze een andere ras zijn want de ibe90yan die ik ken zijn zwaar donker.
Citeerverder zijn Ibeqoyen ook BITCHES zoals de Ikerhian,
ook jij kan haat zaaien zo te zien, porbeer dan anders te zijn als diegenen waar je het over hebt.

Je moet eens naar de Rhed van de Ibeqoyen gaan, de Zondagmarkt van de Ibeqoyen, en je zult zien dat die markt overspoeld wordt door Arobyo's, en rosse mensen, ik ben daar geweest, ik dacht dat ik in Noorwegen zat,


Ik scheer niet iedereen over dezelfde kam, je hebt overal slechte en goeie, maar veel niet-Aith Wayagher haten Aith Wayagher, in plaats van ons als voorbeeld te nemen, het is toch geen toeval dat de Aith Wayagher met veel zijn, en bovendien hebben ze het beste land in bezit namelijk het land van de grens met Al Hoceima tot Bni Touzin, dit land is heel vruchtbaar en prachtig om te zien, en bovendien is dit land heel koel in de zomer, en waait er een hele mooie zeebriesje,


Waarom hebben de Aith Wayagher geen haat tegenover de verste stammen, ? Zoals de Iznassen en Ichebdanen? Zoals de Imedharsen?





Ik weet niet waar je vandaan hebt gehaald dat "wij Aith Waryagher" het vruchtbaarste land hebben? Temsaman is vele malen vruchtbaarder. Maar dat ter zijde deze discussie leidt allen maar tot verdeeldheid wat een slechte zaak is. En over je beweringen dat Ibaquyen blond zijn of iets dergelijks dit zie je over heel de Noord Afrikaanse kust terug en niet alleen tussen Badis en Lhusima.



Inuit


Inuit

Citaat van: izem1986 op 03/09/2007 om 15:03:22
Citaat van: Inuit op 03/09/2007 om 15:02:12
.

je mag het zeggen we leven gelukkig in een vrije land en niet in een arabo islamitisch dictatuur
niet iedere mogelijkheid dien je te 'benutten', dat is dacht ik zo wat het verschil maakt tussen mens en dier.

Inuit

Citaat van: izem1986 op 03/09/2007 om 15:09:03
oh waarom heb jij je reactie ingetrokken ben je bang dat allah meeleest en dat hij je zal straffen als je dood gaat?
uuhhh...ja

franco

Citaat van: izem1986 op 03/09/2007 om 15:18:10
Citaat van: Inuit op 03/09/2007 om 15:14:13
Citaat van: izem1986 op 03/09/2007 om 15:09:03
oh waarom heb jij je reactie ingetrokken ben je bang dat allah meeleest en dat hij je zal straffen als je dood gaat?
uuhhh...ja


wees niet bang ik zal je wel beschermen tegen die klootzak :D

oeps Klootzak met hoofdletter K :D sorry allah.. oh Allah
met haat kom je nergens

MBTiza

Citaat van: izem1986 op 03/09/2007 om 15:18:10

wees niet bang ik zal je wel beschermen tegen die klootzak :D

oeps Klootzak met hoofdletter K :D sorry allah.. oh Allah

Wat meer respect a Bouyizzan.

Aititeft

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 23/07/2007 om 23:47:57
Citaat van: aziTBM op 22/08/2006 om 19:56:27
aith yitteft, aith mazdui, zarqat en de rest van de sinhaja srir (hasjvrbouwers) stammen spreken nog allemaal gewoon tamazight..alleen een andere variant.
Dat accent zal vast en zeker liggen aan hun beroep...en stoned zijn en correct tamazight spreken...moeilijk lijkt me.

Nee we verkopen het gebruiken doen jullie ;-)

aithwayagher

Even reageren op wat A.Messadi zei van dat op wikipedia staat dat ikzenayen de grootste zijn klopt niet kijk hier bij Aith Wayaghar bij Wikipedia en Ikzenayen pakt ie niet

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ait_Waryaghar

aithwayagher

Soory hoor A.messadi ik weet niet waar jij leest op jouw link dat je ziet dat de ikzenayen de grootste zijn maar daar staat ZELF op jouw link dat de Aith Warayagher de grootste zijn en dan de Ikzenayen zie hier jouw link met de Rifgebergte want ikzenayen pakt ie niet /is niet:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rifgebergte


ahfirboy

slm.

kwoon in ahfir(voor de gene die niet weten waar dat ligt: is provincie berkane en ligt kort aan de grens van algerije)


mijn vraag is is ahfir rifijnen of arbieren??

kan iemand er een uitleg of een antwoord op mij vraag geven(mijn opa is dood en mijn pa zijn omen en familie kunn riefs maar mijn pa en zijn broers kuunen geen rifs en ik vind dat raar zijn  we toch rifijnen en gearabiseerd??






thalla fe rasik(snel mogelijk uitleg dank u)

Hadou

Citaat van: ahfirboy op 23/10/2007 om 19:26:11
mijn vraag is is ahfir rifijnen of arbieren??
Ahfir is een Amazighnaam. De meeste Marokkanen zijn Amazigh ongeacht hun taal.

Een Riffijn is een persoon die afstamt van een Ariffi.
Een Ariffi is iemand die afstamt van noord-Marokko tot Malwiya.

noch jij noch jouw ouders spreken  Arabisch, maar Dari-ja. Het Dari-ja is een semitiche taal met Tamazight vermengd.  Dari-ja lijkt veel op arabisch maar is geen variant of dochter van. Meer een zustertaal  van het Arabisch.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb, beste Ahfirboy.

wa salaam.