Grootte stammen Rif

Gestart door MBTiza, 15/07/2004 om 13:03:39

aithwayagher

wat behoort eigenlijk tot provincie taza en provincie berkane?


*-RiFFijn0s-*

Citaat van: aithwayagher op 25/02/2006 om 12:52:46
wat behoort eigenlijk tot provincie taza en provincie berkane?
de Provincie Taza heeft 1 Riffijnse stam en dat zijn de Ighzennayen.
De Provincie Berkane heeft 1 Riffijnse stam en dat zijn de Aith Iznassen.
De rest van de Riffijnse stammen behoren tot de Provincie's Al Hoceima en Nador.

Maar wij Riffijnen moeten niet in Provincietermen denken. Het belangrijkste is dat wij Riffijnen 1 geheel moeten gaan vormen. Nogmaals Provincie grenzen, daar moeten wij niet naar kijken :) en de Rif gewoon als 1 geheel zien .

Azul

Inuit

Citaat van: *Riffijnos* op 25/02/2006 om 12:59:34
Maar wij Riffijnen moeten niet in Provincietermen denken. Het belangrijkste is dat wij Riffijnen 1 geheel moeten gaan vormen. Nogmaals Provincie grenzen, daar moeten wij niet naar kijken :) en de Rif gewoon als 1 geheel zien .
waarom leg je de grens daar?
waarom niet denken voorbij de grens van Arif (als Amazigh)? en waarom niet voorbij de grens van Noord-Afrika? en als we dan toch bezig zijn, waarom niet verder denken dan ras, afkomst en achtergrond?

E3ber_Tastite

Citaat van: Inuit op 25/02/2006 om 13:20:40
Citaat van: *Riffijnos* op 25/02/2006 om 12:59:34
Maar wij Riffijnen moeten niet in Provincietermen denken. Het belangrijkste is dat wij Riffijnen 1 geheel moeten gaan vormen. Nogmaals Provincie grenzen, daar moeten wij niet naar kijken :) en de Rif gewoon als 1 geheel zien .
waarom leg je de grens daar?
waarom niet denken voorbij de grens van Arif (als Amazigh)? en waarom niet voorbij de grens van Noord-Afrika? en als we dan toch bezig zijn, waarom niet verder denken dan ras, afkomst en achtergrond?

Er staat toch duidelijk, Rif stammen en niet Tamazgha

E3ber_Tastite

Citaat van: *Riffijnos* op 25/02/2006 om 12:41:46
Citaat van: E3ber_Tastite op 24/02/2006 om 22:44:40

Azul Riffijnos, Mlih sha ayawma?

2.400.000 vindt ik wel erg weinig, ik denk wel dat het er meer zijn. maar 50.000 Izenayyen in Gzenaya is denk ik wel weinig, en 50.000 in Taza-stad is weer veels te veel. De Izenayyen die een huis hebben in Taza stad, wonen meestal in Europa, en daarbij wat ik als een gunstige ontwikkeling zie, is dat heel veel izenayyen terugkeren naar hun dorpje, vooral door de betere infrastruur, electriciteit etc..

Bedankt voor je reactie.
A nec mlih idjix ;) I cek?

Gheznaya heeft echt niet meer dan 50.000 inwoners, want ik heb zelf de gemeentes bijelkaar opgeteld, en ik heb zelfs de deels verabiriseerde Gheznaya el zhenoubia (Zuid-Gheznaya) erbij opgeteld en ik kwam op een totaal van 46.000 inwoners.
Jij vroeg me naar de aantal inwoners in Arif en dat zijn er exclusief Berkane bijna een miljoen. Inclusief Berkane e.o. zal dat wel 1,5 miljoen zijn incl. Arabisch sprekenden.
En de aantal Ighzennayen in Taza was gewoon een schatting, ik dacht al dat ik het verkeerd had :) .
Veel Ighzennayen wonen ook in Taza, Nador, Midar, Kassita en Rghaab.  Dus de meerendeel zit buiten Gheznaya land. En de helft zit in Europa en dan zullen de Ighzennayen tegen de 250.000 á 300.000 zitten.  Jammer genoeg zijn er veel die richting Rghaab zijn gegaan, meestal Ighzennayen uit Europa. In de zomer zal Gheznaya meer dan 100.000 inwoners hebben inclusief de europeanen.
En wat dacht je van de enorme Riffijnse populatie in steden als Tanger en Tetouan. Velen zijn verabiriseerd, maar hedendaags wonen er zeker nog een half miljoen Riffijnen in de driehoek Tanger - Tetouan - Larach.
Dus totaal aantal Riffijnen, zal zo'n 3 miljoen zijn, waarvan ongeveer 2,5 miljoen puur Riffijns sprekend. Als men verabiriseerde Riffijnen erbij op gaat tellen dan komt men zeker uit op zo'n 4 miljoen. Jammer genoeg hebben deze Riffijnen afstand genomen van hun roots en kunnen we ze niet rekenen tot de Riffijnen.

Mee eens a Thawmat?

A renec qayi mlih,

Ik ben het met je eens, a tqadec voor je berichten, hier hebben we wat aan.

Izwan

[quote author=*Riffijnos* 
En wat dacht je van de enorme Riffijnse populatie in steden als Tanger en Tetouan. Velen zijn verabiriseerd, maar hedendaags wonen er zeker nog een half miljoen Riffijnen in de driehoek Tanger - Tetouan - Larach.
Citeer
Tussen Tanger en Asila is er een deel van Ikzanayen stam te vinden. Hun gebied wordt Kzanaya genoemd.
Marokko wil hun gebied als industrie terein gebruiken.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Inuit op 25/02/2006 om 13:20:40
waarom leg je de grens daar?
Arif is niet groter dan wat het is a gebruiker01. Een kijkje in de bosatlas nemen zal je goed doen, of behoort Rabat ook tot de Rif streek ???


Citaat van: Inuit op 25/02/2006 om 13:20:40
waarom niet denken voorbij de grens van Arif (als Amazigh)?
Dat komt nog, als wij Riffijnen nou eens gaan samenwerken e.d en onze cultuur en Taal veiligstellen, dan gaan wij de grens passeren. Wij moeten een blok gaan vormen, éénheid dus.  :)


Citaat van: Inuit op 25/02/2006 om 13:20:40
en waarom niet voorbij de grens van Noord-Afrika? en als we dan toch bezig zijn, waarom niet verder denken dan ras, afkomst en achtergrond?
Wat is jouwn probleem, waar zit jij mee ???  De deuren naar het Midden-Oosten staan altijd wagewijd open hoor, dus adieu. Tja..het leven zonder jouwn ****maten uit het Midden-Oosten stelt niks voor a zakkendrager. 
En hoe ver moeten we gaan buiten Arif? Ow ja, Als je de Noordpool bedoeld, dan stel ik je teleur, Veel te koud daar. Ik blijf dan toch in de eggandouk onder mn huisje.


mara

Citaat van: Izwan op 25/02/2006 om 15:32:05
[quote author=*Riffijnos* 
En wat dacht je van de enorme Riffijnse populatie in steden als Tanger en Tetouan. Velen zijn verabiriseerd, maar hedendaags wonen er zeker nog een half miljoen Riffijnen in de driehoek Tanger - Tetouan - Larach.
Citeer
Tussen Tanger en Asila is er een deel van Ikzanayen stam te vinden. Hun gebied wordt Kzanaya genoemd.
Marokko wil hun gebied als industrie terein gebruiken.
Ik heb wel eens gezien op 1 of ander bord, vraag me af of ze daarmee de igzenejen van arrif bedoelen...

Izwan

Citaat van: mara op 28/02/2006 om 16:24:02
Citaat van: Izwan op 25/02/2006 om 15:32:05
[quote author=*Riffijnos* 
En wat dacht je van de enorme Riffijnse populatie in steden als Tanger en Tetouan. Velen zijn verabiriseerd, maar hedendaags wonen er zeker nog een half miljoen Riffijnen in de driehoek Tanger - Tetouan - Larach.
Citeer
Tussen Tanger en Asila is er een deel van Ikzanayen stam te vinden. Hun gebied wordt Kzanaya genoemd.
Marokko wil hun gebied als industrie terein gebruiken.
Ik heb wel eens gezien op 1 of ander bord, vraag me af of ze daarmee de igzenejen van arrif bedoelen...
Ik heb zelf aan paar mensen van die stam gesproken en daar rond gelopen. Ze zeiden dat hun voorouders waarschijnlijke uit Arif kwamen, maar ze weten weinig over hun voorgeschiedenis.   

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: mara op 28/02/2006 om 16:24:02
Ik heb wel eens gezien op 1 of ander bord, vraag me af of ze daarmee de igzenejen van arrif bedoelen...
Yep, dat zijn Ighzennayen die begin jaren 1900 daar zijn gaan wonen. Ze zijn inmiddels al wel gearabiseerd. Zo heb je ook een dorpje die Bni Touzine heet in die omgeving.


Izwan

Citaat van: *Riffijnos* op 28/02/2006 om 16:33:44
Citaat van: mara op 28/02/2006 om 16:24:02
Ik heb wel eens gezien op 1 of ander bord, vraag me af of ze daarmee de igzenejen van arrif bedoelen...
Yep, dat zijn Ighzennayen die begin jaren 1900 daar zijn gaan wonen. Ze zijn inmiddels al wel gearabiseerd. Zo heb je ook een dorpje die Bni Touzine heet in die omgeving.


Ik kwam daar ook veel boeren uit aith wayagher. Die zijn ook gearabiseerd en wonen genegatie lang daar.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Izwan op 28/02/2006 om 16:37:35

Ik kwam daar ook veel boeren uit aith wayagher. Die zijn ook gearabiseerd en wonen genegatie lang daar.
Ik denk dat van elke Riffijnse stam wel mensen daar gemigreerd zijn begin 20e eeuw. Ook tijdens de hongerjaren zijn veel Riffijnen daar gaan wonen. Meestal gingen de stamleden bij andere stamleden inwonen.  Kijk maar naar Zerhoun, daar wonen alleen maar Aith Touzine uit Kassita, Azraf en omgeving.
Jammer dat ze allen gearabiseerd zijn, geen wonder, omdat de omgeving daar toch darija spekend is.
Azul

Tawayghets

sooo Aitwayghers hea :)

aithwayagher

eindconclusie:aithwayagher rulles

mara

Wat een onzin weer hoor ::)