Arif heeft meer protestzangers dan de Souss en de Atlas

Gestart door E3ber_Tastite, 15/07/2004 om 00:40:16

Aghzayfu

Citaat van: e3ber op 16/07/2004 om 00:20:53
Citaat van: ayuda op 16/07/2004 om 00:08:40
Ach, hoe meet je de mate van protest?
Tegen alle Arabisering in je eigen cultuur en folklore hoog houden is ook verzet. Je bereikt er misschien andere mensen mee dan met zeer openlijk protest, maar het doel is hetzelfde.

Azul Ayuda,

Dat mag dan wel zo zijn, maar de folklore van de Imazighen geven de Imazighen een slecht Imago. Muziek moet niet alleen voor de amusement van de mensen zorgen, maar ook voor het bekend maken van je doelstellingen en de politieke situatie. Ik ben bijvoorbeeld Amazigh-bewust geworden, doordat ik ooit onverwachts naar het muziek van Ithran zat te luisteren.

Ik vind echt dat die folklore ons een slecht imago bezorgt, vooral de folklore van de Atlas word met allerlei dingen geassocieerd (liefde, vrouwen sex, en amusement). In ieder geval zo heb ik het om me heen gezien en gehoord. 

Azul fellak,

Folklore, uit de Sus en Atlas heeft een betekenis. Ik ben blij dat wij deze eeuwenoude dansen, Ahwach en Ahidous nog hebben behouden.
Het identificeert de Amazigh cultuur, vrouwen staan in het middelpunt en hun aandeel in deze dansen is zeer belangrijk. Dat hoef je niet gelijk te associeeren met sex. Het valt mij op dat de Rifbevolking Midden en Zuid-Marokko beschouwen als sexparadijsen met mooie vrouwen. Pleasure is er zat bij ons, maar business gaat voor.


Behalve de Regadda heeft de Rif geen folklore. Of heb ik het mis?

E3ber_Tastite

Citaat van: Aghzayfu op 17/07/2004 om 00:15:55
Citaat van: e3ber op 16/07/2004 om 00:20:53
Citaat van: ayuda op 16/07/2004 om 00:08:40
Ach, hoe meet je de mate van protest?
Tegen alle Arabisering in je eigen cultuur en folklore hoog houden is ook verzet. Je bereikt er misschien andere mensen mee dan met zeer openlijk protest, maar het doel is hetzelfde.

Azul Ayuda,

Dat mag dan wel zo zijn, maar de folklore van de Imazighen geven de Imazighen een slecht Imago. Muziek moet niet alleen voor de amusement van de mensen zorgen, maar ook voor het bekend maken van je doelstellingen en de politieke situatie. Ik ben bijvoorbeeld Amazigh-bewust geworden, doordat ik ooit onverwachts naar het muziek van Ithran zat te luisteren.

Ik vind echt dat die folklore ons een slecht imago bezorgt, vooral de folklore van de Atlas word met allerlei dingen geassocieerd (liefde, vrouwen sex, en amusement). In ieder geval zo heb ik het om me heen gezien en gehoord. 

Azul fellak,

Folklore, uit de Sus en Atlas heeft een betekenis. Ik ben blij dat wij deze eeuwenoude dansen, Ahwach en Ahidous nog hebben behouden.
Het identificeert de Amazigh cultuur, vrouwen staan in het middelpunt en hun aandeel in deze dansen is zeer belangrijk. Dat hoef je niet gelijk te associeeren met sex. Het valt mij op dat de Rifbevolking Midden en Zuid-Marokko beschouwen als sexparadijsen met mooie vrouwen. Pleasure is er zat bij ons, maar business gaat voor.


Behalve de Regadda heeft de Rif geen folklore. Of heb ik het mis?

Azul Aghzayfu,

Jawel folklore heb je wel in Arif, ik zelf heb me er niet echt in verdiept. Maar dan moet je denken aan de oude muziek van Mudrus en Shigh Mo7and en niet te vergeten de Riffijnse Izran die nog steeds gebruikt word. Misschien dat andere leden hier meer informatie over kunnen geven.

Aghzayfu

Citaat van: e3ber op 17/07/2004 om 00:21:08
Citaat van: Aghzayfu op 17/07/2004 om 00:15:55
Citaat van: e3ber op 16/07/2004 om 00:20:53
Citaat van: ayuda op 16/07/2004 om 00:08:40
Ach, hoe meet je de mate van protest?
Tegen alle Arabisering in je eigen cultuur en folklore hoog houden is ook verzet. Je bereikt er misschien andere mensen mee dan met zeer openlijk protest, maar het doel is hetzelfde.

Azul Ayuda,

Dat mag dan wel zo zijn, maar de folklore van de Imazighen geven de Imazighen een slecht Imago. Muziek moet niet alleen voor de amusement van de mensen zorgen, maar ook voor het bekend maken van je doelstellingen en de politieke situatie. Ik ben bijvoorbeeld Amazigh-bewust geworden, doordat ik ooit onverwachts naar het muziek van Ithran zat te luisteren.

Ik vind echt dat die folklore ons een slecht imago bezorgt, vooral de folklore van de Atlas word met allerlei dingen geassocieerd (liefde, vrouwen sex, en amusement). In ieder geval zo heb ik het om me heen gezien en gehoord. 

Azul fellak,

Folklore, uit de Sus en Atlas heeft een betekenis. Ik ben blij dat wij deze eeuwenoude dansen, Ahwach en Ahidous nog hebben behouden.
Het identificeert de Amazigh cultuur, vrouwen staan in het middelpunt en hun aandeel in deze dansen is zeer belangrijk. Dat hoef je niet gelijk te associeeren met sex. Het valt mij op dat de Rifbevolking Midden en Zuid-Marokko beschouwen als sexparadijsen met mooie vrouwen. Pleasure is er zat bij ons, maar business gaat voor.


Behalve de Regadda heeft de Rif geen folklore. Of heb ik het mis?

Azul Aghzayfu,

Jawel folklore heb je wel in Arif, ik zelf heb me er niet echt in verdiept. Maar dan moet je denken aan de oude muziek van Mudrus en Shigh Mo7and en niet te vergeten de Riffijnse Izran die nog steeds gebruikt word. Misschien dat andere leden hier meer informatie over kunnen geven.

Timensiwen,

Izlan en Amarg zijn hèt hoofdingrediënt van de Ahidous en Ahwach.

Tannmirt nek

Idir

[

Timensiwen,

Izlan en Amarg zijn hèt hoofdingrediënt van de Ahidous en Ahwach.

Tannmirt nek
Citeer

In Ain Leuh is momenteel een Ahidus festival gaande.... :)

http://www.minculture.gov.ma/fr/festival%20ahudous.htm


Aghzayfu

Citaat van: Idir op 17/07/2004 om 00:46:02
[

Timensiwen,

Izlan en Amarg zijn hèt hoofdingrediënt van de Ahidous en Ahwach.

Tannmirt nek
Citeer

In Ain Leuh is momenteel een Ahidus festival gaande.... :)

http://www.minculture.gov.ma/fr/festival%20ahudous.htm



Azul fellak,

Zelf ben ik persoonlijk een liefhebber van Taskiouine en de Imgounen (de rozendans van Kelaa Mguna)
Onderstaande een overzicht van Amazigh folkore uit Zuid-Marokko.

Taskiouine: (Grote Atlas - Ouarzazate): het is een dans van strijders. De dansers met witte tunics, die een poederfles op hun schouders houden slaan tijd aan de muziek van een trommel. De dansers slaan hun handen, zenuwachtig gelijktijdig schuddend hun schouders. Het is een ongecompliceerde, krachtige en virile dans.

http://www.ucam.ac.ma/fnap-aga/taskiouine.htm


BERBER MUZIEK : Geïnspireerd door de fascinatieschoonheid van het Marokkaanse platteland en op het resounding enige ritme van Bendir (cirkel houten kader waarop de geithuid) wordt uitgerekt, zijn de liederen en de dansen van de landelijke stammen prachtig tonen, rijk aan poëzie en adembenemend in schoonheid.De dansen, worden de dansen uitgevoerd op vakantie, vaak bij nacht rond een vuur. Bij deze gelegenheid dragen de vrouwen hun beste kledij en juwelen.

Ahouash: de Grote Valleien van de Atlas: Slechts presteren de vrouwen eigenlijk in deze dans, die een grote cirkel vormt terwijl mannen, elke holding een Bendir, hurkzit rond een grote brand.


Ahaidous: de Middenatlas Ahaidous: Singers en de dansers maken een reusachtige cirkel waar mannen en vrouwen die met hun ellebogen, progressief tijd in een strikte afwisseling slaan de de borstelen. Zij slaan de grond die ritmisch een soort van rustic bourrées maakt.


Guedra: dans van het Zuiden van Marokko: De danseres begint haar prestaties knielen, volledig behandeld met een zwarte sluier. Het regelmatige ritme van "Guedra (een" kokende pot") wordt vasthoudend en de vingers van de danser beginnen undulating, uitdrukkend het geheim van de dans. Zingen van het publiek wordt kort, guttural, schreeuwen, dan versnelt om zijn hoogste punt te bereiken.

Tissint: Zuiden van Agadir, mannen en vrouwen volledig bekleed in indigo-blauwe dans alsof uitvoerend een rite. Het is de dans van dagger.

Gnaouas: van Afrikaanse oorsprong, heeft de dans van Gnaouas een magico-godsdienstig aspect. Enkele dansers bereiken acrobatische vaardigheden waardig van echte acrobats.


Timensiwen

Idir


hakim_k


E3ber_Tastite

Citaat van: hakim_k op 17/07/2004 om 02:30:27
deze topic heeft totaal geen waarde.....

Azul,

Hoezo heeft deze topic geen waarde, nu weten we toch meer over allerlei Amazigh-zangers/groepen van Marokko. In deze hele topic, heeft alleen jouw reactie geen enkele waarde. En als je iets te zeggen hebt onderbouw het met argumenten, of reageer helemaal niet.

E3ber_Tastite

Azul,

Na wat onderzoek gedaan te hebben op het internet, ben ik op de volgende site met protestmuzikanten van de Atlas.

http://www.amazighworld.net/music/highatlas/index.php

En op die site heb je meer muzikanten van diverse uithoeken van Tamazgha.

hakim_k

#24
Citaat van: e3ber op 17/07/2004 om 12:07:20
Citaat van: hakim_k op 17/07/2004 om 02:30:27
deze topic heeft totaal geen waarde.....

Azul,

Hoezo heeft deze topic geen waarde, nu weten we toch meer over allerlei Amazigh-zangers/groepen van Marokko. In deze hele topic, heeft alleen jouw reactie geen enkele waarde. En als je iets te zeggen hebt onderbouw het met argumenten, of reageer helemaal niet.


mag ik je teleurstellen!! Het blijft een stomme vraag. welke gek houdt een wedstrijdje met een ander berbersgroep waar men niks van weet?? kennen wij hun zangers soms? Het lijkt wel dat je een hekel hebt aan die groepen, vandaar dat je positieve reacties wou verwachten.

E3ber_Tastite

#25
Citaat van: hakim_k op 18/07/2004 om 01:52:32
Citaat van: e3ber op 17/07/2004 om 12:07:20
Citaat van: hakim_k op 17/07/2004 om 02:30:27
deze topic heeft totaal geen waarde.....

Azul,

Hoezo heeft deze topic geen waarde, nu weten we toch meer over allerlei Amazigh-zangers/groepen van Marokko. In deze hele topic, heeft alleen jouw reactie geen enkele waarde. En als je iets te zeggen hebt onderbouw het met argumenten, of reageer helemaal niet.


mag ik je teleurstellen!! Het blijft een stomme vraag. welke gek houdt een wedstrijdje met een ander berbersgroep waar men niks van weet?? kennen wij hun zangers soms? Het lijkt wel dat je een hekel hebt aan die groepen, vandaar dat je positieve reacties wou verwachten.


Je mag zeggen wat je wilt, want je blaat toch alleen maar onzin uit! Berbersgroep??? is dit hoe je onze mede-Imazighen noemt, dit straalt ook niet uit echt uit van respect naar onze Imazighen.

Als je goed hebt gelezen, dan weet je wat ik bedoel. Ik zeg alleen dat ik naar protestmuziek uit Verschillende Amazigh-gebieden luister, en dat ik alleen de protestmuziek van onze Imazighen uit het zuiden mis, en daar wilde ik meer over weten. Aghzayfu zelf een Asoussie, heeft hier zelfs een paar muzikanten uit de Souss opgenoemd en jij komt hier met je floep-uit woordjes.

Dat ik zogenaamd een hekel heb aan die groepen, zijn jouw woorden.
Ga toch een eind fietsen man.

Isefrawen



Hakim, als je de intensies van iemand niet begrijpt, moet je daar eerst naar vragen voordat je misplaatste conclussies gaat trekken.

Dit is een interessante topic waarmee we onze kennis over protestmuziek uit andere streken van Tamazgha met elkaar kunnen delen.


hakim_k

Citaat van: e3ber op 17/07/2004 om 15:18:03
Azul,

Na wat onderzoek gedaan te hebben op het internet, ben ik op de volgende site met protestmuzikanten van de Atlas.

http://www.amazighworld.net/music/highatlas/index.php

En op die site heb je meer muzikanten van diverse uithoeken van Tamazgha.

Dit is ook mijn hobby~~

Idir