herdenking Hassan II

Gestart door Amezian, 29/05/2004 om 14:31:51

Hadou

#75
Laat de doden nu maar met rust. aub.

noor.x

Goedemorgen,

Ik snap best dat de gemoederen los komen bij bepaalde mensen als men het over deze specifieke voormalige koning van Marokko heeft. Qua regeermethode is het een 'harde' koning geweest die met zijn kenmerkende karakter geen of weinig tegenspraak dulde. Ik denk wel dat dit te maken heeft gehad met a) de tijd waarin deze man is opgegroeid en b) er diverse aanslagen op hem zijn gepleegd waardoor hij wellicht wat paranoïde is geworden. Wel is het zo dat dit ook andere groepen betrof en niet alleen de amazigh bevolking, want ook de arabieren hebben meer ruimte en vrijheden verkregen sinds zijn overlijden. Tevens vind ik het ronduit schandalig dat je iemand de dood wenst, of feest gaat zitten vieren of andere haat en wrok gevoelens laat zegevieren boven het moraal: het maakt je namelijk net zo of zelfs slechter dan degene waar je het over hebt: met ander woorden; je bent dan zelf geen haar beter. Verder wil ik wel zeggen dat ik geen partij kies of het opneem voor wie dan ook, maar dit wilde ik wel even gezegd hebben.

M.vr.gr.

Noor.x

Hadou

#77
Goede morgen;
Ik ben totaal met  je eens Noor X.

Top!



ameziane

Goedenavond,

Ik ben het ook met je eens, Noor.x.

Met vriendelijke groeten,
Ameziane

Mister1979

Citaat van: Massugrada op 29/05/2004 om 14:53:20
Citeer
In Marokko herdenkt men vandaag de 5e sterfdag van Hassan II.(Volgens de Islamitische jaartelling)Het is alweer 5 jaar geleden dat hij heengegaan is.Wat waren jullie gevoelens toen jullie hoorden dat hij was overleden?

Ik zelf was een beetje in shock en kon eigenlijk moeilijk geloven dat de man die 38 jaar met ijzeren hand over Marokko regeerde opeens er niet meer was.Dat hij een dictator was,daar is iedereen wel over eens.

weet je wat grappig is....en je moet het hem wel nageven.

Die man was uiterst INTILLIGENT.
Daar konden we gewoon niet tegen op.
Die charisma die die persoon had.

Hij had overal vrienden, echt OVERAL.


Wat intelligent? Hassan II heeft Marokko bijna op de afgrond geholpen. Dankzij zijn beleid waren er tig hongersnoden en was de economie bijna kapot.

Ook heeft de miljarden leningen voor Westelijke-Sahara Marokko geruineerd.

Hassan II had gewoon veel geluk er zijn tig coups gepleegd waar hij wonder boven wonder uit ontsnapt is...

groenebriefjes

Citaat van: Zwiet Rwiet op 06/10/2004 om 00:03:57


wie herdenkt er nou stront??? eens doorgespoeld altijd doorgespoeld!!
amin.

MAZIGH

dode mensen met rust laten? haha ik denk dat hij geen rust heeft.

Ik had hem liever anders aan zijn einde zien komen....zoiets als bij Saddam past het best bij die boeven.

ataynahnah

Citaat van: noor.x op 12/11/2006 om 11:44:01
Goedemorgen,

Ik snap best dat de gemoederen los komen bij bepaalde mensen als men het over deze specifieke voormalige koning van Marokko heeft. Qua regeermethode is het een 'harde' koning geweest die met zijn kenmerkende karakter geen of weinig tegenspraak dulde. Ik denk wel dat dit te maken heeft gehad met a) de tijd waarin deze man is opgegroeid en b) er diverse aanslagen op hem zijn gepleegd waardoor hij wellicht wat paranoïde is geworden. Wel is het zo dat dit ook andere groepen betrof en niet alleen de amazigh bevolking, want ook de arabieren hebben meer ruimte en vrijheden verkregen sinds zijn overlijden. Tevens vind ik het ronduit schandalig dat je iemand de dood wenst, of feest gaat zitten vieren of andere haat en wrok gevoelens laat zegevieren boven het moraal: het maakt je namelijk net zo of zelfs slechter dan degene waar je het over hebt: met ander woorden; je bent dan zelf geen haar beter. Verder wil ik wel zeggen dat ik geen partij kies of het opneem voor wie dan ook, maar dit wilde ik wel even gezegd hebben.

M.vr.gr.

Noor.x

Uit je verhaal begrijp ik dat je mij erger dan een moordenaar vindt.
En dat zegt dan weer over jou dat jij erger dan ik bent.

Zie de dingen een beetje in perspectief graag. Van onze generatie hebben er nog velen opa's en oma's en sommigen zelfs ouders die zwaar onder hem geleden hebben.

Van de verhalen die ik uit eerste hand heb gehoord zou je zo iemand van alles kunnen wensen.

En wanner was ie dan wel paranoide geworden. Op zijn 18 viel hij Arif al binnen. Dan is ie wel erg vroeg in z'n leven paranoide geworden, vind je ook niet.

Vele verhalen zijn niet bij iedereen bekend, zoals verkrachtingen ed (omdat we ons als mensen daar eenmaal voor schamen). Ik heb zelfs vernomen dat hij speciaal honden liet trainen om vrouwen te verkrachten. Hoe ZIEK kun je dan zijn!!!

En maak je maar geen zorgen over mijn moraal. Zelfs de kleinste haartje op m'n kont (meest onreine zelfs) is beter dan die man. Die heeft tenminste geen moord ofzo gepleegd.

Maghribi hor

Mensen,

Hassan II was wel onze koning ja! Hij heeft fouten gemaakt, maar welk leider niet. Hij had in ieder geval het lef om zijn fouten te herstellen. Hij was streng. Maar kijk eens naar Europa waar ze moord en brand roepen vanwege nog geen 2 miljoen Marokkanen. Hij was verantwoordelijk voor 30 miljoen lastige Marokkanen.
Toen hij de troon besteeg, was Marokko nog maar 5,5 jaar onafhankelijk (exclusief de Sahara, en andere kleine delen van het land zoals Safi enz..) Hij kreeg het land met een leeg schatkist en voornamelijk analfabeet, een chaotisch leger en bestuursappparaat enz.. Daar moest hij een modern Marokko van zien te maken.
De Amazigh taal is nooit verboden geweest, het werd alleen niet gedoceerd op school. In mijn tijd, de jaren 80 in Marokko, hadden we een tekort aan leraren, dan ga je niet een regionale taal doceren maar zorg voor docenten voor belangrijkere vakken. In Marokko toen werd wiskunde als het meest belangrijke vak beschouwd.
Verder heeft Hassan II tientallen waterdammen laten bouwen (wij die aardrijkskunde hebben gehad daar kenden ze bij naam en toenaam), de Sahara teruggevorderd. Geld speelt geen rol als het gaat om de eenheid van je Vaderland.
Zijn buitenlandbeleid werd gekenmerkt door intelligentie beslissingen en topdiplomatie
Smet zijn de verdwijningen van onschuldige burgers (niet de militairen van de beide coups, die hebben gekregen wat ze verdienden. Dan moet je Hassan en zijn kinderen maar niet proberen te vermoorden) die nooit meer terug zullen keren. Lah ey rhemhoum kemlielien en Hassan erbij. Hij was al bij al een goede koning en ik ben trots op hem. Lay ey rahmo.

Maghribi hor

Elke keer als ik in Rabat ben, bezoek ik El Darih en draag ik een gebed op aan hem, aan Mohammed V en aan Moulay Abdallah.
Dat de berbers van de 2e generatie in met name Nederland de pest aan hebben, begrijp ik niet zo goed. Hij heeft anders, toen hij een arbeiders mocht leveren aan Nederland voor de Rif gekozen. Omdat ze tot de armsten en meest ongeschoolden van het land behoorden. Op die manier zou hun situatie verbeteren en konden de economische omstandigheden van hun achterblijvende familie verbeteren. Hij had ze ook in Marokko kunnen houden. bovendien heeft ie altijd de smokkelroutes uit Ceuta en Mellila in handen gelaten van de Berbers ondanks geklaag van ondernemers in het binnenland en westen van het land. En last but not least: hij heeft de hashproductie van de Berbers intact gelaten. het heeft zelf mogen groeien. Toen de EU naar de koning stapte vanwege de hashproductie zei deze dat de EU maar voor een vervangend gewas moest zorgen en dit gewas dan ook, tot de laatse kilo, van de Berbers diende te kopen.
Kortom: Hassan II heeft beter voor het noorden gezorgd dan dat de meesten in Nederland weten. De eerste generatie weet niets van economie, internationale handel enz.. daar zijn ze te ongeletterd voor. Maar Hassan was een echte intelect die zijn Arabisch en zijn Frans tot in de puntjes beheerste.

MBTiza

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 13:57:11
Mensen,

Hassan II was wel onze koning ja! Hij heeft fouten gemaakt, maar welk leider niet. Hij had in ieder geval het lef om zijn fouten te herstellen. Hij was streng. Maar kijk eens naar Europa waar ze moord en brand roepen vanwege nog geen 2 miljoen Marokkanen. Hij was verantwoordelijk voor 30 miljoen lastige Marokkanen.
Toen hij de troon besteeg, was Marokko nog maar 5,5 jaar onafhankelijk (exclusief de Sahara, en andere kleine delen van het land zoals Safi enz..) Hij kreeg het land met een leeg schatkist en voornamelijk analfabeet, een chaotisch leger en bestuursappparaat enz.. Daar moest hij een modern Marokko van zien te maken.
De Amazigh taal is nooit verboden geweest, het werd alleen niet gedoceerd op school. In mijn tijd, de jaren 80 in Marokko, hadden we een tekort aan leraren, dan ga je niet een regionale taal doceren maar zorg voor docenten voor belangrijkere vakken. In Marokko toen werd wiskunde als het meest belangrijke vak beschouwd.
Verder heeft Hassan II tientallen waterdammen laten bouwen (wij die aardrijkskunde hebben gehad daar kenden ze bij naam en toenaam), de Sahara teruggevorderd. Geld speelt geen rol als het gaat om de eenheid van je Vaderland.
Zijn buitenlandbeleid werd gekenmerkt door intelligentie beslissingen en topdiplomatie
Smet zijn de verdwijningen van onschuldige burgers (niet de militairen van de beide coups, die hebben gekregen wat ze verdienden. Dan moet je Hassan en zijn kinderen maar niet proberen te vermoorden) die nooit meer terug zullen keren. Lah ey rhemhoum kemlielien en Hassan erbij. Hij was al bij al een goede koning en ik ben trots op hem. Lay ey rahmo.


Ohjee hij heeft wat stuwdammen gebouwd en hier en daar een brugje over een uitgedroogde rivier van nog geen 10 meter, wat een geweldenaar was het toch ook.

Hij heeft zicht verrijkt ten koste van het Marokkaanse volk, en de zijn nazaten doen dat nog steeds.

tamazightsnoepje

Citaat van: noor.x op 12/11/2006 om 11:44:01
Goedemorgen,

Ik snap best dat de gemoederen los komen bij bepaalde mensen als men het over deze specifieke voormalige koning van Marokko heeft. Qua regeermethode is het een 'harde' koning geweest die met zijn kenmerkende karakter geen of weinig tegenspraak dulde. Ik denk wel dat dit te maken heeft gehad met a) de tijd waarin deze man is opgegroeid en b) er diverse aanslagen op hem zijn gepleegd waardoor hij wellicht wat paranoïde is geworden. Wel is het zo dat dit ook andere groepen betrof en niet alleen de amazigh bevolking, want ook de arabieren hebben meer ruimte en vrijheden verkregen sinds zijn overlijden. Tevens vind ik het ronduit schandalig dat je iemand de dood wenst, of feest gaat zitten vieren of andere haat en wrok gevoelens laat zegevieren boven het moraal: het maakt je namelijk net zo of zelfs slechter dan degene waar je het over hebt: met ander woorden; je bent dan zelf geen haar beter. Verder wil ik wel zeggen dat ik geen partij kies of het opneem voor wie dan ook, maar dit wilde ik wel even gezegd hebben.

M.vr.gr.

Noor.x

helemaal mee eens

Maghribi hor

Lekker kankeren op een overleden Koning. En dat door randgroepjongengeren. De man verdiende beter. Maar ja: dat krijg je als die jongen te vroeg van school gaan, de ganse dag stoned zijn en denken dat ze alles al weten. 

Maghribi hor

#88
Het zijn wel mistens 57 stuwdammen en die rivieren drgen niet uit. daar is een stuwdam namelijk ook voor bedoeld (niet alleen om energie op te wekken). Dat kleinere rivieren uitdrogen in de zomer is inherent aan het klimaat daar dombo. Voor meer regen moet je bij Allah wezen niet bij de koning.
Natuurlijk heeft ie zich verrijkt, alle koningen zijn rijk. Dat hoort zo: Als ie niet rijk was geweest hadden we hem uitgelachen. Alle koningen zijn rijk behalve de onze natuurlijk. We kunnen ook niks. Overigens had jij je ook verrijkt in zijn plaats. Je landgenoten proberen het al met een uitkering en zwartwerk, dus lul niet man.
Noem eens een voorbeeld van hoe de huidige koning zich onrechtmatig verrijkt ten koste van het volk. Staaf je beschuldiging eens. Of roep je maar wat als een analfabeet.

Bades

ik ben gek op feestelijkheden!!

ik kijk uit naar de viering van 10 jaar na zijn overlijden! belooft een waar spectakel te worden!!!!