herdenking Hassan II

Gestart door Amezian, 29/05/2004 om 14:31:51

Dora



Citeer
Met die Tsbih telde hij de arme zielen die hij in Tazmamart had laten stoppen...

Nee, je moet weten dat de koning in een bepaald keurslijf wordt geduwd.Hij heeft de titel van Amir al-Moeminien en moet zich als zodanig gedragen.Bij religieuze gelegenheden moet hij zich uitdossen in de witte kobboe en rode fez, of hij nou dat wil of niet.Want het protocol verlangt dat van hem.

Dat van die herdenking: de koning viert ook zijn verjaardag op een uitgebreide manier.Dat kun je ook niet echt Islamitisch noemen.
Citeer
wordt geduwd?? >> heeft hij dat niet geheel eigenhandig gedaan??

ameziane

Citaat van: lopende_lach op 14/07/2004 om 19:35:22


Citeer
Met die Tsbih telde hij de arme zielen die hij in Tazmamart had laten stoppen...

Nee, je moet weten dat de koning in een bepaald keurslijf wordt geduwd.Hij heeft de titel van Amir al-Moeminien en moet zich als zodanig gedragen.Bij religieuze gelegenheden moet hij zich uitdossen in de witte kobboe en rode fez, of hij nou dat wil of niet.Want het protocol verlangt dat van hem.

Dat van die herdenking: de koning viert ook zijn verjaardag op een uitgebreide manier.Dat kun je ook niet echt Islamitisch noemen.
Citeer
wordt geduwd?? >> heeft hij dat niet geheel eigenhandig gedaan??
Met die opmerking bedoelde ik de huidige koning. Dat protocol is inderdaad door Hassan II bepaald.
Over die herdenking: dat was een religieuze bijeenkomst in de Hassan II moskee in Casablanca (die moskee waaraan zgn. alle Marokkanen  vrijwillig hebben bijgedragen) waarbij Zhid-liederen werden gezongen.

Dora

draagt mo 6 dan ook een tasbih???....nog niet gezein..

ameziane

Citaat van: lopende_lach op 15/07/2004 om 12:39:15
draagt mo 6 dan ook een tasbih???....nog niet gezein..
Ik ook niet. Maar misschien moet hij nog in 'zijn rol' groeien...

Dora

ik denk niet dat hij er in moet groeien..mo wil namelijk alles anders aanpakken..zo heeft hij zijn vrouw in het openbaar laten zien..terwijl geen van zijn voorgangers dat hebben gedaan. ik denk dat hij maroc tot een "gemancipeerd islamitisch" land maken....ben benieuwd...

Samariaan

Citaat van: lopende_lach op 15/07/2004 om 14:24:27
ik denk niet dat hij er in moet groeien..mo wil namelijk alles anders aanpakken..zo heeft hij zijn vrouw in het openbaar laten zien..terwijl geen van zijn voorgangers dat hebben gedaan. ik denk dat hij maroc tot een "gemancipeerd islamitisch" land maken....ben benieuwd...


zijn stijl doet me denken aan die jonge loning Abdullah van Jordanie.

Dora

misschien een kwestie van concurentie...

Tarifit

Citaat van: Amezian op 29/05/2004 om 14:31:51
In Marokko herdenkt men vandaag de 5e sterfdag van Hassan II.(Volgens de Islamitische jaartelling)Het is alweer 5 jaar geleden dat hij heengegaan is.Wat waren jullie gevoelens toen jullie hoorden dat hij was overleden?

Ik zelf was een beetje in shock en kon eigenlijk moeilijk geloven dat de man die 38 jaar met ijzeren hand over Marokko regeerde opeens er niet meer was.Dat hij een dictator was,daar is iedereen wel over eens.

opgeruimd staat netjes !

ameziane

Citaat van: lopende_lach op 15/07/2004 om 14:24:27
ik denk niet dat hij er in moet groeien..mo wil namelijk alles anders aanpakken..zo heeft hij zijn vrouw in het openbaar laten zien..terwijl geen van zijn voorgangers dat hebben gedaan. ik denk dat hij maroc tot een "gemancipeerd islamitisch" land maken....ben benieuwd...
Ja, over die vrouwen...Het schijnt dat Hassan II er een harem op na hield met een dertigtal vrouwen(echtgenoten,slavinnen,concubines) Hij kon dus moeilijk op staatsbezoek 30 vrouwen meenemen...
Malika Oufkir beschrijft in haar boek 'De gevangene' heel mooi dat (vrouwen)leven aan het hof ten tijde van Mohammed V en Hassan II.

Dora

misschien mag dat van Allah..

Ahraifi

Citaat van: Massugrada op 29/05/2004 om 14:58:03

Citeer


wat is een pentagram

duivelssymbool
De ster in de marokkaanse vlag stelt de vijf pijlers van de islam voor en is geen duivelssymbool.De mensen die zijn hand toch kusten hadden TWEE keuzes,of kussen of dood.Dan is je keuze snel gemaakt.De vorige koning had geen vrienden maar een handjevol beesten die doodsbang van hem waren.Zo was het een normaal gebruik van hem om kinderen van ministers of leidinggevenden in de regering in zijn paleis te huisvesten en te onderwijzen voor de duur van tientallen jaren.Je kunt het eigenlijk gewoon gijzeling noemen.

ghoekrimoe


Ahraifi

Citaat van: ghoekrimoe op 01/08/2004 om 11:10:30
gezellig
Verschrikkelijk is denk ik eerder het gepaste woord hiervoor.

ghoekrimoe


moulaymouhand

Citaat van: Amezian op 29/05/2004 om 14:31:51
In Marokko herdenkt men vandaag de 5e sterfdag van Hassan II.(Volgens de Islamitische jaartelling)Het is alweer 5 jaar geleden dat hij heengegaan is.Wat waren jullie gevoelens toen jullie hoorden dat hij was overleden?

Ik zelf was een beetje in shock en kon eigenlijk moeilijk geloven dat de man die 38 jaar met ijzeren hand over Marokko regeerde opeens er niet meer was.Dat hij een dictator was,daar is iedereen wel over eens.
opgeruimd staat netjes