herdenking Hassan II

Gestart door Amezian, 29/05/2004 om 14:31:51

Sa3ieD

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 22:14:24
Je legt mij woorden in de mond kerel. Ik heb bijv. nergens beweerd dat zijn manier van regeren altijd fatsoenlijk is geweest. Wel goed lezen kerel. Er was onrecht door zijn bestuur er is ook onrecht ongedaan gemaakt door hem (maar dat weet jij natuurlijk weer niet). Voor jou is de man de duivel punt uit. Ook goed. Ik probeer je niet te overtuigen man, want eerlijk gezegd: het kan mij geen ene moer schelen wat jij van hem vindt. Dat jij hem haat is lullig voor je. Beterschap zou ik zeggen.

Je loopt hem te verheerlijken en nu ga je weer alles ontkennen. Het staat gewoon zwart op wit hoor. Als je iemand verheerlijkt dan vind je die persoon fatsoenlijk of zijn manier van regeren, anders is er geen reden tot verheerlijking. Tenzij je grofweg achterlijk bent en om de verkeerde redenen loopt te verheerlijken. Aan jou de keuze....

Citeer
Over 1984 gesproken: ik was erbij in Rabat. Het ging om de prijzen van brood en bakolie. Die stegen omdat Spanje toetrad tot de EG en wij niet meer vanzelfsprekend onze producten konden verkopen aan Europa. De regering kon graan en olie niet langer subsiedieeren (ja Hassan susiedieerde je grootvaders ontbijt brood en gebakken eitje) vanwege minder inkomsten. Eerst gingen de moeders klagen, toen de studenten en scholieren zoals ik maar daarna gingen ook straatjongens vandalisme aan de dag leggen. Er is toen een chaos uitgebroken en alles leek stuk te moeten. In mijn lyceum was geen raam nog. Er is toen voor honderden miljoene dirhams gesloopt. Denk je nu echt dat Hassan ging toekijken. Hij waarscuwde ons op tv in het darija. Een waarscuwing die je nooit vergeet. Ga hier maar de boel slopen of waar dan ook ter wereld en je zult zien hoe snel in een of ander cel ligt met een paar blauwe ogen.

En nu stellen dat 1984 een op zichzelf staand gegeven was en niet verbonden was met de tientallen jaren van onvrede bij de Marokkaanse burgers. Is zoiets als stellen dat de haat jegens allochtonen/moslims door Wilders stemmers tegelijk kwam met Wilders en er geen sprake was van jarenlange onderbuikgevoelens. Rellen of vernielingen staan nooit los van voorgaande gebeurtenissen. De hele traditie in Marokko van protestzangers, denk maar aan Nass el Giwane etc, kwam zeker ook uit de lucht vallen. Verder moet jij niet ouwehoeren over subsidie, je weet kennelijk niet waar subsidies voor dienen. Burgers betalen belastingen en met die belastingen komt de overheid weer de burgers tegemoet op gebieden waar de vrije markt nadelige effecten heeft. Een subsidie van de overheid is geen liefdadigheid, dat geld is sowieso van de burgers. Verder waren mijn voorouders boeren, zij waren zelfvoorzienend op het gebied van voedsel dus dat Hassan 2 de eitjes voor mijn opa betaalde is klinkklare onzin. Het is gewoon triest om te zien hoe iemand een "eigen schuld dikke bult" argumentatie kan hanteren als het gaat om de groffe mensenrechtenschendingen in 1984. Het is duidelijk dat je in de traditie van Hassan 2 doorgaat van dat een mensenleven, vooral die van een Marokkaan, geen ene reet waard is.


Citeer
Jou probleem is dat je teveel een westerse bril op hebt voor niet-weterse problemen in niet-westerse landen. Je neemt het westen 2008 als maatstaf voor Marokko 30 jaar geleden. Daardoor kom je wel fatsoenlijk over als een mensenrechten respecterende westerling maar veel oog voor realiteit heb je niet. Hoe dan ook. Ik zit hier op een Amazigh site en je hoort hier te kankeren op de koning zoals je hoort te kankeren op de Islam bij het forum van Elsevier bijvoorbeeld. Het gaat je goed. Hassan II heeft een vet leven gehad en het zou aan zijn ... roesten wat jij nog vindt van zijn bestuur. Een de Marokkanen back home zijn allang bezig met het nieuwe Marokko van M6. Dus jank maar door. Salem.
Mijn probleem? Ga toch knikkeren joh dr Phill wannabee. Er bestaat niet iets als een westerse bril als het gaat om de waarde van een mensenleven. Een mensenleven behoort toe aan Allah en niet aan een despoot van een leider. Dat jij dit westers noemt is toch echt jouw probleem. Welk mens met een gezond verstand kan nou stellen dat het normaal is dat een mensenleven 30 jaar geleden geen reet waard is. Hoe kun je dat in godsnaam rechtvaardigen? Gewoon als menszijnde in dit geval, los van waar je vandaan komt. Het is voor mij in ieder geval erg duidelijk geworden, met een onmens als jij valt er niet te discusseren.  Ga maar lekker verder met het verheerlijken van moordenaars.

Maghribi hor

Said:

Ik verheerlijk niemand. Hassan II's  slechte daden keur ik af en zijn goede daden keur ik goed. ik probeerde te zeggen dat de Jaren van Lood verkeerd waren maar dat er in die jaren ook veel goede minder in het oog springende dingen zijn gedaan. Er zijn fouten gemaakt. En er zijn fouten hersteld. Soms door hemzelf en soms door zijn zoon. Zo gaan die dingen.

Ik kijk van geval tot geval en gooi niet alles op een hoop. Het is eerder jij die de man demoniseert. In jou ogen heeft ie helemaal niets goeds gedaan.  Je hebt het over zijn meesters en al die andere onzin die je op gen enkele manier kunt hardmaken. Als dat is wat jij geloven wil, dan is dat je goed recht.
Ik ben anders wel onder de indruk van je vuilbekkerij. Je wordt steeds grover in de mond. Je scheldt er gewoon op los. Ik voel mij niet aangesproken en ik ga mij niet verlagen tot gescheld LPF-stijl.

Dit wil ik je nog wel toevoegen: bezzef alik el malik dyelna a shelh.

Lezer

Rah Rifi machi Shel7 a la3rubi.

Botermes

#138
Citaat van: Maghribi hor op 20/01/2008 om 06:46:58
Dit wil ik je nog wel toevoegen: bezzef alik el malik dyelna a shelh.
Durf je het niet in het Nederlands te schrijven ? Hij schrijft vrij vertaald " het is je te hoog gegrepen om onze koning te bekritiseren, berbertje"

Izwan

Citaat van: Maghribi hor op 19/01/2008 om 19:18:19
Aan Izwan:

Je stelt zoveel vragen en komt met zoveel eigen antwooden die je voor geen meter kunt bewijzen. Je roept maar wat over meesters enzo.. Het is duidelijk dat jou kennis van je vaderland tekortschiet.

Kom dan met je kennis die mijn beweringen kunnen ontkrachten.

Citaat van: Maghribi hor op 19/01/2008 om 19:18:19
Marokko heeft al heel lang een koningshuis: de Alaouiten regeren al 350 jaar. Wel eens van Moulay Ismail gehoord die Meknes liet bouwen?

Bedoel jij die Ismail die leger elbochary uit Senegal had gehaald om Imazighen onder zijn duim te kregen. Het heeft eeuwen voor Imazighen geduurd en veel bloed gekost om die zwart leger uit te schakelen.
Inderdaad, Ismael heeft Meknes gebouwd inclusief zijn beroemde ondergrondgevangenis waar hij de bevolking martelde en vervolgens daar liet verrotten.
Vertel me wat hebben die Alaouiten voor Marokko gedaan?
De bevolking moest zich eeuwen tegen de aanval van christenen verdedigd terwijl de Alaouiten Sultaan´s in het geheim en later in het openlijk de vijanden ondersteunden om hen volk af te breken.
Sultan Havid is gefaald om de laatste opstand van zijn bevolking te onderdrukken. Zijn leger inclusief zijn bewakers hebben hem in de steek gelaten. Op dat moment heeft hij Marokko aan Fransen verkocht/verhuurd om zijn leven te reden (hoe kan iemand iets verkopen/verhuren die hij niet in bezet had?).
Alaouiten zijn naar Frankrijk gegaan om daar een bourgeois leven te leiden terwijl zijn bevolking door kolonisten werden uitgezogen. Sterker nog, Alaouiten ondersteunden de kolonialen om het Marokkaanse volk uit te roeien: denk bijvoorbeeld aan zijn ondersteuning aan fransen in Arifoorlog waar ze  gifgassen hebben gebruikt. 
In de periode dat Mohammed 5 uit zijn functie is gezet (verbanning), is hij door de echte Mohammed 6 vervangen. Officiële is toen het protocol dat Hafid met Fransen had gesloten, niet meer geldig.
In het protocol van 1956 (schijn onafhankelijkheid) was ook niet de bedoeling dat de koning de absolute macht zou krijgen. De koning zou samen met de politiek partijen moeten regeren. Ze moesten toen Arif vernielen omdat irriffiyen voor hen eigen rechten opkwamen. Je idool Hassan II  heeft op een illegale manier en met geweld de absolute macht naar zich getrokken.


P.S. Sultaan´s waren geen koningen.

Citaat van: Maghribi hor op 19/01/2008 om 19:18:19
Je lijkt vooral heel kwaad. Je gaat niet in mijn antwoorden zoals die over 1984. Maar bovenal wil ik dit zeggen:  als we met termen als "tazzz" gaan praten, dan praat ik liever niet. Ik vIND fatsoen in een discussie niet onbelangrijk. Ik houd ermee op.
Jij lijkt vooral heel blij.
1984 heb ik live en actief meegemaakt.
Deze opstand is in Alhoceima begonnen en later heeft zich in geheel land verspreid. De echte aanleiding in Alhoceima was de geruchten dat er een Amerikaans oorlogschip op de kust van Alhoceima zou komen oefenen of vestigen.
Het echte brood opstand die in Casablanca plaats heeft gevonden was in 1965. Er vielen toen ook veel doden. Trouwens, Hassan II had in 1984 (wegens staat schulden) geen macht meer om een Marokkaanse begroting te maken. Zijn meesters die hadden besloten om voedsel prijzen te verhogen.
Ik vind je minachtig opmerking over Marokkaans volk erger dan het woord tazzz.

Citaat van: Maghribi hor op 19/01/2008 om 19:18:19
Doe me jezelf een lol: blijf weg uit Marokko als het daar zo slecht is en de koning zo verrot. Assimileer met de Nederlanders en mischien mag je op een dag een van ze zijn. Thalla al Kwawa.
Ik blijf niet uit Marokko weg. Ik zal insa allah (leven of dood) terugkeren. Ik zal nooit de grond van mijn voorouders vrijwillig aan dieven geven of verkopen.


MBTiza

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 16:10:40
En nog dit Said:

"Lekker islamitisch zeg.... Marokko is toch een islamitisch land, Allah Alwatan Almalik. Of is de islam in dit geval overbodig volgens jou? In de islam is het voorzover ik weet de bedoeling dat een koning of leider er voor het volk is en niet andersom. Is Hassan2 vanuit islamitisch perspectief volgens jou nog steeds een "goede" koning?"

Of Hassan II vanuit Islamitisch perspectief een goed vorst was? Dan zou ik eerst de koran erop moeten naslaan en kijken aan welke voorwaarden hij dient voldoen om volgens Allah een goed leider te heten. Dat oordeel kan beter gegeven worden door el Oelama (rechtsgeleerden) die de juiste kennis hebben van de koran op dit punt en weten met welke factoren ze rekening dienen te houden. Bovendien is deze vraag niet relevant voor mij. Ik ga daar niet over want Allah zal uiteindelijk op de Dag des Oordeels beoordelen of Hassan II islamitisch gezien een goede leider/mens/vader/medemens enz.. was. Het is tussen hem en zijn God plachten wij Marokkanen te zeggen. Adieu mon ami.

Die Hassan II noemde zich Amir el Moeminien.....en werd hierom enorm bekritiseerd door oa Sheikh El Kesjk, hij vroeg hem destijds als jij jezelf Amir el Moeminien noemt,  wat zijn Omar Ibnu Alkhattab etc. dan? Het antwoord van Hassan II was een uitnodiging naar Marokko, waarop El Kesjk zei: jij bent de leerling, de leerling bezoekt de leraar en niet andersom.




MBTiza

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 16:55:46


Wat Hassan heeft gedaan in de Rif was fout. De Riffijnen hadden op hun beurt niet moeten dreigen met geweld hun onafhankelijkheid op te eisen.


Zij hebben nimmer nooit de onafhankelijkheid opgeeist, de reden dat zij in opstand kwamen is omdat alle lokale bestuurders werden vervangen door jonge Arabischsprekende Istiqlalpartijfunctionarissen. Op de markten werden zij aangevallen omdat zij daaro met hun Arabische propaganda kwamen en zich voortdeden als degene die Marokko hebben bevrijd van de kolonisators dit terwijl het bervijdingsleger opgericht was in de Rif en de eerste Franse posten (Bordh en Bouzineb in Ighzinnayenland) ook door de Riffijnen werden aangevallen.

Bades

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 14:45:23
Citaat van: Azghar op 18/01/2008 om 14:24:07
ik ben gek op feestelijkheden!!

ik kijk uit naar de viering van 10 jaar na zijn overlijden! belooft een waar spectakel te worden!!!!

Als je echt lef hebt, dan vier je dat bij zijn graf en niet hier verborgen achter de grenzen van Europa, veilig thuis zonder dat iemand je ziet. Dat doen alleen lafaards. De Koning was geen lafaard, maar een stand up guy. Jij zou niet eens een half procent voor elkaar hebben gekregen van wat hij voor elkaar kreeg. Je hebt altijd in de het rijke Nederland gewoond en nog ben je voorlopig mislukt. Dat je de dood van een ander moet vieren die je nooit iets direct  msdaan heeft in ronduit zielig. Dankzij hem woon jij in Nederland en niet op berg heppelupup in de Rif zoals je neefjes.

nooit iets direct misdaan heeft? wat is direct voor jou? ben jij soms één van die jongetjes die hij bezocht? dat zou inderdaad wel direct zijn.

Maghribi hor

nooit iets direct misdaan heeft? wat is direct voor jou? ben jij soms één van die jongetjes die hij bezocht? dat zou inderdaad wel direct zijn.
Citeer

Wat jammer dat je het fatsoen niet hebt om bij argumenten te blijven. Uit onmacht mij en de koning dan maar anoniem beledigen. If you can't stand the heat, then stay out of the kitchen.
Heel typerend voor je, nu het je aan argumenten ontbreekt maar te geen schelden. Kan ik ook. Ik zou van alles kunnen verzinnen, zoals jij. Maar da's benepen mijn niveau.

Maghribi hor

Citaat van: Lezer op 20/01/2008 om 14:42:17
Rah Rifi machi Shel7 a la3rubi.

Allemaal één pot nat.

Maghribi hor

Citaat van: allasian op 20/01/2008 om 15:41:25
Citaat van: Maghribi hor op 20/01/2008 om 06:46:58
Dit wil ik je nog wel toevoegen: bezzef alik el malik dyelna a shelh.
Durf je het niet in het Nederlands te schrijven ? Hij schrijft vrij vertaald " het is je te hoog gegrepen om onze koning te bekritiseren, berbertje"

Ik durf alles, maar soms geef ik de voorkeur aan mijn eigen taal, al was het maar omdat ik daarmee mijn punt duidelijker maak en het beter bekt.

Botermes

#146
Citaat van: Maghribi hor op 22/01/2008 om 11:16:32Ik durf alles, maar soms geef ik de voorkeur aan mijn eigen taal, al was het maar omdat ik daarmee mijn punt duidelijker maak en het beter bekt.
Het was maar omdat je met die taal je superioriteitsgevoelens beter kunt uitdrukken. In het Nederlands zou het lullig staan.

Maghribi hor

Citaat van: allasian op 22/01/2008 om 17:57:11
Citaat van: Maghribi hor op 22/01/2008 om 11:16:32Ik durf alles, maar soms geef ik de voorkeur aan mijn eigen taal, al was het maar omdat ik daarmee mijn punt duidelijker maak en het beter bekt.
Het was maar omdat je met die taal je superioriteitsgevoelens beter kunt uitdrukken. In het Nederlands zou het lullig staan.

Het is volgens mij niet ik die lijdt aan superioriteitsgevoelens/complex maar jij die lijdt aan een minderwaardigheidscomplex. Hoezo zou de Darija superioriteit opleveren als de aangesprokene het niet als een superieure taal beschouwt? Bovendien kan ik met beide talen (en nog meer) uitstekend uit de voeten. En zou dus mijn vermeende "superioriteit"in elk van deze talen kunnen onderstrepen, daar heb ik de darija niet voor nodig. Het bekt gewoon lekker en je maakt je punt heel duidelijk, da's alles.

Doe jezelf een plezier en kom eens uit je slachtofferrol, dat meen ik.

Lezer


Maghribi hor

Citaat van: Lezer op 24/01/2008 om 11:25:15
Citaat van: Maghribi hor op 22/01/2008 om 11:15:17

Allemaal één pot nat.
Kayna a la3rubi.

Ik ben inderdaad een 3roubie. Niets mis met een boerenachtergrond wat mij betreft. Als je maar ver genoeg teruggaat zijn iedereens voorouders boeren geweest. Ben trots op mijn 3roubia. Ik kom er graag. Wat zal ik jou noemen: jebli bou Qoefa? Of heb je liever Riffie dezeb? Kies zelf maar.