herdenking Hassan II

Gestart door Amezian, 29/05/2004 om 14:31:51

Dora

in de tijd van rasoul sws had je ook koningen, denk aan de bekende ethiopische koning Negus. er zijn er meerdere maar ken de namen niet allemaal uit mijn hoofd.

Sa3ieD

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 17:22:44
Said:
Je zegt: "Wel grappig dat je over mensenrechten begint in een topic over Hassan 2. Wie hou jij hier voor de gek?"

Ik verdedig zijn menserechten beleid ook niet. Ik vind wel dat hij heeft laten zien hoe het niet moet op dat punt. Maar om hem daarom af te schrijven als koning gaat mij veel te ver als je ziet wat hij allemaal bereikt heeft sinds 1962.
De opdracht van het neerslaan van de Rif kwam van M5, hij was de koning van dat monent. We waren nog maar net onafhankelijk en niemand ging de chaos gebruiken om onafhankelijkheid te eisen de Riffijnen dreigden met geweld (ze voelden zich sterk met Abd El Krim el Khatabi) en dachten dat ze het Paleis wel even zouden bedreigen. Ze hebben daarmee de duistere kant van M5, Hassan II en Oufkier onderschat. Maar Marokko moet verder en niet blijven hangen in oude gebeurtenissen van een halver eeuw geleden. Hassan was overigens nog jong in die tijd en hij heeft het nooit meer overgedaan. Ook vorsten maken fouten.


Jij zei:

CiteerHet gaat vaak niet om de vorm maar het resultaat. Hoe ie het doet moet ie zelf weten als ie maar op fasoenlijke wijze (zonder mensnrechtenschendingen) en binnen een redelijk termijn besluiten neemt en resultaten boekt voor het land.

Mensenrechten als voorwaarde voor een fatsoenlijke wijze van regeren.... Als mensenrechten letterlijk aan de hoogste boom zijn gehangen kun je toch niet spreken van fatsoenlijk bestuur. Je argumentatie is dus scheef, je spreekt jezelf telkens tegen. Zoals Inuit zei, doe aub geen moeite om zijn daden goed te praten... Verder maak jij er een berberkwestie van terwijl dat niet enkel het geval is. In de rest van Marokko werd er net zo goed onrecht gepleegd door Hassan 2. Wij waren niet de enigen die problemen hadden met hem, de landelijke demonstraties in 1984 zijn hier een goed voorbeeld van. Wat Marokko een maakte was hun haat tegen hassan 2 en het onrecht wat iedereen is aangedaan. Achteraf is het makkelijk om zijn daden goed te praten maar vertel jij dat maar aan de moeders wiens zonen of mannen vermoord zijn.... Goed bestuur gaat niet alleen om het totale plaatje maar ook om de kleine dingen. In dit geval zijn het niet eens kleine dingen, een afgenomen leven is er al eentje teveel.

Inuit

Citaat van: Idir op 18/01/2008 om 17:23:06
Daar hoef je er niet bij geweest te zijn om te weten dat het vroeger er anders aan toe ging lijkt me.
ik heb ook niet gezegd dat het er vroeger hetzelfde als nu aan toe ging, ik vind het alleen apart dat iemand denkt dat leiden in vroegere tijden geen economisch danwel democratisch (een methode waarop beslissingen worden genomen) ascpect kende. that's all.

Lezer

"in een bepaald opzicht verloop de integratie van berbers makkelijker dan niet van Turken, omdat de loyaliteit van de laatsten aan het thuisland veel sterker is. Turken zullen niet gauw iets slechts over hun land zeggen (laat staan een genocide erkennen). Ze zullen het zo niet zeggen, maar berbers hebben schijt aan Arabisch Marokko. Ze hebben ons veel liever. "

Geciteerd van een rechtse site!

Inuit

Citaat van: Lezer op 18/01/2008 om 17:36:49
"in een bepaald opzicht verloop de integratie van berbers makkelijker dan niet van Turken, omdat de loyaliteit van de laatsten aan het thuisland veel sterker is. Turken zullen niet gauw iets slechts over hun land zeggen (laat staan een genocide erkennen). Ze zullen het zo niet zeggen, maar berbers hebben schijt aan Arabisch Marokko. Ze hebben ons veel liever. "

Geciteerd van een rechtse site!
hooray........een schouderklopje van Arier is waar ik altijd al naar streefde.

Lezer

Dat is geen schouderklopje. Van hem mag je de hel in. Maar er zit daar een werkelijkheid in. Denk maar aan Melilla-Marokko-Spanje!.

Izouran

#126
ff tussendoor

De Israëlische vrouw Hedva Selaa (53) beweert de dochter te zijn van Koning Hassan II.

http://www.emarrakech.info/Scoop-La-fille-israelienne-de-Hassan-II_a5691.html   

Inuit

Citaat van: Lezer op 18/01/2008 om 17:43:52
Dat is geen schouderklopje. Van hem mag je de hel in. Maar er zit daar een werkelijkheid in. Denk maar aan Melilla-Marokko-Spanje!.
oh toch niet....shit te vroeg gejuigd

Lezer

Citaat van: Inuit op 18/01/2008 om 17:53:16
Citaat van: Lezer op 18/01/2008 om 17:43:52
Dat is geen schouderklopje. Van hem mag je de hel in. Maar er zit daar een werkelijkheid in. Denk maar aan Melilla-Marokko-Spanje!.
oh toch niet....shit te vroeg gejuigd
Helaas, je hebt te vroeg gejuicht.

Sa3ieD

#129
Citaat van: Lezer op 18/01/2008 om 17:43:52
Dat is geen schouderklopje. Van hem mag je de hel in. Maar er zit daar een werkelijkheid in. Denk maar aan Melilla-Marokko-Spanje!.

Tuurlijk zit daar geen werkelijkheid in. Zomaar worden economische zaken verward met etnische zaken. Is toch logisch dat iemand liever Spanje heeft in Melilla dan Marokko. Mensen zijn er afhankelijk van voor hun broodwinning. Persoonlijk ken ik niemand die wil dat Melilla en Ceutra teruggaan naar Marokko. Als Ceuta en Melilla ergens in een Arabisch gebied lagen (voor zover die er zijn) zou de bevolking daar net zo goed pro Spanje zijn. Met de Rif oorlog vochten de Riffijnen toch tegen de Spanjaarden....Als wij zo dol waren op westerlingen hadden we ze wel met rust gelaten en lieten we ons overheersen.

Maghribi hor

Mensenrechten als voorwaarde voor een fatsoenlijke wijze van regeren.... Als mensenrechten letterlijk aan de hoogste boom zijn gehangen kun je toch niet spreken van fatsoenlijk bestuur. Je argumentatie is dus scheef, je spreekt jezelf telkens tegen. Zoals Inuit zei, doe aub geen moeite om zijn daden goed te praten... Verder maak jij er een berberkwestie van terwijl dat niet enkel het geval is. In de rest van Marokko werd er net zo goed onrecht gepleegd door Hassan 2. Wij waren niet de enigen die problemen hadden met hem, de landelijke demonstraties in 1984 zijn hier een goed voorbeeld van. Wat Marokko een maakte was hun haat tegen hassan 2 en het onrecht wat iedereen is aangedaan. Achteraf is het makkelijk om zijn daden goed te praten maar vertel jij dat maar aan de moeders wiens zonen of mannen vermoord zijn.... Goed bestuur gaat niet alleen om het totale plaatje maar ook om de kleine dingen. In dit geval zijn het niet eens kleine dingen, een afgenomen leven is er al eentje teveel.
Citeer

Je legt mij woorden in de mond kerel. Ik heb bijv. nergens beweerd dat zijn manier van regeren altijd fatsoenlijk is geweest. Wel goed lezen kerel. Er was onrecht door zijn bestuur er is ook onrecht ongedaan gemaakt door hem (maar dat weet jij natuurlijk weer niet). Voor jou is de man de duivel punt uit. Ook goed. Ik probeer je niet te overtuigen man, want eerlijk gezegd: het kan mij geen ene moer schelen wat jij van hem vindt. Dat jij hem haat is lullig voor je. Beterschap zou ik zeggen.
Over 1984 gesproken: ik was erbij in Rabat. Het ging om de prijzen van brood en bakolie. Die stegen omdat Spanje toetrad tot de EG en wij niet meer vanzelfsprekend onze producten konden verkopen aan Europa. De regering kon graan en olie niet langer subsiedieeren (ja Hassan susiedieerde je grootvaders ontbijt brood en gebakken eitje) vanwege minder inkomsten. Eerst gingen de moeders klagen, toen de studenten en scholieren zoals ik maar daarna gingen ook straatjongens vandalisme aan de dag leggen. Er is toen een chaos uitgebroken en alles leek stuk te moeten. In mijn lyceum was geen raam nog. Er is toen voor honderden miljoene dirhams gesloopt. Denk je nu echt dat Hassan ging toekijken. Hij waarscuwde ons op tv in het darija. Een waarscuwing die je nooit vergeet. Ga hier maar de boel slopen of waar dan ook ter wereld en je zult zien hoe snel in een of ander cel ligt met een paar blauwe ogen.
Jou probleem is dat je teveel een westerse bril op hebt voor niet-weterse problemen in niet-westerse landen. Je neemt het westen 2008 als maatstaf voor Marokko 30 jaar geleden. Daardoor kom je wel fatsoenlijk over als een mensenrechten respecterende westerling maar veel oog voor realiteit heb je niet. Hoe dan ook. Ik zit hier op een Amazigh site en je hoort hier te kankeren op de koning zoals je hoort te kankeren op de Islam bij het forum van Elsevier bijvoorbeeld. Het gaat je goed. Hassan II heeft een vet leven gehad en het zou aan zijn ... roesten wat jij nog vindt van zijn bestuur. Een de Marokkanen back home zijn allang bezig met het nieuwe Marokko van M6. Dus jank maar door. Salem.

Kahina

Citeer
Met die Tsbih telde hij de arme zielen die hij in Tazmamart had laten stoppen...

Nee, je moet weten dat de koning in een bepaald keurslijf wordt geduwd.Hij heeft de titel van Amir al-Moeminien en moet zich als zodanig gedragen.Bij religieuze gelegenheden moet hij zich uitdossen in de witte kobboe en rode fez, of hij nou dat wil of niet.Want het protocol verlangt dat van hem.

Dat van die herdenking: de koning viert ook zijn verjaardag op een uitgebreide manier.Dat kun je ook niet echt Islamitisch noemen.
Citeer

Nou dit klopt niet helemaal hoor, eigenlijk klopt het helemaal niet. Hij is namelijk de regisseur en auteur van die zogenaamde protocol. Hij heeft de eerste grondwet in Marokko in elkaar geflansert. Dus van dwang is geen sprake geweest, wel van hypocricie maar dat is een ander verhaal.

Izwan

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 13:57:11
Mensen,

Hassan II was wel onze koning ja! Hij heeft fouten gemaakt, maar welk leider niet. Hij had in ieder geval het lef om zijn fouten te herstellen. 
Welke fouten heeft hij hersteld?

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 13:57:11
Hij was streng. Maar kijk eens naar Europa waar ze moord en brand roepen vanwege nog geen 2 miljoen Marokkanen. Hij was verantwoordelijk voor 30 miljoen lastige Marokkanen.
Tazzz, Marokkanen zijn lastig en het is hen verdienste loon om een dictatuur te hebben. De enige verantwoordelijkheid die Hassan II had is de belangen van zijn meester (´ex´ kolonialen), van zijn familie en van zijn vrienden te behartigen. Helaas dat het altijd ten kosten van de belangen van zijn eigen volk was/is.

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 13:57:11
Toen hij de troon besteeg, was Marokko nog maar 5,5 jaar onafhankelijk (exclusief de Sahara, en andere kleine delen van het land zoals Safi enz..) Hij kreeg het land met een leeg schatkist en voornamelijk analfabeet, een chaotisch leger en bestuursappparaat enz..

Bedoel jij toen hij de troon heeft veroverd: Hij had geen recht om de troon te bestijgen, want het koningshuis van marokko is een product van de kolonialen die tegen de wil van het volk was.
De chaos en het bestuurapparaat problemen was zijn verantwoordelijk inclusief zijn landhangers. Ze waren meer in strijd met elkaar over wie het groot corrupt moest worden in plaats van het belang van dat land en haar volk.
Het analfabete verhaal is gewoon een excuus die tot en met heden wordt gebruikt. Merkwaardig is dat afgelopen 50 jaar het analfabete probleem alleen maar toegenomen. 


Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 13:57:11
Daar moest hij een modern Marokko van zien te maken.
Wat is modern Marokko?
Van wie moest hij een modern Marokko maken?
Wie is van die Modern Marokko beter geworden?
Wilde zijn analfabeet volk modern worden?
Kunt zijn analfabeet volk ook modern worden?

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 13:57:11
De Amazigh taal is nooit verboden geweest, het werd alleen niet gedoceerd op school. In mijn tijd, de jaren 80 in Marokko, hadden we een tekort aan leraren, dan ga je niet een regionale taal doceren maar zorg voor docenten voor belangrijkere vakken. In Marokko toen werd wiskunde als het meest belangrijke vak beschouwd.
Natuurlijk was het Tamzight taal verboden in alle organisaties die door de overheid werd gesubsidieerd plus alle grote bedrijven (koninklijke-, buitenlandse- en zijn vrienden bedrijven). Tot en met vandaag is Tamazight overboden. Iemand die alleen tamazight praat en geen tolk meeneemt kan hij met geen enkel overheid apparaat communiceren vooral buiten zijn geboorte streek. Hij heeft geen enkele kans om werk bij grote bedrijven te vinden, laat staan een carrier maken. Terwijl mensen die franse- of Arabische taal beheersen kunnen in gehele Marokko met de overheid en bedrijven communiceren/carrier maken.
Je probeert een leuk verhaal over Marokkaans onderwijs te houden, maar de werkelijkheid is dat de overgrote meerderheid van Marokkanen MOESTEN Franse- en arabische taal leren. Hun moeder taal was in de klas verboden. Het eind resultaat van het beleid is: Overschot aan de hoogopgeleid werklozen en de vervreemding.
Zelfs mensen die goed in wiskunde waren staan tot en met heden dagelijkse in rabat te demonstreren omdat ze niets te doen hebben. 

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 13:57:11
Verder heeft Hassan II tientallen waterdammen laten bouwen (wij die aardrijkskunde hebben gehad daar kenden ze bij naam en toenaam), de Sahara teruggevorderd. Geld speelt geen rol als het gaat om de eenheid van je Vaderland.


Werkelijkheid is dat die waterdammen voor eigen belang en die van zijn handlanger gebouwd: De kolonisten hadden de beste Marokkaanse landbouwgrond met geweld veroverd. Na de schijn onafhankelijkheid is deze grond in de handen van de koning en zijn handlanger terecht gekomen. Ze hebben het land nooit aan de eigenaar teruggegeven (diefstal). Hassan II investeerde veel overheidsgeld aan de projecten die zijn bedrijven en die van zijn handlanger rijker maakten.
In zijn periode was de Marokkaanse economie op de landbouw gebaseerd. Er werd te veel overheid geld aan de landbouw besteed. Het eind resultaat is dat de meeste boeren niet meer met boeven (groot landbouw bezetters) konden concurreren. Ze moesten naar de krotten van groot steden- of naar het buitenland vluchten terwijl de boeven alleen maar rijker zijn geworden. Hoe is het mogelijk?
Sahara is nog niet teruggevorderd, maar ze kwam in de handen van binnenlandse- en buitenlandse maffia terecht.
Sahara is rijk aan de grondstoffen, maar ze wordt leeggeroofd door deze maffia terwijl de eigenaars alle decennia´s lang in de woestijnkampen als vluchtelingen moeten overleven.
Alles gaat om geld en niemand geeft iets om Marokko, zelf de koning.

Citaat van: Maghribi hor op 18/01/2008 om 13:57:11
Zijn buitenlandbeleid werd gekenmerkt door intelligentie beslissingen en topdiplomatie
Smet zijn de verdwijningen van onschuldige burgers (niet de militairen van de beide coups, die hebben gekregen wat ze verdienden. Dan moet je Hassan en zijn kinderen maar niet proberen te vermoorden) die nooit meer terug zullen keren. Lah ey rhemhoum kemlielien en Hassan erbij. Hij was al bij al een goede koning en ik ben trots op hem. Lay ey rahmo.
Hij had geen buitenlandse politiek. Hij doet wat zijn meesters van hem verwachten. Verder was hij een pure dictatuur en een groot corrupt. Van me mag hij van de Marokkaanse geschiedenis afwissen. 


Maghribi hor

Aan Izwan:

Je stelt zoveel vragen en komt met zoveel eigen antwooden die je voor geen meter kunt bewijzen. Je roept maar wat over meesters enzo.. Het is duidelijk dat jou kennis van je vaderland tekortschiet.
Marokko heeft al heel lang een koningshuis: de Alaouiten regeren al 350 jaar. Wel eens van Moulay Ismail gehoord die Meknes liet bouwen?
Je lijkt vooral heel kwaad. Je gaat niet in mijn antwoorden zoals die over 1984. Maar bovenal wil ik dit zeggen:  als we met termen als "tazzz" gaan praten, dan praat ik liever niet. Ik vIND fatsoen in een discussie niet onbelangrijk. Ik houd ermee op. Doe me jezelf een lol: blijf weg uit Marokko als het daar zo slecht is en de koning zo verrot. Assimileer met de Nederlanders en mischien mag je op een dag een van ze zijn. Thalla al Kwawa.

Hadou

Citaat van: Izouran op 18/01/2008 om 17:50:12
ff tussendoor

De Israëlische vrouw Hedva Selaa (53) beweert de dochter te zijn van Koning Hassan II.

http://www.emarrakech.info/Scoop-La-fille-israelienne-de-Hassan-II_a5691.html   


ze lijkt als 2 druppels water op hem.

Overigens wordt ook beweerd dat H2 niet de echte zoon is van M5.
vader en zoon lijken helemaal niet op elkaar.