Dubbele nationaliteit

Gestart door Tamaynut, 22/05/2004 om 19:31:53

Tamaynut

Dubbele nationaliteit

Het Nederlandse kabinet wil af van het dubbele paspoort voor derde generatie - allochtonen.
Volgens Nederland kan de dubbele nationaliteit, die met name Turken en Marokkanen hebben, de integratie van deze groep tegenwerken.
Tot nu toe zorgt een of andere wet in Marokko ervoor dat de Marokkaan geen afstand kan nemen van zijn Marokkaanse nationaliteit, maar Nederland wil dit met Marokko gaan bespreken en tot een oplossing komen, zodat ook de Marokkanen straks of alleen de Nederlandse of alleen de Marokkaanse nationaliteit in combinatie met een verblijfsvergunning voor onbepaalde of bepaalde tijd zullen hebben.

Stel, Nederland voert bovenstaande echt door; zou je dan handelen zoals de stelling?

De stelling is:
Ik leef in Nederland en dus kies ik voor de Nederlandse nationaliteit.
 
 
 

 
 
 

Samariaan

Mee eens, en mensen zouden een eed moeten afleggen dat ze zich als goede burgers zullen gedragen.

Maar er zitten wel veel haken en ogen aan, zoals bijvoorbeeld met scheidingen, waarbij er onder Marokkaans recht wordt getrouwd en er in principe alleen onder Marokkaans recht kan worden gescheiden. En wanneer bijvoorbeeld mensen op oudere leeftijd willen terugkeren. Dit zou goed moeten worden geregeld.

Tamaynut

#2

CiteerMee eens, en mensen zouden een eed moeten afleggen dat ze zich als goede burgers zullen gedragen.

Maar er zitten wel veel haken en ogen aan, zoals bijvoorbeeld met scheidingen, waarbij er onder Marokkaans recht wordt getrouwd en er in principe alleen onder Marokkaans recht kan worden gescheiden. En wanneer bijvoorbeeld mensen op oudere leeftijd willen terugkeren. Dit zou goed moeten worden geregeld.

Tegenwoordig kun je alleen voor Marokkaans recht trouwen, als je voor het Nederlands recht trouwt.
En anders krijg je geen huwelijkscontract mee bij het Marokkaanse consulaat in Nederland. Hoe de huwelijken straks geregeld worden? Ik zou het niet weten.
Alleen een Marokkaans huwelijk kent veel nadelen. Ondanks de herziening van de Mudawanna.

We hebben het over derde generatie - allochtonen, dus dat kunnen eventueel jij en ik zijn of onze kinderen.
De kans is klein dat de kinderen terug willen naar Marokko. Immers hebben ze daar een band mee? Dus of ze daardoor eerder voor een Marokkaans paspoort kiezen? Denk het niet.

Tama


CiteerTegenwoordig kun je alleen voor Marokkaans recht trouwen, als je voor het Nederlands recht trouwt.
En anders krijg je geen huwelijkscontract mee bij het Marokkaanse consulaat in Nederland. Hoe de huwelijken straks geregeld worden? Ik zou het niet weten.
Alleen een Marokkaans huwelijk kent veel nadelen. Ondanks de herziening van de Mudawanna.

We hebben het over derde generatie - allochtonen, dus dat kunnen eventueel jij en ik zijn of onze kinderen.
De kans is klein dat de kinderen terug willen naar Marokko. Immers hebben ze daar een band mee? Dus of ze daardoor eerder voor een Marokkaans paspoort kiezen? Denk het niet.

Tama

Er is net een nieuwe rijkswet ingevoerd en het lijkt mij daarom onwaarschijnlijk dat Marokkanen en Turken binnen nu en 5 jaar een keus moeten maken tussen burger zijn of staatseigendom van een dictatuur met een theatraal parlement en yetskieende koning met onaflosbare schulden bij de wereldbank.

En voor de marokkaanse vrouw zou het een prachtige ontwikkeling zijn als zij niet meer afhankelijk is van een stinkende rechtelijkemacht in een land dat onder curatele staat van woestijnratten en strontvliegen!

Tamaynut

#5

CiteerEr is net een nieuwe rijkswet ingevoerd en het lijkt mij daarom onwaarschijnlijk dat Marokkanen en Turken binnen nu en 5 jaar een keus moeten maken tussen burger zijn of staatseigendom van een dictatuur met een theatraal parlement en yetskieende koning met onaflosbare schulden bij de wereldbank.

Ookal is er sindskort een nieuwe rijkswet, er kan zo weer een nieuwe wet worden aangenomen.
Ondanks de vele voordelen die een Nederlands paspoort een Marokkaan kan verschaffen en de vele nadelen die een Marokkaans paspoort kent, zal het voor veel Marokkanen een moeilijke overweging zijn.

CiteerEn voor de marokkaanse vrouw zou het een prachtige ontwikkeling zijn als zij niet meer afhankelijk is van een stinkende rechtelijkemacht in een land dat onder curatele staat van woestijnratten en strontvliegen!


Helemaal mee eens.

Dora

#6

CiteerTegenwoordig kun je alleen voor Marokkaans recht trouwen, als je voor het Nederlands recht trouwt. volgens mij klopt dit niet hoor..of het moet nog ingaan..
En anders krijg je geen huwelijkscontract mee bij het Marokkaanse consulaat in Nederland. Hoe de huwelijken straks geregeld worden? Ik zou het niet weten.
Alleen een Marokkaans huwelijk kent veel nadelen. Ondanks de herziening van de Mudawanna.

We hebben het over derde generatie - allochtonen, dus dat kunnen eventueel jij en ik zijn of onze kinderen.
De kans is klein dat de kinderen terug willen naar Marokko. Immers hebben ze daar een band mee? Dus of ze daardoor eerder voor een Marokkaans paspoort kiezen? Denk het niet.
mag ik vragen wat eigenlijk volgens jou de voordelen zijn van een nederlandse paspoort?? men vertelde me ooit dat je doormiddel van een "nederlandse" nationaliteit je kans vergroot om aangenomen te worden >> maar wat als ze een achternaam zien die niet de Vries, de Boer luidt??...

daarnaast hebben jullie het over de volgende generatie maar die krijgen toch zoiezo een nederlandse paspoort omdat ze hier geboren zijn??..of heb ik het mis??

Samariaan

Citeermag ik vragen wat eigenlijk volgens jou de voordelen zijn van een nederlandse paspoort?? men vertelde me ooit dat je doormiddel van een "nederlandse" nationaliteit je kans vergroot om aangenomen te worden >> maar wat als ze een achternaam zien die niet de Vries, de Boer luidt??...

daarnaast hebben jullie het over de volgende generatie maar die krijgen toch zoiezo een nederlandse paspoort omdat ze hier geboren zijn??..of heb ik het mis??

dit zijn mijn voordelen;
Geen visa's hoeven aanvragen voor reizen buiten europa en naar Engeland.
Makkelijker Europeese studiebeurzen krijgen.
Makkelijker werken buiten Nederland.


Maar LL goede vraag. Ik geloof dat je altijd aanspraak kan maken op de nationaliteit van het land waarin je bent geboren.

abrid

#8
Zelfs bij de douane hebben ze aparte rijene 1 voor marokkaanse paspoorten en een voor de niet europese paspoorten.

Dora

#9

CiteerZelfs bij de douane hebben ze aparte rijene 1 voor marokkaanse paspoorten en een voor deniet  europese paspoorten.
huh??..sinds wanneer behoort maroc bij europa dan ;)....

abrid

#10
Ik zeg niet dat ze bij europa horen maar dit heb ik echt meegemaakt. Voordat je onder die douane doorgaat(Ceuta) vroeg men pasport maghribi of anders als je anders zei dan wees ie je een andere rij aan dan die vwaar marokkaanse paspoorten heen gaan.

Ik liet me vertekllen dat ze dit doen zodat de toeristen de corruptie niet kunnen zien of zo. Ach ja moeilijk doen ze altijd.

abrid

#11
tik foutje ;)

miss.F.

#12
Ik begrijp zo ie zo niet waarom ze willen dat we moeten kiezen tussen de twee nationaliteiten. Ik vind het belachelijk want het zit de integratie echt niet in de weg. Ik vind het meer een vorm van proberen ons te laten assimileren en dat vind ik alles behalve democratisch

Masja

#13
ik ken zelfs iemand (marokkaan) die met een nederlands paspoort lastig gevallen werd bij de douane en uren vastgehouden
ze vroegen waarom hij zonodig een nederlands paspoort moest, en of marokko dan niet goed genoeg was....
belachelijke houding

Aqsil

CiteerDubbele nationaliteit
 

De stelling is:
Ik leef in Nederland en dus kies ik voor de Nederlandse nationaliteit.

Ik heb twee nationaliteiten en ik wil geen afstand nemen van de Marokkaanse nationaliteit, ondanks dat ik geen Marokkaan voel maar een Amzigh.

Als ik geen Marokkaanse nationaliteit heb, dan heb ik ook geen recht in het land van mijn voooooooooorouders. Waarom zetten we in deze site? Het gaat om mijn rechten in het land van mijn voorouders.

Als ik Marokkaanse nationaliteit heb, dan beschaadig ik geen Nederlander. Dus waarom mag ik geen 2 nationaliteiten hebben?