Marokko het meest democratisch

Gestart door Tama, 03/06/2004 om 14:31:11

Amezian

#15

CiteerMarokko is het meest democratische land in de Arabischer wereld, concludeert het gezaghebbende Britse weekblad The Economist. Terwijl andere landen in de regio geleid worden door vastgeroeste autoritaire staatshoofden, voert de Marokkaanse koning mohammed 5 democratische hervormingen door.

Bron:
internationale samenwerking.




Ben ik wel mee eens.We moeten niet ontkennen dat in de vijf jaar dat Mohammed VI op de troon zit,bepaalde zaken zijn bewerkstelligd.Ik noem hierbij de terugkeer van de bannelingen (Abraham Serfaty,de familie van Ben Barka).Het ontslag van die vreselijke Driss Basri.Een nieuwe familiewet waarin vrouwen meer rechten hebben(hij geeft zelf het voorbeeld door met 1 vrouw te trouwen i.p.v. de harem van Hassan II).
Wat betreft de Tamazight-kwestie: hij heeft in 2001 tijdens een toespraak voor het eerst de woorden'llogha al-amazighaya' gebruikt i.p.v. dialecten.En hij heeft dat IRCAM-instituut opgericht.
Maar we moeten blijven vechten voor democratie,mensenrechten,diversiteit enz.

Amezian

#16

CiteerLaats zag ik ook zo een onderzoek, waar Marokko als het meest democratisch land eruit kwam op CNN.

Het is waar, alleen hebben we nog een lange weg te gaan. twee dagen geleden nog is een journalist tot 6 maandne gevangenis veroordeeld omdat hij over de homoseksualiteit van een minister schreef.

Aan de andeer kant kan je op de officiele site nu de arif en aamzigh vlag zien, terwijl je daarvoor 20 jaar geleden voor 20 jaar d egevangenis in ging.

We moeten druk blijven uitoefnen en voor onze rechten opkomen, dat is d eenige manier om naar een totale democratisch land te gaan, waar iedereen dezelfde rechten geniet, ongeacht sekse, afkomst, religie...
Die minister die van homosexualiteit beschuldigd wordt,is Fathallah Oulalou(minister van financien),maar dat feit kon niet bewezen worden.
Maar verder ben ik het met je eens dat we nog een lange weg te gaan hebben.

Y._Touzani

#17
azul,

Marokko is het enige land die door een groep buitenlandse families wordt gedomineerd(1).

Vroeger was marokko een zeer gevreesde en machtig land...
In almuqaddimah merkte ibn khaldoen op dat landen waar de buitenlanders de dienst uitmaken zijn verdoemd te bezwijken. Ibn khladoen geeft de omayyaden en de abbasiden als voorbeeld. die rijken worden door perzische(iraans) en turks families(islam. dus) vernietigd...

de buitenlanders voelen zich niet verantwoordelijk voor de decadentie van landen die in principe niet de hunne zijn.  hebben de arabieren tegen de franse en spaanse bezetting gevochten? echt niet. Toen zeiden zij: waaarom moeten wij sterven voor een land die wijzelf hebben gecoloniseerd?! na de "onafhankelijkheid" zijn zij aan de macht gekomen in naam van het patriotisme! er viel heel veel uit te buiten..vandaar..

Marokko die volgens de deskundigen heel rijk is verdient meer dan een beetje democratie...de saudiers zijn minder vrij dan de "marokkanen" maar toch is het land onder controle van een typisch saudisch familie(al saud) en de saudiers hoeven niet het vuil werk te doen in europa om te kunnen overleven...

Aqsil

#18

Citeerazul,

Marokko is het enige land die door een groep buitenlandse families wordt gedomineerd(1).
Daar heb je gelijk in!

CiteerIbn khladoen geeft de omayyaden en de abbasiden als voorbeeld. die rijken worden door perzische(iraans) en turks families(islam. dus) vernietigd...
Het leger van Abbasiedfen en Oemayyaden bestond enkele en alleen uit perzen en Tuken, dit heb ik in Marokko geleerd.


Citeerde saudiers zijn minder vrij dan de "marokkanen" maar toch is het land onder controle van een typisch saudisch familie(al saud) en de saudiers hoeven niet het vuil werk te doen in europa om te kunnen overleven...
In Saudie-Arabie werken geen Saoediers. Saoediers werken helemaal niet. Het zijn de buitenlanders die daar werken.

Amezian

#19

Citeerazul,

Marokko is het enige land die door een groep buitenlandse families wordt gedomineerd(1).

Vroeger was marokko een zeer gevreesde en machtig land...
In almuqaddimah merkte ibn khaldoen op dat landen waar de buitenlanders de dienst uitmaken zijn verdoemd te bezwijken. Ibn khladoen geeft de omayyaden en de abbasiden als voorbeeld. die rijken worden door perzische(iraans) en turks families(islam. dus) vernietigd...

de buitenlanders voelen zich niet verantwoordelijk voor de decadentie van landen die in principe niet de hunne zijn.  hebben de arabieren tegen de franse en spaanse bezetting gevochten? echt niet. Toen zeiden zij: waaarom moeten wij sterven voor een land die wijzelf hebben gecoloniseerd?! na de "onafhankelijkheid" zijn zij aan de macht gekomen in naam van het patriotisme! er viel heel veel uit te buiten..vandaar..

Marokko die volgens de deskundigen heel rijk is verdient meer dan een beetje democratie...de saudiers zijn minder vrij dan de "marokkanen" maar toch is het land onder controle van een typisch saudisch familie(al saud) en de saudiers hoeven niet het vuil werk te doen in europa om te kunnen overleven...
Buitenlandse families? Kun je je nader toelichten.Ik dacht juist dat een aantal beperkte Marokkaanse families de dienst uitmaken.De families Benjelloun,Alaoui,Iraki,Bennani,Fassi Fihri enz. zijn in alle maatschappelijke sectoren vertegenwoordigd.

Y._Touzani

#20

CiteerBuitenlandse families? Kun je je nader toelichten.Ik dacht juist dat een aantal beperkte Marokkaanse families de dienst uitmaken.De families Benjelloun,Alaoui,Iraki,Bennani,Fassi Fihri enz. zijn in alle maatschappelijke sectoren vertegenwoordigd.

Azul,

jr heeft een paar families zelf genoemd. en die families zijn of 'shorfa'(saudie-arabie) of andalusiers...

meer weten zie:

Ali Benhaddou, les elites du royaume, essai sur l'organisation de pauvoir au maroc.

Aqsil

#21

CiteerAzul,

jr heeft een paar families zelf genoemd. en die families zijn of 'shorfa'(saudie-arabie) of andalusiers...

meer weten zie:

Ali Benhaddou, les elites du royaume, essai sur l'organisation de pauvoir au maroc.
En de familie van Mohammed 6? ze komen ook uit Saoedie-Arabie.  

Yugurthen

#22

CiteerEn de familie van Mohammed 6? ze komen ook uit Saoedie-Arabie.  


Maar ze hebben ook amazigh bloed of niet

Amezian

#23

CiteerAzul,

jr heeft een paar families zelf genoemd. en die families zijn of 'shorfa'(saudie-arabie) of andalusiers...

meer weten zie:

Ali Benhaddou, les elites du royaume, essai sur l'organisation de pauvoir au maroc.
Volgens mij is die link met Saoedie-Arabie vergezocht maar goed...
Waar is dat boek te verkrijgen? Ben ik wel benieuwd naar!

Y._Touzani

#24
azul,

het boek van A. benhaddou heb ik persoonlijk via internet besteld.

Debouz

#25

CiteerVolgens mij is die link met Saoedie-Arabie vergezocht maar goed...
Waar is dat boek te verkrijgen? Ben ik wel benieuwd naar!

A vous l'honneur à moi la fleur ;-)

http://www.bibliomonde.net/pages/fiche-livre.php3?id_ouvrage=13








Amezian

#26

CiteerA vous l'honneur à moi la fleur ;-)

http://www.bibliomonde.net/pages/fiche-livre.php3?id_ouvrage=13








Merci !

Y._Touzani

CiteerMerci !

Azul,

daarom heb ik vaak deze boek vermeld als bron. een schitterend boek om veel te weten over marokko. in hoofdstuk "les mariages et les affaires" zegt een jongeman: mijn vader regelt alles voor mij: mijn studie maar ook  mijn huwelijk. het is mijn vader die mijn vrouw heeft gekozen. waarom? om de familie tegen de indringers te beschermen"

Denk AUB aan de nep-arabieren die ons vaak ervan beschuldigen dat wij onze meisjes uithuwelijken en onderdrukken. denk vooral aan hun gezeik over casa blabla..rabat ..blabla..
zelfs de dochters en de zonen van de arabische aristocraten in groot steden zijn niet onafhankelijk ..om zichzelf te beschermen natuurlijk. maar wij moeten onze families en volk niet beschermen!! doen wij dat? dan zijn wij streng conservatief. niet open helemaal niet ruimdenkend. dus? de arabieren moeten ingrijpen om onze meisjes/jongeren te bevrijden!!! puur hypocrisie

Amezian

#28

CiteerAzul,

daarom heb ik vaak deze boek vermeld als bron. een schitterend boek om veel te weten over marokko. in hoofdstuk "les mariages et les affaires" zegt een jongeman: mijn vader regelt alles voor mij: mijn studie maar ook  mijn huwelijk. het is mijn vader die mijn vrouw heeft gekozen. waarom? om de familie tegen de indringers te beschermen"

Denk AUB aan de nep-arabieren die ons vaak ervan beschuldigen dat wij onze meisjes uithuwelijken en onderdrukken. denk vooral aan hun gezeik over casa blabla..rabat ..blabla..
zelfs de dochters en de zonen van de arabische aristocraten in groot steden zijn niet onafhankelijk ..om zichzelf te beschermen natuurlijk. maar wij moeten onze families en volk niet beschermen!! doen wij dat? dan zijn wij streng conservatief. niet open helemaal niet ruimdenkend. dus? de arabieren moeten ingrijpen om onze meisjes/jongeren te bevrijden!!! puur hypocrisie
Volgens mij zijn dat 2 dingen:die families willen hun politieke en economische macht behouden en trouwen daarom binnen de familie.

Wat betreft strengheid en conservatief zijn worden wij ook in deze maatschappij daarover aangevallen en het klopt voor een deel ook.Ik noem hierbij een voorbeeld van een man wiens vrouw het huis niet mag verlaten(misschien mag ze wel naar de dokter als ze op sterven ligt.).Men zegt weleens:'een vrouw verlaat 2 keer haar huis:de eerste keer om naar het huis van haar man te gaan en de 2e keer om begraven te worden'.Zo denkt die man ook.Dus dat conservatief zijn klopt wel!