Idir veroorzaakte bijna een diplomatieke rel tussen Marokko en Algerije.

Gestart door abin, 09/07/2004 om 10:50:34

abin

www.abin.nu
Bron: voorpagina Assabah
Een revolutionair lied van de Amazigh wereld ster Idir stond bijna aan de basis van een crisis tussen Marokko en Algerije. In een van zijn de liederen uitte hij scherpe kritiek op het Algerijnse regime en de het Beleid van president Boutflika, voornamelijk over de positie van het Tamazight en Imazighen. De ambassade van Algerije heeft geprotesteerd bij de organisatie. Deze gaf aan dat ze zich niet bemoeide met het programma van de artiesten.
Idir heeft tevens verklaard aan een Spaans tv-station dat hij zich ongemakkelijk voelde om op te treden voor officiële vertegenwoordigers in Noord Afrika, wat hij niet gewend is, onder hun was ook prins Moulay Rachid.
Samen met Izenzaren heeft Idir een geweldige show verzorgd voor de 15000 toeschouwers van het “Timitaz” festival, die spandoeken droegen in het Tifinagh. Zij eisten van de aanwezige minister van cultuur (m. Achaari) de officiële erkenning van het Tamazight.

abin

het oorspronkelijke artikel is hier te lezen:
http://www.assabah.press.ma/

het festival is in Agadir gehouden.

MBTiza


Aghzayfu

Citaat van: abin op 09/07/2004 om 10:50:34
www.abin.nu
Bron: voorpagina Assabah
Een revolutionair lied van de Amazigh wereld ster Idir stond bijna aan de basis van een crisis tussen Marokko en Algerije. In een van zijn de liederen uitte hij scherpe kritiek op het Algerijnse regime en de het Beleid van president Boutflika, voornamelijk over de positie van het Tamazight en Imazighen. De ambassade van Algerije heeft geprotesteerd bij de organisatie. Deze gaf aan dat ze zich niet bemoeide met het programma van de artiesten.
Idir heeft tevens verklaard aan een Spaans tv-station dat hij zich ongemakkelijk voelde om op te treden voor officiële vertegenwoordigers in Noord Afrika, wat hij niet gewend is, onder hun was ook prins Moulay Rachid.
Samen met Izenzaren heeft Idir een geweldige show verzorgd voor de 15000 toeschouwers van het “Timitaz” festival, die spandoeken droegen in het Tifinagh. Zij eisten van de aanwezige minister van cultuur (m. Achaari) de officiële erkenning van het Tamazight.


Azul,

Izenzarn deden er net zo hard aan mee.


Aghzayfu

Azul fellawen,

Enkele foto's die tijdens het Timitar festival in Agadir gemaakt zijn. Dit was tijdens het optreden van Izenzarn en Idir.




















Tifawin

Masja

ik heb ze net gezien op amazigh world, wat een solidariteit!!

Aghzayfu

Azul fellawen,

De goede, oude Idir, Tanmmirt nes!






De grootste Amazigh steden in Tamazgha, Agadir en Tizi-Ouzou, vinden door het gezamenlijke optreden van Idir en Izenzarn hun historische vriendschap terug.

AKAL, AWAL, AFGAN! Werd er tijdens het festival geroepen, de Amazigh eist zijn Akal  (tamazgha), Awal (taal en cultuur) en Afgan (de vrije mens, Amazigh terug.


AYUUUUZZ I Imazighen n Tamazgha.


Aghzayfu

Citaat van: MBTiziAzza op 19/07/2004 om 16:43:32
wat betekent tannmirth?

Azul,

Kom je mij vertellen dat je dat echt niet weet?

Tanmmirt=Dank

Tifawin

Masja


Hadou

IDIR is onze ambasadeur van Muziek, taal en cultuur.

noemid

Citaat van: Masja op 19/07/2004 om 16:47:04
de politie durfde niet in te grijpen heb ik begrepen

waarvoor ingrijpen??

vdr doen de foto's me goed :)



azul xawem

Gordo

Citaat van: Ariri op 19/11/2005 om 03:02:00
Citaat van: Masja op 19/07/2004 om 16:47:04
de politie durfde niet in te grijpen heb ik begrepen

waarvoor ingrijpen??

vdr doen de foto's me goed :)



azul xawem

Stomme vraag.

Je hoefde alleen maar te zeggen dat je een amazigh bent en je moest je verantwoorden. Want je was anti arabier, anti islam en separitist.
Ondertussen wasTamazight taal en cultuur verklaard tot een verbod en als je je mond open deed dan kwamen de simplistische aantijginen. Dezelfde mensen die ons taal verboden en ons verplichten een ander identiteit aan te nemen, spreken thuis frans en hun kinderen studeren in Franse scholen. Ooit was het zelfsverboden om een dergelijk concert te houden en nu staan er mensen met vlaggen. De racistische nationalisten (die nog veel invloed hebben in Marokko hadden dus alle reden...

Nog niet lang geleden werd een Jongen gearesteerd in Agadir omdat hij een Amazigh vlag droeg tijdens een sport evenment.