tamazight dat is toch onzin

Gestart door bou-yafar, 08/07/2004 om 22:22:48

bou-yafar

is het niet zo dat wij ons voor de gek houden met deze nieuwe ragie
over tamazight, opeens willen we het leren schrijven en als officeel
taal in marokko moet worden erkent terwijl de meeste imazighen in marokko
niet eens weten dat het ooit een schrift heeft gehad. bovendien stel je voor
een land met 32 miljoen inwoners met een export van 8,4 miljard dollar
en een import van 12,5 miljard dollar (nederland 253 miljard dollar export)ze hebben nog niet eens geld over
voor de inkt laat staan voor boeken en vertalingen van arabisch naar tamazight . en bovendien wij zitten hier in nederland met ons sociaalzekerheid de imazighen in marokko hebben heel ander problemen
aan hun hoofd het is net als friesland eigen taal eigen dit en eigen dat
maar aan het eind van de dagzijn briefje in het nederlands maar effe invullen

ayuda

Als Tamazight een hype was had je wellicht gelijk.
Maar hier hebben we het over een rage van ongeveer 3000 jaar oud. :-)
Tamazight wegredeneren, dat is de zaak voor de gek houden. Het is lang en door velen geprobeerd, maar alleen al dit forum bewijst dat dit gelukkig heeft gefaald.

E3ber_Tastite

Citaat van: bro no1 op 08/07/2004 om 22:22:48
niet eens weten dat het ooit een schrift heeft gehad. bovendien stel je voor
en een import van 12,5 miljard dollar (nederland 253 miljard dollar export)ze hebben nog niet eens geld over
voor de inkt laat staan voor boeken en vertalingen van arabisch naar tamazight . en bovendien wij zitten hier in nederland met ons sociaalzekerheid de imazighen in marokko hebben heel ander problemen
aan hun hoofd het is net als friesland eigen taal eigen dit en eigen dat

Azul,

Een nieuwe rage??????? omdat Imazighen voor hun rechten strijden, is het in jouw ogen een rage. In mijn ogen is het een strijd, tegen alles wat tegen het Tmazight en de Imazighen is, en dit is geen grap.  Of wil je dat wij Imazighen voor altijd dom en analfabeet blijven. Het Tmazight is onze taal, en het moet erkend worden zonder enige discussie of compromissen.

En je vergelijkt ons Imazighen met Friezen, en onze Tamazgha met Friesland????? weet je wel wat je zegt????? Imazighen zijn de grootste bevolkingsgroep van Marokko, en Tamazgha beslaat heel Noord-Afrika, dus jouw vergelijking met Friesland, is dus op nergens gebasseerd.

En hoe kom je erbij dat de Imazighen van Marokko niets weten over de Amazigh-problematiek????? Het waren juist de Imazighen van Marokko die de Amazigh-ideologie hier naar Nederland en west-Europa samen met de Iqbaliyen hebben gebracht.

en ga je meer verdiepen in de Geschiedenis, want je hebt er blijkbaar geen ene kaas van gegeten. Met andere woorden, zeg je hier tegen ons, dat we voor altijd dom en onderdanig moeten blijven.  Een mens zonder besef van eigen cultuur en identiteit, is als een boom zonder wortels.

Aqsil

niet eens weten dat het ooit een schrift heeft gehad.
Je hebt het over 'Wij". Maar je hoort niet tot die mensen. Je moet 'jullie' gebruiken.

Citeerbovendien stel je voor
voor de inkt laat staan voor boeken en vertalingen van arabisch naar tamazight .
1. Geld voor het bouwen van huizen voor Sahraoui's (polizario) hebben ze wel.
2. Geld voor het vertalen van Boeken van Frans naar Arabisch  hebben ze wel.
3. Geld voor het organiseren van WK hebben ze wel.

Koning Mohammed 6 in Miljardair en hij kan zelf alles betalen.

Ik weet niet wat je niveau is, maar boeken die vertaald worden (meestal van het Frans en niet van het Arabisch) wordt terug verdient. Boeken koop je en krijg je niet gratis.

Citeeren bovendien wij zitten hier in nederland met ons sociaalzekerheid de imazighen in marokko hebben heel ander problemen
aan hun hoofd
dan weet je niets van Marokko. Er zijn jaarlijks tientallen demonstraties van duizenden mensen die eigen onderwijs in eigen taal willen en voor het behouden van eigen identiteit.

Citeerhet is net als friesland eigen taal eigen dit en eigen dat
Friezen komenb niet uit het buitenland. Marokko is van Imazighen en Arabieren in Marokko kan je verglijken met Duitsers in Nederland vroeger.

Azulist

Citaat van: Hulk op 09/07/2004 om 19:08:33
1. Geld voor het bouwen van huizen voor Sahraoui's (polizario) hebben ze wel.
2. Geld voor het vertalen van Boeken van Frans naar Arabisch  hebben ze wel.
3. Geld voor het organiseren van WK hebben ze wel.

Koning Mohammed 6 in Miljardair en hij kan zelf alles betalen.

Hij kan zelfs het verjaardagsfeestje van P diddy in Marokko betalen.

Matoub

Citaat van: bro no1
quote]

azul,

wat is tamazight ?
tamazight is een taal.
wat is de rol van de taal ?
communicatie middel.

stel dat de imazighen engels spreken, wat is engels dan?
ook onzin.

dus, de onzin zit niet in tamazight , maar in de tamazighttaligen?
ja, precies.
dus het is meer eerlijker te zeggen dat de imazighen nutteloos zijn (voor algemeen bedoeld en niet beledigend ook)?
ja, jij hebt helemaal gelijk, als de imazighen slimmer dan de amerikanen en de britsen zijn, dan zou tamazight ook veel belangrijker dan engels zijn. maar zolang de imazighen gewichteloos zijn, blijft tamlazight ook gewichteloos.

zit het belang van tamazight alleen in haar traditionele rol (communicatie middel) ?
nee, tamazight is meer dan taal, het is ook een identiteit, het verschil tussen de arabier van noord afrika en de amazigh van noord afrika , is niets meer dan de taal. een amazigh die geen tamazight spreekt, is meestal geen amazigh van identiteit.

dus tamazight als onzin is niet gesteld ?
dat is wel gesteld. bij degene die zich bezig alleen met zijn broodwinning houdt. maar zodra die mens zijn voedselsveiligheid zou realiseren, dan zou tamazight vervolgens ook als doel en object voor de bewuste amazigh gesteld worden.

...

allasian

Citaat van: Ales op 10/07/2004 om 14:28:49
quote]

dat is wel gesteld. bij degene die zich bezig alleen met zijn broodwinning houdt. maar zodra die mens zijn voedselsveiligheid zou realiseren, dan zou tamazight vervolgens ook als doel en object voor de bewuste amazigh gesteld worden.

...
Hoe arrogant?Voedselveiligheid?Ja praise the Lord die jou naar Nederland heeft gebracht en voor jouw voedselveiligheid heeft gezorgd.Hijo de Puta,de economiestad van Marokko is Nador.Wij hebben geld man,idioot.Nee de arabieren komen geld innen om in hun veiligheden te voorzien wat dat ook moge zijn.

Maar ja zou iets wil je niet beseffen.Nee het liefst doe je ogen dicht en je handen hard tegen je oren aan.
Je denkt dat je heel diplomatisch bent.
Die redeneringsstijl van jouw?Gejat van 1 of andere malloot leraar die je vroeger hebt gehad.

Dus gesteld is dat hier de duistere zijde van de mens in jouw aanbod is.Haat,Jaloezie,decepctie, etc etc
Alleen je bent niet slim genoeg om een vorm sublimatie te kunnen bereiken.Dus in de end blijf je toch maar een kakkerlak.     

Ahraifi

x

Matoub

Citaat van: allasian op 10/07/2004 om 18:55:29
quote]

...
Hoe arrogant?....

azul allasian,

de opener van het topic heb je niet aangevallen,trouwens.

okke, jij verdient echt de reactie niet. ya salila al3ahiraat wa ashawadh.

Matoub

quote]

azul,

...

okke.
ik zei dat en ik geloof erin. maar ik heb echter echter echter mijn voedselsveiligheid niet gerealiseerd. dus ik zal ernaar streven in plaats van deze onzin.

ik kan zelfs niet helpen in jullie amazighiteit . de egyptenaren zeggen als spreekwoord : " il3in bassira wil il'id assira". = " het oog is veel ziend ,maar de hand is te kort". dit geldt ook voor mij.

maar wanneer mijn moeder hier in spaans uitgescholden wordt, dan vind ik het echt niet verstandig om mijn hand te laten verlengen.

ik ga jullie in het nederlands begroeten.

Groetjes.
(de marokkaan).

alhoceima187

arabisch is voor mij een moderne vreemde taal....en zet het dan ook in hetzelfde rijtje thuis als het engels,frans en duits