wie zijn almoravieden???

Gestart door AFRA, 11/02/2004 om 13:49:34

AFRA

azul,

wie zijn almoravieden???

tenemmirth.

AFRA

azul,

kan iemand me vertellen waarin ik links over almoravieden kan vinden ?

aub.

oftewel, kan iemand er over schrijven of op mijn vragen antwoorden??

*waarop verspreiden de almoravieden zich???
(marokko ,mauritanie ,ghana , mali algerije , andaloese)weet iemand nog meer??

*waarvan het woord aloravieden???
(omadt ze dankzij de moskeén ontstaan), weet iemand nog
meer??

*was ibn tasfien analfabeet??
(ik weet niet, maar het lijkt me niet logisch dat de bealngrijkste vorst van dat imperium een analfabeet te zijn , omdat de vorsten van de islamitische rijken heel angename kennis over de koran en de sonna en de islam moeten hebben) weet iemand nog meer??

*welke rijken hebben ze verslagen??
(de idrissieden de borghwaten de fatimieden de christen onder alfonso ghana en mali en de taifa's van andaloese)weet iemand nog meer??

*waarom hebben ze alhoceima en tamsamant aangevallen??

bij voorbaat dank.

AFRA

azul,

ik vraag me af of almoravieden een arabisch woord dat van almorabieten afgeleid is, of een imazighisch woord wat van het woord "imrabten " afgeleid is, vooral dat "imrabten "ook een naam van een streek in marokko .

http://membres.lycos.fr/adrare/XYIZNWSK/regional/taza.htm

dat zou niet erg raar zijn omdat ze al hun hoofdstad "land der god"noemden.

een andere vraag.

heeft de islmitische invasie met de inwoners van "snhadja " gevochten of heeft hij dat niet bereikt wegens gebrek aan de manschap zoals ik ergens gelezen heb.

Zian

Citeerazul,

ik vraag me af of almoravieden een arabisch woord dat van almorabieten afgeleid is,
HAHAHAH, dat zei ik toch!

Ik denk zelf dat Almorabitien een verbastering is van de Amazigh woord AMRABAD (meervoud IMRABDEN).

Ik heb familie die worden genoemd als IMRABDEN, maar de gemeente heeft hun achternaam verbasterd tot MORABIT.

AFRA

ben jij het eens mee??

want de arabieren geven ook een zinloze interpretatie voor almoravieden zoals in veel gevallen.

een arabischtalige schrijver schreef erover dat almoravieden van het werkwoord: "rabata" wat vastbinden betekent afgeleid is omdat ze de riemen van hun paarden vastbinden.

(ik vind dat puur onzin want miljoenen hebben dat gedaan )

maar er is ook een zinvolle interpretatie ook door een arabischtalige geschreven is.
dat gaat ervanuit dat het beweging uit de moskeeen gekomen ,
en dat heeft te maken met de hadieth van de profeet:

....en bidden en het andere gebed afwachten in de moskkeeen , dat is arribat (drie keer).
in die hadith is het figuurlijk gebruikt want arribat is ergens kampen voor aldjihad (strijden).

denk ik.

MBTiza

de naam van deze dynastie is ontleend aan het feit dat zij in een ribat woondden, het betekent zoiets als bewoners van de ribat, zij hebben thandint nekor aangevallen en verwoest!

Mounia000

Citeerazul,

wie zijn almoravieden???

Â tenemmirth.

Schnoen? denk ik...

AFRA

Citeerde naam van deze dynastie is ontleend aan het feit dat zij in een ribat woondden, het betekent zoiets als bewoners van de ribat, zij hebben thandint nekor aangevallen en verwoest!
bedoel jij ribat van vandaag??, dat bestond toen niet denk ik.

is er een ander ribat??

AFRA

azul,

http://www.cantua.nl/andalus/tijdbalk.htm#het

dit is een joden site,in het nederlands toch.
hoe ze  de imazighen zien .
ze zijn echter verkracht door de arabieren, en nu zien ze niets behalve de arabieren, en wie geen arabisch sprak was analfabeet.
de imazighen waren gehuurd om spanje te veroveren.
de imazighen waren anlfabeet.
de almoravieden hebben geen interisse in de poezies omdat ze niet arabischtaligen waren.
alles over de arabieren alsof de imazighen daar nooit waren.

conclusie: "i3raben fghan dayssen".

AFRA

waarom is er niet veel over de almoravieden geschreven??

allasian

Ik kan je wel vertellen wat de almoravieden zijn.

Arab slaves,die de andaluciers moesten gaan helpen toen ze aangevallen werden door de castilianen.
En dat terwijl de andaluciers een hekel aan hun hadden.

De almoravieden werden in de pan gehakt door de castilianen,de overgebleven lafaarden noemden de castilianen (SAYDNA) zodat hun leven gespaard werd.
Daar komt El Cid en de Mattamoro vandaan.

AFRA

maar er waren ook imazighen in  andaloesia .
zelfs stamt de omajjadse kalifaat van een imazighische moeder, en dat is de reden waarom hij naar tunisie en algerije en marokko gevlucht, voordat hij door zijn ooms in andaloesie zou vewemkomen worden.

verder hebben ze er ook in gebleven wanneer zagen dat de arabieren met de christenen begonnen samen te werken.

verder zijn de almoravieden de eerste imazighische dynatie die zou ontstaan om het eerste islmitische rijk voort te brengen.ze hebben zich ook verspereid op algerije en mauritanie en ghana en mali , en ze kwamen in opstan tegen de idrissieden en fatimieden .en als ze niet uitgemaakt werden dan was nu marokko volledig gearbiseerd door de strategie van de idrissieden en de fatimiefden.

verder is het aan de almoraviden af te danken dat de imazighen een vetgedrukte geschiedenis in andaloesie vooral in de periode de almohaden dynatie die ook imazighen waren.

dankzij de almoarvieden hebben we marokko al imazighisch woord ook hebben ze de imazaighische namen gehandhaafd.

als jij zou zeggen dat de almoravieden arabierenslaven ,dus ,waarom werd er gezegd dat de almoravieden anlfabeten zijn, waarom hebben ze geen arabisch gesproken.

ook zijn er imazighische monumenten gebleven zoals de heilige moskee in mauritania (de zevende heilige moskee ,denk ik)

...

AFRA

sanhadja ??waren ze twaregua?? hoe noemen we twaregua in het tamazight of in het nederalands??
aub.