schandalig ...onzin... vervalsing ....

Gestart door AFRA, 17/06/2004 om 17:36:58

AFRA

azul,

hier is een van schandaligste artikels een uitdrukkelijk voorbeeld voor de vervalsing:

historia is een arabisch woord...

athena is een arabische naam verwant aan tina (een soort fruit)

romein is een arabisch woord verwant aan een fruit

aflaton was arabier ...

mohien ik lees dat niet.

Tamza

Schandalig is het niet. Het is gewoon oninteressant.

AFRA

CiteerSchandalig is het niet. Het is gewoon oninteressant.

misschien, maar ik vind het schandalig.
athena is volgens heredotus en sommige mythologen amazighisch, maar hij beweert dat ze arabisch.

ik heb hekel aan zo'n schrijvers.

Masja

maar herodotus staat er "dichterbij" , zo ongeveer 400 before christ, toch
zijn boek, historien, is heel boeiend, aangezien hij ook werkelijk alles goed uitgezocht heeft
hij schrijft ook over Amoon (Amon): machtige god van het Eyptische Thebai,later samengesmolten met Zonnegod Ra (Re) en door de Grieken gelijkgesteld metZeus, afgebeeld met ramshorens en zonneschijf
het had een beroemd orakel in de Libyse woestijnoase Siwah (!) daar wonen nu nog Imazighen....
grenzen waren wat vager vroeger...

AFRA

Citeermaar herodotus staat er "dichterbij" , zo ongeveer 400 before christ, toch
zijn boek, historien, is heel boeiend, aangezien hij ook werkelijk alles goed uitgezocht heeft
hij schrijft ook over Amoon (Amon): machtige god van het Eyptische Thebai,later samengesmolten met Zonnegod Ra (Re) en door de Grieken gelijkgesteld metZeus, afgebeeld met ramshorens en zonneschijf
het had een beroemd orakel in de Libyse woestijnoase Siwah (!) daar wonen nu nog Imazighen....
grenzen waren wat vager vroeger...

het is wel waar dat herodotus geen fysiek en geografie had kunnen beheersen, maar de mythen en de verhalen eisen geen ingewekkelde gereedschappen.
wat de griekse amon betreft, was die amon geen egyptische amon, maar de lybische amon, zoals baal-ammon want baal is fenisisch en ammon die met baal is verenigd is lybisch en lybisch is een ander woord voor amazigh .

de deskudigen dat de oorsprong van amon egyptiosch is, maar deze theorie is heel strikt bekritiseerd en er wordt meer gesteld dat amon een amazighische god van oorsprog is.

toen de grieken egypte wilden veroveren , moesten ze van hun wijzen -inclusief aristotales- de zegenen van de lybische (amazighische) amon vragen, en zo liepen ze 600 km naar de imazighen van siwa om hun zegenen te veragen, bovendien aanbaden de grieken de lybische amon.

amazigh_roos

Citeerazul,

hier is een van schandaligste artikels een uitdrukkelijk voorbeeld voor de vervalsing:

historia is een arabisch woord...

athena is een arabische naam verwant aan tina (een soort fruit)

romein is een arabisch woord verwant aan een fruit

aflaton was arabier ...

mohien ik lees dat niet.

Nou ja!!
RIF betekent ook in het ARABISCH platteland!!
Ga je dat ook niet meer lezen?
Ik neem aan dat je er zelf ook een bent!!
Een RIFFIE!! Of niet?

AFRA

in dit forum moet ik toch geen tijd geven aan parazieten.

imzourenlady

CiteerNou ja!!
RIF betekent ook in het ARABISCH platteland!!
Ga je dat ook niet meer lezen?
Ik neem aan dat je er zelf ook een bent!!
Een RIFFIE!! Of niet?

salaam,

ik bedoel maar het is heus geen schande als je een arabische woordje gebruikt!!maar andere denken daar heel anders over blijkbaar!! veel woorden die wij (imazighen) gebruiken zijn arabisch maar dat maakt tog nix uit!! oke ik snap dat er haat is begrijpelijk maar om te beweeren dat je geen enkel arabische woorje gaat gebruiken of het niet meer lezen vind ik te ver gaan!! ik denk ook niet dat arabische taal te vermijden is ook al willen we dat!!!

beslama

AFRA

Citeerin dit forum moet ik toch geen tijd geven aan parazieten.

imzourenlady

Citeer

is dit geen discussie waard???? maar of allah in het thamazight praat wel??? raar hoor!!!

AFRA

Citeeris dit geen discussie waard???? maar of allah in het thamazight praat wel??? raar hoor!!!

hij kan dat niet spreken.

imzourenlady

abrid

Azul marra,
We ontkomen er niet aan om leenwoorden te gebruiken in het Tmazight. Echter waar ik me wel aan stoor zijn mensen die woorden in het arabisch gaan zeggen terwijl er gewoon een Tmazight woord voor bestaat. B.v. Thirreli ipv huria, agherbaz ipv madrasa, amsermed ipv mu3alim, rebda ipv daiman, tawengint ipv el3aql, azghar ipv elghaba etc etc!

Tmazight beschikt zelf over meer woorden dan we denken. Hierdoor houden we de taal puurder! Merra ixes Arebbi!

Tanmiert

imzourenlady

CiteerAzul marra,
We ontkomen er niet aan om leenwoorden te gebruiken in het Tmazight. Echter waar ik me wel aan stoor zijn mensen die woorden in het arabisch gaan zeggen terwijl er gewoon een Tmazight woord voor bestaat. B.v. Thirreli ipv huria, agherbaz ipv madrasa, amsermed ipv mu3alim, rebda ipv daiman, tawengint ipv el3aql, azghar ipv elghaba etc etc!

Tmazight beschikt zelf over meer woorden dan we denken. Hierdoor houden we de taal puurder! Merra ixes Arebbi!

Tanmiert

salaam,

ja ik snap je wel!!  maar rebda is tog berbers??