vraag voor de gearabiseerde imazighen

Gestart door AFRA, 27/06/2004 om 20:18:24

AFRA

azul,

ik heb er altijd zin in om de gearbiseerde imazighen te vragen, hoe ze zich voelen nadat ze gearbiseerd zijn.

het is me ook indrukwekkend dat de gearbiseerde imazighen weten dat ze gearbiseerd zijn. maar toch willen ze niet als imazighen leven.

weten de gearabiseerde imazighen , dat ze een slechte imago gaven voor de imazighen , wanneer ze hun clutuur slordig verlieten, en werden ze volgelingen van de oosters ?

de gearbiseerde imazighen noemen ons berbers.
wat zei een gearbiseerde noord afrikaan? de imazighen werden barbaren genoemd door de grieken omdat ze geen grieks spraken, en werden ze door de romeinen barbaren genoemd omdat ze geen latijn spraken, en werden later barbaren genoemd door de arabieren omdat ze geen arabisch konden spreken...

die laatste mogelijkheid zou wel geaccpeteerd worden als een oosterse dat gezegd heeft, maar nooit wanneer een gearabiseerde amazigh dat zou beweren.

wie is de barbaar? de amazigh die bewust van zijn identiteit is of de gearabiseerde amazigh die zijn identiteit slordig verpest heeft?


AFRA

soms lees ik voor wie logisch-denkenden .
ze beweren dat ze niet weten welk bloed ze hebben amazigh of arabier.

het is blijkbaar als de zon dat de arabieren nooit in minderheid in noord afrika waren , behalve na de verarabisering van tamazigha . zelfs als de hele arabieren naar noord afrika zouden komen dat zouden ze minder dan de helft van de imazighen uitmaken . maar gebeurde niet. en nog verder zijn het meest in egypte dan in tamazgha die zich snel onafhankelijk maakte .


volgens de geleerden zijn er minder dan 10 procent van de arabisch-bloedige arabieren en de rest is gearbiseerd.

dus wie niet weet of hij amazigh of arabisch-bloedig is. mag stellen dat het is 10 procent mogelijk dat hij arabier is, en 90 procent mogelijk dat hij een amazigh van bloed is. en zo kan hij beslissen met welk bewust bezig zou moeten zijn.