Ik voel me Palestijn en geen Amazigh

Gestart door Aqsil, 29/06/2004 om 21:05:11

Timarzgha

Citaat van: motransbeton op 28/09/2005 om 14:04:30
Wist je dat -awajager- de blinde  betekent????
dat wist en weet ik niet maar al zou dat zijn dan zijn we blijkbaar niets anders dan de rest van de mensheid
blind namelijk wa sallaam

motransbeton

Eindelijk dan!!! je zegt iets zinnigs.iets wat waar is dat de we allemaal blind zijn.

Ik heb jaren me blindheid bestreden!!!
Dit mening ik echt.

abrid

Hoe kom je erbij dat Awayagher blinde betekent? Wat is je bron?

Er zijn 2 verhalen: 1. Awayagher afgeleid van Geel. en 2. Awayagher afgheleid van Urg, dit betekent goud en dit zou in de berg van Sidi Bougiyar zitten.

Voor de duidelijkheid blind is Adaghar!!

motransbeton

jagh betekent niet duidelijk te zien.
De eerste Awjagher was iemand die niet zo goed kon zien.
jagh betekent ook verbleekt.

abrid

Citaat van: motransbeton op 29/09/2005 om 10:33:30
jagh betekent niet duidelijk te zien.
De eerste Awjagher was iemand die niet zo goed kon zien.
jagh betekent ook verbleekt.

Heb je dit zelf verzonnen?

motransbeton

awa   is   .    hem -hij
yagh       .    niet duidelijk


hij die niet zo goed ziet>>>

abrid

Het is Awaryagher a tawmat. Maar waar wil je naartoe met je uitleg? Verdeeldheid zaaien ofzo? Awragh en Wurg zijn geloofwaardiger.

motransbeton

Citaat van: abrid op 29/09/2005 om 10:36:19
Citaat van: motransbeton op 29/09/2005 om 10:33:30
jagh betekent niet duidelijk te zien.
De eerste Awjagher was iemand die niet zo goed kon zien.
jagh betekent ook verbleekt.

Heb je dit zelf verzonnen?


Waarom zou ik dit verzinnen???? het staat er toch duidelijk.
Ik wil hier niemand mee kwetsen.
Het is ook geen schande dat die naam zo is ontstaan.
Ik heb zelf ook  Ouyagher fammili.

abrid

Yih cek Yih!!

Maar reageer even op die topic van M. Abd el Krim.

motransbeton

Citaat van: abrid op 29/09/2005 om 10:44:09
Yih cek Yih!!

Maar reageer even op die topic van M. Abd el Krim.

waar staat ie.

abrid


Timarzgha

Citaat van: motransbeton op 28/09/2005 om 21:25:27
Eindelijk dan!!! je zegt iets zinnigs.iets wat waar is dat de we allemaal blind zijn.

Ik heb jaren me blindheid bestreden!!!
Dit mening ik echt.
zinnige woorden laat ik aan jou over a mobeton
Nou nog je scheelheid bestrijden en je bent er helemaal a mobeton, met scheelheid bedoel ik dat je telkens de andere kant op kijkt om de schuld te zoeken voor je eigen mislukkingen
In dit geval zoals je zei de islam

Timarzgha

Citaat van: abrid op 29/09/2005 om 10:39:57
Het is Awaryagher a tawmat. Maar waar wil je naartoe met je uitleg? Verdeeldheid zaaien ofzo? Awragh en Wurg zijn geloofwaardiger.
Van mijn grootouders hoor ik dat het 2 betekenissen kan hebben
aith-wayagher te vergelijken met jen-iwaghn(w3aan) in nederlands ''de strengen''
een andere meer van toepassing volgens mij is aith-wagharan, ''de gelen'' vernoemd naar veel stukken land die letterlijk geel is of naar de huidskleur
Ook vroeger zeggen ze tamoth a th-wagh in het nederlands het land is arm en niet vruchtbaar

Blind id'agher als je geloof dat aith wayagher vernoemd zijn naar blind kun je uit ait touzine opmaken dat zij vernoemd zijn naar touzjer (dwergen) of mischien dit of dat maar alles is bull shit
Je kunt uit alle namen wel een geinige combinatie vinden maar wil nog niet zeggen dat men er naar vernoemd is!!

abrid

Dat het naar geel is vernoemd komt dat er een mythe was dat er goud te vinden was. Sommigen zeggen ook dat Awaryagher gewoon een Amazigh voornaam is die niet meer gebruikt word.


Timarzgha

Dat zou best kunnen want vroeger bestonden namen die verwezen naar een bepaalde persoon of stichter of het land waar zij woonden
Het verhaal over goud komt me niet bekend voor, vind wel dat wij de betekenis ''wagh'' voor meerdere dingen gebruiken dan voor geel alleen
Marra nieghesh shek d waghedh kun je ook bleek onder verstaan, tamoth a d'wagh het land kan droog of onvruchtbaar wezen of geel wezen
We hebben voor dat ene woord vele betekenissen namelijk ???