Ik voel me Palestijn en geen Amazigh

Gestart door Aqsil, 29/06/2004 om 21:05:11

Aghzayfu

Citaat van: Ahraifi op 18/07/2004 om 21:45:45
TMAZIGHT van de AYT WAYACHER is de puurste van allemaal.En zak jij maar in de stront.


Azul,

En jij zit al in de stront.

Timensiwen

Yidir__

#31
Azul,

Asousi, Arifi, aselhi, aqbayli, touareg, Imazighen n Tamazgha, maakt niet uit. Het Tamazight is van ons allen.

D wenni netta,
Yidir

Yidir__

Azul,

Asousi, Arifi, aselhi, aqbayli, touareg, Imazighen n Tamazgha, maakt niet uit. Het Tamazight is van ons allen.

D wenni netta,
Yidir

Dora

Citaat van: Ahraifi op 18/07/2004 om 21:45:45
TMAZIGHT van de AYT WAYACHER is de puurste van allemaal.En zak jij maar in de stront.

volgens mij is er geen tamzight dat puur is >> ze zijn allemaal gemixed met andere talen > zoals frans, spaans (en hier heeft de aith waryegher dialect veel van), arabisch en tamazight.

de "puurste" zoials jij dat zegt  van al is denk ik toch de kbayl dialect > en meteen ook de mooiste :)...

sraam


hamza

Citaat van: Hulk op 29/06/2004 om 21:05:11
Wanneer ik in Rif loop en zie ik Arabische politie en Mkhznia, voel ik me net als een Irakier in Bagdad vol met Amerikaanse soldaten.

Wanneer ik naar een overheidsinstituut ga en vreemde taal daar moet spreken, voel ik me net een Nederlander in de tijd van Nazi-Duitsland.

Wanneer ik naar Fes, Rabat of Tanger ga en zie ik mensen daar vreemde taal spreken, voel ik me net als een Palestijn in Jeruzalem.

Wanneer ik koning Mohammed 6 in de TV hoor praten, voel ik me net als een Irakier die in de TV Bush ziet praten over ‘het belang van Irakese volk’.

Wanneer ik Arabieren horen praten over broederschap, denk ik aan Sharon die over ‘vrede met de palestijnen’ praat.

Wanneer ik in een Moskee ben en hoor ik Imam Arabisch praten, voel ik me als een verdacht in de rechtbank van Stalin.

Wanneer ik naar de Marokkaanse TV kijk, zie ik nachtmerrie van Moslims in Kwanatimo B.  







ik vind het heel mooi,
dat voel je echt als je in tamzgha bent.

Samariaan

#35
Citaat van: hamza op 18/07/2004 om 22:28:06

ik vind het heel mooi,
dat voel je echt als je in tamzgha bent.

alleen onbreekt er nog een muur, speciale wegen om Arabs en Imazighen gescheiden te houden, controleposten bij de toegang van Imzouren, sporadische raketaanvallen met straaljagers en helicopters, en niet te vergeten een speciale trein die elke week duizende mannen over brengt naar Siberië om ze daar letterlijk dood te laten werken ::)

E3ber_Tastite

Citaat van: Ahraifi op 18/07/2004 om 21:45:45
TMAZIGHT van de AYT WAYACHER is de puurste van allemaal.En zak jij maar in de stront.

Heb je een bron voor me?

Aghzayfu

Citaat van: lopende_lach op 18/07/2004 om 22:13:43
Citaat van: Ahraifi op 18/07/2004 om 21:45:45
TMAZIGHT van de AYT WAYACHER is de puurste van allemaal.En zak jij maar in de stront.

volgens mij is er geen tamzight dat puur is >> ze zijn allemaal gemixed met andere talen > zoals frans, spaans (en hier heeft de aith waryegher dialect veel van), arabisch en tamazight.

de "puurste" zoials jij dat zegt  van al is denk ik toch de kbayl dialect > en meteen ook de mooiste :)...

sraam



Azul fellam,

Bovenstaande is dus jouw mening. Verder vind ik dat jij je neusje eens meer moet gaan steken in boeken die Amazigh talen nader toelichten.

De puurste en de grootste der Amazigh talen bevindt zich gewoon in Marokko. Dat is namelijk het Tamazight n Sus. Het Tamazight n Kabyle lijkt veel meer op het Tamazight n Sus, dan op het Tamazight n Rif.

De harde klanken hebben wij met de Kabyliers namelijk gemeen. Verder gebruiken zij ook fellam ipv ghafem. Net als de Nefusa van Libië. Die Amazigh taal van Libië lijkt verschrikkelijk veel op het Tamazight n Sus, sterker nog er werken veel Imazighen n Libie in Agadir en omgeving die zich daar gewoon "thuis"voelen, vanwege het feit dat ze zich daar prima uit de voeten kunnen redden zonder geen enkele aanpassing aan een taal of cultuur.

En het is weer altijd de Imazighen n Rif die zich nergens thuis voelen en een verband zoeken met Amazigh talen buiten Marokko, terwijl het Tamazight n Rif bijna tot geen overeenkomsten heeft met "buitenlandse" Amazigh talen.
Tenslotte, rest mij dit te zeggen. Imazighen n Rif moeten hun eigen identiteit benadrukken, ipv aansluiting en herkenning zoeken bij anderen.

Dat doet me namelijk denken aan een appendix.

Timensiwen

jakhals

azul aghzayfu,
respect voor irifien vuile sousi,
wij hebbe nog een geschiedenis, dat kan ik van jouwe goedkope soort niet zegge
jullie zijn ook gewoon GIERIGE VERARABISEERDE BERBERS!!!
d wenni netta

jakhals

en nog iets ahraifi heeft groot gelijk!!
wij praten het puurste tamazight en ja met enkele spaanse woorde, maar nog steed beter dan die arabische woorde die jullie gebruike (he lopende lach) met dat homo-accentje van een tamazight van jullie!
respect voor aitwayagher!!

Aghzayfu

Citaat van: jakhals op 19/07/2004 om 05:29:02
azul aghzayfu,
respect voor irifien vuile sousi,
wij hebbe nog een geschiedenis, dat kan ik van jouwe goedkope soort niet zegge
jullie zijn ook gewoon GIERIGE VERARABISEERDE BERBERS!!!
d wenni netta

Gaan we schelden? Kan ik ook, maar doe ik niet. Geen geschiedenis? Verarabiseerd? Goedkoop? Gierig?
Is dat jouw persoontje allemaal overkomen? Dat vind ik dus zeer vervelend voor jou. Gelukkig dat bovenstaande de rest van de Ait Warayagher niet is overkomen of wel?

Ga maar lekker een jointje roken, misschien zie je wereld wat helderder. Nu zie je alles troebel.

Tifawin

MBTiza

Citaat van: jakhals op 19/07/2004 om 05:29:02
azul aghzayfu,
respect voor irifien vuile sousi,
wij hebbe nog een geschiedenis, dat kan ik van jouwe goedkope soort niet zegge
jullie zijn ook gewoon GIERIGE VERARABISEERDE BERBERS!!!
d wenni netta

hou ff op man, het was net afgelopen beginnen we weer daaraan?

Dora

hebben de iqzeneen een homo accentje ???

wat als je een meisje bent dan??....

MBTiza

Citaat van: lopende_lach op 19/07/2004 om 12:35:20
hebben de iqzeneen een homo accentje ???

wat als je een meisje bent dan??....

lesbie (ik weet niet hoe dat klinkt?!?)

Sa3ieD

Ga op zoek in heel noord afrika naar een dorpje die helemaaaaal afgeschermd is van de buitenwereld en nog nooit een tv of een krant of een radio heeft gezien en daar zul je het puurste Tamazight vinden.

ps: Wat een onzin discussie. Ieder zijn Tamazight, ook al is het Aith Wayagher dialect vervormd en is het veranderd door andere talen, het blijft mijn taaltje. Voor mij is dat het puurste Tamazight omdat dat mijn moedertaal is. Zo geldt dat voor iedereen, iedereen heeft zijn eigen puurste Tamazight.