Hoofdmenu

JODEN

Gestart door ras, 12/06/2004 om 13:38:09

Masja

#195
hahahahaha......ja, dat kan je wel zeggen

Samariaan

#196

Citeerhahaha..ja inderdaad...we zijn weer hard aan een profeet toe ;D

er zijn genoeg mensen geweest na Mohammad saws die beweerde profeet/boodschapper te zijn, maar jammer de koek is op en tot het Einde komt niemand meer.

zelf wanneer Easa as terug komt zal deze zichzelf tot de Ummah van Mohammad saws rekenen.

Dora

#197

Citeerer zijn genoeg mensen geweest na Mohammad saws die beweerde profeet/boodschapper te zijn, maar jammer de koek is op en tot het Einde komt niemand meer.

zelf wanneer Easa as terug komt zal deze zichzelf tot de Ummah van Mohammad saws rekenen.
da klopt..

ayuda

#198

Rabbi Yeshua heeft zich helemaal niet gekeerd tegen wet en profeten. Heeft dat ook meermalen gezegd, dat hij niet kwam om maar een komma of punt te wijzigen. Veel van zijn volksgenoten hoopten dat hij met geweld de Romeinen zou verdrijven, maar dat was zijn missie niet. Dat was een grote teleurstelling, dus toen ze mochten kiezen van de Romeien wie gratie kreeg (dat was een gewoonte) kozen ze voor een guerrillastrijder van kwalijke reputatie. Let wel, de mensen die op het plein voor Pilatus verzameld waren, dus niet meer dan een paar honderd. Gaan we daar dan het hele Joodse volk om veroordelen? Dat zou middeleeuws zijn.

ras

#199
Jongens ik heb genoeg van jullie gezeik AUB anders verzienen doei!!!!!!!!!!

ras

#200
Ik wil graag dat jullie me ophouden ik heb genoeg gehoord.
ik heb ander topic voor jullie en die is al onder weg.

Inuit

Citeeribrahim moest zijn zoon ook opofferen...ik vind het wel wat hebben
Dit is een beetje onzin wat je hier zegt, zoals Masja al zei was dit een beproeving van God voor Ibrahiem(as). En wat betreft Isa(as), wordt door de christenen beweerd dat hij aan het kruis is gestorven voor onze (lees: de mensheid) zonden gestorven, oftewel hij moest opgeofferd worden, zodat God onze zonden kan vergeven, maar dan vraag ik mij af waarom God dat niet zonder dat Isa(as) aan kruis te laten sterven kan doen? En dit heeft dus niets met een beproeving van Jezus of iemand anders te maken.

ayuda

We begonnen met Joden en zijn geeindigd met een van de grootsten van dat volk. Inderdaad een mooi punt om deze discussie die nergens toe leidt te stoppen.

Meer weten? Gewoon een keer de hele Bijbel lezen van kaft tot kaft, zonder door de bril van Deedat of wie dan ook te kijken. Deedat zit op veel punten aantoonbaar helemaal fout, op misleiding af, het is jammer dat veel moslims alleen het "Evangelie van Deedat" volgen waar het om de meningsvorming rond onder meer Jezus gaat. Kritiek en lastige vragen is prima, doen we zelf ook als christenen, maar dingen verzinnen zoals hij doet is gewoon erg.


Inuit

CiteerWe begonnen met Joden en zijn geeindigd met een van de grootsten van dat volk. Inderdaad een mooi punt om deze discussie die nergens toe leidt te stoppen.

Meer weten? Gewoon een keer de hele Bijbel lezen van kaft tot kaft, zonder door de bril van Deedat of wie dan ook te kijken. Deedat zit op veel punten aantoonbaar helemaal fout, op misleiding af, het is jammer dat veel moslims alleen het "Evangelie van Deedat" volgen waar het om de meningsvorming rond onder meer Jezus gaat. Kritiek en lastige vragen is prima, doen we zelf ook als christenen, maar dingen verzinnen zoals hij doet is gewoon erg.


Beste ayuda,
Voel je niet aangevallen of beledigd, maar als ik redeneer over het Christendom, dan redeneer ik niet direct over de inhoud van de Bijbel (vind ik namelijk ook helemaal niet nodig in eerste instantie), maar over de de fundamenten van het Christendom, zoals de drie-eenheid, dat Jezus(as) voor onze zonden is gestorven, dat Jezus(as) de zoon van God is, etc., etc.. En ik moet je vertellen dat ik dan altijd tot de conclusie kom dat de constructies van het Christendom alles behalve rationeel zijn en niet logisch klinken/zijn, iets wat ik daarentegen wel over de Islaam kan zeggen. Dus ik zie niet in waarom ik de Bijbel van kaft tot kaft zou moeten lezen.


ps. (ik kan het namelijk niet vaak genoeg benadrukken) vat dit niet op als een religieus-steekspel!

ayuda

Nee, ik wil niemand van wat dan ook overtuigen, ook niet van de stroming in het christendom die jij hierboven beschrijft, en die zeker niet de enige is.
Maar ik zie dat er heel veel wordt geroepen over christenen (en Joden) op basis van tweedehands info. Wil je echt weten waar we het over hebben, lees ons boek en praat met ons. Deedat is tijdverspilling. Ik ga toch ook niet de Islam bestuderen aan de hand van mensen die willen aantonen dat de Islam een dwaalleer is? Daar leer ik toch niks van? Kan ik net zo goed gelijk in de leer gaan bij Hirsi Ali.

Dora

#205

CiteerDit is een beetje onzin wat je hier zegt, zoals Masja al zei was dit een beproeving van God voor Ibrahiem(as). En wat betreft Isa(as), wordt door de christenen beweerd dat hij aan het kruis is gestorven voor onze (lees: de mensheid) zonden gestorven, oftewel hij moest opgeofferd worden, zodat God onze zonden kan vergeven, maar dan vraag ik mij af waarom God dat niet zonder dat Isa(as) aan kruis te laten sterven kan doen? En dit heeft dus niets met een beproeving van Jezus of iemand anders te maken.
naar mijn weten hebben de christenen hem niet aan het kruis gehangen hoor..dus zij hebben hem niet geofferd..of heb ik het nu helemaal mis..want als het zo is wat jij beweerd dan begrijp ik er al helemaal niets van en dan is alles wat mij is verteld een leugen ::)....

je moet een geloof niet meteen als slecht zien..ik heb ook een hele lange tijd het christendom als slecht zien..maar dat valt toch echt reuze mee...zo is bv isa as een persoon die de zondes op zich neemt maar volgens mij alleen voor de volgelingen...je kan natuurlijk zeggen waarom zou hij de zondes op zich nemen en de mensheid schoon beginnen > maar zoals dat raar voor jou klinkt, klinkt het raar voor een christen om te omvatten dat wanneer je naar een "heilige plek" mekka bent geweest ook alles is vergeven en je "opnieuw" begint.....tja de een heeft een profeet de ander een plaats...

wat hebben de joden eigenlijk??? hoe vergeeft God ze??...via de klaagmuur??

MBTiza

#206
Ik ken een jongen die ze jezus noemen hij heeft een koffieshop, hebben jullie het over hem ma?

ayuda

#207

Citeernaar mijn weten hebben de christenen hem niet aan het kruis gehangen hoor..dus zij hebben hem niet geofferd..of heb ik het nu helemaal mis..want als het zo is wat jij beweerd dan begrijp ik er al helemaal niets van en dan is alles wat mij is verteld een leugen ::)....

je moet een geloof niet meteen als slecht zien..ik heb ook een hele lange tijd het christendom als slecht zien..maar dat valt toch echt reuze mee...zo is bv isa as een persoon die de zondes op zich neemt maar volgens mij alleen voor de volgelingen...je kan natuurlijk zeggen waarom zou hij de zondes op zich nemen en de mensheid schoon beginnen > maar zoals dat raar voor jou klinkt, klinkt het raar voor een christen om te omvatten dat wanneer je naar een "heilige plek" mekka bent geweest ook alles is vergeven en je "opnieuw" begint.....tja de een heeft een profeet de ander een plaats...

wat hebben de joden eigenlijk??? hoe vergeeft God ze??...via de klaagmuur??

Hallo LL

Een volgeling heeft Isa verraden (Judas), een ander (Petrus) deed toen het erop aan kwam net of hij niet bij hem hoorde. Als je die eerste gezellen als christen ziet (wat technisch niet helemaal klopt) dan hebben ook bepaalde christenen hun steentje bij gedragen aan de terechtstelling. De eerste christenen waren natuurlijk ook allemaal Joden.

Maar toen was toen. Als we nu onze naaste pijn doen, links laten liggen, honger laten lijden etc zijn we precies dezelfde mensen als degenen die Isa terechtstelden of dat toelieten. Maar andersom geldt het gelukkig ook!

De Joden hadden hun tempel te Jerusalem, gebouwd door Salomo, en de offers om vergeving voor de zonde te vragen. Vroeger werd een dier geofferd aan de Heer, en een bok werd de woestijn in gejaagd. Dit was letterlijk "de zondebok", hij nam symbolisch de zonde mee de maatschappij uit.
Ook de ouders van Isa gingen offeren in de tempel, ik dacht eens per jaar. Toen Isa als kind voor het eerst mee ging waren de schriftgeleerden onder de indruk van de kennis en wijsheid van deze 12 jarige. Zijn ouders raakten hem op de terugtocht kwijt, grote paniek. Het bleek dat hij was terug gegaan. "Ik moet toch in het huis van mijn vader zijn?" zei hij een beetje verbaasd toen zijn ongeruste boze ouders hem vonden.  Arme mensen mochten trouwens iets kleins offeren, een duifje ofzo.
Maar de tempel, zowel de eerste van Salomo, als de tweede, zijn verwoest door bezettende mogendheden. Alleen de klaagmuur is nog zichtbaar. Logsich dat Joden daar graag bidden.
Ik denk dat ze nu alleen nog kunnen vragen om vergeving, want zonder tempel is de offerdienst niet meer mogelijk.
Maar daarover kan een Jood misschien meer vertellen.

Dora

#208
dag meissie,

he wat ik me afvraag he is hoe zit het met dat biechthokje??...wordt dan ook alles vergeven??...en waarom eigenlijk de kruis (je hand op je voorhoofd, borst en beide schouders)  als jullie tegen de kruizeging waren???...daarnaast komt er veel overeen hoor met de islam..waar ik alleen nog een beetje moeite mee heb zijn de beelden van isa AS en meryem RA...kom je doormiddel van zo'n beeld dichter bij god??

Amezian

#209

Citeernaar mijn weten hebben de christenen hem niet aan het kruis gehangen hoor..dus zij hebben hem niet geofferd..of heb ik het nu helemaal mis..want als het zo is wat jij beweerd dan begrijp ik er al helemaal niets van en dan is alles wat mij is verteld een leugen ::)....

je moet een geloof niet meteen als slecht zien..ik heb ook een hele lange tijd het christendom als slecht zien..maar dat valt toch echt reuze mee...zo is bv isa as een persoon die de zondes op zich neemt maar volgens mij alleen voor de volgelingen...je kan natuurlijk zeggen waarom zou hij de zondes op zich nemen en de mensheid schoon beginnen > maar zoals dat raar voor jou klinkt, klinkt het raar voor een christen om te omvatten dat wanneer je naar een "heilige plek" mekka bent geweest ook alles is vergeven en je "opnieuw" begint.....tja de een heeft een profeet de ander een plaats...

wat hebben de joden eigenlijk??? hoe vergeeft God ze??...via de klaagmuur??
Natuurlijk is hij niet gekruisigd. Dat staat duidelijk in de Koran.
Maar dat van die zondes, met alle respect,ik vind dat gewoon onzin. Hoe kan een profeet de zonden van de mensheid op zijn schouders dragen? Waar blijft de verantwoordelijkheid van de mens voor zijn eigen daden?
Dat is dan lekker makkelijk voor de Christenen: die kunnen dan alles doen wat God verboden heeft en denken dat Jezus wel alles voor zijn rekening neemt!
Wat betreft de bedevaart: als je de Hadj verricht, vervul je daarmee een ritueel. Je kan met je zelf in het reine komen door een nieuw begin te maken. Of jouw zonden vergeven zijn,is een ander verhaal.