Islam en Humaniteit

Gestart door Urmaksen, 01/07/2004 om 13:35:20

Urmaksen

Het wereldlijk karakter: een ethiek van vennootschap Wij (lekeimazighen) bedoelen met Wereldlijk karakter, de neutraliteit van de Staat ten aanzien van de godsdienst en de neutraliteit van de godsdienst ten aanzien van de stand en zijn zaken. Zij wijst vooral een juridische en politieke regeling van scheiding tussen de stand en godsdienst aan en religieuze neutraliteit van de stand. In tegenstelling tot de verklaringen van sommige, heeft het wereldlijk karakter geen enkele vijandelijkheden, noch haat ten aanzien van de godsdienst. Integendeel zet zij en eerbiedigt alle godsdiensten op dezelfde gelijke voet. Het spreekt vanzelf dat het wereldlijk karakter het bestaan van een moderne vennootschap en vooral een rechtsstaat veronderstelt waar de logica van het democratische individualisme de overhand heeft en van de mensenrechten; zijn invoering is onafscheidelijk van de verovering van de moderne vrijheden waarvan zij een belangrijk aspect vertegenwoordigt. Het wereldlijk karakter spreekt een ethiek van vennootschap uit die geen ideologieën van obscurantisme en dogma's van de haat zou kunnen aanvaarden. Het is een belangrijke troef in het gevecht dat tegen de onverdraagzaamheden wordt verplicht, het racisme en de integrisme van enkele kant dat het, religieus of ander is. Het is eveneens de opening aan de andere en de wederzijdse verrijking. In feite is zij veel meer dan een eenvoudige scheiding van de godsdiensten en van de stand. zij is het ideaal dat men in de kennis van de fundamentele rechten van de persoon terugvindt.

Urmaksen

Alle Handvesten die de vrijheid van bewustzijn en de gelijkheid van de personen zonder onderscheid van geslacht, etnieën of godsdienst erkennen, spreken de benzine zelf van het wereldlijk karakter uit. Het Wereldlijk karakter beoogt het welzijn en de ontplooiing van het menselijke wezen in als enige reden van actie te nemen, de rechtvaardigheid, de gelijkheid en het wederzijdse respect en door het politieke realisme te bevorderen eerder dan het religieuze of etnische fanatisme. Omdat anders de overeenstemming en het evenwicht van de maatschappij zullen in gevaar gebracht worden zoals dat in bepaalde streken vandaag nog, aan de 21e eeuw gebeurt. Als voorbeeld kan de artistieke oprichting vrij slechts zich in een context uitspreken overeenkomstig de lekewaarden, dat wil zeggen behouden van de dogmatische taboes: meer films, van kleding, graphies of boeken verboden of verbannen namens een willekeurige godsdienst. Het wereldlijk karakter moet alle dogma's bestrijden en weigert alle vormen van enige gedachte dat het op sociaal of zelfs economisch niveau is.

Meryam Demnati, militant amazighia voor een Westers Tamazgha

Urmaksen

#2
Meryam Demnati is een figuur dat een integrerende onderdeel van de amazighe Beweging is, is het strijdend insubmersible. Zij vecht met haar vrienden voor de erkenning van de Marokkaanse identiteit sinds jaren. Zij is eveneens lid van het koninklijke Instituut voor de amazighe cultuur. Wij hebben geoordeeld dat zij zeer goed werd geplaatst om ons te verklaren op het onderwijs van tamazight dat krachtens het lopende schooljaar in meer dan 300 scholen is begonnen.

Urmaksen

#3
Maryam Demnati is de moderne Kahina.

Urmaksen

#4
het intervieuw met Meryam Demnati:

Waarom  moet Tamazightaan arabophonen onderwezen worden?

Er zijn principes waar op het koninklijke Instituut van de cultuur amazigh (Ircam) een akkoord met het ministerie van de Opvoeding heeft gesloten en dat de principes zelf zijn die door de Beweging worden verdedigd, amazigh: Amazigh moet aan alle Marokkanen zonder uitzondering onderwezen worden dat zij amazighophones of arabophones zijn. De amazighe taal is een nationale taal en behoort tot alle Marokkanen. Dahir van Ajdir van 17 oktober 2001 en de koninklijke redevoering die aan dezelfde plaats worden gehouden, zijn daarop duidelijk geweest.

Urmaksen

#5
Zal dit onderwijs opgesloten op primaire school blijven?

Amazigh zal aan alle scholingscycli van voorschools tot de PONT op basis van 3h per week veralgemeend worden, aangezien de totale dekking voor 2010 is voorzien.

Urmaksen

#6
De amazighe taal bestaat uit 3 grote spreken, die zal onderwezen worden?

De standaardisatie van de taal zal geleidelijk gebeuren. Voor het jaar 2003/2004. heeft het pedagogische team van Ircam drie handboeken ontworpen die eerst elk van de drie spreken (noorden standaardiseren, centrum en zuid). vraagt de totale standaardisatie van de amazighe taal veel werk en van tijd, maar zij blijft een van de hoofddoelstellingen van Ircam.

Urmaksen

#7
Waar wordt tamazight onderwezen?

Voor het schooljaar 2003/2004, zijn de enige 317 scholen (ongeveer 5% van de primaire scholen) getroffen (1090 onderwijzers en 75 inspecteurs). Alle Academie van Marokko zijn betroffen: Laâyoune, Agadir, Marrakech, Beni Mellal, Rabat, Plaatsen, Meknès, Fès, Oujda en Al Hoceima. Dit onderwijs zal vervolgens geleidelijk aan alle scholen en op alle niveau's tot de dekking van het heel gebied uitgebreid worden.

Urmaksen

#8
Welke opleiding hebben de leraren  ontvangen?

 De opleiding van de leraren moest zich in twee zittingen van 60 uur elk doen. De eerste, die reeds in juli 2003 heeft plaatsgevonden, had betrekking op de culturele, historische aspecten en civilisatie van de amazighe cultuur en de taalkundige aspecten van de taal. De tweede die op de didactische en pedagogische aspecten moet betrekking hebben moest in september net na de verkiezingen plaatsvinden. Maar men zal vooral op de pedagogische begeleiding rekenen moeten die door de 75 inspecteurs met de medewerking van het pedagogische team van Ircam wordt verzekerd, die op touw heeft gezet de pedagogische werktuigen.

Urmaksen

#9
Bent u dat van mening het voldoende is?

 Geenszins. Deze opleiding is zeer ontoereikend, zij is in de haast tot stand gekomen. De afwezigheid van de tweede zitting is een handicap te meer. De leraren zullen vele moeilijkheden aan de start hebben. Wat het pedagogische team van Ircam betreft, heeft zij alle deze zomer moeten onafgebroken werken om een intensief studieprogramma van opleiding en de pedagogische werktuigen te kunnen uitwerken die de leraren toelaten om het schooljaar te starten, in afwachting van wachtend de output van het Handboek in januari 2004. Wij hopen dat in een nabije toekomst, de faculteiten van brieven de toekomstige leraren van tamazight zullen kunnen waarborgen, een taalkundige en culturele opleiding door een departement van amazighe taal op touw te zetten. En dat amazigh de instellingen van vorming van de kaders (Opleidingscentrum van de onderwijzers, de leraren en de École Nationale Supérieure, CPR) eveneens, evenals de andere talen, zal integreren om de leraren toe te laten om van een echte opleiding te genieten. Een opleidingsstudieprogramma zal binnen een nabije termijn gecreëerd moeten worden.

Urmaksen

#10
Hoe wordt dit onderwijs  beheerd?

Hij heeft er enkele " gehad; incongruités ". Leraren hebben amazighophones zich aan de vorming ingeschreven terwijl hij goed in de vragenlijst die door de onderwijzers wordt gevuld, werd bepaald dat het eerste criterium is vloeiend te spreken amazigh. Bedrog? Boycot die kruipt? Of waardevermindering van amazigh (sommigen geloven dat amazigh slechts enkele woorden bevat)? De ontvangst van de leraren werd zeer slecht georganiseerd. In bepaalde gebieden waar er een totale verwarring was, hebben enkele verantwoordelijken voor het ministerie (Directeur van Academie of vertegenwoordiger) nog niet begrepen dat de onderzoekers van Ircam partners aan door geheel zijn. Tamazight doet zijn terugkomst in een reeds goed verkalkt systeem en dat vergemakkelijkt ons de taak geenszins. Wij moeten ons met waakzaamheid en geduld wapenen opdat tamazight zich in zachtheid met min mogelijke schade vestigt. Het gevecht gaat door, zelfs als hij van een andere orde is.

Urmaksen

#11
foto van de militante KAHINA, maryam demnati

http://membres.lycos.fr/amazellaw/nuke6/html/index.php

Urmaksen

#12
battle continues

Tama

#13

 
 
Bedankt Urmaksen!
 
 

Aqsil

Citeerfoto van de militante KAHINA, maryam demnati

http://membres.lycos.fr/amazellaw/nuke6/html/index.php
Die zag ik in de TV en praat ze over Arabische Islamitische cultuur in Frankrijk. Als ze een echt Tamazigh was, dan had ze het over Amazigh Islamitische cultuur.